shutterstock_1302452182-810x500.jpg

Vedúci pracovníci katolíckej charity dostávajú obrovské platy, pričom sa vzdávajú spásy duší

43
Kultúra života

V roku 1951 vo filme “Ľudia budú hovoriť,” Dr. Noah Praetorius (nekonvenčný lekár v podaní Caryho Granta, ktorý spochybňuje lekársky priemysel, ktorý sa k pacientom správa ako k strojom) sa pýta svojho kolegu (Dr. Baker, ktorého hrá Walter Slezak): “Čo je mojou záležitosťou?” Dr. Baker odpovedá pomerne konvenčne: “Diagnostikovať fyzické neduhy ľudí a liečiť ich.” Dr. Praetorius mu okamžite odvetil, že sa mýli: “Mojou úlohou je uzdravovať chorých ľudí. Je’obrovský rozdiel medzi liečením neduhov a tým, aby sa chorý človek uzdravil.”

Tento malý dialóg (v skutočne úžasnom, pro-life filme) prináša filozofickú otázku k&nbsppodstate skutočného cieľa, ktorý má lekár pri vykonávaní medicíny. Rozdiel medzi “liečením choroby” a “uzdravením chorého” má menej spoločného s metodológiou a všetko súvisí so vzťahmi. “Liečenie choroby” kladie dôraz na chorobu, zatiaľ čo “uzdravenie chorého” kladie dôraz na človeka, a v tomto postmodernom svete je dobré a správne aplikovať tento rozdiel na otázku charity.

Mnoho organizácií na celom svete o sebe tvrdí, že sú “charitatívne” alebo “dobročinné organizácie”, a keby ste sa tých, ktorí pre ne pracujú, opýtali, čo je ich predmetom činnosti, odpovedali by niečo podobné ako “ukončenie chudoby” alebo “zmiernenie chudoby” alebo “odstránenie základných príčin chudoby.Podobne ako v prípade Dr. Bakera, takéto odpovede sa zameriavajú skôr na chorobu ako na človeka. Ak by sme sa však opýtali tradičného člena rehoľného rádu, čo je jeho úlohou, odpoveď by znela: “slúžiť telesným potrebám chudobných a zároveň ich poučovať o viere, aby ich pritiahol ku Kristovi.”

Tento malý rozdiel je jemný a jeho podstatou je motív lásky. Keď sa človek snaží skoncovať s nejakou chorobou, motiváciou je prápor veci, zatiaľ čo keď sa snaží liečiť človeka, motiváciou je súcit a láska. Je ľahké bojovať za nejakú vec, zatiaľ čo milovať človeka je často ťažké. Okrem toho, keď človek bojuje za nejakú vec, často sa očakáva výsledok a odmena za vykonanú prácu. Na druhej strane, keď je človek motivovaný láskou, aby vykonal nejaké dobro, na výsledok sa nekladú žiadne očakávania a odmena sa nielenže neočakáva, ale je odmietaná.

Zjednodušene povedané – láska sa vyznačuje túžbou a snahou o dobro pre niekoho iného bez toho, aby sa odvolávala na seba. Nákup a rozdávanie sendvičov hladným, rozdávanie šiat nahým a poskytovanie prístrešia bezdomovcom bez akéhokoľvek pocitu odmeny za tieto činy sú činy lásky. Naopak, byť platený za vykonávanie týchto vecí je jednoducho práca, a hoci uprostred tohto činu môže byť skutočný súcit, materiálna platba za tento čin si zaslúži len málo&nbspv&nbspnebi. Ako povedal náš Pán o tých, ktorí konajú spravodlivé skutky, aby ich iní videli, “dostali svoju odmenu.”A tak podobne je to aj s tými, ktorí konajú skutky dobročinnosti za odmenu.

Ak tí, ktorí konajú skutky dobročinnosti za odmenu, už dostanú svoju odmenu tu na zemi a nemajú ju uloženú v nebi, čo potom tí, ktorí sa v mene služby chudobným skutočne obohacujú? V poslednom čase sa veľa hovorí o obrovských sumách štátnych peňazí, ktoré idú do katolíckych charitatívnych organizácií, a niektorí sa začínajú prebúdzať a uvedomujú si groteskné platy, ktoré berú ich generálni riaditelia. V tomto článku preskúmame 10 organizácií katolíckej charity, pričom budeme analyzovať ich prijímanie vládnych dotácií, vyplácané platy a odmeny, ktoré dostávajú ich generálni riaditelia.

