summorum-810x500.jpg

Príďte na púť Summorum Pontificum, zostaňte na Rímskom fóre života

37
Kultúra smrti

Je ťažké písať o vojne proti katolíkom, ktorí milujú tradičnú latinskú omšu (TLM), pretože sa bojím, aby som neprilákal pozornosť na svoju vlastnú komunitu. V skutočnosti som’dokonca nervózny z používania slova “komunita”, aby to nevyvolalo falošný dojem, že sa považujeme za alternatívnu “Pravú Cirkev”, ktorú pápež František spomenul v sprievodnom liste k svojej rádioaktívnej Traditionis Custodes. 

Táto nervozita z tohto slova je, pravda, strašne ironická, pretože keď som sa modlil v najľavicovejšej farnosti v mojom vtedajšom meste, hovorilo sa o vytváraní “cirkevných základných spoločenstiev (EBC).” Inšpirované teológiou oslobodenia, malo ísť o rozdelenie veľkého spoločenstva na menšie skupiny, ktoré by sa pravidelne stretávali na modlitbách a priateľstvách. Ak si dobre pamätám, každá skupina mala byť približne rovnako veľká ako skupina katolíkov, ktorí sa pravidelne stretávajú pri čaji, káve a koláčikoch po mojej miestnej TLM. Nemyslím si však, že by boli takí mladí ako my. 

Ano, TLM sa stali skutočným prameňom mladosti. Pápež Benedikt XVI. vo svojom sprievodnom liste k oslobodzujúcemu Summorum Pontificum spomenul, že mladí ľudia, ktorí objavili TLM, “pocítili jej príťažlivosť a našli v nej formu stretnutia s tajomstvom Najsvätejšej Eucharistie, ktorá im obzvlášť vyhovuje.”Je teda druhou iróniou, že až po Benediktovej’abdikácii sa demografická štruktúra mojej TLM zmenila zo staršej “starej gardy” na mladých rodičov s rozrastajúcimi sa rodinami. Samozrejme, keď som sa tam objavil prvýkrát (37 rokov), boli tam študenti, rovnako ako teraz, ktorí delia svoje nedele medzi TLM a univerzitnú kaplánku. Moji spolubratia milovníci TLM sa zďaleka nepovažujú za samostatnú “Pravú cirkev”, ale pripájajú sa k miestnym púťam, skupinám a podujatiam, ktoré sponzoruje alebo sa na ne usmieva arcidiecéza. Zatiaľ sa nás snažím neoznačovať ako “Tradíci” alebo “TLM katolíci.” Sme jednoducho katolíci, ktorí milujú tradičnú latinskú omšu. 

Takisto patríme medzi katolíkov, ktorí milujú večnú katolícku vieru. To sa nedá predpokladať o všetkých približne 1,3 miliardy katolíkov, ktorí sú zapísaní v knihách na celom svete. Nie je’žiadnym tajomstvom, že väčšina katolíkov vôbec nechodí v nedeľu na žiadnu omšu; bolo by prekvapujúce, keby dodržiavali aj všetky ostatné predpisy a verili doktríne o viere a morálke. Jednou z najznepokojujúcejších vecí na procese synody o synodalite bolo, že “odpadlí” katolíci boli oslovení, aby vyjadrili svoj názor. To ma prinútilo zamyslieť sa nad tým, koľko tajných odpadlíkov bude riadiť fyzickú Synodu o synodalite na jeseň tohto roku.     

Synoda o synodalite sa začne v októbri a každoročné Púť Summorum Pontificum (27. októbra – 29. októbra) sa zhoduje s jej koncom. Krátko nato sa uskutoční Rímske fórum života, ktoré bude rokovať o kríze v Cirkvi a vo svete: 31. októbra a 1. novembra. Táto blízka konvergencia je šťastnou náhodou a zároveň príležitosťou.   

Nemôže byť lepšej prípravy na Rímske fórum života ako modlitby, adorácie a úprimné liturgie Peregrinatio ad Petri Sedem MMXXIII. A nemôže byť lepšej bodky za púťou ako prispieť k Rímskemu fóru života. Ak niekto vníma krízu v Cirkvi, tak je to katolík, ktorý vie, že tento rok sa nebude môcť zúčastniť ani sláviť tradičnú latinskú svätú omšu v Bazilike svätého Petra’. A ak bude jeden účastník Rímskeho fóra života cennejší ako iný, bude to katolík, ktorý práve strávil tri dni v modlitbe.   

Osobne dúfam, že modlitby púte prinesú svoje prvé ovocie na záver synody. Predstavujem si, že posilnia ortodoxných katolíkov medzi vyšším klérom, narovnajú tieto biskupské chrbtice a spevnia tie kardinálske kolená. Dúfam však, že ich následná úroda sa objaví na Rímskom fóre života.   

Je veľmi desivé byť práve teraz katolíkom, ktorý miluje tradičnú latinskú omšu. Boli sme okradnutí, alebo sme videli, ako boli okradnutí iní ako my, o poklady našich predkov. Boli sme zradení a ohováraní a bolo nám povedané, že si to zaslúžime. Veľa sme stratili a bojíme sa, že stratíme aj to, čo nám zostalo. Niet divu, že nechceme vystrčiť hlavu nad parapet. Naša láska k starej omši a starej viere nás však napĺňa svetlom a náš Majster nám prikázal, aby sme toto svetlo neskrývali pod kríkom. “Tak nech svieti vaše svetlo pred ľuďmi, aby videli vaše dobré skutky a oslavovali vášho Otca, ktorý je na nebesiach (Mt 5, 15).” Príďte to urobiť na Rome Life Forum.