Screenshot-2024-03-04-at-5.45.42-PM-1-e1709640893195-810x500.png

Francúzsko hlasuje proti životu, potraty zakotvuje ako ústavnú "slobodu

37
Kultúra smrti
  • Legálne zabíjanie nenarodených detí vo Francúzsku schválené väčšinou zákonodarcov.
  • Symbolické víťazstvo smrti nad životom oslavované s démonickou radosťou.
  • Ústavné zakotvenie práva na potrat ako slobody a rovnosti žien.
  • Tradiční katolíci vyzývajú na modlitbu, pôst a odolanie politickému tlaku.

Výbuch radosti” - ako to označili mainstreamové médiá - privítal oznámenie, že 780 z 902 senátorov a členov Národného zhromaždenia práve hlasovalo za “zakotvenie” legálneho zabíjania nenarodených detí vo francúzskej ústave, keď tento pondelok popoludní stovky feministických aktivistiek, ktoré sa pripojili k verejnej demonštrácii za potraty na Trocadéro, oproti Eiffelovej veži na pravom brehu Seiny, kričali od radosti.

V tom istom okamihu sa samotná Eiffelova veža rozžiarila stovkami iskrivých svetiel, zatiaľ čo na jej fasáde svietil krátky odkaz: “Mon corps, mon choix” (“Moje telo, moja voľba”). Demonštranti plakali, jasali, smiali sa a tancovali za zvukov skupiny ABBA a reagovali, akoby práve dosiahli veľké víťazstvo nad nejakou hroznou chorobou. Oslavovali však symbolické víťazstvo smrti nad životom, a to s radosťou, ktorú možno nazvať démonickou. 

Človeka až zamrazí, keď si predstaví následky. V katolíckych očiach je to určite zločin, ktorý volá do neba po pomste: zločin zabíjania nevinných, ktorý sa teraz prezentuje ako dobro, sloboda, oprávnená sloboda, ktorá si zaslúži, aby bola vpísaná do ústavy ako akási súčasť občianskeho preukazu Francúzskej republiky, ktorý kladie základy, na ktorých je postavený občiansky život. 

Nikto už nepredstiera, že legálny potrat je posledným možným východiskom v dramatickej situácii, niečím, čomu sa treba vyhnúť kvôli ujme, ktorú spôsobuje ženám, ktoré sú často tlačené k “dobrovoľnému prerušeniu tehotenstva”, ako sa to nazýva vo Francúzsku, svojou rodinou alebo otcom dieťaťa, ktorý sa im vyhráža, že ich opustí, ak to neurobia. Nie: teraz, keď sa možnosť uchýliť sa k dobrovoľnému potratu stala ústavou chránenou “slobodou”, sa veci stali strašne jasnými: potrat je absolútna vec, ktorú žene nikto nemôže zakázať, hoci v rámci stanovenom zákonom, a skutočne sa považuje za najvyšší prejav jej slobody a “rovnosti” s mužmi, ako novinárom, ktorí pokrývali toto podujatie, povedali niektoré ženy na Trocadéro. 

V súvislosti s hlasovaním nikdy neexistovalo skutočné napätie, preto boli všetky atribúty osláv “víťazstva” pripravené v dostatočnom predstihu. Viac ako 85 percent zákonodarcov hlasovalo za zmenu ústavy, ktorou sa uznala “zaručená sloboda žien uchýliť sa k dobrovoľnému prerušeniu tehotenstva” po tom, čo obe komory samostatne prijali príslušné zákony s drvivou väčšinou. Túto väčšinu mohol zvrátiť len obrovský zázrak: na získanie zákonnej 3/5 väčšiny potrebnej na zmenu ústavy bolo potrebných len 512 hlasov za. Zdržalo sa 50 hlasujúcich a 72 hlasovalo proti. Situácia sa dostala do bodu, keď sa takýto odpor voči legálnym interrupciám považuje za celkom odvážny, hoci tých niekoľko poslancov, ktorí sa k tomuto kroku odhodlali, opatrne tvrdilo, že je to preto, lebo “právo” na interrupciu nie je vo Francúzsku nijako ohrozené. To je ten najslabší možný argument; ale títo odporcovia boli aspoň ochotní nasadiť krk, hoci postaviť sa proti potratom ako takým zďaleka alebo zblízka sa vo Francúzsku rovná politickému rozsudku smrti. 

