MicrosoftTeams-image-1-3-810x500.jpg

Čo povedala Matka Tereza o zástancoch života? Jim Hughes sa zamýšľa nad viac ako 40 rokmi boja za nenarodené deti

26
Kultúra života

Táto druhá časť rozhovoru Steva Jalsevaca s Jimom Hughesom, bývalým prezidentom organizácie Campaign Life Coalition (CLC), začína tam, kde predchádzajúca časť skončila: Jalsevac sa Hughesa pýta na Američanov, s ktorými pracoval v hnutí za život. Ak ste nestihli 1. časť, kliknite sem a pozrite si video a prečítajte si zhrnutie.

Hughes opäť spomenul bojovníka za potraty, ktorý sa stal pro-life bojovníkom a katolíckym konvertitom Dr. Bernarda Nathansona, ako aj Nellie Grayovú, no zároveň spomenul, že sa veľa naučil aj od Connie Marshnerovej a Paula Weyricha, pro-life stratégov. Rozprával tiež Jalsevacovi o černošskom baptistickom pastorovi, ktorý sa ho opýtal, prečo nerozoberá správu Henryho Kissingera, Memorandum 200 o štúdii národnej bezpečnosti, určenú prezidentovi Richardovi Nixonovi, o zachovaní americkej dominancie.

“Išlo o to, ako si Spojené štáty budú naďalej udržiavať svoju svetovú dominanciu za predpokladu, že budú mať prístup k surovinám, ktoré budú potrebovať,” vysvetlil Hughes. “A vymenovali tam sedem krajín, myslím, že to bolo. A chceli ich kvôli ich možno potaši alebo kaučuku, čokoľvek. Nepamätám si presne, čo to bolo, ale takto’to budeme robiť. Pokúsime sa ich nalákať na veľké finančné prostriedky, ktoré môžeme poskytnúť. A ak to nebude fungovať, destabilizujeme ich vlády. A ak to nezaberie, tak ich budeme bombardovať.

Hughes povedal, že o dokumente vedel, pretože ho pred ním varoval už bývalý jezuitský páter Malachi Martin. Hughes poslal bývalého kanadského diplomata Gillesa Grondina za Martinom, aby s ním prediskutoval dokument po tom, ako Martin požiadal o stretnutie s Hughesom. Bolo to približne v tom istom čase, pokračoval Hughes, keď svätý Ján Pavol II. kontaktoval CLC prostredníctvom Kanadskej konferencie katolíckych biskupov (CCCB), znepokojený aktivitami rôznych mimovládnych organizácií (MVO) v Organizácii Spojených národov (OSN), ktoré presadzujú rôzne iniciatívy proti životu.  

Po tom, ako Grondin a pro-life aktivista (a nakoniec katolícky kňaz) Louis Di Rocco cestovali po svete, aby diskutovali o pro-life aktivitách a študovali aktivity mimovládnych organizácií, CLC upozornila CCCB na toto presadzovanie, čo Hughes nazval “vlažným účinkom.”

“Myslím, že celkovo traja členovia hierarchie vyjadrili určitý záujem alebo obavy,” povedal Hughes pre Jalsevac. “Jeden, nám poslal dar vo výške 1 000 dolárov, jeden nám poslal 200 dolárov a myslím, že ten druhý nám poslal nejaké peniaze z vlastného vrecka.”Keďže CLC nedokázala presvedčiť CCCB o nebezpečenstve, skupina pro-liferov sa sama vybrala do sídla OSN v New Yorku, aby to prešetrila, a vrátila sa s tým, čo Hughes označil za “hororové príbehy.”

CLC sa pokúsila zasiahnuť kvôli iniciatívam proti životu, nakoniec získala v OSN dobré meno a získala uznanie ako mimovládna organizácia. Do času nahrávania rozhovoru’v novembri minulého roka, vysvetlil Hughes, CLC stále aktívne pôsobila v OSN a vytvorila “ako spojencov” zástupcov až z 30 rôznych krajín, z ktorých nie všetky boli kresťanské. V istom momente, spomína Hughes, si CLC všimla, že v rôznych krajinách pôsobí viacero mimovládnych organizácií s agendou proti životu, a upozornila ich veľvyslancov v Ottawe.

