1024px-Pieter_van_Lint_-_Christ_healing_the_lame_at_the_pool_of_Bethesda-e1708683529384-810x500.jpg

Boh je vždy pripravený odpustiť kajúcemu hriešnikovi

20
Kultúra života
V článku sa dočítate:
  • Starobylá cirkevná disciplína v Bazilike dvanástich apoštolov
  • Boh odpúšťa hriešnikom, ak sa obrátia a konajú spravodlivosť
  • Ježiš uzdravuje chorého muža pri rybníku Probatica
  • Symbolika vody a uzdravenia v evanjeliu Jána

Stanica sa nachádza v&nbspBazilike dvanástich apoštolov; je to jeden z&nbspnajvznešenejších rímskych kostolov a je obohatený o&nbsptelesné pozostatky dvoch apoštolov, svätého Filipa a svätého Jakuba Menšieho.

KOLEKTÍV

Buď priaznivý, Pane, svojmu ľudu a milosrdne posilňuj svojou pomocou tých, ktorých napĺňaš oddanosťou k_tebe. Skrze Ježiša Krista, nášho Pána. Amen.

Epištoly

Poučenie z proroka Ezechiel 18,20-26

Toto hovorí Pán Boh: Duša, ktorá zhreší, zomrie; syn neponesie otcovu vinu a otec neponesie synovu vinu; spravodlivosť spravodlivého bude na ňom a bezbožnosť bezbožného bude na ňom. Ale ak bezbožný činí pokánie za všetky svoje hriechy, ktorých sa dopustil, a zachováva všetky moje prikázania a koná súd a spravodlivosť, živý bude a nezomrie. Nebudem pamätať na všetky jeho neprávosti, ktoré spáchal; vo svojej spravodlivosti, ktorú vykonal, bude žiť. Či je mojou vôľou, aby hriešnik zomrel, hovorí Pán Boh, a nie aby sa obrátil od svojich ciest a žil? Ale ak sa spravodlivý odvráti od svojej spravodlivosti a bude konať neprávosť podľa všetkých ohavností, ktoré používa bezbožník na svoje skutky, bude žiť? Na všetky jeho spravodlivosti, ktoré vykonal, sa nepamätá; v predsavzatiach, ktorými sa predsavzal, a v hriechu, ktorý spáchal, v nich zomrie. A vy ste povedali: Cesta Pánova nie je správna. Preto počúvajte, dom Izraela: Nie je to moja cesta, ktorá nie je správna, a nie sú skôr vaše cesty zvrátené? Lebo keď sa spravodlivý odvráti od svojej spravodlivosti a dopustí sa neprávosti, v nej zomrie; v neprávosti, ktorú spáchal, zomrie. A keď sa bezbožný odvráti od svojej neprávosti, ktorú páchal, a bude konať súd a spravodlivosť, zachráni si dušu živú. Pretože sa zváži a odvráti od všetkých svojich neprávostí, ktoré spáchal, určite bude žiť a nezomrie, hovorí Pán všemohúci.

Nezabúdajme na starobylú disciplínu Cirkvi počas pôstu. Často by sme boli v rozpakoch, ako pochopiť jej liturgiu tohto obdobia, ak si ju nepredstavíme ako prípravu verejných kajúcnikov na opätovnú účasť na tajomstvách.

Najprv sa však musia zmieriť s Bohom, ktorého urazili. Ich duša je mŕtva hriechom; môže byť obnovená k životu? Áno; máme na to Božie slovo. Lekcia z proroka Ezechiela, ktorú Cirkev začala včera pre katechumenov, dnes pokračuje v prospech verejných kajúcnikov. “Ak bezbožník činí pokánie za všetky svoje hriechy, ktorých sa dopustil, a zachováva všetky moje prikázania a koná súd a spravodlivosť, živý bude žiť a nezomrie.”Ale jeho neprávosti sú na ňom a povstávajú proti nemu a volajú do neba o večnú pomstu!

A predsa ten Boh, ktorý všetko vie a na nič nezabúda, nás ubezpečuje, že nebude pamätať na neprávosti, ktoré boli vykúpené pokáním. Taká je náklonnosť jeho otcovského srdca, že zabudne na pohoršenie, ktoré mu ponúkol jeho syn, ak sa tento syn len vráti k svojim povinnostiam. Takto sa teda majú zmieriť naši kajúcnici; a na sviatok vzkriesenia budú spojení so spravodlivými, pretože Boh zabudne na ich neprávosti; oni sami budú spravodlivými ľuďmi.

Takto nám liturgia, ktorá sa nikdy nemení, často predkladá svoju starobylú disciplínu verejného pokánia. V dnešnej dobe nie sú hriešnici viditeľne oddelení od veriacich; dvere kostola sa pred nimi nezatvárajú; často stoja v blízkosti svätého oltára v spoločnosti spravodlivých; a keď na nich zostúpi Božie odpustenie, veriaci sa o tejto milosti nedozvedajú žiadnym osobitným a slávnostným obradom. Obdivujme tu obdivuhodné milosrdenstvo nášho nebeského Otca a profitujme zo zhovievavej disciplíny našej svätej Matky Cirkvi.

