GettyImages-2214110553-810x500.jpg

Aká je symbolika úvodnej omše pápeža Leva XIV. v nedeľu?

146
Kultúra života
  • Pápež Lev XIV. slávi omšu, symbolizujúcu kontinuitu s Petrom a Kristom.
  • Pálium a prsteň sú znaky pápežskej jurisdikcie a povolania pásť duše.
  • Obrad poslušnosti zdôrazňuje autoritu pápeža v hierarchii Cirkvi.
  • Liturgia posilňuje jednotu viery a tradícií Katolíckej cirkvi.

V nedeľu bude pápež Lev XIV. sláviť otváraciu omšu svojho pontifikátu a prijme pálium a rybársky prsteň počas slávnosti, ktorá sa vyznačuje tradíciou a hlbokým významom.

Pred očami tisícov ľudí - na Námestí sv. Petra’na námestí, ako aj na celom svete prostredníctvom televízie - bude Lev XIV. v nedeľu obetovať otváraciu svätú omšu svojho pontifikátu, počas ktorej si oblečie pápežské pálium a prijme akt poslušnosti od kardinálov a predstaviteľov Cirkvi.

Nedelňajšia svätá omša sa často nazýva “inauguráciou”ale nemožno to chápať tak, že práve počas tejto omše sa Lev nejakým spôsobom riadne stane pápežom. Ako to načrtáva cirkevné právo, kardinál zvolený konkláve sa stáva pápežom v okamihu, keď prijme výsledok hlasovania v Sixtínskej kaplnke.

Ale v nedeľu’na svätej omši nastane kľúčový okamih, v ktorom prijme pálium a rybársky prsteň, čím sa vyznačí kontinuita medzi Levom a sv. Petrom, keďže Cirkev sleduje neprerušenú líniu pápežov až k prvému Kristovmu vikárovi.

Ako vysvetľuje úrad pápežských liturgických obradov:

Eucharistická slávnosť, ktorou zvolený pápež oficiálne začína svoju službu, zdôrazňuje najmä “petrovský” rozmer pastiera Katolíckej cirkvi. Preto sa zdôrazňuje špecifický význam obvyklých biskupských insígnií, palia a prsteňa. Okrem toho, že odkazujú na Krista a Cirkev, pre Petrovho nástupcu evokujú úlohu, ktorú mu zveril zmŕtvychvstalý Pán (Jn 21, 15 - 17).

Každý aspekt liturgie je navrhnutý tak, aby zdôraznil spojenie medzi novým pápežom a prvým: aby zdôraznil, že pápež má za úlohu pokračovať v povinnosti, ktorú Kristus zveril svätému Petrovi – byť “skalou, na ktorej Kristus Pán buduje svoju Cirkev.”

Odkaz na sv. Petra

Nedeľná’svätá omša sa bude konať na Námestí svätého Petra’ale ešte pred príchodom tam pápež Lev XIV. vykoná prvú z viacerých veľmi významných akcií.

Pripojí sa k patriarchom východných cirkví a pomodlí sa pri hrobe svätého Petra, ktorý sa nachádza v srdci Baziliky svätého Petra’

. Takáto návšteva označuje, ako si každý pápež musí brať usmernenie a inšpiráciu z príkladu, ktorý mu dal knieža apoštolov, pre svoju vlastnú petrovskú službu.

Prítomnosť východných patriarchov poukazuje na bohatstvo Katolíckej cirkvi v jej mnohých obradoch a tradíciách, pričom sa zároveň zachováva Petrov primát s Petrovou stolicou ako prvou stolicou.

Kým sa Lev modlí, sprievod s jeho páliom a Rybovým prsteňom pokračuje k vonkajšiemu oltáru, kam on sám o chvíľu príde. Počas toho sa spievajú starobylé antifóny Laudes Regiae, ktoré pápežský liturgický úrad zaznamenal ako “vzývanie príhovoru svätých pontifikov, mučeníkov a svätých Rímskej cirkvi.”

