shutterstock_268971929-e1708103952334-810x500.jpg

Kristus, dobrý pastier, prisľúbil najbohatšie pastviny pre túlavé ovce, ktoré sa k nemu vrátia

31
Kultúra života

V článku sa dočítate:

  • Bohatstvo pôstnej liturgie je mocným prostriedkom pre vstúpenie do ducha Cirkvi.
  • Feriálne sväté omše nám poskytujú spoľahlivé poučenie z Biblie vhodné pre pôst.
  • Ježiš hľadá svoje zablúdené ovce a vyzýva ich k obráteniu sa k nemu.
  • Ježiš ako pastier oddelí ovce od capov a odmení spravodlivých večným životom.

Každá pôstna feria má vlastnú omšu, zatiaľ čo v advente sa počas týždňa opakuje omša z predchádzajúcej nedele. Toto bohatstvo pôstnej liturgie je mocným prostriedkom na to, aby sme vstúpili do ducha Cirkvi’pretože ona nám tak pod mnohými formami predkladá pocity vhodné pre toto sväté obdobie.

Z týchto feriálnych svätých omší zamýšľame dať na jednotlivé dni kolektu (ktorá je vždy hlavnou modlitbou), epištolu, evanjelium a modlitbu, ktorá sa hovorí “nad ľudom” na konci svätej omše. To všetko nám poskytne najspoľahlivejšie poučenie; a keďže výbery z Biblie, ktoré sú nám každý deň predkladané, patria nielen medzi najkrajšie z Posvätného zväzku, ale sú navyše mimoriadne vhodné pre pôst - ich pozorné čítanie prinesie dvojaký úžitok.

V Ríme je dnešná stanica v kostole Peter-ad-vincula. Postavila ho v piatom storočí cisárovná Eudoxia, manželka Valentiniána III. a vlastní úctyhodnú relikviu reťazí svätého Petra’. O tejto bazilike sa podrobnejšie zmienime, keď budeme prvého augusta sláviť sviatok vyslobodenia apoštola’z väzenia.

KOLEKCIA

Obráť nás, Bože, náš Spasiteľ: a pouč našu myseľ svojím nebeským učením, aby nám tento pôst bol prospešný. Skrze Ježiša Krista, nášho Pána. Amen.

EPIŠTOLA

Poučenie z proroka Ezechiel 34,11-16

Toto hovorí Pán Boh: Hľa, ja sám budem hľadať svoje ovce a navštívim ich. Ako pastier navštevuje svoje stádo v deň, keď bude uprostred svojich rozptýlených oviec, tak aj ja navštívim svoje ovce a vyslobodím ich zo všetkých miest, kde boli rozptýlené v mračnom a temnom dni. Vyvediem ich z národov, zhromaždím ich z krajín a privediem ich do ich vlastnej krajiny; budem ich pásť na izraelských vrchoch, pri riekach a vo všetkých príbytkoch krajiny. Budem ich pásť na najúrodnejších pastvinách a ich pastviny budú na vysokých izraelských vrchoch; tam budú odpočívať na zelenej tráve a budú sa kŕmiť na rýchlych pastvinách na izraelských vrchoch. Budem pásť svoje ovce a dám im odpočívať, hovorí Pán, Boh. Budem hľadať, čo sa stratilo, a čo bolo vyhnané, privediem späť, a čo bolo polámané, zviažem, a čo bolo slabé, posilním, a čo bolo tučné a silné, zachovám; a budem ich pásť na súde, hovorí Pán, všemohúci.

Náš Pán sa nám tu ukazuje ako pastier plný lásky k svojim ovciam. Takým vskutku skutočne je k ľuďom v tomto období milosrdenstva. Časť jeho stáda zablúdila a blúdila sem a tam uprostred temnoty tohto sveta, ale Ježiš na nich nezabudol. Vydal sa ich hľadať, aby ich zbieral spolu.

