Screen-Shot-2023-10-26-at-12.06.19-PM-e1703158795174-810x500.png

Biskup Eleganti reaguje na pápeža Františka: "Hriešna prax a spojenie nemôžu byť požehnané

1,645
Kultúra života

Biskup Marian Eleganti reagoval na vatikánske vyhlásenie Fiducia supplicans a vysvetlil dôvody, prečo nemôžu byť požehnané páry rovnakého pohlavia. 

“Takzvané Františkovo magistérium, ktoré je prezentované ako niečo nové a bezprecedentné v kontraste s tradíciou, je nezmyselný pojmový neologizmus kardinála Fernandeza, pretože pápeži, rovnako ako biskupi, sú strážcami učenia Cirkvi”a jej neprerušenej tradície,” napísal Eleganti v eseji, ktorú zverejnila kat.net. 

“Pravdy sú večné a nemenia sa s duchom doby. Inými slovami, pápeži a biskupi neprinášajú nič vlastné, ale interpretujú stálu vieru Cirkvi v línii tradície bez toho, aby sa s ňou rozišli.” 

“Zostáva teda pravdou, že hriešna prax a spojenie nemôžu byť požehnané, pretože odporujú poriadku stvorenia a Božej vôli, a v takom prípade požehnanie nemožno ani plodne udeliť, ani prijať (porov. zdôvodnenie v Responsum ad dubiumKongregácie pre náuku viery o požehnaní zväzkov osôb rovnakého pohlavia z roku 2021 podľa kard. Ladaria).” 

“Cirkev to vždy učila,” uviedol bývalý pomocný biskup Churu. 

Eleganti vysvetlil, že požehnanie je sviatosť, a preto je platné len vtedy, ak prijímajúci a správca majú náležitú dispozíciu. Tým sa líši od siedmich sviatostí, ktoré sú vždy platné nezávisle od’vnútorného presvedčenia človeka. 

“Požehnanie bez správnej vnútornej dispozície správcu a prijímateľa je neúčinné, pretože požehnanie nepôsobí ex opere operato (z vykonaného diela) ako sviatosti,” povedal švajčiarsky biskup.  

“Sú to sviatosti. V tomto ohľade neexistuje žiadne nové, rozšírené chápanie, iba nepravdivé tvrdenia. V tradičnom chápaní neexistuje prvotriedne (liturgické) a druhotriedne (spontánne) požehnanie zo strany kňazov.” 

“Ak je však v našom kontexte daná správna vnútorná dispozícia, potom sa títo ľudia snažia o pokánie, vzdávajú sa objektívne hriešnej praxe (konkubinátu a sexuálneho styku) a napravujú ju,” pokračoval.  

“Za to môžu dostať požehnanie pre rast v milosti a pre úspech ich morálneho úsilia a ich ďalšie kroky dobrým smerom, ale nie ako pár kvôli nepochopeniu a nemožnosti takéhoto požehnania.” 

“‘Nech vám Hospodin dá správne pochopenie, posilní vás v dobrom a upevní vás v rozhodnutí zachovávať Jeho prikázania. Nech vás vo vašom pokání sprevádza svojou milosťou!’ Všetko, čo ide nad rámec tohto, je sofistika a nepridržiava sa učenia Cirkvi, ale ho podkopáva,” uviedol Eleganti. 

“Ide o teológiu, nie o psychológiu. Cirkev si nemôže v priebehu vekov protirečiť, ale rastie v chápaní zjavenia. Negatívne hodnotenie homosexuality patrí k tomu druhému.” 

Čítajte: Švajčiarski biskupi vítajú pápeža Františka’ schválenie ‘požehnania’ pre homosexuálne páry

Eleganti sa venoval aj sémantickému rozdielu medzi “požehnaním” “páru” a “zväzkom.” 

“Jednotlivci môžu byť vždy požehnaní, ak je ich vnútorná dispozícia vhodná,” povedal. “Keďže podľa ‘Fiducia supplicans,’ homosexuálne zväzky alebo konkubináty (tzv. neregulárne vzťahy) nemôžu byť liturgicky požehnané, aby sa nezamieňali s manželstvom alebo nespôsobili zmätok vzhľadom na ich nezmenené hodnotenie [hriešnosti homosexuálnych skutkov], logicky z toho vyplýva, že takéto páry by nemali byť vôbec požehnané, a to ani akýmsi zníženým požehnaním podľa ‘rozšíreného chápania.’” 

“Nemožno požehnať pár, ale nepožehnať ich zväzok, požehnať pár, ale ‘nekonvalidovať’ ich objektívne hriešny životný štýl (porov. FS), ako sa o to pokúšajú.” 

“To sú kroky, ktoré v praxi nikdy nefungujú. Opak bude pravdou. Tlač už vydala príslušné tučné titulky. Ukazujú, ako je táto záležitosť prijímaná na najnižšej úrovni.” 

Eleganti sa venoval aj neustálej snahe súčasného magistéria oddeliť ortodoxné učenie od hriešnej “živej skúsenosti” v praxi. 

“Každé konanie je preniknuté teóriou,” napísal švajčiarsky prelát. “Ortodoxia a ortopraxia sa preto nesmú stavať do protikladnej alebo protirečivej pozície voči sebe, ako sa to neustále robí od Koncilu a za tohto pontifikátu.” 

“Akoby rozpor s doktrínou v pastoračnej praxi (2 plus 2 rovná sa 5) bol oprávnený, dokonca nevyhnutný, pretože realita (života) vraj stojí nad ideou (doktrínou) (nezmyselný princíp, pretože idey menia realitu, premieňajú sa na skutky, často sa ukázali ako revolučné tým, že prevrátili tzv. realitu života; idey patria k realite a v praxi sú veľmi účinné; niet činu bez teórie).” 

“Ortodoxia a ortopraxia sú kongruentné, alebo si nezaslúžia svoje meno. Navzájom sa nerušia,”pokračoval. “Tam, kde robia to druhé, sme dospeli k heréze a schizme v Cirkvi, k jej sebarozpadu prostredníctvom praxe. Toto nie je ani reforma, ani požehnanie.” 

Ak sa Eleganti vyslovil proti heterodoxnému vatikánskemu dokumentu, Švajčiarska biskupská konferencia privítala novú deklaráciu, ktorá umožňuje “požehnanie” párov rovnakého pohlavia v určitých situáciách. 

“Rozhodnutie [Vatikánu] je v súlade s“túžbou švajčiarskych biskupov po otvorenej Cirkvi, ktorá berie vážne ľudí v rôznych situáciách vzťahov, rešpektuje ich a sprevádza, ”uvádza sa v“vyhlásení švajčiarskej biskupskej konferencie z”19. decembra . Hlavy biskupských konferencií Nemecka a Rakúska tiež privítali a pochválili Fiducia supplicans. 

Naproti tomu biskupi Malawi oficiálne vyhlásili, že v tejto krajine nemožno udeliť žiadne požehnanie zväzkom osôb rovnakého pohlavia akéhokoľvek druhu. Biskupi v Kazachstane vyhlásili, že požehnanie sa nesmie udeľovať nad “pármi v neregulárnej situácii a nad pármi rovnakého pohlavia.” 

ČÍTAJ: Arcibiskup Peta, biskup Schneider zakazujú ‘požehnanie’ homosexuálnych párov v kazašskej arcidiecéze