st-stephen-810x500.jpg

Mučenícka smrť svätého Štefana slúžila ako vynikajúci dôkaz jeho vernosti Kristovi

18
Kultúra života

Včera sme ukončili oktávu Ježišovho narodenia, dnes ukončíme oktávu svätého Štefana, ale bez toho, aby sme na chvíľu stratili zo zreteľa Božské Dieťa, ktorého dvor tvoria Štefan, Ján Milovaný učeník, svätí Nevinní a svätý Tomáš z Canterbury. O päť dní uvidíme mudrcov sklonených pred jasličkami novonarodeného Kráľa; už sú na ceste a hviezda postupuje k Betlehemu. Strávime túto prestávku tým, že si zopakujeme, aká veľká je sláva nášho Emanuela, keď obdaril takou mimoriadnou milosťou týchto svätých, ktorých si vybral, aby mu boli nablízku pri jeho prvom príchode na svet. Začnime Štefanom, pretože toto je posledný deň oktávy, ktorú mu Cirkev zasvätila. Teraz sa s ním musíme rozlúčiť do mesiaca augusta, keď sa s ním opäť stretneme na sviatok nájdenia jeho relikvií.

V jednej kázni, o ktorej sa dlho myslelo, že ju napísal svätý Augustín, nachádzame zmienku o tom, že svätý Štefan bol v rozkvete svojej mladosti keď ho apoštoli povolali, aby prijal posvätnú postavu diakona. Spolu s ním boli za diakonov vysvätení ďalší šiesti; a títo siedmi, ktorých úradom bolo slúžiť pri oltári tu dole, predstavovali sedem anjelov, ktorých svätý Ján videl stáť pri oltári v nebi. Štefan bol ustanovený za hlavu týchto siedmich a svätý Irenæus, ktorý žil v&nbspdruhom storočí, ho nazýva arcidiakonom.

Charakteristickou cnosťou diakona je vernosť. Preto je mu zverená starostlivosť o poklady Cirkvi, poklady, ktoré nespočívajú len v almužnách určených pre chudobných, ale v tom, čo je najcennejšie na nebi a na zemi - v_tele nášho Pána Ježiša Krista, ktorého je diakon na základe svojho rádu služobníkom. Z tohto dôvodu svätý apoštol Pavol vo svojom prvom liste Timotejovi diakonom prikazuje, aby v čistom svedomí zachovávali tajomstvo viery. (1 Tim 3, 9)

Bolo preto viac než vhodnou zhodou okolností, že prvý zo všetkých mučeníkov bol diakonom, pretože mučeníctvo je veľkým dôkazom vernosti a vernosť je oficiálnou cnosťou diakonátu. Tá istá pravda na nás ešte silnejšie zapôsobí tým, že traja, ktorí stoja na prvom mieste medzi Kristovými mučeníkmi, sú obdarení svätým dalmatikom—tromi slávnymi diakonmi: Štefan, sláva Jeruzalema; Laurencius, pýcha Ríma, a Vincent, ktorým sa tak právom chváli Španielsko. Súčasné sväté obdobie nám dáva Štefana, ktorý nás svojou slávnostnou prítomnosťou teší už od Vianoc, a Vincenta, ktorého sviatok pripadá na 22. januáradruhého. Vavrinec k nám príde so svojou bohatou vlajúcou palmou v slnečnom auguste a Štefan nás v tom istom mesiaci navštívi druhýkrát v sviatok Nájdenia jeho relikvií.

S úmyslom vzdať úctu svätému diakonskému rádu v osobe jeho prvého predstaviteľa je vo veľkom počte kostolov na sviatok svätého Štefana zvykom, že diakoni plnia každý úrad, ktorý nie je mimo ich rádu. Napríklad kantorovi odovzdáva diakon svoju úradnú palicu; chóristi, ktorí pomáhajú kantorovi, sú tiež diakonmi, ktorí majú dalmatiku; a omšovú epištoľ spieva diakon, pretože je to úryvok zo Skutkov apoštolov, ktorý rozpráva o histórii smrti svätého mučeníka.

