Untitled-8-810x500.png

EXKLUZÍVNE: Katolícky kňaz hovorí, že "zženštilí" muži sú hlavným problémom v manželstvách

479
Kultúra života
  • Muži musia duchovne viesť rodiny, inak zlyhávajú vo svojej úlohe.
  • Prioritizácia modlitby a náboženstva je kľúčová pre zdravé manželstvo.
  • Otcovia by mali aktívne zapájať rodinu do duchovného života.
  • Správne vedenie manžela posilňuje lásku a úctu v manželstve.

Aký je dnes najväčší problém v katolíckych manželstvách? Podľa tradičného kňaza sú to “zženštilí” muži.

Pod pojmom zženštilý”nemyslí muža, ktorý”má ľahké mokasíny. Myslí tým muža, ktorý’duchovne nevedie svoju rodinu, a tak zlyháva vo svojej najdôležitejšej úlohe.

Predovšetkým medzi tradičnými katolíkmi sa veľká pozornosť v súvislosti s manželstvom venuje problémom feminizmu a manželkám’povolaným k podriadenosti. LifeSiteNews sa opýtal pátra Adama Purdyho, FSSPX, do akej miery vidí feminizmus ako manželský problém v porovnaní s problémom panovačných manželov. 

Aj keď úplne nezavrhol ani jeden z nich ako reálny problém, tvrdil, že oveľa častejšie vidí “iný problém” – problém mužov, ktorí sú “slabí,”; “nie sú cnostní” a ktorí nepraktizujú”cnosť nábožnosti, ktorá je “najdôležitejšou cnosťou pre manžela a otca, ktorú má mať” Purdy pre LifeSiteNews. 

Toto je samotná podstata manželstva  pretože ako duchovná hlava svojej rodiny je to práve manžel, kto je povolaný prevziať vedúcu úlohu v&nbsppraktizovaní viery vo svojej rodine.

Ako vyzerá praktizovanie cnosti nábožnosti v&nbspdomácnosti pre manžela (a otca)? Podľa Purdyho stanovenie rozvrhu, v ktorom “má modlitba a náboženstvo v dome prioritu” a vedenie svojej rodiny v modlitbe sú dvahlavné piliere hjeho duchovného vedenia.

“Ako často sa stretávame so situáciami, keď sa otec’nemodlí s rodinou? Mama’má na starosti ruženec alebo mama’má na starosti ranné modlitby,”povedal Purdy, pričom uznal, že niekedy môže byť potrebné, aby modlitbu viedla mama, keď otec musí napríklad odísť skôr do práce.

Otcovia tiež’často nezabezpečujú, aby modlitba a náboženstvo boli na začiatku prioritou.“Koľko rodín vlastne’nemá plán? Jediné, čo majú, je čas večere, medzi piatou a šiestou, a to je’všetko. Mnohé rodiny sa ne’modlia rodinný ruženec,”poznamenal Purdy.

Je veľmi dôležité, aby manželia dbali na to, aby sa rodina riadila pravidlami života, takmer ako v náboženskej komunite, povedal Purdy. “V dome musia byť pravidlá a väčšina ich nemá. To’je problém človeka.”

“Koľko rodín má ticho? Koľko rodín má spoločnú modlitbu? Koľko rodín sa venuje čítaniu? Je toľko vecí, ktoré by sa dali napodobniť z kláštora. Ale my’cestou do školy v aute počúvame Micka Jaggera. Doma máme’zapnutú televíziu po celý deň,” poznamenal Purdy.

Vysvetlil, že otcovia by si mali nájsť čas na aktivity, ktoré pomôžu budovať zbožnosť ich rodiny, tak ako si kňaz nájde čas na komunitné aktivity, ako sú procesie, pikniky a formačné rozhovory, aby podporil zbožnosť svojho stáda.

Obvyklejšie sa stáva, že náboženstvo nakoniec ustupuje “do úzadia iných vecí,” a to má väčšie dôsledky, ako si muži uvedomujú, a to tak pre vlastnú rodinu, ako aj pre spoločnosť.

Najpodstatnejšou motiváciou pre dobrý – teda cnostný – život je Boh. “Ako presvedčíte svoje deti, aby boli dobré, ak Boh nie je”dôvodom?"” notázal sa páter Purdy. 

