shutterstock_1207937419-e1695809598630-810x500.jpg

Jesenné ekonomické vyhlásenie vlády Trudeaua obsahuje masívne výplaty starým médiám pred voľbami

24
Neutral

Jesenné ekonomické vyhlásenie federálnej vlády premiéra Justina Trudeaua’obsahuje masívne výplaty pre mainstreamové médiá pred voľbami v roku 2025 a po nich.  

Ministerka financií Chrystia Freelandová 21. novembra predniesla v Dolnej snemovni parlamentu jesenné ekonomické vyhlásenie liberálnej vlády’ktoré obsahuje zdedené dotácie pre médiá, ktoré budú stáť daňových poplatníkov 129 miliónov dolárov v nasledujúcich piatich rokoch. 

“Aby sa zabezpečilo, že silná a nezávislá tlač bude môcť v Kanade naďalej prosperovať, jesenné ekonomické vyhlásenie navrhuje zvýšiť daňovú úľavu pre kanadskú žurnalistiku,” napísalo ministerstvo financií.  

Od roku 2019 parlament zmenil zákon o dani z príjmu tak, aby poskytoval ročné zľavy vo výške 25 % pre každého zamestnanca spravodajstva v médiách schválených vládou, ktorý zarába do 55 000 USD ročne, maximálne 13 750 USD.  

Kanadské ministerstvo pre kultúrne dedičstvo však odvtedy priznalo, že výplaty nestačia na udržanie fungovania starších médií. Ministerstvo odporučilo, aby sa v budúcom roku zľavy zdvojnásobili na maximálne 29 750 dolárov ročne. 

Tento návrh prijala Trudeauova vláda v jesennom ekonomickom vyhlásení,ktoré zvýšilo zľavy na 35 percent z platov v redakciách do 85 000 dolárov, čo predstavuje celkovú maximálnu zľavu 29 750 dolárov. Dočasná daňová úľava sa má uplatňovať počas nasledujúcich štyroch rokov.   

Ak mali dotácie pre médiá vypršať 31. marca 2024, teraz boli rozšírené na rok 2029 po nasledujúcich parlamentných voľbách. Očakáva sa, že zvýšené vyplácanie bude stáť daňových poplatníkov 129 miliónov dolárov v nasledujúcich piatich rokoch a ďalších 10 miliónov dolárov za každý nasledujúci rok.   

Trudeauovu vládu rozhodnutie ostro odsúdili Kanaďania na sociálnych sieťach, z ktorých mnohí ho označujú za Trudeauov pokus vykompenzovať neúspech zákona C-18.  

Zákon C-18, Online News Act, mal zvýšiť príjmy starších médií tým, že prinúti veľké technologické spoločnosti platiť za zverejňovanie kanadského obsahu na ich platformách.  

Miesto platenia poplatkov však Meta, materská spoločnosť Facebooku a Instagramu, zablokovala všetok prístup k spravodajskému obsahu v Kanade, zatiaľ čo Google prisľúbil urobiť to isté. Výsledkom je, že Kanaďania majú zablokovaný prístup k starším médiám’na platformách sociálnych médií.  

“Ide len o masívnu záchranu s použitím verejných financií za vládny’prešľap pri návrhu zákona C-18,” kanadský akademik a profesor práva Michael Geist písal na X, predtým známom ako Twitter. “Spravodajské služby mohli predtým žiadať maximálne 13 750 dolárov na zamestnanca. Teraz sa táto suma zvyšuje na 29 750 dolárov alebo o 116 %.” 

“Všimnite si, že je to retroaktívne, pretože sa to vzťahuje na výdavky od začiatku roka,” dodal. “Je to’darček vo výške 60 miliónov dolárov pre spravodajský sektor, ktorý má kompenzovať stratu príjmov spôsobenú vlastnou legislatívou. Odvetvie teda lobovalo za zákon C-18 a potom lobovalo za záchranu.” 

Podobne sa vyjadril aj kanadský politik a generálny riaditeľ Western Standard Derek Fildebrandt povedal, “Ottawa mení žurnalistiku len na niečo lepšie ako na zásobovanie mliečnych fariem. Rýchlo sa stáva nemožným riadiť mediálnu spoločnosť akéhokoľvek rozsahu bez toho, aby ste brali tie prekliate peniaze na záchranu.” 

Dodatočne, veterán kanadského kráľovského letectva Rex Glacer podotkol, že vďaka výplatám “Dedičné médiá nie sú teraz ničím iným ako zamestnancami Liberálnej strany Kanady, ktorých úlohou je pomôcť Trudeauovi vyhrať ďalšie voľby, gratulujeme k zvýšeniu platov!” 

 

Obnovená mediálna výpomoc prichádza v čase, keď je dôvera v mainstreamové médiá v prieskumoch verejnej mienky u Kanaďanov historicky najnižšia.

Podľa nedávnej štúdie kanadskej’Public Health Agency’s (PHA) menej ako tretina Kanaďanov prejavila “vysokú dôveru” federálnej vláde, pričom “veľké mediálne organizácie”, ako aj celebrity získali ešte nižšie skóre. 

Veľké mainstreamové médiá a “novinári” pracujúci pre ne získali “vysokú dôveru” len 18 percent. Nasledovalo len 12 percent ľudí, ktorí uviedli, že dôverujú “bežným ľuďom”, pričom celebrity získali len osempercentné “hodnotenie dôvery”.