Ustanovenie sviatku svätého Štefana’a jeho určenie na deň bezprostredne nasledujúci po dni narodenia nášho Pána’sú také staré, že nie je možné určiť ich dátum. V Apoštolských konštitúciách, ktoré boli zostavené najneskôr na konci 33. storočia, sa tento sviatok spomína ako už ustanovený, a to aj na druhý deň po Vianociach. Sv. Gregor z Nyssy a svätý Asterius z Amasey, obaja skôr ako zázračný objav relikvií svätého diakona nám zanechali homílie na sviatok svätého Štefana, v ktorých kladú dôraz na okolnosť, že má tú česť sláviť sa práve v deň po slávnosti Vianoc. Pokiaľ ide o jeho oktávu, táto inštitúcia je menej stará, hoci dátum sa nedá určiť. Amalarius, ktorý písal v 9tom storočí, hovorí o tejto oktáve ako o už ustanovenej a Notkerovo’martyrológium, zostavené v 10tom storočí, ho výslovne spomína.

Ale ako to, že sviatok obyčajného diakona bol takto uctievaný, zatiaľ čo takmer všetky sviatky apoštolov nemajú oktávu? Cirkev sa vo svojej liturgii riadi pravidlom, že sviatky svätých sa slávia viac alebo menej slávnostne podľa významu služieb, ktoré preukázali ľudstvu. Tak sa stáva, že napríklad úcta, ktorú vzdáva svätému Jeronýmovi, ktorý bol iba kňazom, je výraznejšia ako úcta, ktorú vzdáva veľkému počtu svätých pápežov. Je to jej vďačnosť, ktorá ju vedie pri prideľovaní svätým ich príslušného postavenia v jej kalendári, a úcta veriacich k svätým dobrodincom, ktorých si teraz uctieva ako členov Triumfálnej cirkvi, sa tak riadi bezpečným meradlom. Svätý Štefan viedol cestu k mučeníctvu; jeho príklad otvoril to vznešené svedectvo preliatím vlastnej krvi, ktoré je samotnou silou Cirkvi, ratifikuje pravdy, ktoré učí svet, a potvrdzuje nádej na večnú odmenu, ktorú tieto pravdy sľubujú. Sláva teda a česť kniežaťu mučeníkov! Kým bude trvať čas, tak dlho bude Cirkev na zemi oslavovať meno Štefana, ktorý ako prvý vylial svoju krv za Boha, ktorý zomrel na Kalvárii!

Už sme si všimli, že svätý Štefan’napodobňoval Ježiša tým, že sa modlil za svojich nepriateľov a odpúšťal im; je to okolnosť, na ktorú Cirkev neustále poukazuje vo svojom Odkaze jeho sviatku. V mučeníckej smrti nášho svätca je však ešte jedna veľmi dôležitá udalosť, pri ktorej sa musíme na chvíľu zastaviť. Jedným zo spolupáchateľov vraždy, ktorá sa odohrávala pod hradbami Jeruzalema, bol mladík menom Šavol. Vyvíjal mimoriadnu aktivitu, pretože bol horlivej povahy, a ako poznamenávajú Otcovia, pomáhal každému, kto kameňoval svätého diakona, pretože sa staral o šaty vrahov, kým páchali zločin. Nedlho potom sa ten istý Šavol počas cesty do Damasku obrátil na apoštola toho Ježiša, ktorého počul Štefana vyznávať ako Božieho Syna. Štefanova krv volala do neba o milosť—a nebo poslalo pohanom apoštola, ktorý ich mal priviesť k poznaniu a láske k Ježišovi.

“Aká obdivuhodná scéna!” zvolá svätý Augustín.“Tu je Štefan kameňovaný a Šavol sa stará o šaty tých, čo ho kameňujú. Ale tento Šavol je teraz Pavol, apoštol Ježiša Krista, a Štefan je služobník Ježiša Krista … Ó, Šavle, bol si zrazený na kolená a znova vzkriesený: zrazený prenasledovateľ, vzkriesený kazateľ. Všade sa čítajú tvoje listy; všade privádzaš ku Kristovi tých, čo sú jeho nepriateľmi; všade si dobrý pastier, obklopený početným stádom. Teraz kraľuješ s Kristom, v spoločnosti toho, ktorého si kedysi ukameňoval. Obaja na nás hľadíte; obaja teraz počúvate, čo hovorím; obaja sa modlite aj za nás. Ten, ktorý vás oboch korunoval, oboch vypočuje. Štefan bol baránok, Šavol bol vlk; teraz sú obaja baránkovia a obaja nás uznajú za členov Kristovho stáda a budú sa za nás modliť, aby Cirkev ich Majstra bola požehnaná pokojným a miernym životom.” (Kázanie 316: Štefana) Štefan aj Pavol nás navštívia v tomto veľkolepom vianočnom období, lebo 25.. januára budeme sláviť sviatok Obrátenia svätého Pavla a tak Štefan vedie svojho duchovného premožiteľa k jasličkám ich spoločného Pána a Majstra.

