Kasper: Kardináli obhajujúci katolícke učenie o manželstve útočia na pápeža Františka

2,910
Kultúra smrti

RÍM - Kardinál Walter Kasper na februárovom konzistóriu kardinálov odhalil plán na pripustenie rozvedených a civilne zosobášených katolíkov k Svätému prijímaniu bez toho, aby získali sviatostné rozhrešenie (čiže vo väčšine prípadov, aby po spovedi následne opustili neplatný druhý manželský zväzok a, ak je to možné, vrátili sa k právoplatnému manželovi/manželke, pri zachovaní zodpovednosti aj za deti počaté v neplatnom zväzku, pozn. prekl.). Teraz v talianskej tlači opäť tvrdí, že má podporu pápeža. Kasper povedal, že kardináli, ktorí sa postavili proti jeho plánu, sú tak vlastne proti pápežovi samotnému.

V sérii interview, ktoré boli v nedávnych dňoch publikované v Taliansku a Nemecku, sa Kasper vykreslil ako obeť „ideologickej“ kampane.

Tvrdia, že sami vedia, čo je pravda, ale katolícka náuka nie je uzavretý systém, ale žijúca tradícia, ktorá sa vyvíja,“ povedal Kasper pre talianske noviny Il Matino. „Niektorí chcú z ďalšej synody ideologickú vojnu. Náuka cirkvi je otvorená, ale oni chcú kryštalizovanú pravdu.“

Ako odpoveď na publikovanie knihy esejí obraňujúcej tradičné katolícke učenie od piatich kardinálov a iných teológov Kasper uviedol: „Cieľom kontroverzie nie som ja, ale pápež.“

Na otázku, či očakáva „doktrinálnu vojnu na Synode,“, Kasper odpovedal: „Ja ju isto nechcem. Oni ju asi chcú. Ja si želám pastoračnú Synodu.“ Dodal, že pápež „tiež chce pastoračnú synodu.“

Nie som naivný,“ povedal Kasper. „Vedel som, že sú iné názory, ale nemyslel som si, že debata bude, ako sa to ukázalo, bez spôsobov.“

Žiadny z mojich kolegov kardinálov so mnou nehovoril. Na rozdiel od nich, ja som [hovoril] dvakrát s pápežom. Vo všetkom som chcel jeho súhlas. A on s tým súhlasil. Čo iné môže kardinál robiť, než byť s pápežom? Ja nie som cieľom, cieľom je niekto iný.“

Kasper znovu tvrdil, že pápež František vedel, čo bude navrhovať, a plne s jeho prejavom súhlasil.

Vedia, že som tieto veci nerobil sám od seba,povedal. „Dohodol som sa pápežom, hovoril som s ním dvakrát. Sám prejavil spokojnosť [s návrhom]. Teraz robia túto kontroverziu. Kardinál musí byť blízko pri pápežovi, po jeho boku. Kardináli sú pápežovi spolupracovníci.“

V ďalšom interview pre Tablet, liberálny katolícky časopis vo Veľkej Británii, povedal Kasper, že má „dojem“, že pápež František bol tomuto nápadu otvorený. „Dúfam, že biskupi budú počúvať hlas ľudí, ktorí žijú ako rozvedení a znovu zosobášení, sensus fidei (zmysel viery). Mali by mu načúvať a budúci rok rozhodnúť, či je to možné alebo nie.“

Od jeho kľúčového prejavu na konzistóriu sa spustil nepretržitý prúd interview a článkov od niektorých z najvyššie postavených cirkevných kardinálov a biskupov, ktorí opakovane vysvetľovali, prečo nie je možná žiadna zmena v cirkevnom učení. Cirkev učí v súlade so slovami Krista v evanjeliách, že manželstvo nemôže byť rozlúčené, pokiaľ jeden z manželov neumrie. Preto tí, ktorí sa rozvedú a zoberú si iného druha, žijú v stave smrteľného hriechu cudzoložstva. Iba keď sa zaviažu zmeniť vlastné životy a dostanú rozhrešenie v sviatosti zmierenia, môže im byť povolené prijímať Sväté prijímanie.

Ale Kasperov plán neobsahuje žiaden pokus priamo zmeniť cirkevnú náuku o nerozlučnosti manželstva alebo o povahe hriechu ako cudzoložstva. Sám Kasper povedal, že katolícke učenie nie je možné zmeniť, keď vychádza z úst Krista v evanjeliu. Hovorí, že iba navrhuje, aby cirkev „tolerovala ´druhé manželstvo´“, s ktorým nemôže súhlasiť.

