censored-e1713967107807-810x500.jpg

Trudeauov zákon o online spravodajstve zničil stovky miestnych kanadských spravodajských portálov: štúdia

9
Neutral
  • Kanadský zákon o online spravodajstve škodí miestnym médiám
  • Meta zablokovala kanadské spravodajstvo, Google zaplatil za obsah
  • Trudeauova legislatíva podporuje väčšie médiá, nie miestne
  • Dôvera Kanaďanov v mainstreamové médiá klesá, podporujú ich menej

Posielajte kanadským zákonodarcom naliehavú správu, v ktorej ich vyzývate, aby zastavili ďalšie zákony o cenzúre na internete

Podľa novej štúdie zákon premiéra Justina Trudeaua o online spravodajstve úspešne rozdrvil miestne médiá, zatiaľ čo mainstreamové médiá zostali relatívne nedotknuté.  

Podľa aprílovej štúdie Media Ecosystem Observatory spôsobil Trudeauov’zákon o online spravodajstve, známy aj ako návrh zákona C-18, 84-percentný pokles angažovanosti miestnych kanadských médií, keďže veľká technologická spoločnosť Meta - materská spoločnosť Facebooku a Instagramu - odmietla na svojich platformách zverejňovať odkazy na kanadské spravodajstvo.  

“Keď sa to stalo, stratili sme 70 percent nášho publika,” Iain Burns, šéfredaktor spoločnosti Now Media Group, ktorá spravuje spravodajské príspevky pre médiá slúžiace menším komunitám, odhalil. Ďalej vysvetlil, že po tomto kroku zaznamenal 50-percentný pokles príjmov. 

“Nie sme’jediní. V takejto situácii sa nachádza mnoho, mnoho médií,” dodal Burns.

Zákon o online spravodajstve, prijatý Senátom v júni 2023, nariaďuje veľkým technologickým spoločnostiam platiť za zverejňovanie kanadského obsahu na ich platformách. Hoci legislatíva sľubovala podporu miestnych médií, podľa všetkého dosiahla pravý opak.  

Kým Meta zablokovala všetky správy na svojich platformách, čím zničila malých vydavateľov, Google súhlasil, že zaplatí kanadským starším médiám 100 miliónov dolárov za zverejňovanie ich obsahu na internete. 

Štúdia, ktorá vznikla v spolupráci Torontskej univerzity a McGillovej univerzity, skúmala 987 facebookových stránok kanadských spravodajských médií, 183 osobných stránok politikov, komentátorov a advokačných skupín a 589 politických a miestnych komunitných skupín.  

“Zákaz mal nepochybne veľký vplyv na kanadské spravodajstvo,” zistilo sa v štúdii.  

Štúdia zistila 84-percentný pokles angažovanosti kanadských médií, pričom najviac postihnuté boli malé miestne spravodajské kanály v porovnaní s väčšími médiami financovanými vládou.  

“Zákaz postihol najmä lokálne spravodajské kanály: zatiaľ čo veľké, celoštátne spravodajské kanály boli menej závislé od Facebooku z hľadiska viditeľnosti a dokázali získať späť časť svojej angažovanosti na Facebooku bez ohľadu na to, stovky lokálnych spravodajských kanálov platformu úplne opustili, čím sa efektívne vyčerpala viditeľnosť lokálneho spravodajského obsahu,” vysvetľuje sa v nej.   

Na LifeSiteNews však zákaz nemal relatívne žiadny vplyv, keďže sledovanosť na jej oficiálnom Facebook stránka zostala relatívne rovnaká, podobne ako jej Instagramové konto, keďže väčšina zobrazení už pochádzala zo Spojených štátov.  

Podobne nezasiahnutá bola aj spoločnosť Meta: “Našli sme len málo dôkazov, že zákaz ovplyvnil používanie Facebooku.”  

“Po nadobudnutí účinnosti zákazu sa nezdá, že by kolaps produkcie a angažovanosti kanadského spravodajského obsahu na Facebooku výrazne ovplyvnil samotných používateľov,” uvádza sa v štúdii.  

Kým sledovanosť miestnych médií vďaka novej legislatíve Trudeaua klesla, väčšie médiá prosperovali vďaka zvýšeným platbám od Trudeauovej vlády.  

Predpokladá sa, že novinárom z legálnych médií bude liberálna vláda vyplácať približne polovicu ich platov po tom, ako sa po 100 miliónoch dolárov dohody s Googlom a dotácií uvedených v Jesenné ekonomické vyhlásenie.  

Mainstreamové kanadské médiá už dostali masívne federálne výplaty, ale po Trudeau ovi sa takmer zdvojnásobili oznámil zvýšenie dotácií pre staršie médiá pred voľbami v roku 2025. Očakáva sa, že dotácie budú stáť daňových poplatníkov 129 miliónov dolárov počas nasledujúcich piatich rokov.   

Tak ako sa však zvyšujú vládne výplaty, klesá dôvera Kanaďanov v mainstreamové médiá. Nedávny prieskum verejnej mienky zistil že iba tretina Kanaďanov považuje mainstreamové médiá za dôveryhodné a vyvážené.   

Podobne, a nedávna štúdia kanadskej’agentúry pre verejné zdravie odhalila, že menej ako tretina Kanaďanov prejavuje “vysokú dôveru” federálnej vláde, pričom “veľké mediálne organizácie”, ako aj celebrity získali ešte nižšie skóre.  

Pošlite naliehavú správu kanadským zákonodarcom s výzvou, aby zastavili ďalšie zákony o online cenzúre