Cardinal-Muller-RLF-e1700483840252-810x500.jpeg

Kardinál Müller: Müller: Celosvetové odmietnutie Fiducia Supplicans by malo dať Vatikánu "podnet na zamyslenie

0
Kultúra smrti

Kardinál Gerhard Müller povedal, že rozlišovanie kardinála Victora Fernándeza’pri ospravedlňovaní požehnania párov rovnakého pohlavia “zostáva problematické,”po nedávnom vyhlásení Fernándeza’na obranu Fiducia Supplicans.

“Celosvetová negatívna reakcia veľkej časti svetového’episkopátu a popredných laikov na ‘Odporúčanie pre činnosť’ vydané Dikastériom pre náuku viery o súkromnom požehnaní ľudí v hriešnych partnerských vzťahoch by mala dať zodpovedným v Ríme podnet na zamyslenie,” napísal kardinál Müller vo vyhlásení, ktoré poskytol LifeSiteNews a ďalším médiám. (Celé vyhlásenie nájdete nižšie)

Po tlačovom vyhlásení, ktoré 4. januára vydal kardinál Victor Manuel Fernández v súvislosti so svojím decembrovým textom o požehnaní osôb rovnakého pohlavia - Fiducia Supplicans - Müller upozornil, že Fernándezove’pokusy o ospravedlnenie takéhoto požehnania zostávajú “problematické.” 

Čítajte: Kardinál Fernández: Müller – ktorý predtým zastával Fernández’ funkciu prefekta Kongregácie (teraz dikastéria) pre náuku viery (CDF) päť rokov – načrtol dva problémy spojené s posledným vyhlásením Fernández’.

“Rozdiel medzi liturgicko-oficiálnym požehnaním a súkromno-pastoračným požehnaním nemanželských sexuálnych partnerstiev zostáva pre mňa problematický,” začal Müller, ktorý v decembri vydal rozsiahle vyhlásenie k pôvodnému vyhláseniu.

ČÍTAJ: Kardinál Müller hovorí pápežovi Františkovi: Požehnanie homosexuálnych párov je ‘nemožné’ a ‘rúhanie’ 

Fernández’argument na obranu Fiducia Supplicans pred početnými obvineniami z heterodoxie bol, že deklarácia vyzýva duchovných “rozlišovať medzi dvoma rôznymi formami požehnania: ‘liturgickým alebo ritualizovaným’ a ‘spontánnym alebo pastoračným.’”

Vyhlásil, že “‘pastoračné požehnania’ musia byť predovšetkým veľmi krátke,” aby sa odlíšili od “liturgických alebo ritualizovaných požehnaní,” Fernández navrhol, aby ich dĺžka nepresiahla 15 sekúnd. Okrem toho poskytol vzorovú formulu požehnania. 

Müller však o modlitbe povedal, že “každý laik môže túto modlitbu predniesť nad ostatnými,” upozornil však, že kňazi musia byť pri vyslovovaní takejto modlitby opatrní:

Kňaz si však musí dávať pozor, aby jeho požehnanie v mene Cirkvi nebolo inštrumentalizované svetsko-ideologickými a cirkevno-heretickými nátlakovými skupinami, ktoré majú záujem len na podkopávaní pravdy zjavenej viery (v učení a praxi Cirkvi, ktoré sa nesmú navzájom ohovárať).

Müller’sa obával, že Fernández’rozlišuje vyjadril liturgický vedec dr. Peter Kwasniewski, ktorý tvrdí, že nový prefekt’“nápad s neliturgickým požehnaním…úprimne povedané nedáva zmysel.” 

“Kňaz je Boží služobník, ktorý keď nad niekým alebo niečím robí znamenie kríža, robí náboženský, služobný, účinný a, áno, rituálny úkon,” napísal Kwasniewski.

“Nezáleží na tom, ako dlho to trvá alebo aké je to jednoduché.” Fiducia Suplikáni, dodal, “znamená odklon od ekumenizmu aj od zdravej liturgickej teológie.”

Vskutku, tak vo svojom vyhlásení zo 4. januára, ako aj v Fiducia Supplicans Fernández potvrdil, že dokument’učenie o požehnaní “znamená skutočný vývoj od toho, čo bolo o požehnaní povedané v Magistériu a oficiálnych textoch Cirkvi.” Toto, napísal Müller, je “najproblematickejší bod.”

Uviedol, že “magistériu pápeža a biskupov nemôže rímske dikastérium v žiadnom prípade udeliť právomoc – ani s odvolaním sa na osobnú vôľu (voluntaristickú) aktuálne vládnuceho pápeža – dopĺňať, redukovať alebo opravovať zjavenie, ktoré bolo raz navždy dané v Kristovi a normatívne predstavené pre všetky časy v ‘učení apoštolov’ (Sk 2:42), alebo ho prispôsobiť každodennému chápaniu či súčasným ideológiám.”

