shutterstock_219917653-e1708425838554-810x500.jpg

Boh dáva prednosť tým, ktorí ľutujú svoje hriechy a poslúchajú jeho Cirkev

25
Kultúra života
V článku sa dočítate:
  • Kostol svätej Anastázie slúži modlitby proti umŕtvovaniu tela na Vianoce.
  • Prorok Izaiáš nás učí hľadať Pána a obrátiť sa k nemu.
  • Ježiš vyháňa obchodníkov z chrámu a uzdravuje slepých a chromých.
  • Neverní strážcovia chrámu neuznávajú Ježiša ako Mesiáša, len deti ho blahosklonia.

Na domácej stanici sa nachádza kostol svätej Anastázie, kde sa predtým na Vianoce slúžila svätá omša. Práve pod ochranou tejto svätej mučeníčky, ktorá podstúpila smrť za Krista v deň jeho narodenia, dnes prednášame svoje modlitby Otcovi milosrdenstva.

KOLEKTÍV

Zhliadni, Pane, na svoje deti a daj, aby, kým sa trestáme umŕtvovaním tela, naša myseľ bola zapálená láskou a túžbou po tebe. Skrze Ježiša Krista, nášho Pána. Amen.

Epištoly

Poučenie z proroka Izaiáš 55,6-11

V tých dňoch hovoril prorok Izaiáš: "Amen: Hľadajte Pána, kým ho možno nájsť, vzývajte ho, kým je blízko. Nech zanechá bezbožník svoju cestu a nespravodlivý človek svoje myšlienky a nech sa vráti k Pánovi, a on sa nad ním zmiluje, a k nášmu Bohu, lebo on je štedrý na odpustenie. Veď moje myšlienky nie sú vaše myšlienky a vaše cesty nie sú moje cesty, hovorí Pán. Lebo ako sú nebesia vyvýšené nad zem, tak sú moje cesty vyvýšené nad vaše cesty a moje myšlienky nad vaše myšlienky. A ako dážď a sneh zostupujú z neba a viac sa tam nevracajú, ale zmáčajú zem, zavlažujú ju a dávajú jej jar, dávajú semeno rozsievačovi a chlieb jedákovi, tak bude aj moje slovo, ktoré vyjde z mojich úst. Nevráti sa ku mne prázdne, ale urobí všetko, čo sa mi zapáči, a bude sa mu dariť to, na čo som ho poslal, hovorí Pán, všemohúci.

Prorok, ktorý k nám hovorí v Božom’mene, nás uisťuje, že ak budeme úprimne túžiť po svojom obrátení, nájdeme milosť. Nekonečná vzdialenosť, ktorá leží medzi zvrchovanou Božou svätosťou a dušou, ktorá je poškvrnená hriechom, nie je prekážkou zmierenia medzi stvorením a Stvoriteľom.

Božia dobrota je všemohúca, môže stvoriť čisté srdce (Psalm 50,12) v tom, kto robí pokánie, a, kde sa rozmnožil hriech, môže urobiť milosť hojnejšou ako sa kedy rozmohol hriech. (Rímskym 5,20) Slovo odpustenia príde z neba ako hojný dážď na vyprahnutú zem a tá zem prinesie bohatú úrodu. Nech však hriešnik načúva zvyšku proroctva.

Má človek slobodu prijať alebo odmietnuť toto slovo ktoré prichádza z neba? Môže ho zatiaľ zanedbávať v nádeji, že ho privíta neskôr, keď sa jeho život skončí? Nie; Boh nám prostredníctvom svojho proroka hovorí: “Hľadajte Pána, kým ho možno nájsť; vzývajte ho, kým je blízko.” Nemôžeme teda, nachádzať Pána práve vtedy, keď to vyhovuje nášmu vrtkavému humoru; jeho náklonnosť k nám nie je vždy rovnaká.

