shutterstock_2200485871-e1764759046372-810x500.jpg

Advent sa začína výzvou "klaňajte sa Kráľovi, nášmu Pánovi, ktorý má prísť".

8
Kultúra života
  • Advent je čas očakávania príchodu Spasiteľa, ktorý nás volá k pokániu.
  • Prorok Izaiáš varuje pred hriechom a vyzýva k návratu k Bohu.
  • Cirkev nás povzbudzuje, aby sme sa pripravili na Ježišov príchod s úctou.
  • Naša ľahostajnosť voči Božej láske je urážkou, ktorú musíme napraviť.

Táto (uplynulá) nedeľa, prvá v cirkevnom roku, sa v stredovekých kronikách a tabuľkách nazýva  Ad te levavi nedeľa, podľa prvých slov introitu; alebo Aspiciens a longe, podľa prvých slov jedného z responzórií matiné.

Stanica je v kostole svätej Márie Major’s. Pod záštitou Panny Márie - v nádhernej bazilike, ktorá vlastní betlehemské jasličky, a preto sa v starých dokumentoch nazýva Svätá Mária’s ad Præsepe - rímska cirkev každoročne obnovuje posvätný cyklus. Bolo by nemožné vybrať vhodnejšie miesto ako toto na uvítanie blížiaceho sa Božieho narodenia, ktoré má potešiť nebo i zem a zjaviť vznešený predobraz panenskej Matky. Poďme v duchu do tohto vznešeného chrámu a zjednoťme sa v modlitbách, ktoré sa tam prednášajú: sú to práve tie, ktoré používame aj my a ktoré teraz vysvetlíme.

[Zastavenia vyznačené v Rímskom misáli na určité dni v roku boli predtým procesiami, v ktorých sa celý klérus a ľud vybrali do nejakého daného kostola a tam slávili ofícium a omšu. Tento zvyk, ktorý pochádza z najstaršieho obdobia rímskej cirkvi a ktorého obnoviteľom bol svätý Gregor Veľký, sa aspoň do istej miery zachoval, pretože zastavenia sa stále slávia, hoci s menšou slávnostnosťou a v menšom počte ľudí, vo všetky dni uvedené v misáli.]

V nočnom ofíciu Cirkev začína čítanie Knihy Izaiáša, ktorý zo všetkých prorokov najzreteľnejšie a najvýstižnejšie predpovedal Mesiáša; a pokračuje v čítaní tej istej knihy až do Vianoc vrátane. Snažme sa vniknúť do učenia svätého proroka a nech oko našej viery s láskou rozpozná prisľúbeného Spasiteľa v opisoch, niekedy utešených a niekedy desivých, pod ktorými ho Izaiáš vykresľuje.

Prvé slová Cirkvi v tichej polnoci sú tieto:

Pojďme, klaňajme sa Kráľovi, nášmu Pánovi, ktorý má prísť.

Túto prvú povinnosť klaňania sme splnili, počúvajme orákulum proroka Izaiáša, ktoré nám doručila svätá Cirkev.

Začiatok Kniha proroka Izaiáša 1,1-6

Videnie Izaiáša, syna Ámosovho I., ktoré videl o Judsku a Jeruzaleme za dní judských kráľov Oziáša, Joatana, Achaza a Ezechiáša. Počujte, nebesia, a načúvajte, zem, lebo Pán prehovoril. Vychoval som deti a povýšil som ich, ale oni mnou pohŕdali. Vôl pozná svojho majiteľa a osol svojho pána’jasle, ale Izrael ma nepoznal a môj ľud nepochopil. Beda hriešnemu národu, ľudu obťaženému neprávosťou, zlému potomstvu, nemilosrdným deťom: opustili Pána, rúhali sa Svätému Izraela, odišli dozadu. Na čo vás mám ešte udrieť, vy, ktorí rozmnožujete prestúpenie? Celá hlava je chorá a celé srdce je smutné. Od chodidiel až po temeno hlavy nie je v ňom nič zdravé: rany, modriny a opuchnuté vredy: nie sú obviazané, ani obviazané, ani rozohriate olejom.