“Vymenili ľudí, ktorí chodili na stretnutia OSN, za iných ľudí, ktorým dôverovali,” povedal Hughes. “Ale aspoň sme zazvonili a povedali: ‘Hej, pozor, pozor! Toto sa’deje!" ’”Hughes tvrdil, že na začiatku práce CLC’v OSN boli Írsko aj Malta voči nim vnímavé.

Na otázku, aká je úloha Vatikánu v OSN, Hughes povedal, že delegácia Svätej stolice’bola “veľmi silná,” a že CLC spolupracovalo s vatikánskou delegáciou až pred COVID na seminároch v OSN.

Čítajte: História kanadského pro-life hnutia: Steve Jalsevac’rozhovor s Jimom Hughesom

Vymenoval mená pro-liferov, na ktorých si obzvlášť rád spomína, Hughes menoval Joe Borowski, “prvý pro-life hrdina v Kanade,” Linda Gibbons, Gwen Landolt, Gilles Grondin, Winifride Prestwich, ktorá odhalila, že Medzinárodný detský fond OSN (UNICEF) financuje potraty, a Mary Wagnerová.

Zmienil sa aj o viacerých katolíckych duchovných, vrátane otcov Teda Colletona a Alphonse de Valk, ako aj emeritný ottawský arcibiskup Terrence Prendergast. Hughes si konkrétne spomenul, že arcibiskup Prendergast sa ho raz opýtal, koľko biskupov sa objavilo na Pochode za život, na čo Hughes odpovedal, že bežne sú to dvaja alebo traja. V istom momente, pokračoval Hughes, sa na Pochode zúčastnilo asi 20 biskupov vrátane kardinálov a pápežského nuncia v Kanade.

Jeden z nunciov, ktorého Hughes označil za “veľmi dobrého,” mu raz povedal, že sa musel stretnúť so Svätým Jánom Pavlom II. a diskutovať o stave CCCB, keď bol na obede s ním, Gillesom Grondinom a bývalým kanadským veľvyslancom pri Svätej stolici. Hughes sa na to nuncia pýtal niekoľko dní, hovoril o tom s jeho manželkou, ktorá sa ho zasa pýtala, prečo sa rozpráva s pápežom, keď pápež môže hovoriť s biskupmi. Nasledujúce ráno Hughes zavolal biskupovi Austinovi Vaughanovi, pomocnému kardinálovi arcibiskupovi Johnovi O’Connorovi z New Yorku, a opýtal sa ho, či by O’Connor “za nás odniesol informácie Svätému Otcovi.”

Vaughan odišiel do Kanady, navštívil Hughesa a bol s ním, keď boli na konferencii organizovanej organizáciou Human Life International napadnutí zástancovia života. Demonštranti hádzali na pro-liferov batérie a mince, spomína Hughes, a podpálili policajné auto. Rozprával aj o stretnutí s mladým dievčaťom z Nového Anglicka, o ktorom predpokladá, že malo v tom čase asi 16 rokov, ktoré opísalo, že keď vyšlo z omše a dostalo sa do kakofónie spôsobenej demonštrantmi, “bolo to, akoby som zomrela, a predtým, ako som sa dostala k perlovej bráne, musela som najprv prejsť okolo brány pekla.”

Hughes tiež spomínal na udalosť, ktorá sa stala počas svätého prijímania na omši. “Bolo zaujímavé, že v určitom čase počas bohoslužby, po tom, čo katolíci nazývajú sväté prijímanie, nastalo v kostole ticho – bolo počuť len krik vonku, bol taký hlasný,”povedal Jalsevacovi. “A potom zrazu akoby na celé zhromaždenie prišiel pokoj a ľudia zdvihli oči a pozerali jeden na druhého, pretože to všetci cítili v rovnakom čase. A iní hovorili, že keď vyšli von, napriek tomu, že v ten deň bolo zamračené, mraky sa otvorili a oni mohli vidieť niečo, čo vyzeralo ako kríž uprostred toho všetkého.”