Okrem toho, hoci Boh by mal byť na prvom mieste kvôli sebe samému, keď&nbspnie je na prvom mieste, výsledkom je de facto neporiadok priorít, v ktorom sa ostatné záujmy rozdúchavajú a aj druhoradé priority môžu ustúpiť do úzadia, pretože náboženstvo riadi a prikazuje všetko ostatné.

Ješte väčším dôsledkom je, že nedostatok správneho poriadku v rodine robí spoločnosti medvediu službu, pretože “rodina je stavebným kameňom spoločnosti,” a “nemôžete“budovať spoločnosť, ak nemáte“na prvom mieste Boha,” poznamenal Purdy.

Upozornil, že títo muži, ktorí sa vzdali svojho duchovného vedenia, sú produktom našej kultúry, ktorá sa sama “stala zženštilou” and “produkuje skôr neresti než cnosti.”

Muži”teda zanedbávajú svoju náboženskú zodpovednosť, čo si nakoniec “zaslúži aj opovrhnutie ženy,” ako aj jej snahu prevziať náboženské vedenie detí “napriek nemu,” čo podľa Purdyho musí žena urobiť, ak jej muž v tomto smere zlyháva.

Autorita ide ruka v ruke so služobným vedením

Predseda hovoril aj o tom, ako by mal vyzerať správny prístup manžela’k manželke, a dotkol sa neusporiadaných postojov v tejto oblasti, ktoré možno nájsť v tradičných komunitách.

“Existuje veľa zneužívaní myšlienky autority manžela,” povedal páter Purdy, poznamenal, že medzi takéto zneužívania patria myšlienky, že “žena je moja slúžka; žena nemá hovoriť; žena robí všetku prácu; žena musí robiť len to, čo poviem ja.” 

Uviedol príklad, ktorý videl u manžela, ktorý sa na svoju ženu pozerá “skôr ako na slúžku, než ako na pomocníčku,” a “skôr ako na tú, ktorej treba povedať, čo má robiť, než aby sa vzájomne obohacovali.”

Pre správny model vedenia by manžel mal hľadať v Ježišovi Kristovi, pretože ako povedal svätý Pavol v liste Efezanom, manžel je povolaný milovať svoju manželku tak, ako Kristus miloval svoju Cirkev.

“On položil svoj život za svoju Cirkev. On má súcit a milosrdenstvo so svojou Cirkvou. Dáva nám všetky prostriedky na to, aby sme konali dobro, aby sme boli úspešní a aby sme vo všetkom duchovne silneli. On’je životnou silou svojej Cirkvi. Manžel v istom zmysle musí byť taký,”Purdy povedal pre LifeSiteNews.

A v skutočnosti Kristus bol príkladom služobného vodcovstva, s postojom, ktorý nie je nad určité úlohy, ale ktorý hovorí: “Budem tam s vami. Budem robiť tú istú prácu, ktorú robíte vy. Aj ja’si budem špiniť ruky.” 

“To’je náš Pán. Otec musí byť rovnaký,”povedal Purdy. Pritom by sa mal snažiť “odbremeniť čiastočne svoju manželku,” a neodmietať niektoré domáce práce, pretože sú doménou ženy.

“Veľa manželstiev nefunguje“preto, lebo muž, keď príde domov z práce, si neuvedomuje“záťaž svojej manželky, ktorá je“už 10 hodín s piatimi deťmi a je takmer pripravená plakať a zároveň si trhať vlasy.”

Purdy pre LifeSiteNews povedal, ako jeho otec jemu a jeho súrodencom vštepoval postoj, že človek sa má snažiť potešiť svoju’manželku, napríklad tým, že spolu dobre upratujú dom, kým je mama mimo domu.

“Koľko chlapov je dnes takýchto? Nie je ich veľa,”poznamenal Purdy. 

Muž svoju lásku k manželke prejavuje aj tým, že jej jednoducho venuje svoj čas a pozornosť. “Myslím si, že žena sa vyžíva v uznaní a uznaní, vďačnosti a úcte a rešpekte… každá žena by chcela vedieť, že si ju’vážia, že ju’milujú. Že jej manžel s ňou chce tráviť čas. A vidíte mužov, ktorí to jednoducho nedokážu veľmi dobre. Prídu domov, zapnú si televíziu a nevenujú sa ani svojim deťom. Je to’zlyhanie, veľké zlyhanie,”povedal Purdy.

