Shutterstock_2089929223-810x500.jpg

Špičkoví mariológovia odsúdili, že Vatikán odrádza od titulu Co-Redemptrix

40
Kultúra smrti
  • Odmietnutie titulu "Spoluvykupiteľka" je protirozvojom katolíckej doktríny.
  • Vatikánska nóta ignoruje historické učenie o Márii a jej úlohe.
  • Teológovia potvrdzujú Máriinu úlohu ako Prostredníčky všetkých milostí.
  • Modernistické prístupy ohrozujú tradičné katolícke učenie o Márii.

Jedna z najvýznamnejších svetových mariologických skupín zverejnila rozsiahlu kritiku vatikánskej doktrinálnej nóty o mariánskych tituloch, v ktorej odmietnutie titulu ’Spoluvykupiteľka” nazvala “protirozvojom doktríny.”

8. decembra, na sviatok Nepoškvrneného počatia Panny Márie, Medzinárodná teologická komisia Mariánskeho združenia (IMATC) zverejnila opravu vatikánskej’dokumentu Mater Populi Fidelis, v ktorom vyhlásila mariánsky titul “Spoluvykupiteľka” za nevhodný a teologicky “neužitočný,” a neodporúča používať titul “Prostredníčka všetkých milostí.”

Mariológovia, medzi ktorými sú kardináli, biskupi a viac ako 40 medzinárodne uznávaných teológov a medzi ktorými sú aj americkí vedci Scott Hahn a Mark Miravalle, vyzvali na prehodnotenie názvu Mater Populi Fidelis, pričom poukázali na to, že odrádza od titulov predstavujúcich “práve” učenie, ktoré tvorí večnú náuku Cirkvi.”

Teológovia si najprv zobrali na mušku Dikastérium pre náuku viery (DDF)’opis titulu “Co-Redemptrix” ako “vždy nevhodného.” Ak je to tak, poznamenali mariológovia, “potom pápeži, ktorí tento titul schválili alebo používali, konali nevhodne a nerozvážne.” Rovnako to znamená, že “svätci a mystici, ktorí používali tento titul, boli nezodpovední a nevhodní.” 

Skupina zatlačila tvrdenie DDF ako zjavný “protirozvoj doktríny.”

V reakcii na tvrdenie DDF’že výraz, ktorý “vyžaduje mnohé, opakované vysvetlenia …sa stáva neužitočným,”IMATC poukázala na to, že mnohé pojmy katolíckej viery si vyžadujú neustále vysvetľovanie, vrátane titulu “Matka Božia,”Trojica a transsubstanciácia.

Odmietnutím titulu “Spoluvykupiteľka Márie,” Mater Populi Fidelis navyše ignoruje varovania odborníkov, ako je otec René Laurentin, považovaný za “jedného z’najvýznamnejších svetových študentov” mariológie, ktorý v roku 1951 napísal, že by bolo “vážne pokušiteľské útočiť na oprávnenosť” titulu Spoluvykupiteľka. Mariológovia poukázali aj na ďalšieho mariológa, otca J. A. De Aldamu, ktorý v roku 1950 napísal, že nie je “dovolené pochybovať o jeho vhodnosti.” 

IMATC vyvrátil tvrdenie DDF’že Druhý vatikánsky koncil “ sa zdržal používania titulu ”Co-Redemptrix ako “nie je úplne presné,” pretože Lumen Gentium “výslovne potvrdzuje učenie o Márii ako Spoluvykupiteľke bez použitia tohto termínu.” Nie. 58 Lumen Gentium uvádza, že na Kalvárii sa Mária “spojila s (Kristovou’obetou vo svojom materskom’srdci,” a “znášala so svojím jednorodeným Synom intenzitu jeho utrpenia.”

Mater Populi Fidelis tiež minimalizuje pápežove’zmienky o Márii ako Spoluvykupiteľke, poznamenali mariológovia, ktorí naopak vyzdvihli pápeža Pia XI’vysvetlenie tohto titulu v prejave z roku 1933, v ktorom učil: “Vykupiteľ z nevyhnutnosti nemohol nespájať svoju Matku so svojím dielom, a preto ju vzývame pod titulom Spoluvykupiteľka.” (L’Osservatore Romano, 1. decembra 1933, str. 1)

Mariológovia vytýkali vatikánskej nóte, že “nielenže odrádza od titulu Spoluvykupiteľka” ale “tiež neučí pozitívnym spôsobom o skutočne spásonosnej úlohe Márie’s Ježišom a pod jeho vedením vo Vykúpení, ako ju predkladá pápežské magistérium.” 

Teológovia tiež rozobrali tvrdenia Mater Populi Fidelis, že titul “Prostredníčka všetkých milostí” nie je “jasne podložený Zjavením” a “neprospieva správnemu chápaniu Máriinho’jedinečného miesta.” 

Toto hodnotenie úplne ignoruje “konzistentné pápežské učenie o Máriinom’univerzálnom sprostredkovaní milosti”ktoré zahŕňa 12 pápežov a štyri storočia, tvrdí IMATC. Teológovia vyzdvihli 14 jasných odkazov 13 rôznych pápežov na Máriino ’univerzálne sprostredkovanie milosti, často s použitím špecifického termínu “Prostredníčka všetkých milostí.” Niektoré z týchto odkazov sú “autoritatívnymi encyklikami pápežského magistéria,” poznamenal IMATC.

Pápeži, konštatovali, neustále potvrdzovali skutočnosť, že “každá milosť, ktorá má pôvod v Bohu, k nám prichádza prinajmenšom prostredníctvom dobrovoľného sprostredkovania Márie ako pravá druhotná príčina musí zostať základom našej doktrinálnej viery.”

V rozpore s návrhom DDF Mária’ako prostredníčka všetkých milostí “neuberá Kristovi, jedinému božskému prostredníkovi.” 

“Pápeži, svätí a teológovia, ktorí všeobecne učia o Márii ako Prostredníčke všetkých milostí, jasne hovoria, že Mária’univerzálne sprostredkúva milosti nie z nejakej vnútornej nevyhnutnosti, ale z Božej vôle,”dodáva IMATC.

Skupina dospela k záveru, že údajné “riziká” používania mariánskych titulov “Spoluvykupiteľka” a “Prostredníčka všetkých milostí” sa zdajú “viac teoretické než reálne,” pretože je ťažké nájsť “jediného renomovaného katolíckeho autora v posledných troch storočiach, ktorý by učil, že titul Spoluvykupiteľka znamená, že Mária je božská alebo rovnocenná vykupiteľka paralelne s Ježišom.”

Komentujúc vatikánsku mariánsku nótu pre LifeSiteNews, Páter Dave Nix povedal: “Mária nie je len predmetom našej sladkej úcty. Je známa aj ako vyhubiteľka všetkých heréz.”

“Práve preto ňou modernisti pohŕdajú. A títo zlí chlapci vo Vatikáne vedia, že ich čas je obmedzený, pretože sa rýchlo blíži triumf Nepoškvrneného Srdca.”