Untitled-39-810x500.png

Advent odhaľuje Krista ako skalu jednoty medzi všetkými národmi na zemi

5
Kultúra života
  • Kristus, náš Pán, je pevný základ pre všetkých veriacich a Cirkev.
  • Jeho príchod zruší zmluvu so smrťou a prináša spásu.
  • Všetky národy sa zjednotia v Kristovi, čím sa posilní rodina Božia.
  • Odmietnutie Krista vedie k duchovnej skaze a rozdeleniu.

Pojďme sa pokloniť Kráľovi, nášmu Pánovi, ktorý má prísť.

Z proroka Izaiáša 28,16-18:

Toto hovorí Pán Boh: Hľa, položím kameň do základov Siona, kameň vyskúšaný, kameň nárožný, kameň drahocenný, založený v základoch. Kto verí, nech sa neponáhľa. A postavím súd na váhu a spravodlivosť na mieru, a krupobitie vyvráti nádej klamstva a vody zaplaví jeho ochrana. A kyslá zmluva so smrťou bude zrušená a tvoja zmluva s peklom neobstojí.

Otče nebeský! pripravuješ sa vložiť do základov Siona uholný kameň, ktorý je skúšaný a pevný; a tento kameň, ktorý má dať pevnosť Sionu, ktorý je tvojou Cirkvou, tento kameň je tvoj vtelený Syn. Bol predobrazom, ako nás ubezpečuje tvoj apoštol (1 Kor 10,4), tej skaly na púšti, ktorá vydala hojný a spásonosný potok, ktorý uhasil smäd tvojho ľudu. Teraz sa nám však chystáš dať skutočnosť; už zostúpila z neba a rýchlo sa blíži hodina, keď ju položíš do základov.

O posvätný kameň, ktorý všetko zjednocuješ a dávaš pevnosť celej stavbe! Vďaka tebe sa stane, že už nebude Žid ani pohan, ale všetky národy sa stanú jednou rodinou. Ľudia už nebudú stavať na piesku ani stavať domy, ktoré by mohli vyvrátiť povodne a búrky. Cirkev povstane z kameňa, ktorý teraz Boh postaví, a zabezpečená na veľkom základe sa jej vrchol dotkne oblakov. Pri všetkej svojej slabosti a nestálosti bude mať človek účasť na tvojej nemennosti, ó, božský kameň, ak sa len o teba oprie.

Bude tomu, kto ťa odmietne, lebo si povedal, a ty si večná pravda: “Kto padne na ten kameň, bude zbitý, a na koho padne, toho rozdrví na prach.” (Matúš 21,44) Od tohto dvojakého zla, ty, ktorý si hlavný uholný kameň, vysloboď nás a nikdy nedopusť, aby sme patrili k počtu tých slepcov, ktorí ťa odmietli. Daj nám milosť, aby sme ťa vždy ctili a milovali ako príčinu našej sily a jediný pôvod našej pevnosti: A keďže si túto svoju vlastnosť skaly odovzdal jednému zo svojich apoštolov a prostredníctvom neho jeho nástupcom až do konca sveta, daj nám, aby sme sa vždy pridŕžali tejto skaly, svätej rímskej Cirkvi, v jednote s ňou, ktorú všetci veriaci na zemi pripravujú na oslavu slávnej slávnosti tvojho príchodu, O drahocenný a skúšaný kameň! prichádzaš, aby si zničil kráľovstvo klamstva a zrušil zväzok, ktorý ľudstvo uzavrelo so smrťou a peklom.

Hymna na ADVENT
(V mozarabskom breviári, Prvá adventná nedeľa)

Všetko zhromaždenie Kristových’verných nech chváli milosti, ktoré sú blízko, a spieva najvyššie chvály svojmu Stvoriteľovi.

Keď nás jeho jednorodený Syn, ktorý stvoril tento svet, vykúpil, splnil prisľúbenia, o ktorých hovorili božskí proroci v minulých vekoch.

Slovo, ktoré zostúpilo z neba a ukázalo sa ľuďom, vzalo na seba trest za ich hriechy a prijalo našu prirodzenosť, hoci je len prachom, porazilo knieža smrti.

Zrodený z Matky v čase, ale večne splodený z Otca, v dvoch substanciách je len jedna Osoba, a to Osoba Slova.

Boh prišiel na tento svet ako človek, aby sa náš starý človek premenil na nového, aby sme si obliekli novú krásu tým, že sa obnovíme v novozrodenom Bohu.

Nech pohania, ktorí prijali toto nové zrodenie milosti, v radosti a plesaní nad trofejou, získanou božským Narodením, slávia každý rok jeho sviatok.

Nech tento Ježišov príchod slávia so zbožnou vážnosťou všetci, ktorí majú tak spravodlivý podiel na sláve tohto veľkého dňa.

Aby tak, keď na svet vtrhne druhý Príchod a naplní ho strachom, tento najpokornejší prejav nášho zbožného slávenia prvého Príchodu nám dodal dôveru.

Bohu Otcovi a jeho jedinému Synovi a Duchu Svätému sláva na veky vekov. Amen.

Modlitba z AMBRÓZIE
(Ve svätej omši šiestej adventnej nedele, prefácia)

Je naozaj vhodné a spravodlivé, správne a dostupné pre spásu, aby sme v tomto svätom čase slávili pamiatku vždypožehnanej Panny Márie, ktorá nosila v úzkej ohrade svojho lona Pána nebies a ktorá podľa toho, ako jej predpovedal anjel, porodila Slovo, ktoré sa stalo naším Spasiteľom v našom smrteľnom tele. To je ten, ktorý je Vykupiteľom sveta, počatý v čistom lone, jeho matka vtedy aj pri jeho narodení zostala nevýslovne pannou.

Tento text je prevzatý z Liturgický rok, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.