Pozorujme; Boh má svoje časy; po čase milosrdenstva môže nasledovať čas spravodlivosti. Jonáš prechádzal ulicami pyšného mesta a volal: ešte štyridsať dní a Ninive bude zničené.” (Jonáš 3,4) Ninive nedovolili, aby uplynulo štyridsať dní bez toho, aby sa nevrátila k Pánovi; obliekla si vrecovinu a popol, postila sa a bola ušetrená.

Napodobňujme úprimné pokánie tohto previnilého mesta; neznevažujme Božiu spravodlivosť tým, že odmietneme konať pokánie alebo ho konáme nedbalo. Tento pôst je možno posledný, ktorý nám Boh’milosrdenstvo udelí. Ak budeme odkladať svoje obrátenie, Boh nám môže odoprieť ďalšiu takúto príležitosť. Rozjímajme o&nbsptýchto apoštolových slovách, ktoré opakujú pravdu, ktorú nám povedal v&nbspdnešnej epištole:

Zem, ktorá sa napája dažďom, ktorý na ňu často prichádza, a rodí byliny, vhodné pre tých, ktorí ju obrábajú, dostáva od Boha požehnanie; ale tá, ktorá rodí tŕnie a šípky, je zavrhnutá a veľmi blízka kliatbe, ktorej koniec je spálenie. (Hebrejom 6,7-8)

GOSPEL

Sekvencia svätého evanjelia podľa Matúš 21,11-17

V tom čase: Keď vošiel do Jeruzalema, celé mesto sa pohlo a hovorilo: "Vstúpte! Kto je to? A ľud hovoril: "Kto je to? To je Ježiš, prorok, z galilejského Nazareta. Ježiš vošiel do Božieho chrámu a vyhnal všetkých, čo predávali a kupovali v chráme, a vyvrátil stoly peňazomencov a stoličky tých, čo predávali holuby. A povedal im: Je napísané: ‘Môj dom sa bude volať domom modlitby, ale vy ste si z neho urobili pelech zlodejov.’ A prišli k nemu do chrámu slepí a chromí a uzdravil ich. Keď veľkňazi a zákonníci videli, aké zázraky robil, a deti, ktoré v chráme kričali a hovorili: ‘Hosanna synovi Dávidovmu,’ rozhorčili sa a povedali mu: &lsquo,Hosanna synovi Dávidovmu! Čo ti to hovoria? A Ježiš im povedal: "Hosana! Sotva sa začalo štyridsať dní, vidíme, že Ježišovi nesmierni nepriatelia prejavujú svoju nenávisť voči nemu: táto nenávisť čoskoro spôsobí jeho smrť.

Sotva sa začalo štyridsať dní, vidíme, že Ježišovi nesmierni nepriatelia prejavujú svoju nenávisť voči nemu. Ale ako to, veď neboli svedkami jeho zázračných skutkov? Je to pravda: ale pýcha a závisť ich pripravili o rozum.

Títo neverní strážcovia Božieho chrámu videli, ako Ježiš vykonáva svoju moc na svätom mieste, a neotvorili svoje pery; žasli nad tým, čo robil, a báli sa ho. Neprotestovali ani vtedy, keď chrám nazval svojím domom, lebo boli zhrození jeho veľkou cnosťou a nadľudskou mocou. Keď však tieto prvé dojmy opadli, ich smelá bezbožnosť sa vracia.

Počuli, ako malé deti pozdravili nášho Spasiteľa slovami Hosanna, a rozhorčili sa. Ovplyvňuje ich, že sú šokovaní touto poctou, ktorá sa vzdáva Dávidovmu Synovi, ktorý všade chodil a konal dobro. Títo doktori Zákona sú zaslepení vášňou a nedokážu pochopiť proroctvá ani ich naplnenie.

