shutterstock_1152004892-e1708710510988-810x500.jpg

Pôstny čas je vhodným časom na modlitby za obrátenie Židov na "nový Izrael", Kristovu Cirkev

13
Kultúra života
V článku sa dočítate:
  • Starobylé usporiadanie kostola sv. Klementa v Ríme.
  • Modlitby a epistolárne poučenia z proroka Daniela.
  • Ježišova výstraha Židom a hrozba pre hriešnikov.
  • Prudenciov hymnus o pôste a očistení srdca.

Stanica sa nachádza v kostole svätého Klementa, pápeža a mučeníka. V tomto kostole sa viac ako v ktoromkoľvek inom kostole mesta Rím zachovalo starobylé usporiadanie ranokresťanských bazilík.

Pod jeho oltárom spočíva telo jeho svätého patróna spolu s relikviami sv.Ignáca Antiochijského a konzula svätého Flavia Klemensa.

KOLEKTÍV

Daj, prosíme ťa, všemohúci Bože, aby sa tvoj ľud, ktorý sa umŕtvuje zdržanlivosťou od mäsa, rovnako postili od hriechu a nasledovali spravodlivosť. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

EPISTOLA

Poučenie z proroka Daniel 9,15-19

V tých dňoch: Daniel sa modlil k Pánovi a povedal: "Pane, ty si môj otec! Pane, náš Bože, ktorý si vyviedol svoj ľud z egyptskej krajiny silnou rukou a urobil si si meno ako dnes; zhrešili sme, dopustili sme sa neprávosti, Pane, proti všetkej tvojej spravodlivosti. Nech sa, prosím, odvráti tvoj hnev a tvoje rozhorčenie od tvojho mesta Jeruzalema a od tvojho svätého vrchu. Lebo pre naše hriechy a pre neprávosti našich otcov je Jeruzalem a tvoj ľud na potupu všetkým, čo sú okolo nás. Preto teraz, náš Bože, vypočuj prosbu svojho služobníka a jeho modlitby a ukáž svoju tvár na svojej svätyni, ktorá je spustošená, kvôli sebe samému. Nakloň, môj Bože, svoje ucho a vypočuj; otvor svoje oči a pozri na našu spustošenosť a na mesto, na ktoré sa volá tvoje meno, lebo nie pre naše ospravedlnenia predkladáme svoje modlitby pred tvoju tvár, ale pre množstvo tvojich milostí. Pane, vyslyš; Pane, upokoj sa; vypočuj a urob; neotáľaj kvôli sebe, môj Bože, lebo tvoje meno je vzývané nad tvojím mestom a nad tvojím ľudom, Pane, náš Bože.

Taká bola Danielova modlitba a nárek počas babylonského zajatia. Jeho modlitba bola vypočutá; a po sedemdesiatich rokoch’ vyhnanstva sa Židia vrátili do svojej krajiny, obnovili chrám a Pán ich opäť prijal ako svoj vyvolený ľud. Čo sú však Izraeliti teraz? Aké sú ich dejiny za posledných devätnásťsto rokov?

Ak na nich aplikujeme slová z Danielovho’náreku, len slabo predstavujú smutnú skutočnosť ich súčasného dlhého trestu. Boží’hnev ťažko dolieha na Jeruzalem; samotné ruiny chrámu zanikli; synovia Izraela sú rozptýlení po celej zemi, pohoršenie pre všetky národy. Nad týmto ľudom visí kliatba; ako Kain je tulákom a utečencom; a Boh bdie nad ním, aby nevymrel.

Racionalista si nevie rady, ako vysvetliť tento problém; zatiaľ čo kresťan v ňom vidí trest za najväčší zo zločinov. Aké je však vysvetlenie tohto javu? “Svetlo svietilo vo tme; a tma ho nepochopila!” (Jn 1,5) Keby tma bola prijala svetlo, nebola by tma teraz; ale nebolo to tak; Izrael si preto zaslúžil, aby bol opustený.

Niekoľko jeho detí síce uznalo Mesiáša a stali sa deťmi Svetla; ba práve prostredníctvom nich sa Svetlo stalo známym celému svetu. Kedy otvorí oči zvyšok Izraela? Kedy sa tento ľud obráti na Boha s modlitbou Danielovou? Majú ju, často ju čítajú, a predsa nenachádza žiadnu odozvu v ich pyšných srdciach.

Nech sa my, pohania, modlíme za Židov  mladší za starších. Každý rok sa nájdu takí, ktorí sa obrátia a usilujú sa o prijatie do nového Izraela Kristovej Cirkvi. Sú správne vítaní! Nech Boh vo svojom milosrdenstve doplní ich počet, aby sa tak všetci ľudia mohli klaňať Bohu Abrahámovmu, Izákovmu a Jakubovmu spolu s Ježišom Kristom, jeho Synom, ktorého poslal na tento svet.

GOSPEL

Záver svätého evanjelia podľa Jn 8,21-29

Vtedy: Ježiš povedal zástupu Židov: Ja idem, a vy ma budete hľadať, a zomriete vo svojom hriechu. Kam ja idem, tam vy nemôžete prísť. Židia teda povedali: A on im povedal: "Či sa zabije, lebo povedal: Kam idem, tam nemôžete prísť? Vtedy povedal: "Vy ste zdola, a ja som zhora. Vy ste z tohto sveta, ja nie som z tohto sveta. Preto vám hovorím, že zomriete vo svojich hriechoch. Lebo ak neuveríte, že ja som, zomriete vo svojich hriechoch. Preto mu povedali: Kto si ty? Ježiš im povedal: "Kto si ty? Ja som ten, ktorý vám hovorí: Počiatok. Veľa mám o vás hovoriť a súdiť. Ale ten, ktorý ma poslal, je pravdivý, a čo som od neho počul, to hovorím aj na svete. Oni však nechápali, že nazval Boha svojím Otcom. Ježiš im teda povedal: Keď vyzdvihnete Syna človeka, vtedy spoznáte, že ja som on a že nič nerobím sám od seba, ale ako ma Otec naučil, toto hovorím; a ten, ktorý ma poslal, je so mnou a nenechal ma samého, lebo vždy robím to, čo sa mu páči.