Hľadal ich cez osamelé púšte, skalnaté miesta a ostružiny. Teraz sa im prihovára prostredníctvom svojej Cirkvi a vyzýva ich, aby sa vrátili. Sladko ich povzbudzuje, lebo možno by sa mohli báť a hanbiť predstúpiť pred neho po toľkých hriechoch. Sľubuje im, že ak sa k nemu vrátia, budú nasýtení na najbohatších pastvinách pri brehu rieky a na horách Izraela. Sú pokryté ranami, ale on ich obviaže; sú slabé, ale on ich posilní. Opäť im poskytne spoločenstvo s vernými, ktorí ho nikdy neopustili, a sám bude s nimi prebývať naveky.

Nech sa teda hriešnik podvolí tejto nežnej láske; nech neodmieta vynaložiť úsilie potrebné na svoje obrátenie. Ak sa mu tieto snahy o pokánie zdajú byť pre jeho prirodzenosť bolestivé, nech si pripomenie tie šťastné dni, keď bol v milosti a v ovčinci svojho Dobrého pastiera. Môže ním byť znova.

Brána ovčinca je otvorená; a tisíce ľudí, ktorí podobne ako on zablúdili, vchádzajú dnu s radosťou a dôverou. Nech ich nasleduje a pamätá, ako jeho Ježiš povedal: “V nebi bude radosť nad jedným hriešnikom, ktorý robí pokánie, väčšia ako nad deväťdesiatimi deviatimi, ktorí pokánie nepotrebujú.” (Lukáš 15,7)

EVANJELIUM

Pokračovanie svätého evanjelia podľa Matúš 25,31-46

V tom čase povedal Ježiš svojim učeníkom: "V tom čase som vám povedal, že som vám povedal, že som vám povedal: Keď príde Syn človeka vo svojej velebnosti a s ním všetci anjeli, vtedy zasadne na trón svojej velebnosti. A zhromaždia sa pred ním všetky národy a on ich oddelí jedny od druhých, ako pastier oddeľuje ovce od capov, a ovce si postaví po svojej pravici, ale capov po svojej ľavici. Vtedy povie kráľ tým, ktorí budú po jeho pravici: Poďte, požehnaní môjho Otca, zaujmite kráľovstvo, ktoré je pre vás pripravené od stvorenia sveta. Lebo som bol hladný, a dali ste mi jesť; bol som smädný, a dali ste mi piť; bol som cudzinec, a prijali ste ma; nahý, a obliekli ste ma; chorý, a navštívili ste ma; bol som vo väzení, a prišli ste ku mne. Vtedy mu spravodlivý odpovie a povie: Kedy sme ťa, Pane, videli hladného, a nakŕmili sme ťa; smädného, a dali sme ti piť? A kedy sme ťa videli ako cudzinca a prijali sme ťa; alebo nahého a obliekli sme ťa? Alebo kedy sme ťa videli chorého alebo vo väzení a prišli sme k tebe? A kráľ im odpovie: Amen, hovorím vám: Pokiaľ ste to urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste to urobili. Potom povie aj tým, ktorí budú po jeho ľavici: Odíďte odo mňa, zlorečení, do večného ohňa, ktorý je pripravený diablovi a jeho anjelom. Lebo som bol hladný, a nedali ste mi jesť; bol som smädný, a nedali ste mi piť; bol som cudzinec, a neprijali ste ma; nahý, a neobliekli ste ma; chorý a vo väzení, a nenavštívili ste ma. Vtedy mu aj oni odpovedia a povedia: Kedy sme ťa, Pane, videli hladného alebo smädného, alebo cudzinca, alebo nahého, alebo chorého, alebo vo väzení, a neposlúžili sme ti? Vtedy im odpovie: "Čo ste urobili? Amen, hovorím vám: Pokiaľ ste to neurobili jednému z týchto najmenších, ani mne ste to neurobili. A títo pôjdu do večného trestu, ale spravodliví do večného života.