Na druhý deň konzistória po Kasperovom prejave, pápež František otvoril zhromaždenie ocenením Kasperových „hlbokých“ a „jasných“ teologických myšlienok a prosil o jednotu medzi prítomnými kardinálmi. „Tomuto sa hovorí ‚robiť teológiu na kolenách,‘“ povedal František.

Ďalšie interview poskytol Kasper v máji v New Yorku. Ako jeden z hierarchicky najprominentnejších „liberálnych“ teológov zo starej školy povedal, že páry, ktoré cirkev nazýva „neusporiadané zväzky,“ ktoré žijú v čistote „ako brat a sestra“, skutočne praktizujú „heroické“ cnosti. Ale taký heroizmus „nie je pre priemerného kresťana.“

V rovnakom čase biskup Johan Bonny z Antverp, známy ako jeden z „progresívnejších“ katolíckych prelátov, publikoval 22-stranový otvorený list biskupom Synody, ktorý bol preložený do viacerých jazykov. Biskup Bonny žiadal, aby sa Synoda pohla smerom za obmedzenia uložené katolíkom encyklikou Humanae Vitae z roku 1968, ktorá potvrdila cirkevný zákaz antikoncepcie, a tak znovu prisúdila nadradené miesto „svedomia“ jedinca nad katolíckou náukou.

Bishop Bonny sa dovoláva, aby synodálni biskupi zaplnili „medzeru“ medzi „morálnou náukou Cirkvi a morálnymi náhľadmi veriacich.“ Žiadal, aby Cirkev „znovu prisúdila svedomiu jeho právoplatné miesto v učení Cirkvi.“

Zamietol dokument pápeža Jána Pavla II. Familiars Consortio, ktorá schvaľovala tradičné učenie o manželstve a sexualite, a povedal, že sa v ňom „zriedkavo, ak vôbec, objavuje posúdenie podľa osobného svedomia o metódach plánovania rodičovstva.“

Veľa veriacich osobitne tí, ktorí patria k cirkevným organizáciám a ‚stredoví‘ kresťania viac neboli schopní súhlasiť s dogmatickými textami a morálnymi vyhláseniami z Ríma,“ píše biskup Bonny o rokoch nasledujúcich po zverejnení Humanae Vitae. Potom, „narastajúci rad dokumentov o sexuálnych, rodinných a bioetických problémov s najvyššou doktrinálnou autoritou čelil eskalujúcemu neporozumeniu a ďalekosiahlemu nezáujmu.“

Sťažoval sa, že náuka Humanae Vitae bola odvtedy „presadzovaná tvrdou rukou,“ čo vytvorilo „vylúčenie a zmeškané príležitosti.“

Tento nesúlad nemôže pokračovať,“ napísal biskup. „Väzba medzi kolegialitou biskupov a primátom biskupa Ríma, ktorá bola manifestovaná počas Druhého vatikánskeho koncilu, musí byť obnovená bez meškania.“

Kedykoľvek hovorím s ľuďmi,“ napísal, „nie som schopný zopakovať isté formulácie z cirkevnej náuky bez toho, aby som nevyzeral neospravedlniteľne súdiaci. Bez toho, aby som ich hlboko poranil a dal som im chybnú predstavu o cirkvi.“

Čo očakávam od nadchádzajúcej Synody? Že znovu prisúdi svedomiu jeho právoplatné miesto v cirkevnom učení v súlade s [dokumentom Druhého vatikánskeho koncilu] Gaudium et Spes.“

Vatikánsky novinár Sandro Magister napísal, že rétorika eskaluje v posledných dňoch pred zahájením Synody, ktorá však nebude vydávať žiadne konečné rozhodnutia a bude nasledovaná ďalším stretnutím biskupov v októbri 2015.

Magister napísal, že Synoda sa začala „podobať na vyjadrenie pápeža Františka v jednej veci.“ Vysvetlil, že „nedovoľuje žiadne predpovede o tom, ako sa vyvinie, a tým menej, ako sa skončí.“

Takto to chcel pápež, aby bola otvorená voľnej diskusii, dokonca aj v najviac rozdeľujúcich témach, ako napríklad či dávať alebo nedávať prijímanie rozvedeným katolíkom, ktorí sa znovu zosobášili na civilnom obrade.“

Magister povedal, že František odštartoval špekulácie, keď dovolil, aby sa prípravný dotazník pre Synodu distribuoval laikom vo farnostiach „so všetkými otázkami ohľadom rodiny, od antikoncepcie po prijímanie, od de facto párov po ‚manželstvo‘ medzi homosexuálmi.“ Toho sa chytil nemecký episkopát a „roznietil očakávania liberalizácie cirkevného poriadku.“