Tieto slová svätého proroka, či skôr Boha, ktorý k nám hovorí prostredníctvom proroka, by mali na deti Cirkvi v tomto úvode svätého obdobia adventu hlboko zapôsobiť. Kto by mohol bez chvenia počuť tento hlas nášho Pána, ktorý je opovrhovaný a neznámy aj v čase, keď má prísť navštíviť svoj ľud? Aby sa ľudia nezľakli lesku jeho Majestátu, zbavil sa ho; a títo ľudia, ďaleko od toho, aby uznali božskú moc Toho, ktorý sa z lásky k nim takto ponížil, odmietli ho dokonca poznať; a jasličky, v ktorých ležal po svojom narodení, mali spočiatku len dve nemé zvieratá, ktoré si ho uctili alebo všimli.

Cítite, kresťania, aké oprávnené sú sťažnosti, ktoré tu váš Boh vznáša, a ako je vaša ľahostajnosť pre všetku jeho lásku urážkou? Volá za svedkov nebo a zem; vyslovuje anatému proti hriešnemu národu, svojim nevďačným deťom. Úprimne si priznajme, že ani my sme nepoznali hodnotu našej Ježišovej návštevy a že sme až príliš verne napodobňovali zatvrdilosť Židov, ktorí nedbali na jasné Svetlo, keď zažiarilo v ich temnotách. Márne spievali anjeli v tú decembrovú noc; márne prijali a privítali pastieri pozvanie klaňať sa Dieťaťu a spoznať ho; márne prišli mudrci z východu a pýtali sa, kde majú nájsť jasličky narodeného Kráľa. Pri tomto poslednom príklade sa mesto Jeruzalem trochu pohlo; ale údiv bol len chvíľkový a stará ľahostajnosť čoskoro udusila radostnú zvesť.

Tak je to, Ježišu, že ty prichádzaš do tmy a tma ťa nechápe. Prosíme ťa, nech naša temnota pochopí svetlo a túži po ňom. Príde deň, keď rozptýliš duchovnú a dobrovoľnú temnotu ľudí strašným svetlom svojej spravodlivosti. Tvoja sláva, zvrchovaný Sudca, bude v ten deň veľkolepá a my radi myslíme na to, že ju máš – ale počas týchto dní nášho pozemského života nás zbav svojho hnevu. Sme jedna veľká rana od chodidiel až po temeno hlavy; nevieš, kam udrieť; buď teda Spasiteľom, ó, Ježišu, v tomto Príchode, na ktorý sa teraz pripravujeme. Celá hlava je chorá a celé srdce smutné: príď a vzkries túto hlavu ktorú hanba a podlé vášne skláňajú k zemi. Príď a poteš toto srdce utláčané hriechom a strachom. Vyznávame to, naše rány sú hlboké a boľavé; príď, ty dobrý Samaritán, vlej svoj upokojujúci olej a uzdrav ich.

Celý svet očakáva svojho Vykupiteľa; príď, milý Ježišu, ukáž sa mu tým, že mu udelíš spásu. Cirkev, tvoja manželka, teraz začína ďalší rok a jej prvé slovo patrí tebe, slovo, ktoré vyslovuje v úzkostlivej starostlivosti matky o bezpečnosť svojich detí; volá k tebe a hovorí: Príď! Nie, bez teba, Ježišu, nepôjdeme ďalej na našej ceste púšťou tohto života! Čas nám rýchlo uteká; náš deň sa azda už zďaleka skončil a tiene našej životnej’noci sa rýchlo blížia; povstaň, ó božské Slnko spravodlivosti; Príď! veď naše kroky a zachráň nás pred večnou smrťou.

MASA

Kým kňaz pristupuje k oltáru, aby tam priniesol svätú obetu, Cirkev začína svoje spevy týmto krásnym (Psalm 24, 1-4), ktorý tak dobre vyjadruje jej dôveru ako milovanej Ježišovej manželky. Zopakujme si ho spolu s ňou a po ňom Gloria Patri, a nech je srdce v súlade s naším hlasom, lebo Spasiteľ prichádza ku každému z nás úmerne k úprimnosti našej túžby po ňom.