Zablúdená ovca môže vstúpiť do ovčinca v ktorúkoľvek hodinu a bez akéhokoľvek prejavu; nech využije takto prejavenú blahosklonnosť a už nikdy sa nevzdialia od Pastiera, ktorý ich takto milosrdne prijíma. Ani spravodlivý nech sa nenadúva samoľúbosťou, keď dáva prednosť sebe pred stratenou ovečkou: nech sa radšej zamyslí nad tými slovami dnešnej’lekcie: “Ak sa spravodlivý odvráti od svojej spravodlivosti a bude konať neprávosť… na spravodlivosť, ktorú vykonal, sa nebude pamätať.”

Teda trasme sa o seba a majme súcit s hriešnikmi. Jedným z veľkých prostriedkov, o ktoré Cirkev opiera svoje nádeje na zmierenie hriešnikov, sú vrúcne modlitby, ktoré za nich obetujú veriaci počas Veľkého pôstu.

GOSPEL

Sekvencia svätého evanjelia podľa Ján 5,1-15

Vtedy: Keď bol židovský sviatok, Ježiš vystúpil do Jeruzalema. V Jeruzaleme je rybník, ktorý sa volá Probatica, ktorý sa hebrejsky volá Betsaida a má päť prístavov. V nich ležalo veľké množstvo chorých, slepých, chromých a zoschnutých, ktorí čakali na pohnutie vody. Pánov anjel zostupoval v určitých časoch do rybníka a voda sa hýbala. A ten, kto po pohnutí vody zostúpil do rybníka prvý, bol uzdravený z akejkoľvek choroby, pod ktorou ležal. A bol tam istý človek, ktorý bol už osem a tridsať rokov pod svojím neduhom. Keď ho Ježiš videl ležať a vedel, že už dlho leží, povedal mu: Chceš byť zdravý? Nemocný mu odpovedal: Vtedy, keď sa voda rozbúri, nemám nikoho, kto by ma vložil do rybníka, lebo kým ja prichádzam, iný ide predo mnou dolu. Ježiš mu povedal: Vstaň, vezmi svoje lôžko a choď. A hneď sa človek uzdravil, zdvihol svoje lôžko a chodil. V ten deň bola sobota. Židia teda povedali uzdravenému: Je sobota, nie je ti dovolené zdvihnúť svoje lôžko. On im však odpovedal: "Nebojte sa! Ten, ktorý ma uzdravil, mi povedal: Vezmi svoje lôžko a choď. Pýtali sa ho teda: "Čo si myslíš, že si urobil? Kto je ten človek, ktorý ti povedal: ‘Vstaň zo svojho lôžka a choď? ’ Ale ten, ktorý bol uzdravený, nevedel, kto to bol, lebo Ježiš odišiel nabok od zástupu, ktorý stál na tom mieste. Potom ho Ježiš našiel v chráme a povedal mu: Hľa, si zdravý; už nehreš, aby sa ti nestalo niečo horšie. Muž odišiel a povedal Židom, že to Ježiš ho uzdravil.

Vráťme sa k našim kajúcnikom starobylej cirkevnej disciplíny; tí súčasní, a aj my sami, môžeme ľahko prakticky aplikovať úvahy naznačené evanjeliom.

Práve nám prorok povedal, že Boh je vždy pripravený odpustiť kajúcemu hriešnikovi. Ale ako sa má toto odpustenie udeliť? Kto má vysloviť rozsudok rozhrešenia? Odpoveď nám dáva naše evanjelium. Ten, ktorý bol osem a tridsať rokov pod svojím neduhom je obrazom zatvrdilého hriešnika; a predsa je uzdravený a znovu získava používanie svojich údov. Ako došlo k vyliečeniu? Najskôr chorý človek hovorí Ježišovi: nemám človeka, ktorý by ma pri rozbúrenej vode vložil do rybníka. Voda by ho vyliečila; ale všimnite si, že potrebuje nejakého človeka aby ho k vode priviedol. Tento Človek je Boží Syn a stal sa Človekom aby nás uzdravil.

Ako Človek dostal moc odpúšťať hriechy; a predtým, ako opustí túto zem, dáva tú istú moc iným ľuďom a hovorí im: Ktorým odpustíte hriechy, tým sú odpustené. (Ján 20,23) Naši kajúcnici sa teda majú na základe tejto nadprirodzenej moci zmieriť s Bohom; a nezmŕtvychvstalý človek, ktorý si vezme lôžko a chodí, je obrazom hriešnika, ktorému Cirkev odpustila hriechy božskou mocou Kľúčov.

