tmp_1706732968209-810x500.jpg

Strhávanie sôch historických osobností je jasným dôkazom civilizačného úpadku

26
Neutral

V tejto samostatnej epizóde The Van Maren Show sa Jonathon zamýšľa nad čiastkovým prúdom kultúrnej vojny, ktorý sa týka historických postáv, ktoré si uctievame.

Jonathon začína svoju diskusiu spomienkou na scénu z Knihy Ester o pocte, ktorú Mordechajovi vzdal perzský kráľ Assuerus, ako aj na sochy, ktoré Jonathon vidí, keď sa prechádza po uliciach Bruselu. Títo muži, poznamenáva Jonathon, boli mužmi, ktorí ovplyvnili svoju kultúru alebo národ takým spôsobom, že si zaslúžia, aby im bola udelená verejná socha. Pripomína Chestertonov’vtip, že “tradícia je demokracia mŕtvych”, podľa ktorého je spoločnosť nevyslovenou zmluvou medzi našimi predkami, nami a našimi potomkami.

Jonathon však ďalej uvažuje o týchto sochách v súvislosti s nepokojmi Georgea Floyda, ktoré vypukli v roku 2020 v Severnej Amerike a Európe, a s nimi spojeným obrazoborectvom zameraným na sochy kultúrnych osobností našej kolektívnej minulosti.

“Myslím si, že existuje“veľmi dobrý dôvod, prečo bolo veľa ľudí akoby nútene otrasených pádom všetkých týchto sôch, a to“preto, že to bol priamy útok na naše tradície,” oponuje Jonathon. “Bol to priamy útok na našu kultúru a myslím si, že ešte viac to naznačovalo nahradenie našej kultúry. Naznačovalo to nahradenie otcov zakladateľov našej civilizácie.”

Priznáva, že sa občas vyskytla socha “skutočne odpudivej postavy”, ktorá bola zvrhnutá, napríklad obchodníka s otrokmi v anglickom Bristole. Ale iné terče davovej zúrivosti’ako napríklad socha Sir Winston Churchill na Parlamentnom námestí v Londýne’alebo socha Kráľovnej Viktórie v Leedsi, nie sú odpudzujúce. V skutočnosti Jonathon upozorňuje na iróniu tej druhej, pretože kráľovná Viktória dohliadala na britské impérium v čase, keď sa snažila bojovať proti otroctvu, v dôsledku čoho sa jej nahromadil štátny dlh, ktorý bude splatený až v roku 2005 – 168 rokov po jej nástupe na trón.

Až sochy abolicionistov neboli ušetrené násilia davu, poznamenáva Jonathon. Poznamenáva tiež, že kultúrny ikonoklazmus voči bežným kultúrnym osobnostiam pokračuje. Hoci sa tento fenomén začal vzostupom alt-right okolo rokov 2016 a 2017, v reakcii na tých, ktorí sa zamerali na pomníky Konfederácie a nakoniec sa prepracovali k americkým zakladateľom, ktorí vlastnili otrokov, nezastaví sa, kým nebude odstránený aj každý, kto má “hriechy minulosti.”

Hovoriac o tých, ktorí sa zamerali napríklad na sochy Thomasa Jeffersona, Jonathon hovorí, že “sa nezameriavali’len na generálov Konfederácie a nikdy nemali v úmysle s tým prestať. Bol to ľahko ospravedlniteľný začiatok kampane, ktorej cieľom bolo vymazať veľkú časť pamäti americkej histórie.”

Pri pohľade na dôvod, prečo sa vandali zamerali na tieto sochy, Jonathon tuší, že títo “prísni pozorovatelia by nimi úplne pohŕdali.”Vskutku, “modrovlasí barbari pred bránami”, ktorí tvrdia, že sa “hanbia” za svojich spoločenských predchodcov, by boli predmetom opovrhnutia pre takých ako George Washington, Jefferson, Churchill a kráľovná Viktória.

“Minulosť na nás do istej miery hľadí každý deň,” hovorí Jonathon. “Len si to nie vždy”všimneme, a to musia odstrániť tí, ktorí sa nedokážu vyrovnať s tým, že minulosť stojí v tichom súde aj nad budúcnosťou.”

Prechádzame k ďalšiemu bodu, Jonathon hovorí, že hoci je odstraňovanie týchto sôch symbolom spoločenského úpadku, pravdou je aj to, že o spoločnosti sa možno veľa dozvedieť pozorovaním tých, ktorých sa rozhodla uctiť.

Všetky spoločnosti potrebujú niekoho, ku komu by mohli vzhliadať, tvrdí. Pri pohľade na niekoho, koho sa spoločnosť rozhodla vyznamenať, Jonathon uvádza Andreho Pierra Picarda’vymenovanie do Rádu Kanady za “jeho oddanosť rozvoju verejného zdravia a praxe.”Picard bol však významným obhajcom kanadského’programu eutanázie, lekárskej pomoci pri umieraní (MAiD).

“Koho sa rozhodneme vyznamenať? Rozhodli sme sa uctiť si niekoho, kto stojí na čele, kto obhajoval systém, prostredníctvom ktorého sa zúfalí a zbedačení Kanaďania rozhodujú pre štátom schválenú a štátom podporovanú samovraždu,” Jonathon poznamenáva.

Pri pohľade na Rad Kanady však Jonathon tvrdí, že toto vyznamenanie je “v podstate bezvýznamné”, odkedy bolo v roku 2008 udelené notoricky známemu potratárovi Henrymu Morgentalerovi za jeho obhajobu potratov, ktorá sa skončila v roku 1988 rozhodnutím Najvyššieho súdu, vďaka ktorému sa Kanada stala “jedinou demokraciou na svete bez akýchkoľvek obmedzení potratov.”Nielen preto, ale aj pre jeho úsilie ovplyvňovať kanadskú verejnú politiku a jeho “vedúce postavenie v humanistických a občianskych združeniach.”

Pri skúmaní uznania udeleného Morgentalerovi Jonathon poznamenáva, že jeho boj za legalizáciu potratov v čase, keď väčšina Kanaďanov mala priaznivý názor na obmedzenia potratov “naozaj dáva predstavu o tom, ako ďaleko sa sexuálni revolucionári dostali.” Hovoriac o jeho “humanistických” aktivitách, Jonathon poznamenáva, že Morgentaler bol ateista a za svoje názory bol zrejme ocenený.

“Morgentaler sa významne podieľal na legalizácii potratov a osobne zabil desaťtisíce nenarodených detí, vrátane, ako sám priznal, najmenej jedného vlastného, pričom vo svojich zariadeniach po celej krajine umožnil nespočetné množstvo ďalších potratov,” poznamenáva Jonathon. “A za toto úsilie o redukciu populácie, ktoré vynaložil sám, si Henryho Morgentalera ctíme ako významného a prestížneho Kanaďana.”

The Van Maren Showprevádza sa na mnohých platformách vrátane SpotifySoundCloudYouTubeiTunes, a Google Play.