- Biskup Kohlgraf spochybňuje nemenné pravdy katolíckej viery, čo je neakceptovateľné.
- Katolícka identita by mala byť založená na pravde, nie na dialógu s heretikmi.
- Viera v nemenné pravdy je základom katolíckej identity a učenia.
- Podpora ideológií v rozpore s učením Cirkvi ohrozuje čistotu katolíckej viery.
Nemecký biskup Peter Kohlgraf reagoval na obvinenie, že on a ďalší nemeckí biskupi nie sú “katolíci” vzhľadom na ich podporu ideológií, ktoré sú v rozpore s tradičným učením Cirkvi, a naznačil, že katolícka viera nie je o pravde.
Mainzský biskup predniesol homíliu na sviatok Nepoškvrneného počatia Panny Márie a tvrdil, že na katolícku vieru sa dnes treba pozerať v novom svetle. Vyjadril ľútosť nad tým, že evanjelium sa často redukuje na niekoľko sporných otázok ako znak pravej viery. Sviatok Nepoškvrneného počatia Panny Márie ho inšpiroval k “zamysleniu sa nad tým, čo dnes znamená byť katolíkom.”
“Znovu a znovu čítam o sebe a iných biskupoch v Nemecku, že už nie sme katolíci,” uviedol. “Môžem vás ubezpečiť, že je to nezmysel.”
Kohlgraf povedal, že niektorí by definovali katolícku vieru ako vieru v nemennú pravdu, nedotknutú súčasným vývojom. Zdá sa, že nesúhlasí s tým, že Cirkev hlása nemenné pravdy, ktoré presahujú ducha doby.
“Tí, ktorí si myslia niečo iné [t. j, tí, ktorí popierajú nemennú pravdu], sú konfrontovaní s nárokom na pravdu,” lamentoval.
Takisto odmietol chápanie katolíckej identity, ktorá je definovaná vymedzovaním sa voči ostatným.
Katolík nie je niekto “kto bije druhých po hlave pravdami viery a morálnym učením ako handrou, ale niekto, kto sa snaží pochopiť druhých ľudí,” povedal biskup. “A potom sa zmení aj charakter kázania. Nebude len učiť, ale vstúpi aj do rozhovoru s druhými.”
“Nestojíme za abstraktnou pravdou, ale za vierou, ktorá musí byť zjavná a musí sa odrážať v každodennom živote,” uviedol.
“Byť katolíkom znamená aj schopnosť rozšíriť si’obzory a otvoriť sa,” povedal Kohlgraf. “Je súčasťou dnešného ‘zeitgeistu’považovať vlastné postrehy a názory za absolútne. Byť katolíkom pre mňa znamená aj akceptovať, že nemám vždy pravdu, ale že názor iných je pre mňa potrebný." ”
Na rozdiel od Kohlgrafových’návrhov byť katolíkom znamená akceptovať, že Katolícka cirkev, ktorú založil Ježiš Kristus, hlása neomylné a nemenné pravdy, s ktorými musia súhlasiť všetci katolíci.
Ohľadne neomylnosti cirkevného’učenia o viere a morálke sa v Katechizme Katolíckej cirkvi (KKC) uvádza:
Aby sa Cirkev zachovala v čistote viery odovzdanej apoštolmi, Kristus, ktorý je Pravda, jej chcel udeliť podiel na svojej neomylnosti. Na základe “nadprirodzeného zmyslu pre vieru” sa Boží ľud pod vedením živého Magistéria Cirkvi “neochvejne pridržiava tejto viery.” Poslanie Magistéria je spojené s definitívnou povahou zmluvy, ktorú Boh uzavrel so svojím ľudom v Kristovi. Úlohou tohto Magistéria je’chrániť Boží ľud pred odchýlkami a zbehmi a zaručiť mu objektívnu možnosť vyznávať pravú vieru bez omylu. (KKC 889-890)
Dei Filius tiež jasne hovorí, že katolícke učenie sa nemôže zmeniť kvôli údajnému “hlbšiemu pochopeniu” v súlade s duchom doby:
Nauka viery, ktorú Boh zjavil, totiž nebola odovzdaná ako filozofický výmysel ľudskej mysli, aby ju zdokonalila, ale bola zverená ako božský vklad Kristovej manželke, aby ju verne strážila a neomylne vykladala. Z toho vyplýva aj to, že treba trvalo zachovávať to chápanie jej posvätných dogiem, ktoré raz vyhlásila svätá Matka Cirkev; a nikdy nesmie dôjsť k ústupu od tohto významu pod falošným názvom hlbšieho chápania. (Dei Filius, 4. kapitola)
Mienku, že katolícka náuka sa môže meniť s dobou, odsúdil aj pápež Pius X. v Pascendi Dominici Gregis (1907) a pápež Ján Pavol II. v Veritatis Splendor (1993).
Pro-LGBT biskup Kohlgraf je známy svojou radikálnou heterodoxiou a podporou nemeckej synodálnej cesty. Kým sa biskup sťažoval na iných, že on a ďalší otvorene heretickí nemeckí biskupi “nie sú katolíci,” v roku 2022 argumentoval, že polemická kritika Nemeckej synodálnej cesty “nemôže byť katolícka.”
