Untitled-36-810x500.png

Fernández hovorí, že veriaci, ktorí "rozumejú" titulu Co-Redemptrix, ho môžu používať, ale nie oficiálne dokumenty

49
Kultúra smrti
  • Prefekt objasnil, že titul Spoluvykupiteľka nie je oficiálne schválený pre liturgiu.
  • Rozhodnutie vychádza z dlhoročného štúdia a teologických posudkov.
  • Mater Populi Fidelis potvrdzuje pozitívne aspekty Máriinej spolupráce na vykúpení.
  • Diskusia o titule Co-Redemptrix ukazuje potrebu opatrnosti v teologických definíciách.

Prefekt Dikastéria pre náuku viery objasnil, že definovanie mariánskeho titulu Spoluvykupiteľka ako “vždy nevhodného” v jeho nedávnom dokumente Mater Populi Fidelis sa týka len budúceho oficiálneho používania tohto mena, a nie jeho platnosti v zbožnosti veriacich.

V Ríme 25. novembra 2025 v rozhovore s novinárkou Diane Montagnaovou po tlačovej konferencii k doktrinálnej nóte o manželstve Una Caro kardinál víctor Manuel Fernández, prefekt Dikastéria pre náuku viery, vysvetlil, že výraz obsiahnutý v Mater Populi Fidelis, podľa ktorého “je vždy nevhodné” používať titul “Spoluvykupiteľka”, treba chápať ako normu záväznú od tejto chvíle výlučne pre liturgické texty a oficiálne dokumenty Svätej stolice.

“‘Vždy’ znamená ‘odteraz.’ Vôbec sa tým nemá posudzovať minulosť. A navyše to predovšetkým znamená, že tento výraz sa nebude používať ani v liturgii, teda v liturgických textoch, ani v oficiálnych dokumentoch Svätej stolice. Ak si myslíte, že dobre chápete skutočný význam tohto výrazu, prečítali ste si dokument a vidíte, že sú tam potvrdené aj jeho pozitívne aspekty, môžete tento názov používať - ale nebude sa používať oficiálne,” povedal Fernández Montagnovi.

ČÍTAJTE: Vatikán odmieta mariánske tituly ‘Co-Redemptrix’ a ‘Mediatrix’ v novej doktrinálnej nóte

V rozhovore prefekt zdôraznil, že toto rozhodnutie vychádza z 30-ročného štúdia, ktoré sa začalo na žiadosť pápeža Jána Pavla II. a pokračovalo za kardinála Josepha Ratzingera. Fernández síce uznal, že termín “Co-Redemptrix” používali svätci, doktori Cirkvi, a dokonca aj Ján Pavol II. pred konečnými teologickými posudkami, ale zopakoval svoje presvedčenie, že v súčasnosti by tento termín znamenal riziko nedorozumení.

Takisto uviedol, že Mater Populi Fidelis “zachováva a explicitne vyjadruje pozitívne aspekty” spojené s týmto pojmom, pričom hovorí o “jedinečnej spolupráci Márie na diele vykúpenia.” Podľa kardinála sa tento pojem objavuje “200-krát” v poznámke.

Ako však povedal Montagna, presná analýza dokumentu ukazuje, že výraz “jedinečná spolupráca” sa objavuje iba raz, zatiaľ čo ostatné súvisiace výrazy (“jedinečný,” “singulár”) sa objavujú celkovo 35-krát – zďaleka nie “200-krát”, ako uvádza prefekt.

Niekoľko mariológov poznamenalo, že problémom textu nie je úplná absencia zmienok o Máriinej’spolupráci, ale skôr jeho formulácia, ktorú niektorí považujú za príliš zmäkčenú v porovnaní s predchádzajúcou magisteriálnou Tradíciou.

Ďalšiu diskusiu vyvolala otázka teologických konzultácií pri príprave Mater Populi Fidelis. Fernández uviedol, že sa radil “s mnohými, mnohými” mariológmi a kristológmi. To je však v protiklade s tým, čo povedal otec Maurizio Gronchi, kristológ a konzultant DDF, ktorý 19. novembra uviedol, že “sa nepodarilo nájsť žiadnych spolupracujúcich mariológov.”

Gronchi si všimol aj to, že na prezentácii nóty chýbali profesori pápežskej teologickej fakulty Marianum a členovia Pápežskej medzinárodnej mariánskej akadémie, pričom toto mlčanie interpretoval ako možný znak nesúhlasu.

Otec Salvatore Maria Perrella, OSM – bývalý profesor na Marianum a osobnosť, ktorú si pápež Benedikt XVI. veľmi váži – podobne vyjadril 20. novembra pre švajčiarske médiá RSI, že Mater Populi Fidelis mal byť vypracovaný s väčšou starostlivosťou a zverený kvalifikovaným odborníkom, najmä v takej chúlostivej záležitosti, akou je potenciálna dogmatická definícia “mariánskeho spoluvykupiteľstva.”

Diskusia o titule “Co-Redemptrix” sa tiahne celým posledným storočím katolíckej teologickej reflexie. Od konca 19. storočia mnohí mariológovia spolu s významnými osobnosťami Magistéria skúmali jeho zlučiteľnosť s kristocentrickou vierou Cirkvi’a. Počas pontifikátu Jána Pavla II. sa táto téma vrátila do popredia, pričom v rôznych intervenciách sa uznala jediná úloha Márie pri vykúpení, hoci bez toho, aby sa navrhli dogmatické definície.

Na jeho žiadosť Kongregácia pre náuku viery – vtedy vedená kardinálom Ratzingerom – začala rozsiahle štúdie, ktoré sa skončili obozretným hodnotením týkajúcim sa vhodnosti terminológie. Diskusie sa znovu rozhoreli 4. novembra 2025, keď bola zverejnená Mater Populi Fidelis, nová doktrinálna nóta DDF o mariánskych tituloch, ktorá deklarovala potrebu vyhýbať sa tomuto termínu v oficiálnych dokumentoch, čím sa zjavne bagatelizovalo jadro doktríny týkajúce sa materskej a podriadenej spolupráce Panny Márie na vykupiteľskej obeti Syna.

Práve do tohto kontextu teraz zapadá objasnenie Fernándeza: hoci potvrdzuje oficiálny zákaz, uznáva plnú legitímnosť tradičného zbožného používania titulu medzi veriacimi, ktorí zachovávajú jeho ortodoxný význam.