Nie je síce pravdepodobné, že v dôsledku ich konštitucionalizácie dôjde k veľkolepému nárastu interrupcií – počet interrupcií vo Francúzsku už dosiahol neznáme výšky napriek mimoriadne rozšírenému “antikoncepčnému zabezpečeniu” – symbolický vplyv ústavnej novely však nemožno podceňovať. Doteraz sa interrupcie vo Francúzsku nepovažovali za plnohodnotné zákonné právo, a to aj napriek tomu, že sa k nim prakticky tak pristupovalo, čo ponechávalo chabú nádej, že by sa situácia mohla zvrátiť, a to aj napriek masívnej podpore zabíjania nenarodených detí. Jeho premenou na základnú slobodu chránenú ústavou sa inverzia dobra a zla posunula ešte oveľa ďalej, čím sa Francúzsko (či skôr Francúzska republika) oficiálne vyhlásilo za neoddeliteľnú súčasť kultúry smrti.  

V špeciálnom “hemicykle” postavenom v južnom krídle Versailleského paláca v 19. storočí na usporiadanie parlamentného zhromaždenia sa po slávnostnom odovzdaní hlasov všetkých voličov a vyhlásení výsledkov odohrávali aj scény osláv, ktoré sprevádzal potlesk v stoji. Otázka práva počatého dieťaťa zostať nažive a byť chránené počas svojho prirodzeného vývoja v maternici nebola počas vyhlásení pred hlasovaním ani len spomenutá. Dokonca aj zástupkyňa takzvaného pravicového Národného zhromaždenia Hélène Laporte vysvetlila, že jej skupina umožní svojim členom hlasovať “podľa svedomia”, ale že je za prijatie textu, a dodala, že “za žiadnych okolností by nebolo možné vrátiť sa k slobode” potratu. Zašla dokonca tak ďaleko, že vyjadrila poľutovanie nad tým, že Európsky parlament pred časom vymenoval predsedníčku, ktorá nemala v tejto “slobode jasno.” 

Prezident Emmanuel Macron privítal novinku správou na X: “Francúzska hrdosť, univerzálne posolstvo. Spoločne oslávime vstup novej zaručenej slobody do ústavy vôbec prvou slávnostnou pečaťou v našej histórii, ktorá je otvorená verejnosti. Uvidíme sa 8. marca, na Medzinárodný deň práv žien””

Zapečatenie “nového dodatku” sa uskutoční v piatok napoludnie na námestí Vendôme v Paríži, kde okrem prestížnych klenotníctiev” sídli aj francúzske ministerstvo spravodlivosti. 

Sám Macron sa na parlamentnom zhromaždení nezúčastnil, pretože platí princíp oddelenia zákonodarnej a výkonnej moci. Vládu zastupoval nový francúzsky premiér Gabriel Attal, ktorý sa počas svojho prvého politického prejavu pred niekoľkými týždňami pochválil tým, že je homosexuál. Získal čo vyzeralo ako jednomyseľný potlesk pre Simone Veilovú, ktorá pred päťdesiatimi rokmi predložila vôbec prvý francúzsky’interrupčný zákon – avšak aj ona vtedy slávne poznamenala, že “žiadna žena nie je šťastná, keď ide na potrat” a že jej zákon bol určený pre “extrémne” prípady. Hoci sa to v praxi okamžite ukázalo ako nepravdivé, keďže počet interrupcií okamžite prekročil 200 000 ročne, neexistuje dôkaz, že by schválila, aby sa interrupcia stala ústavnou slobodou, ktorá sa musí vyvinúť smerom k ústavnému právu. 

Toto je v súčasnosti jedným z hlavných problémov hnutia za život. Pochod za život zorganizoval demonštráciu vo Versailles tak blízko paláca, ako to úrady dovolili. Viacerí rečníci varovali, že právo na výhradu vo svedomí je v súčasnosti ohrozené a už naň zaútočilo niekoľko ľavicových zákonodarcov, ako napríklad Mathilde Panotová, ktorá už skôr dala najavo, že dúfa, že zvrhne právo lekárov’ a zdravotníckych pracovníkov’ nezúčastniť sa na potrate. 

Stovky zástancov života sa zapojili do demonštrácie medzi 15. a 19. hodinou, keď sa v paláci Versailles konal parlamentný kongres, napriek tomu, že mnohí z nich nemohli v pondelok popoludní prísť kvôli pracovným povinnostiam, školským povinnostiam a iným povinnostiam. V dave bolo mnoho katolíckych kňazov, a to tak z prostredia bývalých komunít Ecclesia Dei, ako aj z prostredia diecéz. Je pozoruhodné, že mnohí verejní rečníci na podujatí, medzi ktorými boli Nicolas Tardy-Joubert z Pochodu za život, Jean-Marie Le Mené z nadácie Jérôme-Lejeune, lekár, ktorý hovoril o ťažkostiach, ktorým čelia ženy, keď nikto nie je ochotný vypočuť ich utrpenie po potrate, a zástupca Európskeho centra pre právo a spravodlivosť, situáciu nijako nezmierňovali. Tu aspoň nikto nenazval zákon Simone Veil’o interrupciách príkladom na nasledovanie, ako je to v móde už niekoľko rokov, keď sa situácia zhoršuje, a všetci hovorili o práve na život od prirodzeného počatia po prirodzenú smrť. 