Spisovné čítania pre liturgiu Novus Ordo sú špeciálne vybrané pre túto omšu, aby sa zamerali na to, ako “povolanie Petra’ako základu Cirkvi je zakorenené v skale, ktorou je Pán.”V čase, keď Cirkev a svet uprene hľadia na Vatikán, liturgia Cirkvi”predkladá pravdu, aby ju všetci videli – a to, že každý pápež musí plniť Kristov”príkaz, aby “pásol stádo, ktoré mu Boh zveril,” a zachovával vieru, ktorú Kristus odovzdal svojej Cirkvi každej generácii.

Prijatie pápežských insígnií pália a prsteňa

Po speve evanjelia v latinčine a gréčtine traja kardináli odovzdajú pápežovi pálium a rybársky’prsteň. Títo traja pochádzajú z troch radov kardinálov – kardináli biskupi, kňazi a diakoni – a slúžia na reprezentáciu celého kardinálskeho kolégia.

Ale čo je to pálium?

Pálium, vyrobené z jahňacej’vlny, je liturgické rúcho v tvare písmena Y, ktoré sa nosí na vrchu ornátu. Je symbolom pápežskej jurisdikcie, ale aj Krista ako Dobrého pastiera a pápežského povolania pásť duše ku Kristovi.

Pálium, ktoré visí vpredu a vzadu na ornáte, je biele, ale na každom z dvoch koncov má čiernu farbu. Na materiáli je šesť krížov z čierneho hodvábu spolu s tromi špendlíkmi.

File:Arcidiecézne múzeum v Gniezne - paliusz.JPG
Pallium pápeža Jána XIII. Kredit: Wikimedia Commons

Tieto, ako vysvetľuje úrad pápežských liturgií, predstavujú klince, ktorými bol Kristus pripevnený na kríž.

Pálium, píše Simeon Solúnsky vo svojom liturgickom komentári, “znamená Spasiteľa, ktorý nás stretol ako stratené ovce, vzal nás na svoje plecia a pri vtelení prijal našu ľudskú prirodzenosť, zbožštil ju, obetoval nás Otcovi svojou smrťou na kríži a povýšil svojím zmŕtvychvstaním.”

Pápežské pálium je položené na pápeža Benedikta XVI. pri jeho inauguračnej omši na Námestí svätého Petra 24. apríla 2005 vo Vatikáne. ©Mario Tama/Getty Images

Pálium na pápežove ramená kladie kardinál diakon, ktorý vysloví špecifickú modlitbu plnú teologickej symboliky na označenie kľúčového spojenia medzi Levom a Petrom:

Použitá formula odkazuje na Krista, ‘veľkého pastiera oviec,’ ktorého Boh vzkriesil z mŕtvych, a teraz ju sám odovzdáva pápežovi. Pripomína, že bola prevzatá z Petrovho’vyznania, aby naznačila spojenie s apoštolom, ktorý dostal od samotného Krista osobitnú úlohu viesť svoje stádo. Nový pápež je nástupcom Petra v rímskej Cirkvi, ktorú priviedol k viere spolu s apoštolom Pavlom. Po litániovom vzývaní Laudes Regiae je to prvá zmienka o Pavlovi ako spoluzakladateľovi Rímskej cirkvi. Vzýva sa aj Duch pravdy, aby svojou milosťou podporoval službu nového pápeža pri potvrdzovaní jeho bratov v jednote viery.

Po prijatí pália zástupca rádu kardinálov-kňazov prednesie modlitbu, v ktorej sa dovoláva Boha, aby udelil Leovi milosti potrebné na úrad, ktorý vykonáva ako pápež:

O Bože, ktorý nesklameš tých, čo ťa vzývajú s úprimným a zbožným srdcom, vypočuj vrúcnu modlitbu svojej Cirkvi a vylej svoje požehnanie na svojho služobníka Leva, nášho pápeža, ktorému si vďaka našej pokornej službe udelil primát v apoštolskom úrade. Nech ho posilňuje dar tvojho Ducha Svätého a nech dôstojne vykonáva svoju vysokú službu v súlade s vynikajúcou charizmou, ktorú dostal.

Najbližšie musí Lev prevziať svoj Rybársky’prsteň, ktorý mu odovzdáva kardinál-biskup. Svätý Peter je “rybár ľudí” –, ako je to titul, ktorý mu dal Kristus v evanjeliách – a tak každý pápež musí pokračovať v tomto povolaní, aby priťahoval duše k tomu istému ukrižovanému Kristovi.