V treťom storočí istý heretik menom Novatian učil, že Cirkev nemá moc odpúšťať hriechy spáchané po krste. Toto učenie odsúdili koncily a svätí doktori Cirkvi; a aby veriacim ponúkli nejaké vonkajšie vyjadrenie moci, ktorú dostal Syn človeka odpúšťať hriechy tým, ktorí sa kajali, na stenách miest, kde sa kresťania zhromažďovali, bol namaľovaný chorý muž z nášho evanjelia, kráčajúci s posteľou na pleciach.

Tento utešujúci symbol sa často vyskytuje na freskách, ktoré boli namaľované ešte v dobe mučeníkov v rímskych katakombách. Ukazujú nám, ako sa prví kresťania učili chápať tento úryvok evanjelia, ktorý Cirkev, už pred toľkými storočiami, priradila k dnešnému dňu.

Symbolom bola aj voda Probatica; a tu naše evanjelium odovzdávalo katechumenom osobitné poučenie. Práve vodou mali byť uzdravení a vodou obdarení nadprirodzenou cnosťou. Zázračný jeruzalemský rybník mohol uzdraviť len telo, a to vo vzácnych intervaloch, a milosť mohla byť udelená len jedinému človeku; ale teraz, keď anjel Veľkej rady zostúpil z neba a posvätil vody Jordánu, je Probatica všade; dáva zdravie dušiam ľudí, bez akéhokoľvek obmedzenia či už časového alebo početného. Človek je služobníkom tejto milosti; ale je to Boží Syn, ktorý sa stal Synom Človeka, ktorý pôsobí prostredníctvom ľudského služobníka.

Premýšľajme aj o množstve chorých, ktorí, ako nám hovorí evanjelium, čakali na pohnutie vody. Predstavujú rôzne triedy hriešnikov, ktorí sa v tomto svätom čase snažia obrátiť k svojmu Bohu. Sú to chorí, alebo, ako sa hovorí v latinčine, mŕtvi; sú to vlažní, ktorí sa nikdy dôkladne nevzdajú svojich zlých návykov: sú to slepí; sú to tí, ktorých duchovné oko je mŕtve: sú to chromí, ktorí na ceste spásy pokulhávajú a ochabujú: a napokon sú to rozvrátení, ktorí sa zdajú byť neschopní vykonať jediný dobrý skutok.

Všetci čakajú na priaznivú chvíľu. Ježiš bude čoskoro pri nich a každému z nich povie: “Chceš sa uzdraviť?" Nech na túto otázku odpovedia s láskou a dôverou, a budú uzdravení.

Skloňte hlavy k Bohu.

Boh, milostivo nás vypočuj a zjav svetlo svojej milosti našim dušiam. Skrze Krista, nášho Lóra, amen.

Odovzdávajme sa nebeskému Lekárovi našich duší týmito slovami Triodionu gréckej cirkvi.

Hymnus
(Feria VI. Hebdomadæ I. Jejuniorum.)

Daj, Pane, ktorého umučenie nám zaslúžilo oslobodenie od našich vášní, aby moje telesné náklonnosti boli uhasené cnosťou tvojho božského kríža a aby som mohol kontemplovať tvoje sväté zmŕtvychvstanie.

O prameň čistoty, najmilosrdnejší Spasiteľ, ochraňuj nás zásluhami tohto nášho pôstu. Pozri na nás, ako sa tu pred tebou klaňame. Nepohŕdaj našimi pozdvihnutými rukami, ty, zvrchovaný Pán anjelov, ktorý si vystrel svoje ruky na svojom kríži za celé ľudstvo.

Priateľské nástrahy ma uväznili v temnote: osvieť ma, ó, Kriste, ktorý si visiac na kríži zatienil slnko a priniesol svojim verným lúče odpustenia. Nech kráčam vo svetle tvojich prikázaní a očistený nech prídem k jasu tvojho spásonosného vzkriesenia.

Ty, môj Spasiteľ a Kristus, zavesený ako vinič na dreve kríža, si celú zem obohatil vínom nesmrteľnosti. Preto k tebe volám: bol som nešťastne zaslepený opojením hriechu, ale ty si ma obdaril sladkým osviežením pravého súcitu; daj mi teraz silu, aby som sa mohol postiť od hriešnych rozkoší, lebo ty si dobrý a milosrdný Boh.

O úžasná moc tvojho kríža! Práve tvoj kríž spôsobil, že v Cirkvi rozkvitla rastlina zdržanlivosti po tom, čo v raji vykorenila starú Adamovu nemiernosť. Z nemiernosti prišla na ľudstvo smrť, ale z druhej strany prúdil na svet vždy čistý prúd nesmrteľnosti, lebo z tvojho boku, ako z rajského nálezu, prúdila tvoja životodarná Krv zmiešaná s vodou, a z nich dostali život všetky stvorenia. Preto ťa prosíme, Bože Izraela, aby si nám vo svojom veľkom milosrdenstve doprial zakúsiť sladké pôžitky pôstu.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.