Zástupca tradičného hnutia “Renaissance catholique” Jean-Pierre Maugendre predniesol silne formulovaný prejav, v ktorom povedal: “Zajtra sa naši potomkovia budú na túto skutočnosť pozerať s rovnakou nedôverou, ako sa my pozeráme na banalizáciu otroctva v našich krajinách od 16. do 19. storočia. Včera boli zotročovaní ľudia, ktorí boli jednomyseľne považovaní za ľudí, pretože mohli byť pokrstení. Dnes môže byť 14-týždňové embryo, o ktorom nikto nespochybňuje, že je dieťaťom – ako potvrdzuje celá moderná genetika – zabité matkou bez toho, aby sa k tomu otec mohol vyjadriť.”

Hovoriac o “desivom a rozšírenom otupení svedomia,” Maugendre povedal: “‘Beda mestu, ktorého kniežaťom je dieťa,’ hovorí nám Písmo, a to tým viac, ak je rozmarné a narcistické,” zjavne označujúc tých, ktorí dnes stoja na čele francúzskeho štátu: a homosexuálneho premiéra, ktorý má niečo vyše 30 rokov.” 

Záverom dodal: “Zaviazaní budovať budúcnosť menej krutú ako súčasnosť a minulosť, odteraz akceptujeme, že naše slová sú maskované zvrátenými ideológmi, ktorí zvádzajú dôverčivé davy. Ako svojho času vyhlásil Louis Veuillot, ak sa zdá, že nadchádzajúce roky nám sľubujú dlhé obdobie priemerných bojov bez zjavného víťazstva, poníženia všetkého druhu; ak sa nám budú vysmievať, opovrhovať nami, vylučovať nás z verejného života; ak v tomto mučeníctve opovrhnutia budeme trpieť triumf bláznov a slávu falošných ľudí, Boh nám zo svojej strany vyhradzuje úlohu, ktorej plodnú a trvalú veľkosť neodmietneme ani nebudeme ignorovať. Dáva nám niesť svoju zmenšenú a zredukovanú pravdu ako oltárnu pochodeň, ktorú možno vložiť do rúk dieťaťa, a prikazuje nám, aby sme túto búrku statočne znášali, lebo za predpokladu, že naša viera nezakolíše, živý plameň nielenže nezhasne, ale ani nezabliká! Zem nás zasype svojím prachom, oceán na nás vypľuje svoju penu, pošliapu nás šelmy, ktoré na nás vypustia, a my’prekonáme toto zlé obdobie v dejinách ľudstva. Malé svetlo v našich roztrhaných rukách nezahynie. Rozhorí sa v ňom božský oheň, zapálený tým, ktorý je Cesta, Pravda a Život, a svojou nádherou osvetlí osud obetovaných detí, zranených žien a oklamaných mužov.” 

Konferencia francúzskych katolíckych biskupov’ vyzvala na modlitbu a pôst v tento deň, pripomínajúc posvätnosť života a modliac sa tiež, aby Francúzi znovu objavili radosť z “darovania a výchovy života.” 

V diecéze Versailles biskup Luc Crépy nakázal, aby sa na všetkých nedeľných svätých omšiach čítalo vyhlásenie, v ktorom vyzýva zákonodarcov, aby sa riadili svojím svedomím a “aby odolali politickému a mediálnemu tlaku” a pripomínajúc, že “každý život, akokoľvek krehký, je vzácny.” 

Lúč nádeje v tragickom dni prišiel v podobe eucharistickej adorácie vo farnosti Notre-Dame vo Versailles – “farnosti francúzskych kráľov.Vznešený klasicistický kostol otvoril svoje dvere dokorán a privítal desiatky adorantov všetkých vekových kategórií, aby sa modlili pred vystavenou Najsvätejšou sviatosťou, na konci ulice od demonštrácie za život a na očiach všetkých. Mnohí zástancovia života sa striedavo modlili pred monštranciou, kým sa vrátili na demonštráciu. Kostolné zvony sa ako pravidelne smutne rozozvučali. Počas benedikcie farár predniesol modlitbu za život pápeža Benedikta XVI’ 

“Prehrali sme bitku, ale nie vojnu,” vyhlásil Tardy-Joubert, keď už boli známe výsledky hlasovania. V skutočnosti vieme, že definitívnu bitku už vyhralo Najsvätejšie Srdce Ježišovo, ktorému sa na konci adorácie spievala posledná pieseň: “Najsvätejšie Srdce Ježišovo, nech príde tvoje kráľovstvo… Verím v teba.” Neexistuje taká veľká choroba, aby ju náš Pán nemohol poraziť.