- Biskup Martin zrušil tradičnú latinskú omšu, čo je ideologický krok proti tradícii.
- Kwasniewski kritizuje nedostatok pastierskeho srdca a bezcitnosť biskupských rozhodnutí.
- Martinove zmeny odcudzujú mladých katolíkov, ktorí túžia po posvätnosti a úcte.
- Kwasniewski vyzýva na ospravedlnenie a návrat k zdravému, konzervatívnemu prístupu.
Liturgický učenec Dr. Peter Kwasniewski počas štvrtkového vystúpenia v relácii The World Over with Raymond Arroyo ostro kritizoval rozhodnutie biskupa Michaela Martina’zrušiť tradičnú latinskú omšu (TLM) v diecéze Charlotte.
Martinova’smernica zatvára štyri diecézne TLM a presúva všetky bohoslužby na jedno nefariánske miesto v Mooresville. Kwasniewski tento krok označil za “ideologický.”
Podľa Kwasniewského biskup obišiel niekoľko možností, ktoré sa inde bežne využívajú, vrátane žiadosti o rozšírenie, zriadenia viac ako jedného nefarizejského miesta alebo pozvania kňazských inštitútov, ako sú FSSP alebo Inštitút Krista Kráľa.
“Rozhodol sa [tieto možnosti] nevyužiť,” povedal. “Chcel to mať vo vlastných rukách.”
Direktíva prišla spolu so zverejneným štvorstranovým FAQ, v ktorom sa uznáva, že väčšina účastníkov TLM akceptuje omšu Novus Ordo a legitimitu II. vatikánskeho koncilu. Únik tohto FAQ zmenil miestny ohlas na medzinárodné pobúrenie.
Martin tiež pripustil, že katolíci môžu prestať prispievať alebo opustiť diecézu – a že to nie je dôvod na kompromisy v jeho plánoch. “Je to’bezcitné,” povedal Kwasniewski. “Nie je to srdce pastiera.” Arroyo opísal implementáciu ako “drakonické zovretie.”
“Spôsob, akým biskup píše, naznačuje, že”sa ponáhľa presadiť niečo,”s čím sa obáva, že by pápež Lev XIV. nesúhlasil””, povedal Kwasniewski a dodal, že Martin”krok je v rozpore s Levom”deklarovaným cieľom zjednotiť rozdelenú Cirkev.
Samostatný uniknutý dokument – medzičasom odložený, podľa Pilier – by zakázal latinčinu aj v Novus Ordo, ako aj kľačanie pri svätom prijímaní, klasické rúcha, ministrantov len pre mužov a rôzne pobožné modlitby.
Kwasniewski vysvetlil, že Martinove’zmeny neboli v súlade ani so zmenami Druhého vatikánskeho koncilu. “Samotný Druhý vatikánsky koncil povedal: ‘Zachovajte latinčinu.’”
Upozornil, že tento zásah už odcudzuje mladých katolíkov a niektorých tlačí k východnému obradu alebo pravosláviu. “Sú unavení z kumbaya, gitár a jamboree. Chcú posvätnosť, úctu, kľačanie a všetky tieto veci.”
Martin’krok prichádza uprostred rastúcich špekulácií o tom, či sa pápež Lev XIV. vráti k Traditionis Custodes – a či Charlotte neslúži ako skorý testovací prípad.
“Mal by sa ospravedlniť za to, čo’urobil,” povedal Kwasniewski, “zrušiť všetky tieto právne predpisy a nechať diecézu Charlotte zdravou a konzervatívnou – a odstúpiť, ak nechce’takúto diecézu.”