INTROIT

K tebe som pozdvihol svoju dušu; v teba, môj Bože, vkladám svoju dôveru, nech sa nehanbím, ani moji nepriatelia nech sa mi nevysmievajú, lebo nikto z tých, čo na teba čakajú, nebude zahanbený.

Ps. Ukáž mi, Pane, svoje cesty a nauč ma svojim chodníkom.

℣. Sláva Otcovi i Synovi i Duchu Svätému. Ako bolo na počiatku, tak je teraz a bude vždy, bez konca sveta. Amen.

Opäť: Tebe.

Po Kyrie eleison kňaz vkladá do nasledujúcich modlitieb, nazývaných z tohto dôvodu Kolekty, všetky túžby a prosby Cirkvi na túto prvú nedeľu:

KOLEKTÁR

Usilňuj, prosíme ťa, Pane, svoju moc a príď, aby nás tvoja ochrana oslobodila od hroziaceho nebezpečenstva našich hriechov a zachránilo nás tvoje milosrdenstvo. Ktorý žiješ a kraľuješ s Bohom Otcom v jednote Ducha Svätého, Boh, bez konca sveta.

℟. Amen.

Je správne, že počas tohto svätého obdobia prosíme aj o všemohúce sprostredkovanie Tej, ktorá bola na začiatku jediným uchovávateľom veľkého tajomstva, ktoré malo dať svetu život. Povedzme teda spolu s kňazom:

Na počesť blahoslavenej Panny

O Bože, ktorý si chcel, aby tvoje Slovo, keď anjel priniesol svoje posolstvo, prijalo telo v lone blahoslavenej Panny Márie, vypočuj naše pokorné prosby a daj, aby nám, ktorí veríme, že je naozaj Matkou Božou, pomohli jej modlitby.

K tomu sa hneď pridáva jedna z nasledujúcich modlitieb:

Vyslyš, Pane, modlitby svojej Cirkvi:

Milosrdne vyslyš, prosíme ťa, modlitby svojej Cirkvi, aby ti po odstránení všetkých protivenstiev a omylov slúžila s bezpečnou slobodou. Prostredníctvom, t.j.

Za pápeža

Bože, pastier a vládca všetkých veriacich, zhliadni vo svojom milosrdenstve na svojho služobníka N., ktorého si ustanovil za pastiera svojej Cirkvi, a daj, prosíme ťa, aby slovom i príkladom budoval všetkých, ktorí sú mu podriadení, a aby so zvereným stádom konečne dospel k večnému šťastiu. Prostredníctvom, t.j.

EPISTOLA

Posolstvo svätého apoštola Pavla, adresované Rimanom 13,11-14

Bratia, vedzte, že teraz je hodina, aby sme vstali zo spánku. Veď teraz je naša spása bližšie, ako keď sme uverili. Noc sa pominula a deň sa priblížil. Odhoďme teda skutky temnoty a oblečme si výzbroj svetla. Nechajme sa viesť čestne ako vo dne: nie v bujarých výtržnostiach a opilstve, nie v komorníctve a nečistote, nie v hádkach a závisti: ale oblečte si Pána Ježiša Krista.

Spasiteľ, ktorý k nám prichádza, je teda odev, ktorý si máme obliecť na svoju duchovnú nahotu. Tu obdivujme dobrotu nášho Boha, ktorý, pamätajúc na to, že človek sa po svojom hriechu skryl, lebo bol nahý, ručí za to, že sa stane ľudským’odevom a prikryje rúchom svojho Božstva biedu ľudskej prirodzenosti. Buďme preto na stráži, aby sme očakávali deň a hodinu, keď k nám príde, a dávajme si pozor na ospalosť, ktorá prichádza zo zvyku a sebaobetovania. Svetlo sa čoskoro objaví; nech jeho prvé lúče svedčia o našej nevinnosti alebo aspoň o našom pokání. Ak náš Spasiteľ prichádza, aby na naše hriechy položil prikrývku, ktorá ich má navždy zakryť, to najmenej, čo môžeme z našej strany urobiť, je neprechovávať k týmto hriechom žiadnu ďalšiu náklonnosť, inak sa o nás bude hovoriť, že sme odmietli svoju spásu.

