Shutterstock_1245640804-810x500.jpg

Charlottský biskup od 16. januára oficiálne zakazuje oltárne zábradlia na prijímanie

5
Kultúra smrti
  • Oltárne zábradlia a kľačadlá sú zakázané pri svätom prijímaní do roku 2026.
  • Prijímanie Eucharistie v stoji je považované za normatívne, kľačanie je však povolené.
  • Odstúpenie od oltárnych zábradlí môže znížiť úctu k Eucharistii a vieru veriacich.
  • Tradičné praktiky, ako kľačanie, posilňujú vieru v reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii.

Biskup Michael Martin z diecézy Charlotte oficiálne nariadil, aby sa pri prijímaní svätého prijímania už nepoužívali oltárne zábradlia a kľačadlá.

“Používanie oltárnych zábradlí, kľačadiel a kňazského diétu sa nemá používať pri prijímaní svätého prijímania pri verejných sláveniach do 16. januára 2026,” nariadil Martin v pastierskom liste o normách pre sväté prijímanie vydanom v stredu. V súlade s týmto pravidlom nariadil kostolom, aby do 16. januára odstránili všetky “dočasné alebo pohyblivé zariadenia používané na kľačanie” pri svätom prijímaní.

Biskup ďalej prikázal “[c]lergiom, katechétom, vysluhovateľom svätého prijímania a učiteľom” poučiť komunikantov, aby prijímali sväté prijímanie v stoji, odvolávajúc sa na skutočnosť, že je to “normatívna poloha” U.S. “Nemajú učiť, že nejaký iný spôsob je lepší, výhodnejší, účinnejší atď,” napísal Martin.

Uznával však, že veriaci majú naďalej právo kľačať pri svätom prijímaní.

Biskup Martin v liste zo 17. decembra tiež povzbudil farnosti, aby rozdávali Telo a Krv Ježiša Krista pod “obidvoma druhmi,” teda vo viditeľných podobách chleba aj vína, “kedykoľvek to farár uzná za vhodné a plodné, za predpokladu, že veriaci boli dobre sformovaní” a “nehrozí nebezpečenstvo profanácie Eucharistie.”

Ak oltárne zábradlia pomáhajú starším ľuďom a ľuďom s inými fyzickými prekážkami prijímať sväté prijímanie v kľaku, upustenie od ich používania bude mať za následok, že niektorí ľudia budú nútení prijímať Eucharistiu v stoji.

Liturg Dr. Peter Kwasniewski nedávno a potvrdil, že “aj podľa pravidiel, ktorými sa riadi Novus Ordo, neexistuje absolútne žiadny dôvod na to, aby sa biskup postavil proti používaniu alebo konštrukcii oltárnych zábradlí v kostoloch.” Podelil sa s katechézou o oltárnych zábradliach, ktorá ukazuje, že majú “základ v historickom a teologickom rozmere omše a môžu sa využívať a dokonca podporovať, a to vo svetle nedávnej legislatívy.”

Ak Martin tvrdil, že je “absurdné” “poučovať veriacich, že kľačanie je úctivejšie ako státie,” vo svojom stredajšom pastierskom liste pripustil, že niektoré liturgické postupy a “rituálne prvky” ako “hudba, rúcha,” a “používanie kadidla” môžu poznačiť omše “väčšou úctou.” Uviedol to pod názvom “Princíp postupnej slávnosti.” 

Samotné Písmo zdôrazňuje pokľaknutie ako gesto úcty, ktoré je vlastné nášmu Pánovi Ježišovi Kristovi.

“Aby sa v Ježišovom mene sklonilo každé koleno, z tých, čo sú na nebi, na zemi i pod zemou,” napísal svätý Pavol v liste Filipanom (2, 10).

Ako sám Boh si Eucharistia nezaslúži nič iné ako postoj hlbokej úcty. Kým postoj kľačania je vlastný uctievaniu samotného Boha, postoj státia je postojom, ktorý človek používa pri styku s rovným. 

Podľa tradície Katolíckej cirkvi po mnoho storočí, neprerušenej až do obdobia po Druhom vatikánskom koncile, veriaci laici prijímajú Najsvätejšiu sviatosť, ktorú podáva kňaz (jeho ruky boli posvätené na manipuláciu s posvätnou Eucharistiou) na jazyk v kľaku. 

Nadto nedávna štúdiapotvrdila, že tradičné liturgické praktiky okolo Eucharistie vrátane spôsobu jej prijímania zvyšujú vieru v reálnu prítomnosť nášho Pána v Eucharistii.

Doktorka Natalie Lindemannová, autorka štúdie, v skutočnosti navrhla opätovné inštalovanie oltárnych zábradlí a obetných kľačiakov počas svätého prijímania v kostoloch, aby sa zvýšila viera v reálnu prítomnosť.

Liturgik má upozornil, že diecéza Charlotte zdedila po bývalom biskupovi Petrovi Jugisovi pomerne vysoký počet povolaní ku kňazstvu, čo naznačuje, že by to mohlo súvisieť s rozšíreným používaním oltárnych zábradlí v diecéze.

Z diecézy’súčasných seminaristov “75 % týchto mladých mužov pochádza z farností, kde bolo používanie oltárnych zábradlí alebo kľačiakov na prijímanie normou,” poznamenal liturgik, pričom poukázal na štúdiu, ktorá ukazuje, že úctivé eucharistické praktiky zvyšujú vieru v skutočnú prítomnosť.

Odstúpenie od oltárnych zábradlí bolo prioritou blízkou srdcu biskupa Martina’podľaThe Pillar, ktorý predtým informoval “že’je to jeho veľká vec, že’sa na to naozaj sústredí.”

Koncom mája bol vypracovaný návrh únik listu od Martina, v ktorom sa podrobne opisujú plány na obmedzenie tradičných praktík v rámci liturgie, vrátane zákazu oltárnych zábradlí a kľačiakov, necelý týždeň po tom, čo Martin oznámil rozsiahle zákazy tradičnej omše.

Martin stanovil, že “pri novostavbách a rekonštrukciách posvätných priestorov nie sú dovolené oltárne zábradlia” a že “[m]ožné oltárne zábradlia by sa mali odstrániť a trvalo upevnené oltárne zábradlia by sa už nemali používať.”

“Umiestnenie prei dieu (kľačadla) na prijímanie nie je vhodné,” dodal.