Keď sa Vaughan vrátil do New Yorku, O’Connor podal informácie CLC’svätému Jánovi Pavlovi, pokračoval Hughes. Informácie súvisiace so svätým pontifikom viedli k odvolaniu dvoch biskupov. Hughes ďalej uviedol, že keď sa ho pýtali, ako vie, akým smerom sa má ako katolík v hnutí za život uberať, povedal, že sa jednoducho pozrie do Ríma. Hughes tvrdil, že vplyv svätého Jána Pavla II’medzi protestantskými pastormi bol taký veľký, že niektorí sa ho po pápežovej smrti pýtali, kto nastúpi na jeho miesto.

Hovoriac o protestantských pastoroch, Hughes spomenul najmä reverendov Kena Campbella a Rona Marra. Marr predsedal výboru sedemnástich ľudí, ktorí diskutovali o zahrnutí Boha do Charty práv a slobôd pred jej vstupom do platnosti. 15 z nich boli protestantskí pastori, ďalší dvaja boli Hughes a Landolt. Výbor sa stretol v Massey Hall v Toronte a vyvolal protesty. Ani jeden člen výboru pritom nebol katolíckym kňazom.

Čítajte: Kanadská skupina lekárov ustupuje od plánu nútiť k účasti na eutanázii, potratoch

Na otázku, prečo sa tak stalo, Hughes odpovedal, že kňazi boli “báli prehovoriť,” obávali sa dôsledkov zo strany diecéznych kancelárií alebo iných opatrení prijatých proti nim, ako aj zníženia darov. Hughes tiež poznamenal, že protestantskí pastori boli odvolaní správnymi radami svojich kongregácií kvôli ich otvorenému postoju k potratom, a Jalsevac poznamenal, že protestantské kongregácie majú väčšiu kontrolu nad svojimi pastormi.

Hovoriac konkrétne o veciach, ktoré sa mu stali, Hughes povedal Jalsevacovi o incidente, pri ktorom bol jeho dom sledovaný a že ho sledovali dvaja muži počas jazdy v čase, keď viedol kampaň v prospech konkrétneho politického kandidáta, pretože CLC často pracovala na ovplyvňovaní volieb a jazdcov.

V tom čase mal telefón v aute a zavolal na políciu, pričom im povedal svoju situáciu a miesto, kde sa nachádza. Keď polícia zastavila dvoch mužov, jeden z policajtov sa rozprával s Hughesom. Keď Hughes vysvetlil, že rozdáva letáky za kandidáta za život, policajt povedal “Morgentaler,” a narážal tým na Henryho Morgentalera, potratára. Keď povedal, že nenávidí Morgentalera, Hughes povedal, že by mal nenávidieť to, čo Morgentaler urobil, a nie samotného človeka. Polícia našla v prenasledovanom aute pneumatiky, Hughes predpokladal, že ho sledovali, aby ho “zmlátili”. Hoci polícia nemohla s incidentom nič urobiť, dala Hughesovým’prenasledovateľom varovanie. Hughes sa neskôr dozvedel, že ich “mohol dostať za sledovanie a obťažovanie alebo nejaké iné veci, ale [policajt] mi to vtedy nepovedal.”

Hughes tiež spomenul žalobu podanú proti nemu a ďalším asi 17 zástancom života po tom, čo piketovali pred domom Bob Rae po tom, ako zmenil svoje stranícke členstvo z Novej demokratickej strany na Liberálnu stranu. Zatiaľ čo sa dve skupiny potratárov pokúšali intervenovať na náklady vlády, pripomenul Hughes, právnici zastupujúci zástancov života ich zastupovali pro bono. Hughes si tiež spomenul, že médiá boli “počas prípadu veľmi zákerné”, niekto z veľkých novín zavolal Hughesovi a pýtal sa ho, či pozná konkrétneho sudcu, ktorý “[sa] vyjadril.” Keď Hughes dal niekomu z CLC vyhľadať v spisoch CLC’kartu sudcu, nechal kartu vybrať a povedal, že CLC nemá kartu s menom tohto sudcu.

Hughes sa s Matkou Terezou stretol v roku 1988 po tom, ako skupina evanjelických pastorov požiadala Hughesa, aby zorganizoval stretnutie s ňou.

