GettyImages-1349806571-e1748639513855-810x500.jpg

Podkopáva charlottský biskup Michael Martin kňazstvo len pre mužov?

27
Kultúra smrti
  • Biskup Martin potláča tradičnú latinskú omšu, čo je vážny krok proti tradícii.
  • Jeho správanie s biskupskými symbolmi podkopáva učenie o kňazstve výlučne mužského pohlavia.
  • Martinova teológia sa odkláňa od tradičnej liturgie, čo je nebezpečné pre Cirkev.
  • Odmietanie tradičných hodnôt naznačuje jeho neortodoxný prístup k viere a liturgii.

Všetky oči sa upierajú na biskupa ničiteľa z Charlotte Michaela T. Martina po tom, ako vo svojej diecéze potlačil tradičnú latinskú omšu. 

V priebehu minulého týždňa unikli dokumenty - zrejme z jeho vlastnej diecézy - ktoré ukázali, aký povýšenecký bol jeho prístup k veriacim. 

Druhý dokument - celý manifest - uvádza antiteológiu, ktorá stojí za jeho konaním. Niet divu, že Martin je teraz pod intenzívnou kontrolou. 

Z tejto kontroly vyplynul jeden zvyk: Zdá sa, že biskup Martin si rád nasadzuje svoju biskupskú pokrývku hlavy na mladé dievčatá. 

To’je pravda. Našli sme’najmenej štyri fotografie, na ktorých to robí na mládežníckych podujatiach. 

Mitra aj zukchetto sú posvätné symboly biskupského úradu. 

Mitra biskupská hlavná pokrývka hlavy má pôvod v Áronovi, veľkňazovi Starej zmluvy. Označuje autoritu biskupa’a úlohu veľkňaza v jeho diecéze. 

Zucchetto—malá lebka—je fialová, symbolizuje seniorát, pripomína rímskych senátorov, ktorí nosili fialovú na znak svojho postavenia. 

Dávať ich mladým dievčatám je úplne nezodpovedné. Každý v tom vidí posolstvo: podkopáva to nemenné učenie Cirkvi’o kňazstve výlučne mužského pohlavia.

Martin’zvláštny zvyk jasne signalizuje odmietnutie tohto učenia. 

“Ale John-Henry,”možno si poviete, “on’len žartoval. Nebuď’bezcharakterný. Predpokladaj to najlepšie.” 

Máme naozaj brániť jeho ortodoxiu tvrdením, že’žartoval so svätými vecami?" 

Nie. Skutočnosť, že to robí opakovane, naznačuje úmysel—a keď to signalizuje neortodoxnosť, je na ňom, aby to zdôvodnil. 

Mimochodom, Martin dal jasne najavo, že pokrývky hlavy žien’berie veľmi vážne. Tu’je to, čo hovorí o kaplnkových závojoch: 

Ženy, ktoré sa rozhodli nosiť závoj ako výraz osobnej zbožnosti, ho nemajú nosiť, keď asistujú v akejkoľvek oficiálnej funkcii (lektor, kantor, oltárny sluha, uvádzač atď.) na omši.

Ako som už povedal, závoje berie vážne—aspoň vtedy, keď sú’príliš tradičné.”Takže máme’právo brať ho vážne, keď dievčatám’na hlavu umiestňuje biskupské symboly. 

Ale je toho’viac. V tej istej zápisnici sa opäť zmieňuje o závojoch—tentoraz v súvislosti s plátnom na posvätné nádoby. Píše, že takéto “rúcha”: 

… majú väčšiu súvislosť so zahalenou teológiou, ktorá bola bežnejšia v liturgii pred Novus Ordo.

Tam je to. Biskup Martin otvorene vyhlasuje, že jeho teológia nie je teológiou tradičnej liturgie—že existujú dve rôzne teológie a on prijíma tú, o ktorej hovorí, že je iná ako tá, ktorá bola predtým. 

Tam to je. Biskup Martin priznáva, že jeho teológia nie je tradičnou teológiou tradičnej liturgie. A ak sa pre neho zmenila teológia svätej omše—hoci sa nemôže zmeniť—nie je prekvapujúce, že sa správa, akoby sa zmenila aj teológia svätej liturgie.