Backhuysen_Ludolf_I_-_Christ_in_the_Storm_on_the_Sea_of_Galilee_-_Google_Art_Project-e1708103684266-810x500.jpg

"Nebojte sa": Kristus sa s nami modlí a postí na našej 40-dňovej pôstnej ceste

19
Kultúra života
V článku sa dočítate:
  • Božie slovo v kostole svätého Augustína - zničený kostol svätého mučeníka Tryfa.
  • Poučenie z proroka Izaiáša o odstránení reťaze a hladných dušiach.
  • Sekvencia evanjelia podľa Marka o Ježišovi chodiacom po mori a uzdravujúcom chorých.
  • Modlitba k Panně Marii ako prostredníčke medzi Bohom a človekom.

Dnešná stanica je, ako je uvedené v misáli, v kostole svätého mučeníka Tryfa, ale keďže tento kostol bol pred mnohými storočiami zničený, stanica je teraz v kostole svätého Augustína, ktorý je postavený na tom istom mieste.

KOLEKTÍV

Vyslyš, Pane, naše modlitby a daj, aby sme s pravou oddanosťou zachovávali tento slávnostný pôst, ktorý bol zdravo ustanovený na uzdravenie našich duší i tiel. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

EPISTOLA

Poučenie z proroka Izaiáša 58,9-14

Toto hovorí Pán Boh: Ak odstrániš reťaz zo svojho stredu a prestaneš vystierať prst a hovoriť to, čo je na nič. Keď vyleješ svoju dušu hladnému a nasýtiš utrápenú dušu, vtedy tvoje svetlo vystúpi v tme a tvoja tma bude ako poludnie. A Pán ti dá ustavičný odpočinok, naplní tvoju dušu jasom a vyslobodí tvoje kosti, a budeš ako zavlažovaná záhrada a ako prameň vody, ktorého vody nevyprchajú. A miesta, ktoré boli od vekov spustošené, budú v tebe vybudované; vyzdvihneš základy pokolenia a pokolenia a budeš sa volať opravovateľom plotov, ktorý obracia cesty na odpočinok. Ak odvrátiš svoju nohu od soboty, od konania svojej vlastnej vôle v môj svätý deň, a nazveš sobotu rozkošnou a svätyňu Pánovu slávnou a budeš ho oslavovať, kým nebudeš mať svoje vlastné cesty a svoju vlastnú vôľu nenájdeš, aby si povedal slovo: vtedy budeš mať radosť v Pánovi a ja ťa vyvýšim nad výšiny zeme a budem ťa živiť dedičstvom Jakuba, tvojho otca. Lebo ústa Pánove to povedali.

Sobota je deň plný tajomstiev. Je to deň Božieho’odpočinku; je to obraz večného pokoja, ktorý nás čaká v nebi po skončení námahy tohto života. Cieľom Cirkvi, ktorá nám dnes dáva túto lekciu z Izaiáša, je naučiť nás, ako si máme zaslúžiť náš večný Šabat.

Sotva sme sa pustili do našej kajúcej kampane, prichádza nás utešiť táto naša láskavá Matka. Ak budeme počas tohto svätého obdobia, v ktorom sme sa rozlúčili s rozptyľujúcimi márnosťami sveta, hojne konať dobré skutky, svetlo milosti vyjde na povrch aj v tme ktorá teraz zahaluje našu dušu. Táto duša, ktorá bola tak dlho zatemnená hriechom a láskou k svetu a sebe samému, sa stane jasnou ako odpoludnie; sláva Ježišovho vzkriesenia bude aj našou, a ak budeme verní milosti, Veľká noc času nás privedie k Veľkej noci večnosti.

Nechajme teda, budovať miesta, ktoré boli tak dlho opustené; nechajme vyzdvihnúť základy, opraviť ploty, odvrátiť nohy od porušovania svätých predpisov, nekonajme svoje vlastné cesty a svoju vlastnú vôľu v protiklade s cestami nášho Božského Majstra; a potom nám On dá večný odpočinok, a naplní našu dušu svojou jasnosťou.