To podporí manželkinu’vlastnú lásku a podporu manžela. Mala by sa ho snažiť budovať a nikdy ho nenadávať ani neznižovať, čo je podľa Purdyho “najhoršia vec, ktorú môže žena v hádke s manželom urobiť.”Manželka je povolaná najmä k tomu, aby v manželstve praktizovala cnosť lásky, a to tak voči manželovi, ako aj voči deťom, poznamenal otec.

I keď to neospravedlňuje hriechy alebo chyby manželky, autorita manžela v konečnom dôsledku znamená, že manželstvo sa v istom zmysle začína od neho. 

“Ťarchu úspechu v manželstve kladiem na plecia muža, pretože on“má byť rozumom,” povedal Purdy. “On“má vedieť vypočítať, čo môžem manželke dodať, aby bola čo najviac. Bude vo svojej sláve. A ak to urobí, ona naozaj pôjde do svojej slávy. Ale keď’je vo svojej sláve, vráti mu to späť. Je to ako – pre nedostatok lepšieho slova – dávanie a prijímanie.”

Vybudovanie manželstva

Obidvaja manželia môžu prekonať slabosti svojho temperamentu, o. i. Purdy zdôraznil, hoci najprv musia mať postoj, že sa môžu zmeniť.

“Hako sa svätý František Saleský z veľmi ohnivého temperamentného muža stal mužom uznávaným ako najpokornejší? Ovládal sám seba. Mal sebadisciplínu. Mal reflexiu a sebapoznanie. Mal modlitbu a Božiu milosť.”

“A pretože ľudia nemajú’život modlitby, nemôžu prekonať slabosti svojho temperamentu. A keďže nedokážu prekonať slabosti svojho temperamentu, nevedia, ako sa majú k sebe správať. Chýba im cnosť. Nevedia, ako dosiahnuť, aby sa druhému darilo. Namiesto toho je tu’akoby sebectvo, ktoré’je im vlastné,” povedal Purdy.

Podľa takejto modlitby, reflexie a Božej milosti môžu ľudia prekonať nielen svoje temperamentové slabosti, ale aj generačné hriechy.

Tým, ktorí sa obávajú o manžela či manželku alebo deti, ktoré odpadli od viery alebo sa k tomu chystajú, Purdy poradil modlitbu: “Boh je ten, kto sa dotýka duše, a každý pohyb smerom k Bohu sa začne od pohybu jeho milosti, a tieto milosti si treba zaslúžiť.”

Nájdenie manželského partnera

Páter Purdy povzbudil katolíkov, ktorí si hľadajú manželského partnera, aby začali hľadať spolubratov katolíkov, ktorí berú svoju vieru vážne, bez toho, aby operovali myšlienkou, že môžu niekoho obrátiť v procese dvorenia.

Mali by hľadať vlastnosti, ktoré považujú za obdivuhodné u svojich vlastných rodičov, a potom by mali tráviť čas v rodinách tých, ktorým sa dvoria. Purdy odrádzal od typicky “veľmi povrchného” prístupu mladých ľudí, pri ktorom sa zameriavajú na dobrý vzhľad potenciálneho partnera, a namiesto toho radil, aby “sa snažili o rozvážnosť a dobrú radu v tom, koho si vyberú.”

Mystický význam a inšpirácia pre manželstvo

Muž i žena môžu napokon čerpať inšpiráciu z vedomia, že ich manželstvo je znakom puta medzi Kristom a jeho nevestou Cirkvou, a pripomenúť si napomenutia svätého Pavla:

Byť podriadení jeden druhému v bázni Kristovej. Ženy nech sú podriadené svojim mužom ako Pánovi: Pretože muž je hlavou ženy, ako je Kristus hlavou Cirkvi. On je spasiteľom svojho tela. Teda ako je cirkev podriadená Kristovi, tak aj ženy nech sú vo všetkom podriadené svojim mužom. Muži, milujte svoje ženy, ako aj Kristus miloval cirkev a vydal sa za ňu: aby ju posvätil, očistiac ju lavórom vody v slove života: aby si ju predstavil ako slávnu cirkev, ktorá nemá škvrnu, vrásku ani nič podobné, ale aby bola svätá a bez poškvrny. Tak aj muži majú milovať svoje ženy ako svoje vlastné telá. Kto miluje svoju manželku, miluje aj seba samého. Nikdy totiž nikto nenávidel svoje vlastné telo, ale živí ho a opatruje, ako aj Kristus cirkev: Pretože sme údmi jeho tela, jeho tela a jeho kostí.