Twilight: Úsvit, pro-life, či nie ?

6,450
Neutral

16. novembra 2011 (LifeSiteNews.com) – Rodičia detí, ktoré sa chystajú pozrieť si najnovší diel ságy  Twilight:Breaking Dawn – 1.časť , by sa mali mať na pozore. Podľa profesorky na Canadian College sa v ňom totiž objavujú znepokojivé diskusie o potrate, ktoré so sebou nesú dvojznačné, či otvorene proti životu namierené posolstvá.

V tomto štvrtom filme sa hrdinovia Bella a Edward vezmú a sú v šoku, keď na svadobnej ceste zistia, že Bella je tehotná. Zdá sa, že príbeh nesie silné pro-life posolstvo, pretože keď Bella zistí, že jej život je v nebezpečenstve, rozhodne sa nechať si toto napoly upírske a napoly ľudské dieťa napriek silnému nátlaku Edwarda a iných postáv, aby potratila.

„Všetko, čo Bella chce, je, aby dieťa prežilo a je ochotná preto aj zomrieť,“ komentuje herečka Nikki Reed v reklamnom videu.

V spoločnosti, ktorá zväčša prijíma potrat ako prirodzené právo matky a má jej zachrániť život pri rizikovom tehotenstve, sa príbeh javí akoby šiel proti prúdu. A naozaj, kniha spôsobila protesty fanúšikov proti téme vnímanej ako proti-aborčná, keď kniha v roku 2008 vyšla.

Avšak Dr. Christine Schintgen, odborná asistentka literatúry na Our Lady Seat of Wisdom Academy v Barry’s Bay v Ontariu tvrdí, že pro-life stanovisko je „umelé” a „vybalansované” silným posolstvom proti životu, ktoré je komunikované pomocou filmového stvárnenia.

„Plod sa neznesie s tvojím telom”

Ako sa Belline tehotenstvo stáva nebezpečným, postava Carlisle chladne vyhlási: „Plod sa neznesie s tvojím telom.”

Schintgen hovorí, že toto je myšlienka, ktorá prechádza celým konfliktom okolo tehotenstva, nahrávajúca argumenty pre zástancov potratu, čo stavia dieťa proti matke.

„Tvorí obraz plodu ako príšery,”povedala Schintgen. „V tomto prípade je to úplná pravda. Plod je zobrazený ako táto podivná, obludná forma života.”

Poznamenala, že režisér Bill Condon, ktorý je známy ako režisér jedného z "krvákov" Candyman, opísal Breaking Dawn – Part I  ako kombináciu romantiky a hororu. Ale podľa Schintgen:  „Nájdeme pohľad, podľa ktorého plod koná ako zdroj tejto hrôzy.”

„Pripomína mi to trochu scénu z Votrelca, kde tiež máte takúto mimozemskú životnú formu vnútri vás, ktorá vás ničí. Určite to nie je pro-life obraz,” vysvetlila.

„Samozrejme žiadna žena si nepomyslí: „Oh, mám v sebe upíra.” Vie rozpoznať rozdiel. Ale hovorím o sile umeleckého zobrazenia,” povedala.

Príklad čistoty, ktorý obhajuje potrat?

Schintgen zdôraznila, že príklad Bellinho hrdinského skutku je vybalansovaný Edwardovou intenzívnou snahou donútiť ju ísť na potrat. Tvrdí, že: „Edwardove aktivity sú tu vo veľkom protiklade s tým, ako je opakovane vyzdvihovaný pre svoje „tradičné” hodnoty a slúži ako príklad čistoty pre tých, ktorí tvrdia, že kniha nesie posolstvo čistoty.”

„Akoby získate mladé ženy na myšlienku, že normálni a čestní ľudia naliehajú na potrat,” vysvetlila. „áno, Bella sa im hrdinsky postaví v podstate na úrok svojej vlastnej smrteľnej existencie. Ale je to skutočne to, čo im pomôže prekonať ťažkosti, ak sa samy ocitnú v rizikovom tehotenstve?”

„Skutočne to budí dojem, že potrat by bola legitímna a normálna možnosť,” dodala.

Hodnota dieťaťa znižuje hodnotu ženy?

Tiež tvrdí, že príbeh by mohol podporiť vyhlásenia obhajcov potratov, že tehotenstvo je nebezpečné a nesie skutočné riziko smrti matky, ak nie je k dispozícii potrat.

Schintgen hovorí, že odporné zobrazenie pôrodu v príbehu, počas ktorého sa Bellina chrbtica zlomí, a ktorý prežije len tak, že sa zmení na upírku, poskytuje znepokojujúci odkaz mladým o pôrode „tým, že ho deformuje na niečo neprirodzené.”

Povedala, že „pre mladé ženy, ktoré sú tehotné, môže táto scéna v ich podvedomí stvoriť negatívne asociácie o pôrode.”