Práve sme počúvali starozákonného proroka, ktorý nás vyzýva, aby sme sa vrátili k Dobrému pastierovi; náš Pán tam predložil všetky argumenty, ktoré mohla vymyslieť láska, aby presvedčil svoje stratené ovce, aby sa k nemu vrátili: a tu, v ten istý deň, keď nám Cirkev hovorí o našom Bohu ako o jemnom a súcitnom pastierovi, ho opisuje ako neúprosného sudcu.

Tento láskavý Ježiš, tento dobročinný lekár našich duší, sedí na svojom strašnom súde a vo svojom hneve volá: “Odíďte odo mňa, zlorečení, do večného ohňa!” A kde našla Cirkev tento hrozný opis? V evanjeliu, teda v samotnom Zákone lásky – Ak však budeme pozorne čítať náš úryvok, zistíme, že ten, kto vyslovuje túto hroznú anatému, je ten istý Boh, ktorého prorok práve vykresľuje ako pastiera plného milosrdenstva, trpezlivosti a horlivosti za svoje Ovce.

Všimnite si, ako je stále Pastierom aj na svojej súdnej stolici: oddeľuje ovce od kôz; ovce si stavia po pravici a kozy po ľavici; myšlienka, prirovnanie stáda, je stále zachovaná. Boží Syn bude vykonávať svoj úrad Pastiera až do posledného dňa: až vtedy sa skončí čas a začne sa večnosť; aj vládu Spravodlivosti vystrieda vláda Milosrdenstva, lebo to bude Spravodlivosť, ktorá odmení dobrých sľúbenou odmenou, a ktorá potrestá nekajúcich hriešnikov večnými mukami.

Ako môže kresťan, ktorý verí, že všetci budeme stáť pred týmto tribunálom, odmietnuť pozvanie Cirkvi, ktorá naňho teraz nalieha, aby zadosťučinil za svoje hriechy? Skutočne, človek je sám sebe najväčším nepriateľom, ak dokáže ignorovať tieto slová Ježiša, ktorý je teraz jeho Spasiteľom a potom bude jeho Sudcom: “Ak nebudete konať pokánie, všetci zahynete.” (Lukáš 13,3)

Skloňte svoje hlavy pred Bohom.

Prosíme ťa, Pane, uvoľni putá našich hriechov a milosrdne od nás odvráť všetko, čo si za ne zaslúžime. Skrze Krista, nášho Pána. Amen.

Zatvorme tento deň recitáciou nasledujúceho hymnu, ktorý zložil svätý Gregor Veľký a Cirkev ho používa počas Veľkého pôstu vo svojich Matiné.

Hymnus

Slávme tento najslávnostnejší štyridsaťdňový pôst, ktorý nám odovzdala svätá tradícia.

Zákon a proroci ho zaviedli ako prví; a potom ho Kristus, Majster a Stvoriteľ všetkých období, posvätil tým, že ho sám zachovával.

Buďme teda šetrnejší v slovách, trochu obmedzme jedlo, pitie, spánok a veselosť a zdvojnásobme svoju bdelosť.

Vyhýbajme sa tým škodlivým veciam, ktoré tak pustošia nestrážené duše, a vyhýbajme sa všetkému, čo by mohlo posilniť tyraniu nášho zákerného nepriateľa.

Umiernime hnev nášho Sudcu a vylejme pred ním svoje slzy; poklonme sa mu a takto k nemu volajme v úpenlivej modlitbe:

‘Urazili sme tvoju dobrotu, Bože, svojimi hriechmi: odpusť nám a vylej na nás svoje milosrdenstvo.

Pamätaj, že sme dielom tvojich rúk, hoci sme krehkí: prosíme ťa, nedopusť, aby si iný privlastnil česť tvojho mena.

Odpusť nám zlo, ktoré sme spáchali, a udeľ nám dobré veci, aj nad rámec našich modlitieb, aby sme ti tak boli milí teraz i naveky.

O požehnaná Trojica! Nerozdelená jednota, daj nám, svojim služobníkom, aby sme žali ovocie z pôstu, ktorý si nám dal. Amen.’

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.