- Prieskum ukazuje, že katolíci majú rozdelené názory na trest smrti.
- Podpora trestu smrti medzi pravidelnými návštevníkmi omše je znepokojujúca.
- Katolíci sa odkláňajú od učenia Cirkvi o treste smrti a imigrácii.
- Cirkev stále považuje trest smrti za legitímny v určitých prípadoch.
Nedávny prieskum, ktorý uskutočnila EWTN News v spolupráci s RealClear Opinion Research, vrhá svetlo na znepokojujúcu prehlbujúcu sa priepasť v americkom katolicizme, ktorá má svoje korene nielen v politike, ale aj v hlbokých nezhodách ohľadom morálneho učenia Cirkvi.
Prieskum oslovil 1 000 katolíckych voličov v období od 9. do 11. novembra. Zistilo sa, že 55 percent z nich podporuje trest smrti “pre osobu odsúdenú za vraždu.” len 20 percent je proti nemu, zatiaľ čo 25 percent si nie je istých.
Prieskum tiež zistil, že katolíci, ktorí sa pravidelne zúčastňujú na svätej omši, sú len o málo viac proti trestu smrti ako tí, ktorí na ňu chodia menej často.
Ako ide o pravidelných návštevníkov svätej omše, 52 percent podporuje trest smrti, zatiaľ čo 26 percent je proti nemu a 22 percent si nie je istých. Medzi katolíkmi, ktorí sa zúčastňujú na omši menej ako raz týždenne, podpora stúpla na 57 percent, zatiaľ čo odpor klesol na 16 percent, pričom 27 percent je nerozhodnutých.
Prieskum odráža ďalšiu otázku, v ktorej sú zbožní laickí katolíci v rozpore s hierarchiou – keďže štúdia tiež zistil, že 58 percent katolíkov, ktorí sa týždenne zúčastňujú na omši, podporuje “zadržiavanie a deportácie neoprávnených prisťahovalcov v širokom rozsahu.”
Pozoruhodné je, že proti trestu smrti aj proti imigračným obmedzeniam pápež Lev dôrazne vystupuje, ale väčšina veriacich katolíkov v USA ich podporuje.
Katolícka cirkev už dlho zastáva učenie, že trest smrti môže byť nevyhnutným trestom za určité zločiny.
“Je to nereformovateľné učenie Cirkvi, že trest smrti môže v zásade byť legitímny, a to nielen na zaistenie fyzickej bezpečnosti iných, keď páchateľ predstavuje bezprostredné nebezpečenstvo … ale dokonca aj na účely, ako je zabezpečenie retribučnej spravodlivosti a odstrašenie od závažnej trestnej činnosti,” napísali profesori Edward Feser a Joseph Bessette v júni 2017 v článku pre Catholic World Report s názvom “potvrdil že “ak je človek pre nejaký hriech nebezpečný a nákazlivý pre spoločenstvo, je chvályhodné a prospešné, aby bol zabitý, aby sa ochránilo spoločné dobro.” podobne aj pápež Pius XII obhajoval v roku 1955 oprávnenie štátu používať trest smrti, pretože “donucovacia moc legitímnej ľudskej autority” sa zakladá na “prameňoch zjavenia a tradičnej náuky.”
Pápež František pod záštitou “rozvíjania”učenia Cirkvi v roku 2018 zrevidoval Katechizmus a upustil od podpory tejto praxe. “Trest smrti je neprípustný, pretože je útokom na nedotknuteľnosť a dôstojnosť osoby,” sa teraz píše. Predtým Katechizmus výslovne učil, že Cirkev “nevylučuje použitie trestu smrti, ak je to jediný možný spôsob účinnej obrany ľudských životov pred nespravodlivým agresorom.”
Trhlina, ktorá sa prehlbuje medzi laikmi a Leom a ďalšími liberálne zmýšľajúcimi klerikmi, ktorí teraz vedú Vatikán, sa naplno prejavila začiatkom tohto roka. Kardinál Blase Cupich z Chicaga plánoval oceniť pro-potratového senátora Dicka Durbina “cenou za celoživotné dielo.”Po tom, čo sa kontroverzia preniesla do médií, sa Leo napokon k tejto záležitosti vyjadril. Novinárom pred Castel Gandalfo škandalózne povedal, že ten, kto je proti potratom, ale podporuje trest smrti alebo prísne imigračné zákony, “nie je v skutočnosti za život.” Ďalej naznačil, že podpora deportácií predstavuje “neľudské zaobchádzanie” s imigrantmi.
Miesto toho, aby Leo’ovi výroky upokojili situáciu, situáciu ešte zhoršili vzhľadom na to, že odrážali rúhavý “bezproblémový odev života” prístup, ktorý sa snaží o morálnu rovnocennosť s témami, ktoré sa vôbec nedajú porovnať. Nemecký kardinál Gerhard Müller na to narážal, keď povedal talianskym novinám Il Giornale, že “potrat znamená zabitie nevinného človeka a Cirkev vždy hovorila, že je to brutálny zločin.”Nemožno ho “postaviť na rovnakú úroveň ako trest smrti pre zločinca, ktorý zabil iných ľudí.”
Lídri na konferencii amerických biskupov’idú v Leových’šľapajach. Na svojom tohtoročnom výročnom stretnutí schválili “osobitné pastoračné posolstvo”, v ktorom opätovne zdôrazňujú svoj záväzok brániť nelegálnych prisťahovalcov. Ohromujúce je, že biskup Daniel Flores, ktorý bol na tohtoročnom zhromaždení vymenovaný za podpredsedu USCCB, predtým povedal, že podpora masových deportácií sa rovná “formálnej spolupráci na vnútornom zle” Prirovnal ju k asistencii pri potrate. Takéto výroky slúžia len na zintenzívnenie nezhôd.
Prieskum EWTN je v konečnom dôsledku užitočný v tom, že odhaľuje stále rastúci rozpor medzi zbožnými americkými katolíkmi a ich liberálne zmýšľajúcimi pastiermi. Na rozdiel od iných prieskumov, ktoré ukazujú, že katolíci podporujú ľavicové politiky, ako sú homosexuálne “manželstvá,” antikoncepcia a spolužitie pred manželstvom, tentoraz údaje naznačujú, že katolíci sú verní dlhodobému a nemennému morálnemu učeniu. Povedané inak, veriaci katolíci jednoducho chcú, aby sa zachovala ortodoxia. Možno len dúfať, že biskupi to pochopia a dajú im to, čo chcú.
