- Sv. Sabas je vzorom mníšskeho života a modlitby pre dnešný svet.
- Cirkev oslavuje svätých, ktorí nás vedú k duchovnej príprave na Vianoce.
- Príchod Mesiáša prinesie spravodlivosť a lásku do našich sŕdc.
- Modlitby svätých posilňujú našu vieru a obnovujú mníšsky stav.
Rímska cirkev sa dnes obmedzuje na ofícium férie; k nemu však pripája spomienku na svätého Sabasa, opáta slávnej Laury v Palestíne, ktorá dodnes existuje pod jeho menom.
Tento svätec, ktorý zomrel v roku 533, je jediným z mníšskeho rádu, o ktorom sa Cirkev zmieňuje vo svojej liturgii počas celého adventného obdobia; dokonca by sme mohli povedať, že je jediným jednoduchým vyznávačom, ktorého meno sa vyskytuje v kalendári tejto časti roka; pokiaľ ide o sv. Františka Xaverského, slávny titul apoštola Indií ho zaraďuje do osobitnej triedy svätých.
Preto by sme mali uznať Božiu Prozreteľnosť, ktorá pre tieto dni prípravy na Vianoce vybrala tých svätých, ktorých charakteristické čnosti by nám boli najvhodnejším vzorom v tomto diele prípravy. Máme tu sviatky apoštolov, pontifikov, lekárov, panien: Ježiša, človeka - Boha, Kráľa a Manžela ľudí, predchádza tento veľkolepý sprievod jeho najušľachtilejších služobníkov: jednoduchá konfesia má len jediného zástupcu, anchoréta a cenobitu Sabasa, ktorý svojím vyznaním mníšskeho života patrí do tej rodiny svätých samotárov, ktorá sa začala starozákonným prorokom Eliášom a pokračovala až do čias sv. Jána Predchodcu, ktorý bol jedným z jej členov, a bude pokračovať aj počas Novej zmluvy až do posledného príchodu Ježiša.
Uctime si teda tohto svätého opáta, ku ktorému grécka cirkev vyznáva synovskú úctu a pod ktorého vzývaním Rím zasvätil jeden zo svojich chrámov. Vyprosujme si jeho modlitby týmto kolektom svätej liturgie.
KOLEKT
Prosíme ťa, Pane, nech nás príhovor blahoslaveného opáta Sabasa odporučí k tebe; aby sme to, v čo nemôžeme dúfať vlastnými zásluhami, získali jeho modlitbami. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.
O Sabas, ty muž túžob! V očakávaní toho Pána, ktorý svojim služobníkom prikázal bdieť, kým nepríde, si sa utiahol do púšte v obave, aby zmätok sveta neodvrátil tvoju myseľ od jej Boha. Zľutuj sa nad nami, ktorí žijeme vo svete a sme takí zaneprázdnení záležitosťami tohto sveta, a predsa sme prijali prikázanie, ktoré si si tak vzal k srdcu, aby sme sa udržiavali v pohotovosti na príchod nášho Spasiteľa a nášho Sudcu.
Pros za nás, aby sme, keď príde, boli hodní vyjsť mu v ústrety. Spomeň si aj na mníšsky stav, ktorého si jednou z najjasnejších ozdôb; pozdvihni ho opäť z jeho ruín; nech sú jeho deti mužmi modlitby a viery ako kedysi; nech je medzi nimi tvoj duch a Cirkev tak na tvoj príhovor získa späť všetku slávu, ktorá sa na nej odráža zo vznešenej dokonalosti tohto svätého stavu.
Pozrieme sa znova na Jakubovo proroctvo. Svätý patriarcha nielenže predpovedá, že Mesiáš bude očakávaním národov; dodáva, že keď tento prisľúbený Vysloboditeľ príde, žezlo bude odňaté Judsku. (Genesis 49,10) Táto veštiareň je teraz naplnená. Na hradbách Jeruzalema sa vznáša vlajka Cæsar Augusta. Chrám je ešte nedotknutý; ohavnosť spustošenia ešte nestojí na svätom mieste; obety sa tam ešte stále prinášajú Bohu: ale vtedy ešte nebol postavený pravý Boží chrám, vtelené Slovo; synagóga nezaprela Toho, ktorý bol jej očakávaním; Obeta, ktorá mala nahradiť všetky ostatné, nebola obetovaná. Júda však nemá náčelníka svojho rodu; minca Cæsar’ je aktuálna v celej Palestíne; a nie je ďaleko deň, keď vodcovia židovského národa pred rímskym miestodržiteľom priznajú, že nemajú moc usmrtiť nikoho. (Ján 18,31) Takže na Dávidovom a Šalamúnovom tróne, na tom tróne, ktorý mal zostať naveky, už nie je kráľ.
O Ježišu! Syn Dávidov a Kráľ pokoja, teraz je čas, keď sa musíš ukázať a prevziať žezlo, ktoré bolo v boji vzaté z rúk Júdu a na čas vložené do rúk cisára. Poď, lebo ty si kráľ a žalmista, tvoj predok, o tebe takto spieval:
Popásaj si meč na svojom bedre, ó, ty najmocnejší! So svojou krásou a krásou vydaj sa na cestu, úspešne postupuj a kraľuj, lebo pravda, miernosť a spravodlivosť, a tvoja pravica ťa nádherne povedie. Tvoje šípy sú ostré, pod tebou budú ľudia: tvoje šípy pôjdu do sŕdc kráľových nepriateľov. Tvoj trón je na veky vekov; žezlo kráľovstva je žezlom spravodlivosti… Boh, tvoj Boh, ťa pomazal, Kristúne, ktorý si odtiaľ vzal svoje meno, olejom radosti nad svojich druhov, ktorí boli poctení menom kráľa. (Psalm 44)
Keď prídeš, Mesiáš, ľudia už nebudú ako ovce blúdiace bez pastiera; bude len jeden ovčinec, v ktorom budeš vládnuť láskou a spravodlivosťou, lebo ti bude daná všetka moc na nebi i na zemi. Keď sa ťa v hodine tvojho umučenia tvoji nepriatelia spýtajú: Asi ty kráľ?" odpovieš im úplne pravdivo: Veru, som. (Ján 18,37)
Príď, najdrahší Kráľu, a kraľuj nad našimi srdcami; príď a kraľuj nad týmto svetom, ktorý je tvoj, lebo si ho stvoril, a čoskoro bude tvoj, lebo si ho vykúpil. Kráľuj teda nad týmto svetom a neodkladaj prejavenie svojej kráľovskej moci až do dňa, o ktorom je napísané: "zlomí kráľov v deň svojho hnevu; (Psalm 109,5) kraľuj od tejto hodiny a nech ti všetci ľudia padnú k nohám a klaňajú sa ti v jednej veľkolepej pocte lásky a poslušnosti.
SEKVENCIA PRE ČAS ADVENTU
(Skladané v 11tom storočí a prevzaté zo starých rímsko-francúzskych misálov)
O ty, ktorý v sile svojej pravice jediný vládneš nad všetkými žezlami,
Pozdvihni svoju veľkú moc a ukáž ju ľuďom,
Ktorým udeľ dary spásy.
Ježišu, ktorého predpovedali veštby prorokov,
Pošli ho z jasného paláca nebies,
Pošli ho, Pane, do našej krajiny.
Amen.
Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews ďakuje Stránke Ecu-Men za to, že toto klasické dielo je ľahko dostupné online.
