Úvahy o zmenách v procese anulácie

1,870
Neutral

Katolícka anulácia manželstva sa mnohým zdá ako obyčajný katolícky rozvod. Rozvod hovorí, že na začiatku realita manželstva existovala, teraz je však narušená. „Anulácia“ znamená rozhodnutie cirkevného súdu, že zväzok medzi mužom a ženou (hoci sa navonok začal cirkevným sobášom) nie je platným manželstvom, pretože nespĺňa jednu z tradičných požiadaviek. Medzi tieto veci patrí napríklad nedostatok skutočného súhlasu alebo psychická neschopnosť prevziať povinnosti či neochota jedného z manželov mať deti.

Až do dnes bolo súčasťou postupu anulácie to, že rozhodnutie jedného súdu potvrdil ďalší súd. Mnohí správne vraveli, že takto tento proces obsahuje zbytočné prieťahy a ťažkosti, ktoré len pridávajú k bolesti a utrpeniu spájajúcim sa so separáciou, rozvodom a iným manželstvom uzavretým mimo cirkevného spoločenstva.

Na vatikánskej tlačovej konferencii pápež František vydal 8. septembra dve pápežské listy motu proprio („z vlastného podnetu“). V nich predstavil reformy právnych štruktúr Cirkvi zaoberajúce sa otázkami neplatnosti manželstva. Mitis iudex Dominus Jesus a Mitis et misericors Iesus sú latinské názvy dvoch osobitných dekrétov. Prvý z nich sa dá preložiť ako „Pán Ježiš, mierny sudca“. Druhý ako „Tichý a milosrdný Ježiš“. Vďaka týmto novým rozhodnutiam bude proces anulácie rýchlejší, jednoduchší a lacnejší. Oba dokumenty podpísal pápež František 15. augusta 2015. Do platnosti vojdú 8. decembra 2015 čiže v prvý deň Svätého roku Milosrdenstva.

Podľa týchto pápežských dekrétov bude proces anulácie bezplatný, pretožeCirkev, keď sa veriacim ukazuje ako štedrá matka v oblasti tak úzko spojenej so spásou duší, prejavila nezištnú lásku Krista, vďaka ktorej sme všetci boli spasení. Mnohé diecézy už poplatky za proces vyhlásenia nulity manželstva požadované na pokrytie administratívnych nákladov zrušili. Každá diecéza na svete má vymenovať sudcu alebo cirkevný tribunál, ktorý by spracúval takéto požiadavky. Povolil tiež možnosť vymenovať za sudcov biskupov.

Kardinál Francesco Coccopalmerio je predsedom Pápežskej rady pre výklad legislatívnych textov a tiež členom osobitnej komisie vymenovanej na to, aby preštudovala problém a vytvorila odporúčania, o ktoré sa táto reforma opiera. Tento kardinál zopakoval to, čo Cirkev vždy učila: že reformy sa netýkajú prirodzenosti a účelu manželstva alebo cirkevného manželského práva. Manželstvo je sviatosťou a je svojou povahou nerozlučiteľné. Ak je manželstvo obvinené z neplatnosti, Cirkev iba skúma, či strany, ktoré predpokladali, že sú zosobášené, skutočne uzavreli platnú zmluvu o manželstve aj v očiach Cirkvi.

Kardinál Coccopalmerio pokračoval vysvetlením, že pápež František má v prvom rade na zreteli dobro všetkých veriacich a to najmä tých, ktorých situácia bola príčinou veľmi veľkých ťažkostí v ich kresťanskom živote. „Tento problém,“ povedal, „je úplne pastoračnej povahy a [jeho riešenie] spočíva v rýchlejšom konaní procesov nulity manželstva. Tak sa bude starostlivejšie slúžiť veriacim, ktorí sa ocitnú v takýchto situáciách.

