shutterstock_1548357611-810x500.jpg

Arcibiskup Aguer: Svätý Jozef nám ukazuje, že naša práca má "náboženskú hodnotu

42
Kultúra života
  • Jozef bol mladý muž, symbolizujúci oddanosť a panenstvo Panny Márie.
  • Svätý Jozef je vzorom spravodlivosti a tichého otca pre Ježiša.
  • Práca svätého Jozefa zdôrazňuje hodnotu a dôstojnosť zamestnania v kresťanstve.
  • Obnova úcty k práci je kľúčová pre náboženský rozmer v súčasnej spoločnosti.

Začnem dvoma predbežnými myšlienkami. Prvá je moja: Jozefa (mám na mysli najmä sväté karty) zobrazuje ako starca, staršieho muža, možno z túžby zabezpečiť Márii panenstvo. Ja sa však domnievam, že pri zasnúbení s Pannou Máriou by Jozef bol vo veku, v akom boli všetci mladí muži Izraela, keď sa ženili. Ak mala Mária 15 rokov, Jozef by mal 18.

Druhá informácia pochádza od svätého Františka Saleského, ktorý tvrdí, že Jozef je telom i dušou v nebi. Skutočnosť je taká, že tradícia nikdy neidentifikovala hrob svätého Jozefa, ktorý by bol pútnickým miestom.

Osobnosť svätého Jozefa je zhrnutá v biblickom termíne: v Evanjeliu podľa svätého Matúša (1, 19) je nazvaný “spravodlivý” (díkaios). Toto slovo treba chápať podľa jeho starozákonného významu, kde je titulom totality, plnosti - na rozdiel od hodnoty, ktorú nadobúda v gréckej kultúre (napríklad u Aristotela), v ktorej existujú štyri “kardinálne cnosti” rozumnosť, spravodlivosť, statočnosť a miernosť.

Jozef je Ježišovým otcom – tak sa o ňom uvažovalo. V epizóde o strate a nájdení Dieťaťa (12-ročného) v chráme Mária hovorí: “Tvoj otec a ja sme ťa v úzkosti hľadali.” Ježiš odpovedá: “Či si nevedela, že sa musím venovať svojmu Otcovi” (en tois tou patros mou)?" (Lk 2, 49) Ako by Jozef pociťoval tento kontrast medzi “tvojím otcom” a “mojím Otcom”? Lukášov’text však dodáva, že nepochopili (ou synēkan), čo im chcel povedať.

Pripojte sa k novéne biskupa Stricklanda’za svätého pápeža:

Svätý Jozef’je novozákonnou skutočnosťou, ktorá sprevádza Máriino’panenstvo. Sexuálne vyjadrenie je znakom manželstva. Apoštol Pavol povedal veriacim, že je možné zdržať sa pohlavného styku, aby sa mohli modliť, ale upozornil ich, aby sa nedali zviesť k akémusi defraudantstvu. Jozefova’modlitba je adoráciou Boha, ako sa objavuje v žalmoch; on zasvätí Dieťa Ježiša do učenia sa adorácii. Jeho modlitba je tichá a vnútorná, kĺzavá pri práci. Vo svetle Vtelenia je rozumné myslieť si, že Jozef vychovával Ježiša, keďže pôsobil ako otec, akoby bol odrazom a zástupcom večného Otca. Ježiš mu bol podriadený ako svojej Matke (Lk 2, 51: en hipotassomenos autois).

Jozef podporoval Máriu a Ježiša svojou prácou. Táto skutočnosť podfarbuje postavu svätého Jozefa, ktorý v kresťanskej tradícii vystupuje ako vzorný pracovník, remeselník. V Novom zákone sa práca stáva základnou črtou Kristových’učeníkov. Apoštol Pavol môže nabádať: “Ak niekto nechce pracovať, nech neje” (2 Sol 3, 10).

V sekulárnom poriadku od konca 19. storočia je práca sociálnou realitou, v ktorej možno vnímať spravodlivosť alebo nespravodlivosť. Tak vznikli práva pracujúcich’ a Sviatok práce. Biblický a náboženský rozmer sa vytratil, nastúpili ideológie. V tejto súvislosti Kompendium sociálnej náuky Cirkvi obsahuje kapitolu o otázke práce; objavuje sa v pápežských encyklikách, posolstvách a prejavoch. Práca je vnímaná ako ľudská skutočnosť a predmet práva. Úcta k svätému Jozefovi sa snaží obnoviť náboženskú hodnotu práce; obraz svätého Jozefa ho predstavuje ako tesára, ktorý nesie nástroje svojho remesla.

+ Héctor Aguer
Emeritný arcibiskup La Platy

Buenos Aires, 1. mája 2025
Pamätník svätého Jozefa robotníka