- Muži z generácie Z považujú deti za kľúčový ukazovateľ úspechu.
- Ženy preferujú kariéru a emocionálnu stabilitu pred rodinou a deťmi.
- Rozdiely v prioritách medzi pohlaviami naznačujú kultúrne a politické napätie.
- Deti sú pre ženy menej dôležité, čo odráža zmeny v hodnotách spoločnosti.
Muži z generácie Z, ktorí podporujú Trumpa, považujú podľa nového prieskumu SurveyMonkey a NBC News “mať deti” za najdôležitejší ukazovateľ “úspechu”.
V prieskume, ktorého sa zúčastnilo takmer 3 000 mladých dospelých vo veku 18-29 rokov, sa kládli otázky týkajúce sa politiky, práce a životných cieľov.
Predovšetkým otázka o tom, čo znamená mať úspech, poukázala na rozdiely nielen medzi liberálnymi voličkami a voličmi, ale aj medzi mladými republikánmi a republikánkami.
Odpovedajúci mohli vybrať tri najlepšie možnosti zo zoznamu 13 meradiel úspechu. “Kde sa kultúrne rozdiely medzi mužmi a ženami z generácie Z obzvlášť zvýraznia, je, keď rozdelenie zahŕňa aj to, koho volili vo voľbách v roku 2024,” uviedla NBC News v analytickom článku.
Ženy, ktoré volili v prieskume Harris, si najviac vyberali možnosť “mať prácu alebo kariéru, ktorá vás napĺňa”, ďalej možnosť “mať dostatok peňazí na veci, ktoré chcete robiť” a nakoniec možnosť “mať emocionálnu stabilitu”.”
Medzi najmenej zvolenými odpoveďami boli “byť ženatý” a “mať deti.”
Mužskí priaznivci Trumpa si vybrali aj túto možnosť a “mať prácu alebo kariéru, ktorá vás napĺňa.”
Ženy, ktoré podporujú Trumpa, však nezaradili možnosť mať deti, a teda rodinu, tak vysoko ako ich mužskí kolegovia. Naopak, niekedy odpovedali na otázky skôr ako liberálne ženy než mužskí konzervatívci.
Náš prieskum NBC News Decision Desk sa pýtal dospelých z generácie Z (18-29 rokov), čo považujú za dôležité pre úspešný život. Kombinácia pohlavia a politiky priniesla dva veľmi odlišné súbory priorít: pic.twitter.com/xvm0t4IKaT
— Steve Kornacki (@SteveKornacki) 8. septembra 2025
Šesť najlepších odpovedí pre Trumpových priaznivcov a priaznivkyne bolo nasledovných: “Dosiahnutie finančnej nezávislosti,” “mať prácu alebo kariéru, ktorá vás napĺňa,” “ vlastniť vlastný dom,” “ byť duchovne založený,” a “ mať dostatok peňazí na to, aby ste mohli robiť veci, ktoré chcete.”Posledné miesto v prvej šestke obsadilo “mať deti,” čo poukazuje na rozdelenie aj medzi konzervatívnu generáciu Z’
Pozoruhodné je, že výsledky podkopávajú predchádzajúce tvrdenia, že generácia Z sa príliš sústreďuje na sociálne médiá a na to, aby sa stala hviezdou YouTube alebo iným “influencerom” sociálnych médií.” Jediná vec, na ktorej sa všetky štyri skupiny zhodujú, je, že “sláva a vplyv” je najnižším meradlom úspechu spomedzi 13 možností.
Ženy si ako dôležité meradlo úspechu zvolili aj “emocionálnu stabilitu”, čo poukazuje na ďalší rozdiel medzi mužmi a ženami.
“Vo všeobecnosti, ako často pociťujete úzkosť alebo obavy z budúcnosti,” pýtali sa v prieskume.
Za všetkých mužov 19 % uviedlo “stále” a 33 % žien zvolilo túto možnosť. Ďalších 33 % žien si vybralo možnosť “väčšinou”, čo znamená, že dve tretiny žien sa zvyčajne obávajú budúcnosti.
Zatiaľ 39 % mužov uviedlo, že sa “niekedy” obávajú budúcnosti.
‘Hovorí všetko, čo potrebujete vedieť’
Komentátori na sociálnych sieťach sa k výsledkom vyjadrili s rôznymi myšlienkami, hoci väčšina sa zamerala na nedostatočný záujem mladých liberálok alebo žien vo všeobecnosti mať deti.
“Mať deti bolo pre mužov najdôležitejšie,” komentátor denníka Daily Wire Matt Walsh napísal na X. “Pre ženy to bolo najmenej dôležité. Hovorí všetko, čo potrebujete vedieť.”
“Harris hlasujúci ženy sú doslova tým,’čo je s Amerikou zlé,” napísal konzervatívny komentátor Marc Thiessen.
Ale iný konzervatívec poukázal na to, že to’nie sú len “ženy, ktoré volia Harrisa.”
“Zaujímavé je, že deti boli ešte podstatne nižšie na zozname, za finančnou stabilitou atď. u žien, ktoré volili Trumpa,” napísala Inez Stepmanová z Independent Women’s Forum na X.
Zajímavé je, že deti boli stále výrazne nižšie na zozname, za finančnou stabilitou atď. u žien, ktoré volili Trumpa pic.twitter.com/JuDqkmJwXI
— Inez Stepman ⚪️🔴b️ (@InezFeltscher) 8. septembra 2025
Iní komentátori už skôr ponúkli vlastné úvahy o tom, prečo sa mladí muži stávajú konzervatívnejšími.
“Títo chlapci strávili svoje formatívne roky navigovaním v bezprecedentnom sociálnom experimente — COVID lockdowns; DEI struggle sessions; pronouns, micro-aggressions, land acknowledgements, intersectional justice — a ako demografická skupina sa jednoducho zlomili,” napísal Robert Sterling v komentári na výskum z tohto leta, ktorý zistil, že mladí muži sa posúvajú k politickej pravici.
“Prestali sa báť zrušenia, uvedomili si, že čierne škvrny na spoločenskom kreditnom hodnotení nezanechávajú trvalé škvrny, a začali vlastniť — namiesto toho, aby sa márne snažili brániť proti — obvineniam z darebáctva, ktorými trpeli od mladosti.”