Katolícka zbožnosť si vybrala svätého Štefana za jedného z patrónov šťastnej smrti. Túto voľbu naznačila smrť svätého mučeníka—smrť taká pokojná, že ju Sväté písmo nazýva spánkom, a to napriek krutému mučeniu, ktorému ho vystavili jeho kati. Prosme teda svätého Štefana o príhovor pre tú strašnú hodinu našej smrti, keď musíme tieto naše duše vrátiť nášmu Stvoriteľovi; ba, prosme ho, aby sa modlil, aby sme boli zvyčajne v takom rozpoložení mysle, aby sme boli vždy pripravení úplne obetovať život, ktorý nám Boh dal: bol to posvätný vklad, ktorý nám zveril do úschovy a ktorý sme mali držať v pohotovosti pre neho, kedykoľvek by si ho z našich rúk vyžiadal.

Massa je uvedená vyššie, okrem kolekty, ktorá znie takto:

KOLEKT

Všemohúci a večný Bože, ktorý si posvätil prvotiny mučeníctva v krvi blahoslaveného Štefana Levitského; daj, prosíme ťa, aby sa za nás prihováral ten, ktorý aj za svojich prenasledovateľov prosil o milosť nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna.

Pamätná slávnosť blahoslavenej Panny Márie

Bože, ktorý si plodným panenstvom blahoslavenej Panny Márie daroval ľudstvu odmenu večnej spásy, daj, prosíme ťa, aby sme zakúsili jej príhovor, skrze ktorý sme dostali pôvodcu života, nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna.

Tretia modlitba je jedna z nasledujúcich:

Proti prenasledovateľom Cirkvi

Milosrdne vypočuj, prosíme ťa, Pane, modlitby svojej Cirkvi, aby ti po odstránení všetkých protivenstiev a omylov slúžila s bezpečnou a nerušenou oddanosťou.

Za pápeža

O Bože, pastier a správca všetkých veriacich, zhliadni vo svojom milosrdenstve na svojho služobníka N., ktorého si ustanovil za pastiera svojej Cirkvi, a daj, prosíme ťa, aby slovom i príkladom budoval všetkých, ktorí sú mu podriadení, a so zvereným stádom konečne dospel k večnému šťastiu. Prostredníctvom, t.j.

SEKRET

Pomienka blahoslavenej Panny Márie

Prosiac, Pane, na príhovor blahoslavenej Márie, vždy Panny, daj, aby táto obeta prosila o náš terajší a trvalý blahobyt a pokoj.

Proti prenasledovateľom Cirkvi

Ochráň nás, Pane, kým asistujeme pri tvojich svätých tajomstvách, aby sme zamestnaní nábožnými úkonmi slúžili tebe telom i mysľou.

Za pápeža

Upokoj sa, Pane, s obetou, ktorú sme priniesli, a neprestávaj chrániť svojho služobníka N., ktorého si rád ustanovil za pastiera nad svojou Cirkvou. prostredníctvom, t.j.

POSTREDNÍCTVO

Pamätník Panny Márie

Nech nás toto prijímanie, Pane, očistí od hriechu a na príhovor blahoslavenej Márie, Božej Matky - Panny, nás urob účastnými na tvojom nebeskom lieku.

Proti prenasledovateľom Cirkvi

Prosíme ťa, všemohúci Bože, aby si nenechal vystavených nebezpečenstvám ľudského života tých, ktorým si dovolil zúčastniť sa na týchto božských tajomstvách.

Za pápeža

Prosíme ťa, Pane, nech nás účasť na tejto božskej sviatosti ochraňuje a vždy zaistí bezpečnosť a obranu tvojmu služobníkovi N., ktorého si ustanovil za pastiera nad svojou Cirkvou spolu so stádom, ktoré mu bolo zverené do opatery. Prostredníctvom, t.j.

Nynie si teraz vyberieme z niekoľkých ďalších diel na počesť nášho svätca. Začneme dvoma responzóriami a správnou kolektou pre tento oktávový deň, ako je uvedená v rímskom breviári.

REZPONZÓRIE

℟. Štefan, Boží služobník, ktorého Židia ukameňovali, videl otvorené nebesá; videl a vošiel: * Blahoslavený muž, ktorému sa otvorili nebesia.

℣. Kým sa teda naňho valila hlasná búrka kameňov, z nadpozemských zákutí nebeského dvora ho ožiaril božský jas. * Požehnaný človek.