Hughes nechal niekoho z CLC zavolať svätici’duchovnému vodcovi, otcovi Lawrencovi Abellovi, ktorý súhlasil, že ju pošle do Kanady. Hughes nechal Grondina, aby ju sprevádzal, čo sa pastierom veľmi páčilo, povedal Hughes Jalsevacovi. Počas pobytu v Kanade Matka viedla tlačové konferencie, na ktorých “karhala médiá za to, že nehovoria pravdu o potratoch a o čomsi inom,” a na jednom zhromaždení v Ottawe sa obrátila na Hughesa a povedala: “Na hnutí za život je krásne to, že sú to’obyčajní ľudia, ktorí robia neobyčajné veci pre Boha.”

Počas pobytu v Kanade Matka Tereza navštívila aj Franka a Marg Mountainovcov, keď bol Frank v nemocnici po tom, čo utrpel zranenia, ktoré mu zmenili život pri autonehode. Hughes si pri spomienke na túto udalosť spomína, že mu povedali, že Matka nemocnice nenavštevuje, hoci povedala, že po Grondinovom presvedčení to urobí. Nakoniec Hughes presvedčil Matku, aby napísala štvorstranový list na podporu Davida Packera, torontského policajta, ktorý odmietol strážiť potraty. Keď navštívila kanceláriu CLC’Hughesová povedala, že ľudia “frflali” a že tým, ktorých stretla, dala medaily.

Hughesová opísala kanceláriu ako jednoizbovú s dobrovoľníckou sekretárkou, ktorá prichádzala trikrát týždenne. Podľa neho do kancelárie občas prichádzali ľudia z nemocnice svätého Michala’cez ulicu, aby darovali dary. Spomína si, že filmári Peter a Patricia Gerretsenovci prichádzali a dávali šeky, pričom Peter prišiel nechať šek od spoločnosti Gerretsen Productions a Patricia prišla darovať zo svojho osobného účtu. Hughes tiež Jalsevacovi rozprával o tom, ako CLC jeden mesiac chýbali peniaze na zaplatenie nájomného za kanceláriu v Toronte, keď počas každodenných modlitieb do kancelárie’prišla žena a nechala tam šek na 5 000 dolárov bez toho, aby zostala hovoriť.

Hughes tiež uviedol zoznam organizácií, ktoré vznikli ako výsledok CLC, vrátane novín The Interim, ktoré vznikli ako nástupca mesačných bulletinov CLC’. The Interim nakoniec viedol k založeniu LifeSiteNews.

V rozhovore pre The Interim Hughes povedal Jalsevacovi o tom, ako sa zoznámil so Sabinou McLuhan, redaktorkou novín’a nevestou katolíckeho mediálneho teoretika Marshall McLuhan, pri káve v jeho kostole po omši.

Keď sa jej spýtal, čo robí, povedala, že rada píše. Nasledujúcu nedeľu ju požiadal, aby mu ukázala ukážku svojho písania, pretože začínal vydávať noviny – niečo, čo robil, aby pomohol ľuďom získať informácie, o ktorých médiá’nehovorili. Nasledujúcu nedeľu mu ukázala ukážku. Rozprával aj príbeh o McLuhanovej, keď si spomínal, že na fundraiseri v Bramptone v Ontáriu sa s ňou chcela rozprávať čašníčka, Hughesová, ktorú oslovila iná žena a jeden z kuchárov miesta konania podujatia’. McLuhanová si pomyslela, že jej vynadajú za jeden z jej článkov v časopise The Interim, hoci čašníčka sa jej chcela poďakovať za to, že presvedčila jej dcéru, aby nešla na potrat.

“Pozrela som sa a oni’všetci plačú a ja som si pomyslela, ‘Ach, oni’jej opäť dávajú prevodové stupne,’” povedala Hughesová Jalsevacovi. “Tak som vstala a išla som k nej a ona’ma volá preč … Takže keď sa vrátila a cez slzy si sadla, povedala: ‘Matka čítala môj stĺpček v priebežných novinách. Tak ju to dojalo, že to dala pred raňajkami svojej dcére pred tanier ’a dcéra prišla dolu a povedala: ‘Chcem, aby si to prečítala’a dievča si to prečítalo a rozplakalo sa a povedalo: ‘Mami, som tehotná’a. Chystala som sa na potrat.’ A tak v dôsledku toho stĺpčeka, ktorý napísala, dievča na potrat nešlo a teraz má malého trojročného chlapca. Takže to všetko bolo šťastné.”