Kardinál zdôraznil: „V striktnom zmysle teda nehovoríme o právnom procese, ktorý vedie k „anulácii“ manželstva, akoby proces cirkevného súdu bol jedným z faktorov anulácie. ... Nulita sa líši od anulácie. Prehlásenie o neplatnosti manželstva (čiže nulity) sa úplne líši od dekrétu o zrušení manželstva (čiže od anulácie).“

Konkrétne zmeny obsiahnuté v týchto dekrétoch priamo riešia otázku rýchlosti procesu: odstraňujú potrebu dvojitého rovnakého stanoviska z prvostupňového aj z druhostupňového (odvolacieho) súdu, ktorý automaticky musel prehodnotiť rozhodnutie prvostupňového súdu. Na to, aby takéto osoby uzavreli „nové“ manželstvo pred tvárou Cirkvi, bude teraz stačiť vyhlásenie o neplatnosti od prvostupňového súdu. Navyše sa zavádza aj možnosť jedného sudcu, ktorý bude skúmať neplatnosť a vydávať rozsudky v jednotlivých prípadoch. Tento zjednodušený postup sa bude uplatňovať v niektorých prípadoch, v ktorých budú mnohé dôkazy o neplatnosti a v ktorých si budú vyhlásenie neplatnosti manželstva žiadať obe strany.

„Moc Petrových kľúčov zostáva vždy bezo zmeny,“ vysvetlil tajomník Kongregácie pre náuku viery, arcibiskup a jezuita Luis Ladaria, ktorý bol tiež členom tejto komisie zriadenej pre reformu a ktorý bol tiež prítomný na tejto vatikánskej tlačovej konferencii. „V tomto procese [vyhlásenia nulity] je možnosť odvolania sa na Apoštolský stolec otvorená všetkým, aby sa tak potvrdila väzba medzi Petrovým stolcom a miestnymi cirkvami.“ Arcibiskup Ladaria svoje postrehy uzavrel slovami: „Všetci dúfame, že táto reforma Kódexu kánonického práva so sebou prinesie ovocie, po ktorom Svätý Otec túži a po ktorom spolu s ním túžia i mnohí pastieri a veriaci.“

 

Blížiaca sa synoda a sväté prijímanie pre rozvedených a znovu zosobášených

Pápež František už niekoľkokrát vyjadril svoje obavy, aby sa nadchádzajúca synoda o manželstve a rodine nezamerala na úzky profil kanonicky sporných otázok, ale aby namiesto toho uvažovala nad širokou škálou výziev rodinného života vrátane vplyvu chudoby, vojny a nútenej migrácie a aby sa zamerala na to, ako môže Cirkev tieto rodiny podporiť. Tieto súčasné dekréty sú jasným znamením pápeža, že nadchádzajúca októbrová synoda o rodine sa nebude zaoberať diskusiami, ako by hypotetická reforma anulácie mala vyzerať. Tá je už hotovou vecou.

Tieto dekréty sa nevenovali závažnej otázke ohľadom podávania svätého prijímania rozvedeným a znovu zosobášeným osobám. Cirkev neodvoláva svoj postoj voči rozvodu. Cirkev sa však prinajmenšom snaží preukázať väčší súcit a aktívnu pomoc tým, ktorí zažili rozpad svojho manželstva. Tým, že pápež František zaviedol akoby už vopred istý kompromis, neriešil diskusiu o svätom prijímaní. Vložil ju však do nového kontextu. Túto otázku musia pastieri Cirkvi aj naďalej študovať.

Pokiaľ ide o budúce smerovanie, ktoré má nasledovať po tejto tlačovej konferencii, kardinál Coccopalmerio takisto načrtol problém nových civilných zákonov, ktoré dnes existujú a súvisia s manželstvom a rodinou, no ktoré sú v rozpore s náukou a disciplínou Cirkvi. Tieto nové civilné predpisy majú nevyhnutne vplyv aj na cirkevné kánonického právo. Ako by mala cirkev reagovať na tieto nové civilné legislatívy, ktoré sa vyskytujú v mnohých častiach sveta? Kardinál osobitne uviedol zákony, ktoré umožňujú homosexuálnym párom adoptovať si deti. Ako má postupovať Cirkev v prípade, že chcú mať homosexuálne páry svoje dieťa pokrstené? Má krstiť? Tieto otázky teba viac preštudovať.

 

Biblická úvaha o manželstve a rozvode

Nie je náhodou, že Františkova reforma zákonov týkajúcich sa manželstva bola oznámená práve dnes, takpovediac v predvečer jeho návštevy Spojených štátov, v predvečer Synody biskupov a krátko pred mimoriadnym Svätým rokom Milosrdenstva, ktorý začne 8. decembra 2015 - teda v ten istý deň, ako vojdú tieto zmeny manželských zákonov do platnosti. Motívom tejto tlačovej konferencie bola pastoračná túžba vyhnať zo sŕdc ľudí temnotu pochybností o ich manželskom stave.