GOSPEL

Sekvencia svätého evanjelia podľa Mark 6,47-56

V tom čase: A keď sa zvečerilo, loď bola uprostred mora a on sám na pevnine. A keď videli, že sa namáhajú pri veslovaní, (lebo vietor bol proti nim), a okolo štvrtej nočnej stráže, prišiel k nim, kráčajúc po mori, a chcel ich minúť. Ale oni, vidiac ho kráčať po mori, mysleli si, že je to zjavenie, a kričali. Lebo ho všetci videli a boli znepokojení. A on sa s nimi hneď rozprával a povedal im: &&nbspAko sa to stalo?  Majte dobré srdce, to som ja, nebojte sa. A vstúpil k nim na loď, a vietor ustal; a oni sa v sebe ešte viac zarazili: Lebo nerozumeli o chleboch, lebo ich srdce bolo zaslepené. A keď preplávali, prišli do Genezaretskej zeme a vystúpili na breh. A keď vyšli z lode, hneď ho poznali: A rozbehli sa po celej tej krajine a začali nosiť na lôžkach chorých, kde počuli, že je. A kamkoľvek vošiel, do miest, do dedín alebo do miest, ukladali chorých na uliciach a prosili ho, aby sa mohli dotknúť len okraja jeho rúcha, a koľkí, čo sa ho dotkli, ozdraveli.

Lod,  Cirkev, vyplávala; plavba má trvať štyridsať dní. Učeníci pracujú pri veslovaní, lebo vietor je proti nim; začínajú sa báť, aby sa im nepodarilo dostať do prístavu. Ale Ježiš k nim prichádza na mori; vystupuje k nim na lodi; zvyšok plavby je najúspešnejší.

Starovekí liturgisti takto vysvetľujú zámer Cirkvi&nbsppri výbere dnešného&nbspevanjelia. Štyridsať dní pokánia je, pravda, málo na dlhý život, ktorý sme strávili vo všetkom okrem služby Bohu’a predsa by sa naša zbabelosť pod týmito štyridsiatimi dňami potopila, keby sme nemali pri sebe Ježiša. Nebojme sa; je to On; modlí sa s nami, postí sa s nami a koná s nami všetky skutky milosrdenstva. Či to nebol On, kto ako prvý začal týchto štyridsať dní odriekania? Upriamme na neho svoj zrak a buďme dobrého srdca. Ak sa unavíme, choďme k nemu, ako to urobili chudobní chorí, o ktorých hovorí naše evanjelium.

Samotný dotyk jeho rúcha stačil, aby navrátil zdravie tým, ktorí ho stratili; choďme k nemu v jeho obdivuhodnej Sviatosti; a božský život, ktorého zárodok je už v nás, sa rozvinie a energia, ktorá začínala v našich srdciach ochabovať, získa späť všetku svoju silu.

Skloníme hlavy k Bohu.

Nech sa tvoji verní, Bože, posilňujú tvojimi darmi, aby ich prijímaním stále bažili po nich a hladní po nich mali uspokojené svoje túžby vo večnom vlastníctve. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

Zatvorme našu sobotu modlitbou k Márii, útočišti hriešnikov. Dôveru, ktorú k nej máme, vyjadríme nasledujúcou zbožnou sekvenciou. Je prevzatá z nemeckého misála zo 14. storočia.

SEQUENCE

Prísluší nám, najsvätejšia Panna, aby sme ti na oltári našich sŕdc priniesli obetu našich modlitieb.

Ak totiž obeta našich modlitieb nemá vlastné zásluhy, môže byť skrze teba prijateľná pre tvojho Syna.

Predlož tomu, ktorý bol obetovaný za hriech, obetu hriešnikov’ modlitieb.

Prostredníctvom teba prichádza hriešnik k Bohu, lebo tento Boh prišiel k hriešnikovi skrze teba, ó, prostredníčka medzi Bohom a človekom!

Práve pre hriešnikov si sa stala hodnou takého Syna: môžeš nimi teda pohŕdať?"

Práve preto, že bolo treba vykúpiť hriešnikov, si sa stala Matkou Vykupiteľa.

Ani by si nesedela v blízkosti Otcovho trónu, keby si nebola Matkou toho, ktorý zdieľa trón svojho Otca’

Prijmi teda, svätá Panna, ktorá si pre nás bola takto povýšená, prijmi naše modlitby a predlož ich nášmu zvrchovanému Pánovi. Amen.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.