Posledné slová tohto listu boli tie, ktoré zaujali sv. Augustína, keď sa po dlhom odpore voči milosti, ktorá ho tlačila, aby sa odovzdal Bohu, rozhodol poslúchnuť hlas, ktorý mu povedal: Tolle lege; vezmi a čítaj. Rozhodli o jeho obrátení; okamžite sa rozhodol zanechať svetský život, ktorý dovtedy viedol, a obliecť si Ježiša Krista. Začnime práve dnes a napodobňujme tohto svätca. Túžme po tom drahom a slávnom oblečení, ktorým nás má tak skoro prikryť milosrdenstvo nášho nebeského Otca, a hovorme spolu s Cirkvou tieto dojímavé slová, ktoré v tomto ročnom období nemôžeme opakovať príliš často:

GRADUAL

Nikto z tých, čo na teba čakajú, nebude zahanbený, Pane.

℣. Ukáž mi, Pane, svoje cesty a nauč ma svojim chodníkom. Aleluja, aleluja.

℣. Ukáž nám, Pane, svoje milosrdenstvo a daj nám svoju spásu. Aleluja.

GOSPEL

Základom je sväté evanjelium podľa Svätého Lukáša 21,25-33

V tom čase: Ježiš povedal svojim učeníkom: Budú znamenia na slnku, na mesiaci a na hviezdach a na zemi súženie národov pre zmätok hučania mora a vĺn; ľudia chradnú od strachu a očakávania toho, čo príde na celý svet. Lebo nebeské mocnosti sa pohnú; a vtedy uvidia Syna človeka prichádzať v oblaku s veľkou mocou a majestátom. A keď sa to začne diať, zdvihnite oči a pozdvihnite hlavy, lebo sa blíži vaše vykúpenie. A hovoril im v podobenstve. Pozrite sa na figovník a na všetky stromy: Keď teraz vypučia svoje plody, viete, že sa blíži leto; tak aj vy, keď uvidíte, že sa to stane, vedzte, že sa priblížilo Božie kráľovstvo. Veru, hovorím vám: Toto pokolenie nepominie, kým sa všetko nenaplní. Nebo a zem pominú, ale moje slová nepominú.

Teda prídeš, Ježišu, v celej hrôze posledného súdu a vtedy, keď ťa ľudia budú najmenej očakávať. Za niekoľko dní prídeš k nám, aby si našu biedu odel rúchom svojho milosrdenstva; rúchom slávy a nesmrteľnosti pre nás; ale prídeš znova v budúci deň, an din takú strašnú velebnosť, že ľudia budú chradnúť od strachu. Ó, môj Spasiteľ, neodsudzuj ma v ten deň zániku sveta. Navštív ma teraz vo svojej láske a milosrdenstve; som rozhodnutý pripraviť svoju dušu. Túžim, aby si prišiel a zrodil sa vo mne, aby som, keď ma otrasy prírody upozornia na Tvoj príchod, aby si ma súdil, mohol zdvihnúť hlavu, ako to prikazuješ svojim verným učeníkom, ktorí, keď sa ostatní ľudia budú triasť pred hromom Tvojho Súdu, budú mať dôveru v Teba, lebo Ťa majú vo svojom srdci.

Počas obetovania chleba a vína Cirkev s pohľadom pevne upretým na Toho, ktorý má prísť, zachováva svoj sladký chválospev:

OFFERTÓRIA

K tebe, Pane, som pozdvihol svoju dušu; v teba, môj Bože, vkladám svoju dôveru, nech sa nehanbím, ani moji nepriatelia nech sa mi nevysmievajú, lebo nikto z tých, čo na teba čakajú, nebude zahanbený.

Po obetovaní v tichosti predkladá Bohu prosby všetkých svojich detí nasledujúcimi modlitbami:

TEKUTINY

Daj, Pane, aby nás tieto sväté tajomstvá očistili svojou mocnou cnosťou a priviedli nás s väčšou čistotou k tomu, ktorý bol ich pôvodcom a ustanoviteľom. Prostredníctvom, t.j.

