Macron-1-810x500.jpg

Poľsko musí odmietnuť nasledovať Francúzsko a robiť kompromisy v otázke posvätnosti života

5
Kultúra smrti
  • Projekt proti životu v Poľsku je začiatkom normalizácie masového potratovania nenarodených detí.
  • Francúzsky zákon z roku 1974 vytvoril právny základ pre ročné potraty takmer štvrť milióna detí.
  • Vo Francúzsku sa snažia zaviesť potraty na požiadanie až do narodenia.
  • Zákon o potratoch v Francúzsku demoralizoval politické elity a spoločnosť.

Jednou z najväčších ilúzií, ktoré časť poľskej verejnej mienky v súčasnosti podľahla, je presvedčenie, že prijatie niektorého zo zákonných návrhov vládnucej koalície parlamentom de facto likvidujúcich právnu ochranu života v našej krajine, vytvorí nový, trvalý a kompromisný základ týkajúci sa tejto témy v Poľsku.

Táto ilúzia nespočíva len v jednoduchom omyle, t. j.  prijatí radikálnych návrhov na zmiernenie zákona vedúceho k morálne neospravedlniteľnému zabíjaniu nenarodených detí ako kompromisu. Ak by sme hľadali akýkoľvek ospravedlniteľný morálny kompromis – hoci toto slovo nie je presné – za kompromis by sme mohli považovať situáciu, v ktorej súhlasíme so smrťou dieťaťa v záujme záchrany života matky – hoci len podľa princípu dvojitého účinku.

Francúzsky príklad

Iste, ide tu nielen o ilúziu morálnej, ale aj politickej povahy. Skúsenosti iných krajín nám jasne ukazujú, že krok smerom k rozšíreniu dostupnosti legálnej vraždy ľudí v prenatálnej fáze života nijako nestabilizuje morálny stav právneho systému’ani nezastaví násilnícke chúťky tých politikov, pre ktorých sú interrupcie dôležitou súčasťou ich programu alebo aspoň vhodným nástrojom konania. Vezmime si Francúzsko ako žiarivý príklad: napriek silným libertínskym tradíciám, ktoré do veľkej miery čerpali z Francúzskej revolúcie a ktoré následne formovali francúzsku politickú kultúru v 19. a 20. storočí, potraty neboli povolené až do 70. rokov 20. storočia. zákony na ochranu života vznikli v roku 1920 ako reakcia na hekatomby prvej svetovej vojny. Ešte pred sto rokmi bolo republikánske Francúzsko schopné takéhoto morálneho úsilia. Po ďalšej vojne a tesne po skončení éry prezidenta Charlesa de Gaulla však veci nabrali iný smer.

Päťdesiat rokov po tom, ako sa v roku 1974 hlasovalo o ‘zákone o závoji’, francúzsky Kongres poslancov a senátorov prostredníctvom drvivého počtu hlasov (780 poslancov hlasovalo ‘za’ a len 72 ‘proti’) začiatkom marca 2024, prijal novelu 34. článku ústavy so slovami: “Zákon vymedzí podmienky výkonu slobody ženy’dobrovoľne ukončiť tehotenstvo” – novelu, ktorá z prenatálnej vraždy urobila nedotknuteľné a základné právo v krajine.

Príklad Francúzska nám dáva ponaučenie, že rozšírenie dostupnosti legálnej prenatálnej vraždy nestabilizuje ochranu života, ale jednoducho stabilizuje a normalizuje samotné zabíjanie a zároveň demoralizuje štát, politikov a spoločnosť. Marcové hlasovanie v Paríži sa skončilo scénami vznešenej radosti, nadšenia a triumfu, ktoré pre každého, kto si zachoval elementárny morálny zmysel, museli byť prinajmenšom nevhodné, ak nie otrasné.

Dá sa však uvažovať o tom, že v Poľsku je napätie medzi obhajcami života a obhajcami zabíjania dostatočne vysoké na to, aby sa tí druhí udržali na uzde. V mnohých ohľadoch však dnešná’diskusia v Poľsku pripomína tú vo francúzskom parlamente v roku 1974. Poslanec Jean Foyer, gaullista a bývalý minister spravodlivosti, tam vystúpil päťkrát a varoval pred “telami detí, ktoré sa budú hromadiť na bitúnkoch.”Ďalší poslanec z toho istého tábora, Hector Rolland, hovoril o potratoch ako o genocíde. Ďalší z nich pustil zhromaždenému parlamentu nahrávku zvuku tlkotu srdca osemtýždňového dieťaťa v štádiu života plodu. Zo sály dokonca niekto zakričal: “Chcete posielať deti do pecí? ”, čím narážal na osobnú skúsenosť ministerky Simone Veilovej, priamej propagátorky zákona proti životu, ktorá počas druhej svetovej vojny prežila koncentračný tábor.