Takýto postup by “bol v príkrom rozpore” s katolíckou vierou “, povedal.

Müller citoval z dokumentov Druhého vatikánskeho koncilu a opätovne zdôraznil, že “existuje len jediný poklad Božieho slova, obsiahnutý vo Svätom písme a plne zachovaný a verne interpretovaný v kontexte apoštolskej tradície celou Cirkvou pod vedením posvätného Magistéria.”

Úplné vyhlásenie kardinála Gerharda Mülera v nadväznosti na tlačové vyhlásenie Cdl. Fernándeza’zo 4. januára

Kardinál Müller: Nemám čo dodať k obsahu môjho komentára k Fiducii supplicans. Celosvetová negatívna reakcia veľkej časti svetového’episkopátu a popredných laikov na ‘Odporúčanie pre činnosť’ vydané Dikastériom pre náuku viery o súkromnom požehnaní ľudí v hriešnych partnerských vzťahoch by mala dať zodpovedným v Ríme podnet na zamyslenie

Ale len dva body na ďalšie objasnenie:

1. Rozdiel medzi liturgicko-oficiálnym požehnaním a súkromno-pastoračným požehnaním nemanželských sexuálnych partnerstiev zostáva pre mňa problematický. 

Navrhované 15-sekundové požehnanie so znamením kríža a vzývaním mena Otca i Syna i Ducha Svätého sa tam opisuje ako súkromná modlitba o pomoc Boha, ktorý vždy chce naše odvrátenie od hriechu a našu večnú spásu. Túto modlitbu môže nad inými predniesť každý laik. 

Kňaz však musí dávať pozor, aby jeho požehnanie v mene Cirkvi nebolo inštrumentalizované svetsko-ideologickými a cirkevno-heretickými nátlakovými skupinami, ktoré majú záujem len na podkopávaní pravdy zjavenej viery (v učení a praxi Cirkvi, ktoré sa nesmú navzájom ohovárať).

2. Najproblematickejším bodom sa mi nezdá byť (samozrejmá) pastoračná starostlivosť o spásu a otvorenosť voči Bohu osôb v neregulárnych sexuálnych partnerstvách alebo tých, ktorí – skazení ideológiou LGBT – ohovárajú kresťanskú teológiu manželstva ako zastaranú a nepriateľskú voči telu, ale v tvrdení o “skutočnom vývoji nad rámec toho, čo bolo povedané Magistériom a v oficiálnych textoch Cirkvi o požehnaní” (Vyhlásenie č. 4).

Magisterium pápeža a biskupov nemôže v žiadnom prípade dostať od rímskeho dikastéria právomoc – ani s odvolaním sa na osobnú vôľu (voluntaristickú) aktuálne vládnuceho pápeža – dopĺňať, redukovať alebo opravovať zjavenie, ktoré bolo raz a navždy dané v Kristovi a normatívne predložené pre všetky časy v “učení apoštolov” (Sk 2, 42), alebo ho prispôsobovať každodennému chápaniu či aktuálnym ideológiám. 

Dve pápežské dogmy I. vatikánskeho koncilu (neomylnosť, jurisdikčný primát) neumožňujú takýto výklad, ktorý by presahoval hermeneutiku katolíckej viery; ba dokonca jej priamo odporujú.  

O definitívnom vyhlásení II. vatikánskeho koncilu sa nedá nič povedať: “Magistérium nie je nad Božím slovom, ale slúži mu tým, že neučí nič iné ako to, čo bolo odovzdané, pretože počúva Božie slovo z Božieho poverenia a s pomocou Ducha Svätého ho úctivo, posvätne uchováva a verne vykladá, a pretože všetko, čo navrhuje veriť ako Bohom zjavené, čerpá z tohto jediného pokladu viery.(Dei verbum 10). 

Gnostický názor, že malá vládnuca elita má osobitný prístup k Duchu Svätému alebo že mytologicky Duch Svätý hovorí prostredníctvom “zdravých ľudí intelektuálne neskazeného pospolitého ľudu” (“ľudový duch” romantikov), nemá nič spoločné s katolíckou vierou.

Existuje len jediný poklad Božieho slova, obsiahnutý vo Svätom písme a plne zachovaný a verne interpretovaný v kontexte apoštolskej Tradície celou Cirkvou pod vedením posvätného Magistéria (porov. Dei verbum 1-10; Lumen gentium 25). 

Karta. Müller, Rím