O SLÁVNEJ PANNE

Posilňuj, prosíme ťa, Pane, v našich dušiach tajomstvá pravej viery: aby sme my, ktorí vyznávame toho, ktorý sa počal z Panny, za pravého Boha a pravého človeka, mocou jeho spásonosného zmŕtvychvstania zaslúžili prísť k večným radostiam.

ZABEZPEČÍME PERSEKUTOROV CIRKVI

Ochráň nás, Pane, kým asistujeme pri tvojich posvätných tajomstvách: aby sme, zamestnaní nábožnými úkonmi, slúžili tebe telom i dušou. Prostredníctvom, t.j.

Za pápeža

Uspokoj sa, Pane, s obetou, ktorú sme priniesli: a neprestávaj chrániť svojho služobníka N., ktorého si ráčil ustanoviť za pastiera nad svojou Cirkvou. Skrze, t.j.

Po spoločnom prijímaní kňaza a ľudu zbor spieva tieto krásne Dávidove slová na oslavu sladkosti božského plodu, ktorého naša zem sa chystá splodiť a ktorý sa práve v očakávaní daroval svojim verným služobníkom. Táto Zem, ktorá je vaša a ktorá, ako hovorí prorok Izaiáš, otvára a rodí Spasiteľa, je blahoslavená Panna Mária, ktorá sa stala plodnou vďaka nebeskej rose.

Potom nasledujú záverečné ďakovné modlitby.

KOMUNITA

Pán dá svoju dobrotu a naša zem prinesie svoje ovocie.

POSTCOMMUNION

Môžeme prijať, Pane, tvoje milosrdenstvo uprostred tvojho chrámu: aby sme sa s náležitou úctou pripravili na blížiacu sa slávnosť nášho pokánia. Prostredníctvom, t.j.

BLAŽENEJ PANNY MÁRIE

Vylievaj, prosíme ťa, Pane, do našich sŕdc svoju milosť, aby sme my, ktorým sa vtelenie Krista, tvojho Syna, zvestovalo anjelským posolstvom, boli jeho umučením a krížom privedení k sláve jeho zmŕtvychvstania.

Prosíme ťa, Pane, náš Bože, aby si nenechal vystavených nebezpečenstvám ľudského života tých, ktorým si dovolil mať účasť na týchto božských tajomstvách

Prosíme ťa, Pane, náš Bože, aby si nenechal vystavených nebezpečenstvám ľudského života tých, ktorým si dovolil mať účasť na týchto božských tajomstvách.

Za pápeža

Prosíme ťa, Pane, nech nás účasť na tejto božskej sviatosti ochraňuje a vždy zaistí bezpečnosť a obranu tvojmu služobníkovi N., ktorého si ustanovil za pastiera nad svojou Cirkvou spolu so stádom, ktoré mu bolo zverené do opatery. Prostredníctvom, t.j.

VESELÉ

Žalmy nedele sú uvedené vyššie, na začiatku tohto zväzku. Chór spieva pri každom žalme jednu z nasledujúcich piatich antifón:

KAPITULUM

Bratia, teraz je hodina, aby sme vstali zo spánku. Lebo teraz je naša spása bližšie, ako keď sme uverili.

Hymnus, Creator alme siderum, verš Rorate a kantikum Magnificat, sú uvedené na stranách 107 a 109.

ANTIFÓN MAGNIFICAT

Neboj sa, Mária, lebo si našla milosť u Pána: hľa, počneš a porodíš Syna, aleluja.

Prosíme ťa

Prosíme ťa, Pane, o tvoju moc a príď; nech sme oslobodení od hroziaceho nebezpečenstva našich hriechov a zachránení tvojou milosťou. Ktorý žiješ a kraľuješ s Bohom Otcom, v jednote Ducha Svätého, bože, bez konca sveta.

℟. Amen.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews ďakuje Stránke Ecu-Men za to, že toto klasické dielo je ľahko dostupné online.