Naše pôžitkárstvo výmenou za krv našich detí

1,381
Kultúra života

Keď sa na Camelote objaví jednoduchý mladík Galahad, považujú ho za túžobne očakávaného rytiera, ktorý ukončí všetky prekliatia visiace nad krajinou. Pretože svet, ľudstvo a zlo spriadajú svoje kúzla. Sú to jedy (z gr. pharmakia), o ktorých píše svätý Ján vo svojej apokalypse; akoby mal svet záujem zamiešať do vášho nápoja drogy, aby ste ním boli uchvátení a zvolali „Kto sa vyrovná tomuto netvorovi? Kto by s ním mohol bojovať?“

Nerozhodujeme sa medzi zaklínadlom a jasným videním. Rozhodujeme sa medzi láskou a láskou, ako hovorí Pán: „Kde je tvoj poklad, tam bude aj tvoje srdce.“ (Mt 6, 21) Vidíme, že aj v každodenných ľudských záležitostiach nie je láska ani náhodou slepá. Láska spôsobuje, že sa predstavy prebúdzajú a otázkou je len to, či sú pravdivé alebo klamlivé, či nás privádzajú na prah Božieho chrámu alebo nás vovádzajú do ríše modloslužby. Sám Ježiš nám hovorí, že nebudeme vidieť, kým nebudeme milovať a nemilujeme, kým nie sme poslušní: Kto prijal moje prikázania a zachováva ich, ten ma miluje. A kto mňa miluje, toho bude milovať aj môj Otec; aj ja ho budem milovať a zjavím mu seba samého. (Jn 14, 21)

Môžeme sa teda pýtať: čo dobré môže svet ponúknuť Cirkvi? Veríme, že milosť zdokonaľuje to, čo bolo stvorené a že všetko to, čím človek oplýva, môže byť v Kristovi očistené a pozdvihnuté nad akékoľvek naše predstavy. Najsvätejšie vyjadrenie lásky matky k svojmu dieťaťu nachádzame v láske Márie ku Kristovi a k nám. Je to podobné Máriinej láske, ale väčšmi než by to bola len čierno - biela kresba záhrady, je to podobné skutočnosti – stromy a kvety namaľované vo svojej plnej a plno farebnej nádhere. Mária nás nemiluje len viac alebo lepšie. Hovoríme o nadprirodzenom usporiadaní stvorenstva. Ako sú nebesá vyvýšené nad zem, tak sú moje cesty vysoko od vašich ciest a moje myšlienky od vašich myšlienok,“ hovorí Pán. (Iz 55, 9)

Ale svet je začarovaný zlom. Nie je to len tak, že by na svete bolo trochu zla a trochu dobra. Poslaním Cirkvi by potom bolo iba ich oddeliť. Problém je v tom, že aj to dobré vo svete je preniknuté zlom. Medzi nami nie sú ľudia bez hriechu.

Pouvažujte nad prípadom pokročilej civilizácie remeselníkov, námorníkov a obchodníkov. Ak chcete získať vzácne farbivo vyrábané z istého druhu mäkkýša, podľa ktorého rozlíšite kráľovský odev od toho, čo nosíme my, musíte ich vyhľadať. Preto ich niektorí ľudia volajú „purpuroví výrobcovia.“ Ich odvážne námorné cesty siahajú do oblastí, kam nik iný necestuje. Je možné, že oboplávali Mys dobrej nádeje dvetisíc rokov pred tým, ako to urobil Vasco da Gama. Svoje kolónie majú kade-tade a ich námorníctvo spolu s armádou sú impozantné. Vychovali pravdepodobne najväčšieho vojenského génia, ktorý kedy žil.

A keď sú časy zlé, títo sofistikovaní obchodníci, stále hľadajúci nejaký zisk, sa obracajú k svojmu bohu so žiadosťou o obchod. Chesterton nás žiada, aby sme si predstavili viktoriánskych bankárov v čiernych plášťoch a s cylindrami na hlavách, ako kráčajú k chrámu, kde je s pevnou rozhodnosťou na popol spálených približne dvanásť viktoriánskych detí – aby si získali priazeň boha Molocha. Neverme však tomu, že títo vážení muži Kartága boli úplne bezcitní. Tí bohatí z nich si „adoptovali“ dieťa z nižšej vrstvy, aby ho obetovali a tak si zabezpečili privilégiá. Niet pochýb, že im za deti ponúkli dobrú cenu - podľa aktuálnej ceny na trhu.

Je pre nás ťažké spojiť si takúto necitlivú a neľudskú výmenu s čarodejníctvom, ale skúsme sa nad tým zamyslieť ešte raz. Čo je pre nás potrat, ak nie obchod ? Zabezpečujeme si hedonizmus a svoju ekonomickú slobodu krvou detí, ktoré nechceme. Je to tak a len na pár výnimiek to tak je úplne vždy. Najvyšší súd Spojených štátov to priznal v prípade Moloch vs. Casey poznamenávajúc, že potrat sa nevyprostiteľne vplietol do nášho spôsobu života. Muži a ženy si svoje životy plánujú pamätajúc na možnosť potratu ako riešenia v prípade, že im dieťa naruší ich pôžitkársky život. Potrat je mágiou, ktorej výnosom sú peniaze vo vašej peňaženke, diplom na stene či titul pred vaším menom.

Čo prináša do tohto sveta Cirkev? Žiadny jednoduchší spôsob, ako zabiť dieťa. Nič menej hnusnejšie, čo by nahradilo potrat. Musí exorcizovať. Potom sa môžeme rozprávať o tom, čo je v tomto svete, čo by mohla Cirkev žehnať a velebiť. Musíme si pamätať, kto je podľa slov Ježiša vládcom tohto sveta a kto, zdá sa, má všetky kráľovstvá sveta, aby ich predal; keby len Pán urobil maličký kompromis a urobil s podvodníkom poriadky.

V súčasnosti obchoduje svet so sexom. Stále sa niečo nájde. Ale tentokrát sa pharmakion nehanebne objavuje s apharmakion: prekliatie nad prekliatím. Ak toto liečivo prijmete, potom toto liečivo zaúčinkuje a možno si budete užívať necudnosť, bezdetnosť, nemravnosť, zvrhlosť a neveru – akí len budete potom šťastní!

V mojej Cirkvi je mnoho takých, ktorí odporúčajú nakupovať v lekárni tohto sveta. Akoby svet bol doktorom a Kristova Cirkev pacientom. „Užite tento liek,“ hovoria. A potom? Čo sa stane potom? Čo to urobilo s denomináciami, ktoré súhlasili s touto ponukou? Určite niečo „magické.“ Z neviest to urobilo neplodné ženy. Nikoho nezaujíma čokoľvek, čo tieto cirkvi povedia, pretože hovoria to, čo hovorí svet, s atrapou Ježiša v náručí. Pery sa im pohybujú, ale hlas vychádza z útrob netvora.

Lekárom je Ježiš Kristus a nik iný. Lieky pre tento svet dal svojej Cirkvi.

Viac ešte príde.