Aby sme sa pozreli bližšie na to, ako s podobnými bolestivými ľudskými situáciami zaobchádzal Ježiš, je dôležité obrátiť sa na Písmo. V Markovom evanjeliu (10, 2 - 16) farizeji konfrontovali Ježiša s kontroverznou problematikou rozvodu a jeho legitimity: „Môže muž prepustiť svoju manželku?“

„Čo vám prikázal Mojžiš?“ spýtal sa Ježiš. Oni odpovedali, že Mojžiš manželovi dovolil napísať priepustný list a manželku prepustiť. Ježiš vyhlasuje, že Mojžišov zákon povoľuje rozvod (Dt 24, 1) len pre tvrdosť sŕdc (Mk 10, 4 - 5). Ježiš [potom] cituje Genezis 1, 27 a 2, 24 a vyhlasuje, že toto bolo od počiatku božským zámerom týkajúcim sa ľudského manželstva (Mk 10, 6 - 8). Potvrdzuje to prehlásením, že to, čo Boh spojil, žiadna ľudská bytosť nemôže rozdeliť (9).

Ježiš múdro a obozretne na otázku odpovedá odvolaním sa na Boží plán o úplnej jednote a rovnosti muža a ženy pri manželskom spojení. Prehlasuje, že muž a žena sú spojení tak dôverne, že sa v skutočnosti stali jedným a nedajú sa oddeliť. V odpovedi na priamu otázku, ktorá bola zámerne položená tak, aby ho chytila do pasce, Ježiš hovorí o povahe manželstva a o ničom inom. Dôraz kladie na svätosť a zmluvnú vernosť manželstva, a nie na neoprávnenosť rozvodu. Cieľom manželstva nie je rozvod a anulácia.

Ježiš neodsúdil ľudí, ktorí robili, čo mohli, a nakoniec sa rozviedli. Neodsúdil týchto ľudí, nevylúčil ich z cirkevného spoločenstva, ani im nepriradil miesto v pekle. Potvrdil len postoj, ktorý majú samotné páry stojace pred služobníkom Cirkvi a vyslovujú svoje svadobné sľuby.

Niektorí ľudia rozvedeným mužom a ženám s dobrým úmyslom chybne povedali, že sú vylúčení z Katolíckej cirkvi. To však určite nie je pravda. Ich bolesť je často obrovská. Veľmi potrebujú pochopenie a prijatie. Potrebujú jednoznačné katolícke učenie, ktoré by im dalo svetlo a doviedlo ich ku Kristovi. Potrebujú priateľov - ľudí, ktorí by sa za nich a s nimi modlili. A uprostred svojej zlomenosti a straty vzťahu potrebujú vo svojom živote Boha. Zaslúžia si porozumenie a starostlivosť spojenú s modlitbou.

Pozitívne učenie o vyhláseniach nulity treba predniesť v každom farskom spoločenstve. Aj keď to pre niektorých ľudí môže byť zdĺhavý a bolestivý proces, toto vyhlásenie nulity môže byť nástrojom milosti, uzdravenia, nájdenia pokoja mysle a srdca. Ako v našich pastoračných stratégiách vítame posväcujúcu úlohu Ježiša Krista v manželstve muža a ženy? Sme pripravení ponúknuť Ježišovo učenie o manželstve spojené s otvorenosťou voči deťom? Aké slabosti a bolestné situácie postihujú manželstvo dnes? Môžu sa tieto sobáše zachrániť a môžu sa vzájomné vzťahy medzi manželmi uzdraviť? Aká je v tom všetkom úloha viery?

Musíme sa modliť za zosobášených ľudí, aby si dokázali čoraz viac uvedomovať posvätnosť manželstva a jeho schopnosť odrážať nášmu svetu Božiu lásku. Nikdy nezabúdajme na tých, ktorí milovali a stratili a na tých, ktorí utrpeli bolesť odlúčenia, rozvodu a odcudzenia. Kiež nájdu v spoločenstve Cirkvi uzdravenie a prijatie tých, ktorých manželstvá sú veľmi plodné.

--

O. Thomas Rosica, CSB, je výkonným riaditeľom Salt and the Light Media Foundation a asistentom anglického jazyka Tlačového strediska Svätej stolice.