℟. Brány. nebies sa otvorili Štefanovi, blahoslavenému Kristovmu mučeníkovi, ktorý bol prvý medzi mučeníkmi. * A preto triumfuje v nebi so svojou korunou na hlave.

℣. On totiž ako prvý splatil Spasiteľovi smrť, ktorú náš Spasiteľ za nás ráčil vytrpieť. * A on.

Milánska cirkev vo svojom Ambrózskom misáli zasväcuje túto prefáciu chvále kniežaťa mučeníkov.

PREFÁCA

Je naozaj vhodné a spravodlivé, správne a dostupné pre spásu, aby sme vždy a na všetkých miestach vzdávali vďaku tebe, večný Bože, ktorý si Štefana povolal za prvého z diakonov. On bol prvý, kto ti zasvätil mučenícku obetu: on bol prvý, kto za teba vylial svoju krv: on to bol, kto sa zaslúžil o to, že uvidí otvorené nebesia a Syna, ako stojí po Otcovej pravici. On zbožňoval Ježiša - Človeka - Boha na zemi a on ho vyhlásil za Syna Otca na nebesiach. Opakoval slová svojho Majstra; veď to, čo Kristus povedal na kríži, to Štefan učil, keď prelieval svoju krv na smrť. Kristus na kríži zasial semeno svojho odpustenia: tak Štefan prosil svojho Pána, aby sa zmiloval nad tými, čo ho kameňovali.

V tej istej liturgii sa nachádza nasledujúca kolekta k sviatku sv. Štefana’na jeho sviatok:

KOLEKT

Bože, učiteľ a vládca tých, čo sú tvojimi služobníkmi, ktorý si skrášlil prvé dni svojej Cirkvi službou a drahocennou krvou blahoslaveného Štefana Levitského; daj, prosíme ťa, aby sme sa v hodine našej smrti stretli s odpustením, zaslúžili si nasledovať jeho príklad a aby nám pomohol svojím príhovorom. Skrze Ježiša Krista, nášho Pána.

Španielska gotická liturgia nám vo svojom Mozarabskom misáli ponúka nasledujúcu obdivuhodnú Modlitbu k svätému Štefanovi.

KAPITULA

Najblahoslavenejší protomartierovi Štefanovi ja sa budeš volať novým menom, ktoré ústa Pána pomenovali, lebo ty, ktorý si pre neho podstúpil smrť, si skrze neho dostal korunu za svoje meno a korunu za svoju cnosť. Ty si bol prvý v mučeníctve a prvý v jeho odmene: prvý mučeník na svete a prvý na nebeských dvoroch. Tu ukameňovaný pre Krista, tam jasajúci v korune, ktorú ti dal. Tu si pre neho trpel najkrutejšie muky; tam si dostal najvzácnejšiu Korunu. Ty teda, ktorý si bol prvým kvetom Cirkvi, buď teraz jej neúnavným patrónom; aby nám tak svojimi modlitbami Ježiš, pre ktorého si bol slávnym mučeníkom, bol milostivý.

Nasledujúci hymnus, pozoruhodný svojou neokázalosťou a jednoduchosťou štýlu, sa nachádza vo väčšine starých rímsko-francúzskych breviárov.

Hymnus

O svätý protomučiteľ Štefan, Bohu najdrahší, v cnosti lásky, ktorou si bol vyzbrojený zo všetkých strán, si prosil Pána, aby sa zmiloval nad tvojimi nepriateľmi.

Ty si práporca nebeského mučeníckeho zástupu; zvestovateľ pravdy; prvý svedok kresťanskej milosti; živý základný kameň a základný kameň mučeníctva.

Nástrojom tvojho mučeníctva boli kamene, nie meč. Kamene s ostrými hranami, ako nože druhej obriezky, roztrhali tvoje nevinné telo; ale zafarbené tvojou krvou sa stali rubínmi pre tvoju korunu.

Ty si bol prvý, kto vyšliapal kamenistú drsnú cestu, ktorá vedie do neba; ty si bol prvý, kto prsia toho meča, ktorý zabil nášho Pána a stratil svoje ostrie tým, že ho prebodol; ty si bol najskôr vymlátená pšenica, ktorá zdobila Kristove sýpky.

Tebou boli nebeské’brány otvorené ako prvými a ukázali ti Ježiša v jeho moci, za ktorého si tak statočne bojoval: On, stojac po pravici svojho Otca’majestátu, je s tebou neprestajne.