Katolícka charita Baltimore (alias Združené katolícke charity, INC)

Vedúcim pracovníkom za Catholic Charities of Baltimore je William J. McCarthy, Jr. a jeho plat a odmeny predstavujú celkovú sumu 510 904 USD. Pri celkových príjmoch 127,6 milióna dolárov (52 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 92,9 milióna dolárov – 73 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolík Charities of New Hampshire

Starším zamestnancom organizácie Catholic Charities of New Hampshire je Thomas E. Blonski a jeho plat a benefity predstavujú celkovú sumu 336 785 USD. Pri celkových príjmoch vo výške 92,9 milióna USD sa 40,1 milióna USD – 43 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolík Charities Neighborhood Services

Staršou pracovníčkou pre Catholic Charities Neighborhood Services je Emmie Glynn Ryan, a jej plat a benefity predstavujú celkovú sumu 346 005 USD. Pri celkových príjmoch 118,8 milióna dolárov (71 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 61,7 milióna dolárov – 52 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolícka charita Ft. Worth

Starším zamestnancom katolíckej charity vo Ft. Worth je Christopher Plumlee a jeho plat a benefity predstavujú celkovú sumu 297 082 USD. Pri celkových príjmoch 140,2 milióna dolárov (92 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 19,3 milióna dolárov – 14 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolícka charita Chicago

Staršou zamestnankyňou Katolíckej charity Chicago je Sally Blountová, a jej plat a benefity predstavujú celkovú sumu 264 329 dolárov. Pri celkových príjmoch 174,8 milióna dolárov (72 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 70,2 milióna dolárov – 40 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolícka charita sv. Paul & Minneapolis

Starším zamestnancom pre Catholic Charities of St. Paul and Minneapolis je Michael Goar a jeho plat a benefity predstavujú celkovú sumu 290 987 USD. Pri celkových príjmoch 68,1 milióna dolárov sa 36,5 milióna dolárov – 54 % príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolík Charities Community Services

Staršou zamestnankyňou pre Catholic Charities Community Services je Beatriz Diaz Taveras, a jej plat a výhody predstavujú celkovú sumu 294 282 USD. Pri celkových príjmoch 87,4 milióna dolárov (z toho 69 percent pochádza z vládnych grantov) sa 46,9 milióna dolárov – 54 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolícka charita Galveston-Houston

Staršou zamestnankyňou organizácie Catholic Charities of Galveston-Houston je Cynthia Colbert, a jej plat a výhody predstavujú celkovú sumu 225 497 USD. Pri celkových príjmoch 99,4 milióna dolárov (82 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 32,5 milióna dolárov – 33 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolícka charita Syrakúzy

Vedúcou zamestnankyňou Katolíckej charity Syrakúzy je Lori Accardiová a jej plat a benefity predstavujú celkovo 233 353 dolárov. Pri celkových príjmoch 79,9 milióna dolárov (z toho 57 percent pochádza z vládnych grantov) sa 45,1 milióna dolárov – 57 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolík Charities of Rochester

Vedúcou zamestnankyňou organizácie Catholic Charities of Rochester je Karen Dehais, a jej plat a benefity predstavujú celkovú sumu 215 141 dolárov. Pri celkových príjmoch 67,2 milióna dolárov (79 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 49,4 milióna dolárov – 74 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Katolícka charita Trenton

Staršou zamestnankyňou Katolíckej charity Trenton je Marlene Lao-Collinsová, a jej plat a výhody predstavujú celkovú sumu 206 561 USD. Pri celkových príjmoch 56,6 milióna dolárov (41 percent z nich pochádza z vládnych grantov) sa 40 miliónov dolárov – 71 percent príjmov – vyplatilo na platy a odmeny.

Jeden veľmi múdry kňaz – komentujúc prehnané platy tých, ktorí “robia charitu” –, mi raz povedal: “Veľmi často ľudia začínajú robiť dobro a končia dobre.”

Veľké poslanie, ktoré je hlavným činom a cieľom  Katolíckej Cirkvi, sa nikdy nezmenilo. Obrátenie ľudí a národov na učenie nášho blahoslaveného Pána je úlohou, ktorú dostala Cirkev, a všetko, čo Cirkev robí, sa robí s týmto konkrétnym cieľom. A všetko, čo sa robí bez tohto konkrétneho cieľa, je prázdne a bezúčelné.