Pápežský prsteň Benedikta XVI’je vidieť, ako máva veriacim, keď opúšťa Námestie svätého Petra’na konci svojej poslednej generálnej audiencie 27. februára 2013 vo Vatikáne. (Credit: Franco Origlia/Getty Images)

Pápežský liturgický úrad komentuje, že prsteň pripomína aj to, ako pápež musí “utvrdzovať svojich bratov” vo viere, čo zdôrazňuje modlitba prednášaná na tomto mieste liturgie:

Svätý Otče, nech ti Kristus, Syn živého Boha, pastier a strážca našich duší, ktorý postavil svoju Cirkev na skale, udelí prsteň, pečať Petra Rybára, ktorý do neho vložil svoju nádej na Galilejskom mori a ktorému Pán Ježiš zveril kľúče od nebeského kráľovstva.

Dnes si nástupcom blahoslaveného apoštola Petra ako biskup tejto Cirkvi, ktorá predsedá jednote lásky, ako učil blahoslavený apoštol Pavol. Duch lásky, vliaty do našich sŕdc, nech vám udelí jemnosť a silu, aby ste svojou službou zachovali všetkých, ktorí veria v Krista, v jednote a spoločenstve.

Potom pápež Lev požehná zástupy s knihou evanjelií.

Obrad poslušnosti

Liturgia už bola plná krásnych aspektov označujúcich moc a autoritu pápežského úradu, ale jeden dôležitý aspekt ešte zostáva – a to obrad poslušnosti.

Ve svete, ktorý je zdanlivo zamilovaný do odmietania autority, sa to môže zdať zvláštne, ale náležitá podriadenosť pápežovi je základným aspektom cirkevnej hierarchie ustanovenej Bohom.

Historicky celé kolégium kardinálov prítomných na omši kľačalo pred pápežom, aby mu urobilo akt podriadenosti a pobozkalo jeho prsteň.

Ale v rámci zmeny, ktorá sa začala s otváracou omšou Benedikta XVI’sa počet zredukoval len na výber kardinálov, ktorí zastupujú širšie kolégium.

Benedikt zmenil obrad tak, že počet osôb je len 12 alebo “zástupcov Božieho ľudu,” pozostávajúcich z kardinálov a nekardinálov.

Krátko pred tým, ako jeho rezignácia nadobudla platnosť, však Benedikt schválil zmeny obradu, ktoré sa vrátili k tradičnejšiemu zvyku, že obrad poslušnosti vykonávajú všetci kardináli, a nie len symbolická hŕstka spomedzi 12 zástupcov Božieho ľudu.

Pápež Benedikt XVI. vedie svoju inauguračnú omšu na Námestí svätého Petra’24. apríla 2005 vo Vatikáne. ©Giuseppe Cacace/Getty Images

Týchto zmien sa však nikdy nedočkal.

Pri otváracej omši pápeža Františka’v marci 2013 sa obrad vrátil k tomu, aby mal 12 zástupcov Božieho ľudu, pričom v tomto počte zastupuje celé kardinálske kolégium.

Lebo’obrad bude nasledovať a obrad poslušnosti vykoná 12 osôb. NCROnline uvádza, že tento počet budú tvoriť traja kardináli, ktorí už v obrade vystupujú, biskup, kňaz, diakon, dvaja generálni predstavení, manželský pár, chlapec a dievča z každého kontinentu.

Počas tohto obradu zbor zaspieva evanjeliový úryvok “Ty si Peter a na tejto skale budujem svoju Cirkev.”

Všetky tieto dojemné aspekty pápežského obradu sa uskutočnia pred homíliou, po ktorej omša pokračuje ako zvyčajne, nasleduje slávnostné pápežské požehnanie a nedeľná Regina Caeli.

Očakáva sa, že na slávnosti sa zúčastnia veľké davy ľudí a niekoľko hláv štátov a diplomatických osobností.

Po omši Lev XIV. v priebehu budúceho týždňa prevezme ďalšie tri pápežské baziliky v okolí Ríma vrátane baziliky svätého Jána Lateránskeho, ktorá je materským kostolom Katolíckej cirkvi a sídlom jeho trónu.