Potvrdili sa tak Izaiášove slová, ktoré sme práve čítali v epištole: nechceli hľadať Pána, kým bol v ich blízkosti, a teraz, keď sa s ním dokonca rozprávajú, nepoznajú ho za svojho Mesiáša. Malé deti ho poznajú a blahoslavia ho; izraelskí mudrci v ňom vidia len nepriateľa Boha a rúhača!

Aspoň my majme úžitok z návštevy, ktorú nám teraz udeľuje; aby s nami nezaobchádzal ako s veľkňazmi a zákonníkmi a neodišiel od nás. Odstúpil od nich, vyšiel z mesta a vrátil sa do Betánie, ktorá bola blízko Jeruzalema. Tam býval Lazár so svojimi dvoma sestrami, Martou a Máriou Magdalénou. Mária, Ježišova Matka, sa tam tiež odobrala a čakala na tú strašnú udalosť.

Svätý Hieronym tu poznamenáva, že slovo Betánia znamená dom poslušnosti: to, hovorí svätý doktor, nám má pripomínať, že náš Spasiteľ sa odťahuje od tých, ktorí sa vzpierajú jeho milosti, a že rád je s tými, ktorí sú poslušní. (O Matúšovi 21) Dobre sa naučme túto lekciu; a počas týchto dní spásy ukážme svojou poslušnosťou Cirkvi a podriadením sa vodcovi nášho svedomia, že sme o tejto pravde dôkladne presvedčení – že pre nás niet spásy, iba ak v pokore a jednoduchosti srdca.

Skloníme hlavy pred Bohom.

Naše modlitby, Pane, nech stúpajú k tebe a tvoju Cirkev vyslobodia od všetkej zloby. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

Španielska gotická cirkev nám vo svojom Mozarabskom misáli ponúka túto formulu, ktorú naši čitatelia právom ocenia.

SUPLIKÁCIA
(Dominica II. in Quadragesima)

℣. Zľutuj sa nad nami, najmilosrdnejší Pane, a ušetri svoj ľud;

℟. Veď sme zhrešili proti tebe.

℣. Všetci sa pred tebou klaňame a vylievame svoje slzy; vyznávame ti svoje skryté hriechy a prosíme ťa, Bože, odpusť nám.

℟. Veď sme zhrešili proti tebe.

℣. Prijmi modlitby svojich kňazov a hojne splň, o čo prosia : a zmiluj sa nad svojím ľudom, Pane.

℟. Lebo sme zhrešili proti tebe.

℣. Hneváš sa na nás: naše ohavné zločiny nás sklonili k zemi a my sme ochabli, lebo v nás niet nádeje.

℟. Lebo sme zhrešili proti tebe.

℣. Stali sme sa obeťou zla, ktoré nepoznáme, a každé zlo na nás doľahlo; volali sme k tebe, ale nepočuli sme odpoveď.

℟. Lebo sme zhrešili proti tebe.

℣. Všetci k tebe voláme, všetci ťa hľadáme, kajúcne sa za tebou ženieme a plačeme, lebo sme vyvolali tvoj hnev.

℟. Veď sme zhrešili proti tebe.

℣. Prosíme ťa, vzdycháme k tebe svoje modlitby: Ježišu, klaňame sa pred tebou a prosíme ťa: nech nás tvoja moc pozdvihne z našej biedy.

℟. Veď sme zhrešili proti tebe.

℣. Prijmi vyznanie svojho ľudu’plné zármutku vylievame ho pred tebou a naše srdcia sú smutné pre hriechy, ktoré sme spáchali.

℟. Veď sme zhrešili proti tebe.

℣. Žalujeme o pokoj; daj v nás pokoj! Odvráť vojnovú pohromu a vysloboď nás, pokorne ťa prosíme, Pane!

℟. Zhrešili sme proti tebe.

℣. Skloň svoje ucho, ó ja, najmilosrdnejší Bože! Očisti nás od škvŕn našich hriechov a vo svojej ľútosti nás zbav všetkých nebezpečenstiev.

℟. Zmiluj sa nad nami a ušetri nás.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.