Modli sa teraz za tento svoj zbožný ľud, aby nám náš Pán skrze tvoje modlitby milosrdne odpustil naše hriechy a udelil nám spoločenstvo s občanmi neba.

Chvála a česť Bohu, ktorý ti dal tvoju korunu z ruží a tvoj trón nad hviezdami. Nech nás oslobodí od žihadla smrti a zachráni nás hriešnikov. Amen.

Náš výber uzavrieme Sekvenciou, ktorú zložil Notker; nájdeme ju v zbierke Saint- Gall.

SEQUENCE

Slávme tento sviatok v spojení bratskej lásky,

Poučení sladkým príkladom svojho svätca,

ktorý sa modlil za svojich vinných prenasledovateľov.

Vyslyš nás, Štefáne, ty, vzorový nositeľ nekonečne milosrdného Kráľa,

Ktorý vypočul modlitby, ktoré si mu obetoval za svojich nepriateľov.

Tvojimi modlitbami, Štefan, sa obrátil na vieru v Ježiša práve ten Pavol, ktorý ťa kedysi prenasledoval,

a teraz sa spolu s tebou teší v tom kráľovstve, ku ktorému sa nepribližujú žiadni prenasledovatelia.

Teda my, ktorí k tebe pokorne voláme o zľutovanie a obliehame ťa svojimi modlitbami,

My, iste, budeme zmierení s naším Bohom tvojimi najsvätejšími modlitbami.

Peter ťa vysvätil za Kristovho služobníka a ty si vernému Petrovi potvrdil a ukázal túto pravdu, že ten, ktorého šialený ľud ukrižoval, je po pravici Otca.

Kristus si ťa, Štefan, vyvolil za príklad, ktorým chcel dodať odvahu svojim verným, lebo sa ti ukázal uprostred spŕšky kameňov a sladko ťa utešoval.

Najnovšie uprostred červeno odetého vojska mučeníkov žiariš ako korunovaný princ.

Vraciame ti našu vďačnosť, slávny Štefan! za pomoc, ktorú si nám poskytol v tento veľký sviatok Vianoc. Je tvojím každoročným poslaním zasvätiť nás do vznešeného tajomstva Ježišovho narodenia. Tvoj sviatok nás vždy uvádza do spoločnosti tohto Božského Dieťaťa a Cirkev sa spolieha na to, že ho zjavíš srdciam jej detí, ako si to predtým urobil Židom. Vykonal si svoje dielo, drahý svätý! a tu je naša viera: — uctievame toto betlehemské Dieťa ako Božie Slovo; oslavujeme ho ako nášho Kráľa; obetujeme sa mu, aby sme mu slúžili, ako si to urobil ty; uznávame jeho absolútne právo nad nami a našu povinnosť slúžiť mu až do poslednej kvapky) našej krvi, ak by našu vernosť podrobil tej veľkej skúške. Štefan, verný diakon! modli sa za nás, aby sme odteraz mali milosť odovzdať celé svoje srdce Ježišovi; aby sme vynaložili všetko úsilie na to, aby sme sa mu zapáčili; a aby sme svoj život a náklonnosť prispôsobili jeho požehnanej vôli.

Pokiaľ to urobíme, budeme mať milosť bojovať v jeho boji, ak nie pred tyranmi a prenasledovateľmi, tak aspoň pred nízkymi vášňami našich vlastných sŕdc. Sme potomkami mučeníkov a mučeníci si podmanili svet, veď Ježiš, betlehemské Dieťa, si ho podmanil pred nimi: máme byť teda zbabelcami a znovu sa poddať nášmu večnému nepriateľovi? Získajte pre nás aj tú bratskú lásku, ktorá odpúšťa každú ujmu, modlí sa za tých, čo nás nenávidia, a obracia hriešnikov a heretikov, keď všetky ostatné prostriedky zlyhali. Ó, udatný Ježišov mučeník, bdej nad nami v hodine našej smrti, pomáhaj nám v našej agónii, ukáž nám toho Ježiša, ktorého si nám tak často ukazoval ako milé betlehemské Dieťa, ukáž nám ho potom ako osláveného, víťazného, ale predovšetkým ako milosrdného Ježiša, ktorý drží vo svojich božských rukách korunu, ktorú nám pripravil, a nech sú naše posledné slová tie, ktoré si vyslovil, keď si odchádzal k svojmu Bohu: Pane Ježišu, prijmi môjho Ducha! (Skutky apoštolov 7,58)

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Gueranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.