Do 20. storočia pôsobila Katolícka cirkev prostredníctvom rehoľných rádov, aby poskytovala pomoc chudobným, zdravotnú starostlivosť chorým a vzdelávanie nevzdelaným. Katolícke nemocnice boli plné mníšok a kňazov dobre vzdelaných v liečiteľskom umení a náklady na zdravotnú starostlivosť boli pomerne nízke. Katolícke školské triedy viedli mníšky a kňazi a aj tie najchudobnejšie deti v okolí si tam mohli dovoliť vzdelanie na svetovej úrovni. A starostlivosť o&nbspnajchudobnejších ľudí na&nbspsvete vykonávali misionári, ktorí sa snažili v&nbspprvom rade o&nbspspásu duší, ktorým slúžili, a zároveň sa snažili zabezpečiť jedlo, bývanie a&nbspodev.

Nikdy nezabudnem na rozhovor, ktorý som raz viedol so Seanom Callahanom, súčasným generálnym riaditeľom&nbspKatolíckej&nbsppomoci, ktorého plný plat je 643 085 dolárov. Vyjadril som svoje obavy, že Catholic Relief Services nerobí nič pre evanjelizáciu duší, o ktorých tvrdí, že im slúži, na čo Callahan odpovedal: “Ach, my evanjelizujeme, len&nbspneprozelytizujeme.”Keď som sa spýtal, čo tým myslí, povedal: “CRS pracuje na tom, aby obrátila mysle ľudí na to, ako sa majú správať k ľuďom a ako majú robiť veci, ale nie na katolícku vieru.” Pripomenul som mu, že katolíci sú povinní ohlasovať evanjelium a privádzať duše ku Kristovi, a on sa ohradil. Potom prirovnal kŕmenie ľudí a hlásanie evanjelia k “podplácaniu chudobných.”

O pár rokov neskôr Bill O’Keefe, viceprezident CRS’pre vzťahy s vládou a propagáciu, povedal niečo podobné počas rozhovoru pre CNN v roku 2014. Povedal:

“Pomáhame ľuďom rôzneho pôvodu a náboženstva a nesnažíme sa zapájať do diskusií o viere. Sme&nbspna to hrdí. Radi hovoríme, že pomáhame všetkým, pretože sme&nbspkatolíci, nepomáhame ľuďom, aby sa stali katolíkmi.”

Industrializácia charity okráda bohatých aj chudobných – tí, ktorí dostávajú zdravé platy za to, aby “robili charitu”, sú okrádaní o veľkú a večnú odmenu v nebi, zatiaľ čo chudobní sú využívaní ako politické figúrky pre rozšírené využívanie federálnych fondov. Medzitým sú tí, ktorí platia dane, žmýkaní v socialistickej schéme prerozdeľovania bohatstva. To by však nemalo’byť príliš prekvapujúce, keďže pápež Pavol VI. práve toto predpovedal vo svojej encyklike z&nbsproku 1975 Evangelii Nuntiandi. Napísal:

Nemôžeme ignorovať skutočnosť, že mnohí, dokonca aj veľkodušní kresťania, ktorí sú citliví na dramatické otázky spojené s problémom oslobodenia, v túžbe angažovať Cirkev v úsilí o oslobodenie sú často v pokušení redukovať jej poslanie na rozmery jednoducho časového projektuRedukovali by jej ciele na cieľ zameraný na človeka; spásu, ktorej je poslom, by zredukovali na materiálny blahobyt. Jej činnosť, zabúdajúc na všetky duchovné a náboženské záujmy, by sa stala iniciatívami politického alebo spoločenského poriadku. Ak by to však bolo tak, Cirkev by stratila svoj základný zmysel. Jej posolstvo oslobodenia by už nemalo žiadnu originalitu a ľahko by sa dalo monopolizovať a manipulovať ideologickými systémami a politickými stranami. Už by nemala oprávnenie hlásať slobodu ako v mene Boha. Preto sme chceli v tom istom príhovore pri otvorení synody zdôrazniť “potrebu znovu jasne vyjadriť špecificky náboženskú konečnosť evanjelizácie. Tá by stratila dôvod svojej existencie, keby sa odklonila od náboženskej osi, ktorá ju vedie: Božie kráľovstvo, a to pred všetkým ostatným, v jeho plne teologickom význame….”

Význam slova “láska” je láska. V obyčajnej filantropii nie je láska, a už vôbec nie v odvetví, ktoré sa maskuje ako charita. Pri predaji Cirkvi tomu, kto ponúkne najviac, generálni riaditelia katolíckych charít zarábajú na chrbtoch chudobných.

Ako by povedal ctihodný arcibiskup Fulton J. Sheen: “Ak sa nespasia duše, nič sa nespasí.” Ak má hierarchia Katolíckej cirkvi skutočný záujem o zníženie chudoby na celom svete, chudoba, ktorou musí začať, je chudoba duše.

Publikované so súhlasom Lepantského inštitútu