Okrem toho, keďže Bella by zomrela, keby sa nestala upírkou, mohlo by sa zdať, že smrť by bola normálnym výsledkom odmietnutia potratu.

„Akoby to zaznieva v zmysle usmrtenia ženy,” povedala Schintgen, „ myšlienka, že ak prisúdime dieťaťu hodnotu, tak v tom istom čase znižujeme hodnotu ženy.” 

Rozbitá postel a žena s modrinami – dokonalá „svadobná cesta”?

Profesorka tiež vyjadrila značné znepokojenie ohľadom zobrazenia sexuality v príbehu, predovšetkým lebo sa zdá, že oslavuje násilný sex.

Svadobná noc páru bola zďaleka najviac očakávanou stránkou filmu.  Podľa režiséra Bill Condon: „Tieto knihy sa stali dôležité pre milióny ľudí a každý z týchto ľudí sníval, ako taká dokonalá svadobná cesta vyzerá.”

Ale počas jej naplnenia, ktoré je ukázané na plátne, Edward zlomí záhlavie postele a všade rozsype perie z vankúša. V knihe sa Bella zobudí nasledujúce ráno s modrinami.

Schintgen sa už v minulosti postavila proti tvrdeniam, že séria je „za čistotu” tvrdiac, že v skutočnosti oslavuje žiadostivý sex, čisto pre potešenie. „Aj keď sa ho Edward a Bella pred svadbou zdržujú,” povedala, „majú nezdravú posadnutosť sexom oddeleným od akejkoľvek túžby po deťoch.”

„Keď vstupujú do manželstva, obaja sa nazdávajú že nie sú schopní mať deti. Nie žeby ich chceli mať, keby mohli,” vysvetlila. Ich vzťah je „oddelený z akéhokoľvek pohľadu od cieľa manželstva, ktoré by malo byť jednotiace zo sexuálnej stránky, ale tiež otvorené priniesť nový život na svet.”

Film ocenený na R (Restricted- neprístupný) upravili na PG-13(Parents Strongly Cautioned – Nevhodné do 13 rokov): „Nič sme nevynechali.”

Článok v Miami Herald prezradil, že prvý strih Breaking Dawn – Part I  získal hodnotenie „Neprístupný film” kôli scánam pre dospelých, ako fanúšikovia predvídali, ale tvorcovia filmu vysvetlili, že sú schopní ho upraviť na „Nevhodný do 13 rokov” bez toho, aby „niečo vynechali”.

„Viac ako čokoľvek iné som si chcel byť istý, že sila dvoch nosných tém – keď sa počas svadobnej cesty prvý raz milujú a scéna pôrodu – nebude stlmená.” pre Herald povedal Condon, ktorý tiež režíroval autobiografiu sexuológa Alfreda Kinseyho v roku 2004. „Ukázalo sa, že keď sme nechali divákov použiť svoju predstavivosť, aby si doplnili, čo sa odohráva na scéne, je to dokonca oveľa pôsobivejšie.”

„Twilight mal vždy potenciál byť hororom, ale nebol ním úplne, kým sme sa nedostali k tomuto príbehu,” dodal. „Dúfam, že dievčatá z toho nebudú príliš rozrušené. Veď uvidíme.”

„Ľudia predpokladajú, že aby sme získali hodnotenie Nevhodné do 13 rokov, vynechali sme veľkú časť z filmu, povedala scenáristka Melissa Rosenberg. „Ale my sme nič nevynechali. V skutočnosti, keď sme sa dostali k scéne pôrodu, chystala som sa vystrihnúť, hm, akoby cisársky rez. [Edward rozpára Belline brucho a maternicu otvorí tesákmi, aby vybral dieťa.] Povedala som: „ Toto naozaj nemusíme vidieť. Ale Bill povedal: „Nie, nie, toto tam musí byť.”

Hodnotenie neprístupný do 13 rokov hovorí: "Rodičia sú vážne varovaní" a to pred „sexualitou” a „čiastočnou nahotou.”

„To, čo urobili je, že zobrali veľmi dráždivý a hororovo temný materiál, ale v pojmoch vizuálnej prezentácie a filmového stvárnenia ho udržali práve na hranici medzi "neprístupný do 13 rokov" a "neprístupný", ”  vysvetlila Schintgen.

Morálne mätúce narábanie so základnými ľudskými otázkami

Schintgen povedala, že cítila potrebu zvýšiť záujem o Twilight, pretože sa javí ako „film s dobrým posolstvom, avšak musíme si dať pozor na polopravdy prezentované na povrchu.”

„Zdá sa, že film má silné pro-life posolstvo, ale nesmieme sa nechať zmiasť,” vysvetlila. „Často ak je niekde silný prvok dobra, máme tendenciu brať už celý balík. A aspoň ja si myslím, že tento balík je prinajmenšom veľmi problematický,” dodala.

„Ak zmätiete mladých ľudí v týchto základných ľudských otázkach, potom ste ich v skutočnosti pripravili na pád, nie na život,” varovala.