william-goh-810x500.jpg

Singapurský kardinál Goh hovorí, že nejednoznačnosť pápeža Františka zmiatla biskupov a spôsobila rozkol medzi laikmi

26
Kultúra smrti
  • Nejednoznačné učenie pápeža Františka spôsobilo zmätok a rozkol v Cirkvi.
  • Kardinál Goh kritizoval synodalitu a nejasnosti v Amoris Laetitia.
  • Inkluzívny prístup pápeža Františka môže ohroziť ortodoxnosť a jednotu Cirkvi.
  • Prijatie LGBT a rozvedených môže mať negatívne dôsledky pre rodiny a spoločnosť.

V rozhovore pre EWTN tento týždeň kardinál William Goh, arcibiskup Singapuru, povedal, že nejednoznačné učenie pápeža Františka viedlo k veľkému zmätku medzi biskupmi a spôsobilo obrovský rozkol medzi veriacimi.

V rozhovore s viceprezidentom EWTN Matthewom Bunsonom z 19. mája o prvých týždňoch pontifikátu pápeža Leva XIV’kardinál Goh kritizoval predchádzajúce nejednoznačné učenie pontifika, ako napríklad Amoris Laetitia, a jeho prílišný dôraz na synodálnosť, ktoré podľa kardinála mátali biskupov a viedli k nejednotnosti v Cirkvi. Samotný Goh v priebehu rokov vyslal zmiešané signály o tom, aký je jeho postoj k učeniu Cirkvi’o otázkach LGBT a rozdávaní Najsvätejšej sviatosti rozvedeným a “znovu zosobášeným” párom.

Kardinál najprv pochválil pápeža Františka za jeho “inkluzívny” a “súcitný” pastoračný prístup.

“Pápež František vo svojej charizme realizoval túto misionársku horlivosť tým, že sa snažil osloviť celý svet, a to prostredníctvom inkluzívnosti, súcitu,” povedal kardinál. “Myslím si, že to (bolo) silnou stránkou pápeža Františka.”

Goh potom vyzdvihol niektoré obavy, ktoré mal on a ďalší biskupi počas Františkovho’ pontifikátu, konkrétne to, ako sa argentínsky pontifik príliš zameral na synodalitu a presadzoval nejednoznačné učenie, ako napríklad v Amoris Laetitia, ktorá najmä umožnila rozvedeným a “znovu zosobášeným” prijímať sväté prijímanie. Táto nejednoznačnosť podľa kardinála naopak podporovala nejednotu v Cirkvi.

Čítajme: Amoris Laetitia je kľúčom k pochopeniu pápeža Františka

“Hoci pápež František uznal, že je potrebné posilniť naše spoločenstvo v misii a misiu v spoločenstve … je’potrebná jednota, ak má byť misia úspešná,” povedal Goh. “Takže (pápež František) sa snažil zaviesť … synodalitu, ktorá sama o sebe je skutočne tiež inšpiráciou Ducha Svätého, Cirkev musí byť vždy synodálna.”

“Bohužiaľ, zároveň v jeho túžbe osloviť všetkých sa v niektorých jeho učeniach objavila nejednoznačnosť, pokiaľ ide o otázku Amoris Laetitia, otázku (rozdávania) svätého prijímania rozvedeným … A tak to boli otázky, ktoré vlastne rozdeľovali Cirkev,” dodal.

Goh ďalej zdôraznil, že táto nejednoznačnosť mátala nielen laických katolíkov, ale dokonca aj biskupov.

“Na jednej strane (pápež František) spojil Cirkev a skutočne oslovil ľudí rôznych úrovní viery. Na druhej strane sú zmätení tí, ktorí sa sami snažia byť verní evanjeliu,” povedal kardinál. “Dokonca aj biskupi sú zmätení, vrátane kardinálov … Takže sa ocitáme v situácii, keď sa snažíme ľuďom presne vysvetliť, kde je (postoj) Cirkvi k niektorým doktrínam.”

“Dúfam a verím, že (pápež Lev XIV.) bude osobou, ktorá sa bude snažiť o rovnováhu medzi ortodoxnosťou a tým, že bude progresívny,” dodal.

Goh má najmä zmiešané výsledky v niektorých kľúčových otázkach, v ktorých bol pápež František nejednoznačný. V pastierskom liste z roku 2018 sa vtedajší arcibiskup Goh postavil proti zrušeniu singapurského zákona proti sodomii, ktorý viedol k odmietnutiu zo strany LGBT hnutia.

“Prijatím homosexuálnych aktov ako spoločenskej normy budú hrozné dôsledky pre stabilitu našich rodín, blaho našich detí a riziká pre spoločné dobro dlhodobé a nezvratné,” napísal v liste.

Krátko po tom, ako ho pápež František v roku 2022 vyhlásil za kardinála, sa však zdalo, že Goh zmenil svoj postoj a uviedol, že Cirkev musí prijať “LGBTQ” a “rozvedených.”

ČÍTAŤ: Novovovymenovaný kardinál povedal, že Cirkev musí prijať ‘rozvedených’ a ‘LGBTQ’