“Idem”: mohol Ježiš povedať niečo hroznejšie? Prišiel zachrániť tento ľud; dal mu všetky možné dôkazy svojej lásky. Pred niekoľkými dňami sme počuli, ako povedal kanaánskej žene, že nebol poslaný, ale pre ovce, ktoré sa stratili z domu Izraela. Žiaľ, tieto stratené ovce sa svojho Pastiera zriekli.

Židom hovorí, že ich čoskoro opustí a že ho nebudú môcť nasledovať; ale nijako to na nich nezapôsobí. Jeho skutky svedčia o tom, že je zhora; oni, Židia, sú z tohto sveta a na žiadneho iného nemôžu pomýšľať.

Mesiáš, v ktorého  dúfajú, má mať veľkú pozemskú moc; má byť veľkým dobyvateľom. Márne teda Ježiš koná dobro; (Sk 10,38) márne je príroda poslušná jeho príkazom; márne jeho múdrosť a učenie prevyšujú všetko, čo kedy ľudstvo počulo – Izrael je hluchý a slepý.

V jeho srdci zúria najprudšie vášne; nedá si pokoj, kým si synagóga nenamočí ruky do Ježišovej krvi. Vtedy sa však miera neprávosti naplní a Boží’hnev prepukne na Izrael v jednom z najstrašnejších trestov, aké kedy svet zažil.

Človek sa zachveje, keď číta hrôzy obliehania Jeruzalema a masakru toho ľudu, ktorý sa dožadoval Ježišovej smrti. Náš Pán nás ubezpečuje, že nič strašnejšie sa od počiatku sveta neudialo a ani nikdy neudeje. (Matúš 24,21)

Boh je trpezlivý, dlho čaká, ale keď jeho hnev prepukne na previnilý ľud, akým boli Židia, trest je bez milosti a je to trest, ktorý slúži ako príklad budúcim pokoleniam. Ó, hriešnici! vy, ktorí ste doteraz ohlušovali napomenutia Cirkvi a odmietali ste sa obrátiť k Pánovi, svojmu Bohu – zachvejete sa pri týchto Ježišových slovách:  “Idem.”

Ak má tento pôst prebehnúť ako mnohé iné a nechať vás v súčasnom stave – nebojíte sa tej hroznej hrozby:  Zomriete vo svojom hriechu? Tým, že zostávate vo svojich hriechoch, priraďujete sa k tým, ktorí kričali proti Ježišovi: Ukrižuj ho, ukrižuj ho!"

Oh! ak potrestal celý ľud – ľud, ktorý zaťažil milosťami a nespočetnekrát ochránil a zachránil – myslíte si, že ušetrí vás?" On musí zvíťaziť; ak to nebude milosrdenstvom, bude to spravodlivosťou.

Skloňte svoje hlavy pred Bohom.

Vyslyš naše modlitby a prosby, všemohúci Bože; a daj, aby tí, ktorým dávaš nádej na svoje milosrdenstvo, zakúsili účinky Tvojej obvyklej milosti. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

Dnes začneme krásnym Prudenciovým hymnom o pôste. Jeho mimoriadna dĺžka nás núti rozdeliť ho na úryvky. Strofy, ktoré sa týkajú Ninivského pôstu, si vyhradíme na pondelok v pašiovom týždni. Predtým viaceré cirkvi rímskeho obradu zaviedli tento hymnus do Božieho ofícia, ale urobili z neho len výber; zatiaľ čo Mozarabský breviár uvádza celý hymnus od začiatku až do konca.

HYMN

O Ježišu Nazaretský! Ó, svetlo betlehemské! Ó, Slovo Otca! zrodené nám z lona Panny’buď s nami v našej cudnej zdržanlivosti. Pozri, náš Kráľ, priaznivým okom na náš sviatok, na ktorom ti vzdávame hold za náš pôst.

Vskutku, nič nemôže byť svätejšie ako tento pôst, ktorý očisťuje najhlbšie zákutia ľudského srdca. Prostredníctvom neho sa krotí nezriadená telesná chuť, aby tak horlivá duša nebola udusená špinavým prejedaním sa zhýčkaného tela.

Pôstom sa potláča prepych a odporné obžerstvo. Ospalosť, ktorá pochádza z vína a spánku; žiadostivosť s jej poškvrnami; drzosť buzerácie; áno, všetci škodcovia, ktorí pochádzajú z nášho lenivého tela, sú týmto disciplinovaní do zdržanlivosti.

Ak sa totiž slobodne oddávaš jedlu a pitiu a neudržíš svoju chuť na uzde pôstom, musí sa stať, že ušľachtilý oheň ducha, udusený častým pôžitkárstvom tela, otupí a duša podobne ako ospalé telo, ktoré obýva, upadne do ťažkého spánku.

Pokúsme sa teda udržať na uzde svoje telesné túžby a nasledujme jasné vnútorné svetlo rozvážnosti. Takto duša, keď sa jej zrak stane bystrejším a ona sama sa oslobodí z otroctva ľahkého života, bude sa modliť k Stvoriteľovi so silnejšou nádejou.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.