ČÍTAJ: Project Veritas odhaľuje plánovanie rodičovstva ‘coaching’ dievčat pri získavaní potratov bez súhlasu rodičov

Hughes vysvetlil, že ľudí verboval tak, ako McLuhan – nájsť ľudí, ktorí majú talent, povzbudiť ich, aby ho využili, a ak treba, tak ich aj vyškoliť. Ak by bol človek dobrý v politike, mali by ho povzbudzovať a nikdy neopúšťať tí, ktorí im pomohli k zvoleniu, aby neopustili svoje pro-life názory.

Vymenujúc ďalšie organizácie, ktoré vzišli z CLC, Hughes spomenul REAL Women, Family Coalition Party (ktorá sa neskôr stala New Reform Party of Ontario), Tories for Life, Liberals for Life, 40 Days for Life a že priviedol Life Chain do Kanady.

“Moja práca, vnímal som ju ako prepojenie,” povedal Hughes. “Niekto prišiel s projektom alebo s čímkoľvek iným a potreboval pomoc, potreboval podporu a ja som ho prepojil s podporou. A tak sa to všetko spojilo. Nebol som to ja. Pri pohľade na svoj úspech Hughes povedal, že každý jeho úspech bol Božím dielom, pričom neúspechy pripisuje tomu, že na nesprávnom mieste bol nesprávny človek. “Som tu, pretože cítim, že som bol na to povolaný, ” pokračoval. “A som veľmi požehnaný, že som zakaždým povedal áno.”

Pripomínajúc, aké najpamätnejšie udalosti sa udiali počas jeho pôsobenia v hnutí za život, Hughes povedal Jalsevacovi, že priviedol amerických politikov, aby hovorili kanadským poslancom parlamentu (MP) na podujatiach Pro-life Caucus v Ottawe, ako aj na iných podujatiach, vrátane Nathansona, republikána z New Jersey Chris Smith a ďalších. Hovoril aj o stretnutiach s rôznymi ľuďmi počas svojho pôsobenia v hnutí za život, pričom Jalsevacovi porozprával príbeh o návšteve sauny uprostred zimy s Borovským a pieseň “Dar Brother,” opisujúcu dve deti v maternici.

Počítajúc svoje sklamania, Hughes povedal Jalsevacovi, že si myslel, že duchovenstvo sa bude viac angažovať v hnutí za život, alebo sledoval, ako sa ľudia, ktorým pomohol dostať sa do politických funkcií, vzdávajú svojich pro-life názorov. Spomenul aj prijatie Charty práv, pričom povedal, že “sa neočakávalo, že to bude také zlé,” a že sa ho bežní ľudia a evanjelici budú pýtať, prečo častejšie nevzýva Boha. Využil to na to, aby Jalsevacovi povedal, že raz bol pozvaný, aby išiel na Popolcovú stredu so ženami vo svojej kancelárii, čo ho potom viedlo k tomu, že sa zúčastňoval na každodenných svätých omšiach.

Mezi nečakanými vecami, s ktorými sa Hughes stretol pri svojej práci, uviedol rozhodnutie bývalého kanadského premiéra Stephena Harpera’pozvať ho, aby bol členom kanadskej delegácie na kanonizácie svätého Andreja Bessetta v roku 2010. Pripomenul, že kanadský veľvyslanec pri Svätej stolici jemu a Cecélii Forsythovej z organizácie REAL Women, ktorá bola tiež členkou delegácie, povedal, aby sa pripravili, pretože ich z Baziliky svätého Petra’malo vidieť 50 000 ľudí. Spomenul si tiež, že veľvyslanec im povedal, že medzi prestávkami na toaletu budú tri hodiny.

“A tak sa dvere otvorili a bolo tam toľko ľudí,” rozprával Hughes. “A tak potom, keď som išiel na svoje miesto, prešiel som okolo najvyššieho rytiera Kolumbových rytierov, ktorý tam bol, musel vyjadriť šok, že som tam.”

