Shutterstock_1980147593-810x500.jpg

Katolíci sa musia vyhýbať rozptyľovaniu spopolneného popola a "ľudskému kompostovaniu": Tu je dôvod

115
Kultúra života
  • Katolíci musia odmietnuť nemorálne pohrebné trendy.
  • Rozptyľovanie popola je nelegitímne a nemorálne.
  • Ľudské kompostovanie a tekutá kremácia sú nevhodné praktiky.
  • Telo zosnulého si zaslúži úctivý pohreb, nie kompostovanie alebo kremáciu.

Katolíci sa musia chrániť pred pokušením zapojiť sa do nemorálnych pohrebných módnych trendov, ako je rozptyľovanie popola, “ľudské kompostovanie” a “tekutá kremácia” ľudských tiel.

Každý z nich predstavuje pre katolíkov vážne morálne obavy a treba ho odmietnuť.

Rozsypanie popola

Rozsypanie spopolneného popola na obľúbenom mieste zosnulého”sa zdá byť významnejšou z uvedených praktík.

Pozostatní príbuzní vezmú spopolnený popol a rozsypú ho v Disney Worlde, na obľúbenom bejzbalovom štadióne alebo na inom významnom mieste v živote zosnulého”.

Katolíci sa však do tejto praxe nemôžu zapojiť.

“Aby sa predišlo každému náznaku panteizmu, naturalizmu alebo nihilizmu, nie je dovolené rozptyľovať popol verných zosnulých vo vzduchu, na zemi, v mori alebo iným spôsobom, ani ho uchovávať v suveníroch, šperkoch alebo iných predmetoch,” Dikastérium pre náuku viery (predtým známe ako Kongregácia pre náuku viery) a potvrdil v roku 2016. “Tieto spôsoby konania nemožno legitimizovať odvolávaním sa na hygienické, sociálne alebo ekonomické motívy, ktoré mohli byť príčinou voľby kremácie.”

Žiaľ, mnohí katolíci tento zákaz ignorujú alebo o ňom nevedia.

Na nás, ktorí o týchto problémoch vieme, je potom dobročinne informovať rodinných príslušníkov a priateľov, ktorí by mohli usilovať o rozptýlenie popola, aby sme ich poučili o tomto zákaze.

Toto nie je jednoduché, najmä preto, že sa to bude musieť uskutočniť krátko po smrti blízkej osoby.

Na kňazoch alebo katolíckych pohrebných ústavoch je tiež zabezpečiť, aby bol spopolnený popol pochovaný alebo inak úctivo uložený na cintoríne, hoci ideálom je vždy pochovanie tela. Nech je to akokoľvek ťažké, poučenie nevedomých je duchovným dielom milosrdenstva.

‘Ľudské kompostovanie’

Ľudské kompostovanie je to, ako to znie.

Podobne ako niekto hádže starú kávovú usadeninu alebo zeleninové šupky do kompostu, aby sa premenili na hnojivo, aj s ľudským telom, Božím stvorením, sa zaobchádza ako s živinami pre zeminu. V súčasnosti je to legálne najmenej v siedmich štátoch.

Ľudské kompostovanie je “znepokojujúce”, pretože nezanecháva “nič, na čo by sa dalo ukázať a identifikovať ako pozostatky tela”, ako napísala Konferencia katolíckych biskupov Spojených štátov amerických v marci 2023 vyhlásenie.

“Telo a rastlinný materiál sa spoločne rozložili a vznikla jediná masa kompostu,” napísal Výbor pre náuku. “To, čo zostane, je približne kubický meter kompostu, ktorý je možné rozložiť na trávnik, do záhrady alebo na nejaké miesto v divočine.”

Sympatická esej v časopise Wired hovorí, že ide aj o spôsob boja proti “klimatickej núdzi.”