Zákon ‘Veilovej,’ ktorý bol nakoniec prijatý, by mnohí súčasní Poliaci pravdepodobne považovali za ‘umiernený’. Umožňoval ‘dobrovoľné’ zabitie dieťaťa do 10. týždňa tehotenstva (t. j. do 12. týždňa amenorey ženy). Okrem toho sa podľa jeho ustanovení mohol potrat vykonať aj mimo tohto obdobia v situácii ohrozujúcej život alebo zdravie ženy’až do dňa pôrodu. Povinné prvky postupu interrupcie na požiadanie zahŕňali dve lekárske konzultácie, ako aj čas na rozmyslenie pre ženu, ktorá chce vykonať interrupciu. Rozhodnutie muselo byť tiež podpísané. Dalo by sa povedať, že tento postup bol informatívny a osvetový, dokonca odrádzajúci – alebo aspoň tak ho mohla vnímať verejnosť. Potrat “z terapeutických dôvodov, ” ktorý zahŕňal aj to, čo sa v Poľsku nazýva eugenický potrat, vyžadoval len potvrdenie dvoch lekárov. Obe právne situácie, ktoré sú v zákone opísané samostatne, priznávali lekárom právo na výhradu svedomia, prostredníctvom ktorej mohli odmietnuť účasť na interrupčnom zákroku aj na samotnom usmrtení. V marci 2022, teda už za prezidentovania Emmanuela Macrona, sa obdobie dostupnosti interrupcie na požiadanie predĺžilo až do 14. týždňa tehotenstva (t. j. do 16. týždňa amenorey ženy’

Dnes je zákon o umelom prerušení tehotenstva vo Francúzsku kritizovaný nielen pre svoje do očí bijúce dôsledky: “Toto je veľký podvod zákona o umelom prerušení tehotenstva. Jeho zámerom bolo len vytvoriť výnimku, odchýlku od všeobecnej zásady ochrany ľudského života. Podľa zámeru zákona o závese’malo ísť 10 % prostriedkov na vykonávanie interrupcií a 90 % na rôzne druhy stimulov na prijatie a narodenie dieťaťa. V praxi však nikdy nebol prijatý vykonávací právny predpis o pomoci ženám v núdzi z dôvodu tehotenstva, v dôsledku čoho máme 100 percent interrupcií a 0 percent pokusov o odvrátenie tehotenstva. Rozhovory, na ktorých som sa zúčastnila, vôbec neboli zamerané na presviedčanie žien, aby nepodstupovali interrupcie. Stali sa len formalitou, až kým neboli nakoniec zrušené. A vo Francúzsku už nie je dovolené povedať, že interrupcia je zabitie ľudskej bytosti, hoci každý vie, že je to tak,’ pred niekoľkými rokmi uviedla Sabine Faivre, autorka knihy La vérité sur l’avortement aujourd’hui (Pravda o potrate dnes).

Čítajte: Radikálni európski politici tvrdo presadzujú legalizáciu potratov až do pôrodu

Potraty na požiadanie ako výsledok ústupkov

V roku 2021 sa politický tábor Emmanuela Macrona’tiež neúspešne pokúsil presadiť potraty na požiadanie do konca tehotenstva. Ak by tento návrh zákona prešiel, Francúzsko by sa v oblasti práva zabíjať nenarodené deti vyrovnalo komunistickým krajinám, ako sú Čína, Vietnam a Severná Kórea, ako aj Kanade pod vedením Justina Trudeaua a niektorým častiam Spojených štátov, kde rozhodujúci hlas majú politici z radikálne protiživotnej Demokratickej strany. Na tento účel bol v jednom štádiu do Senátu pretlačený tzv. bioetický zákon 2021 s ustanovením o psychosociálnych ťažkostiach v medicínskom zdôvodnení nároku na interrupciu do konca tehotenstva. Toto subjektívne kritérium – ako ukazujú skúsenosti z iných krajín  znamená umožnenie interrupcie na požiadanie.

