shutterstock_1088326952-810x500.jpg

Boh sa nemusel stať človekom, aby nás zachránil. Tak prečo to urobil?

76
Kultúra života

Jsem si istý, že nie som jediný, kto to zažíva, ale počas vianočného obdobia sa často cítim bližšie k nášmu Pánovi Ježišovi Kristovi ako zvyčajne. Modlitba sa stáva o niečo sladšou; plnenie Jeho vôle pre môj život sa zdá byť ľahšie; akútnejšie vnímam pravdivosť týchto Jeho utešujúcich slov: “Moje jarmo je ľahké a moje bremeno ľahké.”

To ma, samozrejme, nemusí robiť menej hriešnym! Ale možno náš Pán dáva ďalšie milosti potrebné na to, aby sme mohli náležite osláviť jeho prvý príchod ako pokorného nemluvňaťa. Vždy, keď premýšľam o tom, aké veľké tajomstvo a dar bolo pre čistú subsistujúcu bytosť, Stvoriteľa vesmíru, aby si “rozložil svoj stan” medzi nami a stal sa jedným z nás vo všetkom okrem hriechu a nevedomosti, som ohromený.

A čo je na Vtelení ešte viac ohromujúce, je to, že Boh sa nemusel stať človekom, aby nás spasil. (Vlastne nás vôbec nemusel spasiť, ale to nechajme’na inokedy.)

Svätý Tomáš Akvinský vo svojej Summa Theologiae tvrdí, že Vtelenie nebolo na spásu nevyhnutne potrebné, pretože Boh “so svojou všemohúcou mocou mohol obnoviť ľudskú prirodzenosť mnohými inými spôsobmi.” Svätý Tomáš neuvádza žiadne hypotetické príklady týchto spôsobov — a rmôžem dodať, že je to tak správne, keďže vyznáva, že Vtelenie bolo najlepším a najvhodnejším spôsobom, ako nás priviesť k nášmu nebeskému cieľu. Čo by sa dalo získať z úvah o tom, “čo by mohlo’byť”, keď “čo je” je také vznešené?"

Sv. Tomáš uznáva, že existuje nespočetné množstvo dôvodov, prečo bolo Vtelenie najvhodnejšie pre našu spásu, mnohé z nich presahujú konečné chápanie akejkoľvek ľudskej bytosti’ale v Summe ponúka niekoľko prístupných z hľadiska napredovania v dobre a odvrátenia sa od zla.

Vtelenie nás napríklad výrazne posilňuje v teologických cnostiach viery, nádeje a lásky, okrem toho nám poskytuje reálny príklad cnostného života pre Boha a pre druhých. Učenie sa od Majstra a jeho najlepších “študentov” apoštolov a svätých nám ukazuje, že s Božou”milosťou je možné stať sa “malým Kristom” už v tomto živote, nielen v tom nasledujúcom. Vtelenie nám tiež ukazuje pozoruhodnú dôstojnosť a dobrotu ľudskej prirodzenosti, a tým aj strašnú škaredosť hriechu a skutočné škody, ktoré spôsobuje.

Krátko povedané, Kristus sa rozhodol žiť plne ľudským životom, aby sme mohli “nájsť svoje človečenstvo v jeho“, aby som si požičal frázu, ktorú som počul používať otca Gregoryho Pinea, OP niekedy. Všetky naše modlitby, práce, radosti a utrpenia slúžia ako príležitosti, aby sme sa viac pripodobnili Kristovi, aby sme prijali jeho myseľ a srdce, čo je podstatou toho, čo znamená “obrátenie”. Dokonca aj tie najvšednejšie, citátové úlohy mu môžeme obetovať, a to je kľúč k tomu, aby sme celý svoj’život prežívali ako modlitbu k Bohu, tak ako to dokonale robil Kristus.

Pre poeticky naladených uzatváram sv. Gregora Nazianzena’osvetľujúceho tieto pravdy v kázni, s ktorou som sa stretol počas prvého adventného týždňa:

Ten, ktorý robí bohatým, sa stáva chudobným; berie na seba chudobu môjho tela, aby som získal bohatstvo jeho božstva. Ten, ktorý je plný, sa stáva prázdnym; na krátky čas sa vyprázdňuje zo svojej slávy, aby som mal účasť na jeho plnosti. Čo je to bohatstvo dobroty? Čo je to za tajomstvo, ktoré ma obklopuje? Prijal som Božiu podobu, ale nedokázal som si ju uchovať. On si berie na seba moje telo, aby priniesol spásu obrazu, nesmrteľnosť telu. Vstupuje s nami do druhého spojenia, spojenia oveľa úžasnejšieho ako to prvé.

Šťastie muselo byť človeku prinesené ľudskosťou, ktorú na seba vzal ten, kto bol Bohom, aby Boh mohol silou premôcť tyrana, a tak nás vyslobodiť a priviesť späť k sebe prostredníctvom sprostredkovania svojho Syna.

Pekné Vianoce vám všetkým. Nech je Božie’požehnanie na vás a vaše rodiny.