Spomínal aj na cesty, ktoré absolvoval s Medzinárodným právom na život do Hondurasu a na Filipíny, ako aj na cestu do Osvienčimu, ktorú opísal ako “strašidelnú.”

Čítajte: Potraty zabili v roku 2023 na celom svete 44,6 milióna ľudí, čo je viac ako akákoľvek iná príčina smrti

V ďalšej časti rozhovoru Jalsevac a Hughes diskutovali o vplyve, ktorý má reťaz života. Hughes povedal Jalsevacovi, že Dan Di Rocco, jeden z “kľúčových lídrov CLC’raz vypočítal, že v Kanade vidí reťazec Life Chain približne milión ľudí ročne. Hughes pripomenul, že CLC sa raz pokúsilo vypočítať počet detí, ktoré boli zachránené vďaka reťazcu Life Chain, a kontaktovalo ženy, ktoré sa po jeho zhliadnutí rozhodli nepodstúpiť interrupciu. Odmietli to s vysvetlením, že by nechceli, aby sa ich deti dozvedeli, že kedysi uvažovali o ich zabití.

Hughes povedal, že čas strávený s rodinou uprednostnil pred prácou pre život a s pomocou svojej manželky si vytvoril kalendár, aby mal prehľad o rodinných záležitostiach. Jalsevacovi povedal, že mu manželka raz povedala, že ak ho zatknú, bude to koniec jeho pro-life práce. “Ak prídu a zatknú ťa, je to v poriadku,”citoval ju Hughes. “Ale nemáš sa pokúšať o zatknutie. To nie je cieľom. Cieľom je zachrániť životy detí.

Hovoriac o tom, ako práca za život ovplyvnila jeho osobný život, Hughes povedal, že si myslí, že na začiatku svojej práce pravdepodobne považoval Boha za samozrejmosť. Povedal tiež, že si uvedomil, aké dôležité sú v jeho práci modlitby, a že sa pri práci začal vciťovať do ľudí. “Predtým som nemal takú empatiu,”povedal Jalsevacovi. “A uvedomil si, že každú jednu ľudskú bytosť stvoril Boh rovnako ako mňa.”

Hughes povedal, že si spomína, ako čítal v novinách, že väčšina ľudí je v depresii. Spomenul si, že jedného apríla, keď sedel na svojej verande, začal mávať na ľudí v okoloidúcom autobuse. Robil to každý deň, keď čítal ranné noviny pri čaji pred odchodom do práce. Nakoniec musel prestať, pretože stromy mu zakryli výhľad, keď sa na jar vrátilo lístie, a rozhodol sa ísť na neďalekú autobusovú zastávku, aby ľuďom zaželal dobré ráno, čo ľudí spočiatku zaskočilo.

“Teraz, keď idem okolo, takmer každý povie: ‘Dobré ráno,” rozprával.

“Uistil som sa, že som opatrný,” pokračoval Hughes predtým, ako vyrozprával príbeh o žene, ktorej pomohol.

“‘A čo tamta žena? ’ ‘Áno.’‘Jej sestra práve zomrela a ona’je sama.’ ‘Aha.’Tak som bol v kostole a musel som vziať zbierku a košík na zbierku na konci dlhej rúčky. Tak keď som k nej prišiel, udrel som ju zberným košíkom po hlave a ľudia okolo jej stola zalapali po dychu! Ale ona sa smiala! A teraz mi ešte aj dnes’povie: ‘Vieš, keď som mala svoje pochmúrne obdobia, bol si tam ty a udieral si ma po hlave.’”

Hughes ďalej rozprával, že keď bol na Floride a videl na remeselnom jarmoku ženu, ktorá vyrábala anjelov za rôzne veci, napríklad za vieru alebo nádej. Keď si kúpil niekoľko anjelov, poslal ich poštou do nemocnice, kde bola sestra tejto ženy’na liečení. Tá ich zasa pripevnila na korkovú nástenku za hlavou postele. “Povedala, že ‘tieto malé veci, ktoré ste urobili, pre mňa znamenali veľkú zmenu,”povedal Hughes.