Menší úspech sa však predsa len podarilo dosiahnuť: zo zákona bola odstránená sedemdňová odkladná lehota  čas na premyslenie  pred tzv. lekárskym ukončením tehotenstva. Práve z takýchto malých úspechov pozostáva národný potratový horor vo Francúzsku’. V tejto krajine bolo v roku 2022 zavraždených najviac prenatálnych detí zo všetkých krajín Európskej únie . Bolo to zároveň viac ako kedykoľvek za posledné tri desaťročia. V tomto roku sa uskutočnilo 234 253 legálnych prenatálnych vrážd. Medzitým počet pôrodov klesá a v roku 2023 dosiahol 678 000. Z poľského pohľadu sa to môže zdať ako veľa, ale vzhľadom na veľkosť Francúzska, počet obyvateľov, ako aj etnickú štruktúru narodených detí vyzerá situácia vážne.

Olivier Bault na stránkach poľského’týždenníka Do Rzeczy na jeseň 2016 písal o tom, ako sa uťahuje slučka potratov v situácii, keď už bola zrušená zákonná brána, v článku s názvom “Francúzska potratová totalita”: “Francúzsky zákon, novelizovaný v roku 2014 na žiadosť Laurence Rossignolovej s podporou Najat Vallaud Belkacem (ktorá bola v tom čase ministerkou pre práva žien’), stanovuje, že sa trestá dvoma rokmi’ odňatím slobody a pokutou 30 000 eur, ak sa niekto pokúsi zasahovať do ukončenia tehotenstva alebo do postupov pred ukončením tehotenstva tým, že akýmkoľvek spôsobom bráni prístupu do potratových centier alebo ich činnosti, alebo tým, že vyvíja morálny alebo psychický nátlak na lekárov a iných odborníkov pracujúcich v týchto centrách, alebo na ženy, ktoré prišli do týchto centier získať informácie o možnosti ukončenia tehotenstva. Problémom je, že zákon je natoľko vágny, že za trestný čin možno považovať už samotné poskytovanie informácií v nemocniciach alebo poradenských centrách o iných dostupných formách pomoci.”Zaujímavú a podrobnú analýzu procesu schvaľovania tohto zákona”príslušnými orgánmi francúzskej legislatívy a ústavného súdnictva predstavili Przemysław Pietrzak a Kamil Smulski vo svojom článku “Právne záruky slobody prejavu a prípustnosť informácií týkajúcich sa následkov potratu – komparatívna právna perspektíva.” Bol uverejnený v zborníku Ochrana ľudského života v prenatálnom štádiu vývoja: Sociálne, medicínske a právne aspekty, ktorý vydalo Vedecké vydavateľstvo Inštitútu právnej kultúry Ordo Iuris (s. 611-614).

ďalší článok ktorý uverejnil Remix News, Olivier Bault opísal situáciu svojej krajiny nasledovne: "V súčasnosti je situácia vo Francúzsku veľmi zložitá: “Mimovládne pro-life organizácie, ktoré kedysi informovali ženy vo Francúzsku o tom, ako môžu nájsť pomoc, aby mohli doviesť svoje tehotenstvo do konca a vychovávať svoje deti, už dávno opustili potratové kliniky v krajine“kvôli zákonu, podľa ktorého je trestné vyvíjať akýkoľvek nátlak na ženu, aby nepotratila“zatiaľ čo vo Francúzsku už nie je trestné vyvíjať nátlak na ženu, aby potratila.” Bault vo vyššie citovanom texte z Do Rzeczy tiež napísal, že ministerka zdravotníctva v socialistickej vláde Marisol Touraineová rozoslala regionálnym zdravotníckym agentúram proporcionálne usmernenia na presadenie “rovnakého prístupu k interrupcii.” Pomer stanovený ministerstvom bol jeden interrupčný zákrok na každé štyri živonarodené deti.

