Screen-Shot-2024-02-19-at-3.13.38-PM-810x500.png

Najvyšší súd v Alabame potvrdil, že zmrazené embryá sú deťmi "bez ohľadu na ich umiestnenie

14
Kultúra života
V článku sa dočítate:
  • Alabamský súd označil zmrazené embryá za deti, čo ohrozuje právo na interrupciu.
  • IVF priemysel je závislý od zničenia embryí, čo zástancovia potratov nechápejú.
  • IVF vytvára nadbytočné embryá na zisk, čo je neetické a porušuje práva ľudských životov.
  • Katolícka cirkev odsudzuje IVF ako nemorálne a neľudské, oddeľuje sex od plodenia.

Najvyšší súd v Alabame v piatok uznal zmrazené ľudské embryá za deti v prípade oplodnenia in vitro (IVF), ktorý by mohol mať významné dlhodobé dôsledky pre ochranu pred narodením.

AL.com uvádza, že prípad sa týkal žaloby za neoprávnené úmrtie, ktorú podali tri páry proti klinike reprodukčnej medicíny Center for Reproductive Medicine a Mobile Infirmary Medical Center za náhodné zničenie ich embryí. Rodičia tvrdili, že na tragédiu sa vzťahuje zákon Alabama’Wrongful Death of a Minor (Zákon o neprávom spôsobenej smrti maloletého).

Žaloby boli prvýkrát podané v roku 2021 po tom, čo Mobile Infirmary, kde boli embryá uskladnené, “umožnila jednému zo svojich pacientov opustiť a/alebo utiecť zo svojej izby v nemocničnej časti Infirmary’”, uvádzajú, “a dostať sa do kryogénneho skladu”; ktorý potom embryá vybral, po čom “sa predpokladá, že kryokonzervácia’pri mínusových teplotách spálila utekajúcemu pacientovi’ruky, čo spôsobilo, že kryokonzervované ľudské embryá zhodil na podlahu, kde začali pomaly umierať.”

Sudkyňa okresného súdu v Mobile Jill Parrish Phillipsová v roku 2022 prípad zamietla s odôvodnením, že zákon sa nevzťahuje na embryá mimo maternice, ale teraz najvyšší súd štátu’rozhodol inak a Phillipsovú zrušil.

Zákon o “rozsiahlom a nekvalifikovanom” neoprávnenom usmrtení maloletého“sa vzťahuje na všetky nenarodené deti bez ohľadu na ich umiestnenie,” určil sudca Jay Mitchell. “Vzťahuje sa na všetky deti, narodené aj nenarodené, bez obmedzenia. Nie je úlohou tohto súdu vytvárať nové obmedzenia na základe nášho vlastného názoru na to, čo je alebo nie je múdry verejný poriadok. To platí najmä v prípade, keď, ako v tomto prípade, ľud tohto štátu prijal ústavný dodatok, ktorého priamym cieľom je zabrániť súdom vylúčiť ‘nenarodený život’ z právnej ochrany.”

Diel 36.06 Alabamská ústava hovorí, že štát “uznáva, vyhlasuje a potvrdzuje, že je verejnou politikou tohto štátu uznávať a podporovať posvätnosť nenarodeného života a práva nenarodených detí vrátane práva na život,” ako aj “zabezpečiť ochranu práv nenarodeného dieťaťa všetkými spôsobmi a opatreniami, ktoré sú zákonné a vhodné.”Alabamský zákon zakazuje interrupciu z akéhokoľvek iného dôvodu ako údajné ohrozenie matky alebo”smrteľná anomália.”

Zástancovia interrupcií a IVF vyjadrili pobúrenie nad rozhodnutím, na ktoré zástancovia života poukázali ako na tiché priznanie, že priemysel IVF si vyžaduje ničenie ľudského života, aby sa mu darilo. 

Oplodnenie in vitro je plné etických rizík, okrem iného aj preto, že zahŕňa vedomé vytváranie desiatok “nadbytočných” ľudských embryí len preto, aby boli usmrtené, a s ľudskými životmi sa zaobchádza ako s tovarmi, ktoré sa majú obchodujes. 

Katolícka cirkev učí, že IVF je vážne nemorálne, pretože oddeľuje sexuálny akt od plodenia a porušuje právo dieťaťa narodiť sa z manželského zväzku.

Nie je to prvý prípad, keď rozhodnutie v prípade IVF upriamilo neželanú pozornosť na ľudskosť jeho “produktov.”Minulý rok sudca vo Virgínii súhlasil, že ľudské embryá “môžu byť oceňované a predávané, a teda môžu byť považované za ‘tovar alebo hnuteľné veci”podľa zákona z čias občianskej vojny, ktorý sa kedysi vzťahoval na ľudských otrokov.