“Ľudské kompostovanie, známe aj ako prírodná organická redukcia, premieňa telá na pôdu bohatú na živiny,” Mallory McDuff, profesorka environmentálnej výchovy, písala minulý mesiac. “Darovanie ľudských pozostatkov na farmu na telá a ľudské kompostovanie sú dva spôsoby, ako zo smrti vytvoriť život, zapojiť rodinu a priateľov a zmeniť našu klimatickú núdzu.”

“Prvý krok ľudského kompostovania začína telom v ‘kolíske’ obklopeným organickými materiálmi, ako sú drevná štiepka, lucerna a slama,” napísal McDuff. “Približne 30 dní zostáva telo v ‘nádobe,’ kde ho mikróby a teplo premieňajú na kompost.”

Katolíci, ktorí môžu byť naklonení tekutému kompostovaniu, by mali vidieť, ako vychádza z pokriveného pohľadu na naše telo a náš vzťah k prírode.

V eseji Wired sa cituje výrok výskumníka: “Mýval sa môže rozkladať na ceste a nikto sa nezľakne. V našej spoločnosti však máme k ľudskej smrti pomätený postoj.”

Mývalom však nebola daná vláda nad Zemou. Ľudia.

Naše telá si zaslúžia riadny pohreb, mývalovia nie.

‘Tekuté kompostovanie’

Tekuté kompostovanie, podobne ako ľudské kompostovanie, považuje ľudské telo za znečisťujúcu látku a ľudí za pohromu pre životné prostredie. Aj ono berie ľudské telo, stvorené Bohom, a snaží sa ho premeniť na zdroj.

“Podobne ako ľudské kompostovanie, aj alkalická hydrolýza — nazývaná aj kremácia vodou, resomácia alebo akvamácia—je procesom premeny tela po smrti,’ Recompose.life vysvetľuje. “Alkalická hydrolýza prebieha v tlakovej nádobe naplnenej vodou a hydroxidom draselným, čím sa telo premení na materiál podobný piesku.”

Táto definícia zavádza. Aké kuriózne! Len hrsť piesku!

Takto’to presne opísala USCCB vo vyhlásení z marca 2023 “O správnej likvidácii.”

“Po procese alkalickej hydrolýzy zostanú aj zvyšky kostí, ktoré sa dajú rozdrviť na prach a uložiť do urny,”napísali.

Pokračovali:

To však nie je všetko, čo zostane. Okrem toho je tu 100 galónov hnedej tekutiny, do ktorej bola rozpustená väčšia časť tela. Táto tekutina sa spracuje ako odpadová voda a vyleje sa do kanalizácie (v niektorých prípadoch sa spracuje ako hnojivo a rozsype sa na pole alebo do lesa). Tento postup nepreukazuje primeranú úctu k ľudskému telu, ani nevyjadruje nádej na vzkriesenie.

Naše telá sa nemajú premeniť na galóny tekutiny a zaobchádzať s nimi ako s dažďovou vodou. Katolíci sa do tejto praxe tiež nemôžu zapojiť.

Čo robiť

Jedným z odôvodnení kremácie a kompostovania sú náklady, ktoré sú údajne nižšie ako pohreb.

Podľa Národnej asociácie pohrebných služieb mediánové náklady na pohreb vrátane obhliadky a pohrebu sú 8 300 dolárov. Približne 33 % z tejto sumy tvoria náklady na kovový pohrebný kôš. Ďalšie náklady sú na pohrebné miesto a náhrobný kameň.

ľudské kompostovanie” však môže stáť približne 7 000 USD, takže v skutočnosti nie je o toľko lacnejšie ako pohreb.

Podľa niektorých okresov existujú napríklad aj programy na zníženie nákladov na pohreb pre ľudí, ktorí sú chudobní. Niekto si tiež môže kúpiť životnú poistku, ktorá pokryje aspoň náklady na pohreb a pohreb.

Nakoniec, komunity by sa mali spojiť a pomôcť s pohrebom chudobným alebo iným ľuďom, ktorí to potrebujú.

Pohreb mŕtvych je predsa telesným dielom milosrdenstva.