Útok na klauzulu svedomia

Po nedávnom hlasovaní o dodatku k ústave o interrupciách, už sa objavili návrhy ísť ešte ďalej a zrušiť klauzulu svedomia, ktorá v súčasnosti vo Francúzsku stále platí. Manuel Bompard, predstaviteľ krajne ľavicovej skupiny Nepoddajné Francúzsko (LFI), v relácii Telematin, ktorú začiatkom marca 2024 vysielala štátna stanica France 2, uviedol, že právo zabíjať deti nie je dostatočne účinné kvôli doložke svedomia a že každá štvrtá žena, ktorá chce podstúpiť interrupciu, musí kvôli tomu opustiť svoje oddelenie. Departementy vo Francúzsku sú administratívne jednotky oveľa menšie ako poľské vojvodstvá. Ich veľkosť sa pohybuje od 4 000 do 8 000 km2 . To znamená, že malé departementy sú len o tretinu väčšie ako najväčšie poľské vojvodstvá. Hoci Emmanuel Macron’minister spravodlivosti, Éric Dupond-Moretti, ubezpečil verejnosť, že “lekár, ktorý nechce [vykonať potrat], bude mať samozrejme právo a slobodu to neurobiť”, pretože “nebudeme porušovať svedomie”, čo je “zaručené ústavou”, ľavica už posúva Overtonovo okno smerom k ešte väčšiemu barbarstvu.

Čítajte: 3 roky väzenia za ‘urážky’ proti ideológii LGBT: Na záver treba upozorniť na už spomínaný proces demoralizácie francúzskej’politickej elity. Dnes je dokonca aj na pravici ťažké nájsť politika, ktorý by bol jednoznačne za obnovenie právneho stavu, ktorý v tejto oblasti existoval pred rokom 1974. Strana Marine Le Penovej, ktorá je v poľských médiách často označovaná ako “krajná pravica”, podporovala aj – “z vlasteneckých dôvodov” – zahrnutie interrupcií do ústavy napriek tomu, že predtým túto myšlienku označila za “vážny útok na ľudské práva.” Poľská ľavica rada hovorí, že poľská spoločnosť je liberálnejšia ako politická trieda a že to treba zmeniť. Jeden z dôvodov je celkom jednoduchý: je oveľa jednoduchšie odpovedať na jednu z desiatok otázok, dokonca aj na ťažké otázky, anketárovi, než prijímať politické rozhodnutia, ktoré v konečnom dôsledku ovplyvnia, kto bude žiť a kto zomrie. Vo Francúzsku, aspoň pokiaľ ide o uvedomenie si potreby náležitých informácií a pomoci ženám, ktoré sú sužované pokušením potratu, je spoločnosť oveľa rozumnejšia a jednoducho humánnejšia ako štátna elita. “Alliance Vita [zverejnila] prieskum verejnej mienky, ktorý si objednal výskumný inštitút IFOP. Z tohto prieskumu vyplýva, že 72 % Francúzov si napriek všetkej mediálnej a školskej propagande, ktorá nabáda k banalizácii potratov, myslí, že ženám by sa malo viac pomáhať, aby sa v prípade nechceného tehotenstva vyhli interrupcii, a 84 % by si želalo, aby sa ponuka dostupných foriem pomoci poskytovala spolu s brožúrkou vydanou ženám na samom začiatku tehotenstva. Na rozdiel od vládnej propagandy 89 percent Francúzov zastáva názor, že interrupcia zanecháva stopy v psychike ženy do takej miery, že jej sťažuje život,” napísal Olivier Bault v texte uverejnenom v Do Rzeczy, ktorý bol citovaný vyššie.

Situácia Francúzska’je to, čo môžeme očakávať v Poľsku, ak sa ako spoločnosť nepostavíme proti radikalizmu stredoľavej koalície, ktorá je v súčasnosti pri moci v našej krajine – s tým rozdielom, že proces kolapsu u nás prebehne oveľa rýchlejšie ako vo Francúzsku vzhľadom na odlišné civilizačné podmienky. Európa sa už ponorila do procesu normalizácie masového zabíjania detí v prenatálnom štádiu života a považuje to za veľký civilizačný úspech, hoci je to úplné morálne zlyhanie. Na Poľsko bude v tomto smere vyvíjaný tlak ako doteraz, a to nepretržite – s tým rozdielom, že čoskoro sa môže ukázať, že nikto z tých, ktorí sú pri moci, nebude chcieť tomuto tlaku ďalej odolávať. Odpor preto musí prísť zo strany verejnosti hneď teraz.

Ďalšie články toho istého autora v rámci série ‘Abortion – the Road to National Horror’:

Tento článok bol najprv publikovaný v poľštine a potom v angličtine Ordo Iuris. Pretlačený tu so súhlasom.