pope-lectors--810x500.jpg

Pápež František opäť zaviedol vo Vatikáne "lektorky", ktoré pokračujú v "odklone od katolíckej tradície

761
Neutral

Pápež František v nedeľu vo Vatikáne ustanovil mužov a ženy do služby lektora a katechétu, čím pokračoval v praxi, ktorú začal po svojich zmenách kánonického práva z roku 2021, ktoré boli označené za pokračovanie “vzoru odtrhnutia sa od katolíckej tradície.”

Pápež František 21. januára ustanovil dve ženy za lektorky a sedem žien a dvoch mužov za katechétov. Osoby zvestovali z krajín ako Jamajka, Brazília, Kórea, Čad, Trinidad a Tobago, Bolívia a Nemecko.

“Teraz ste tým, že ste sa stali lektormi, teda ohlasovateľmi Božieho slova, povolaní spolupracovať na tomto primárnom záväzku v Cirkvi, a preto vám bude zverený osobitný úrad, ktorý vás dáva do služby viery, ktorá má svoje korene a základ v Božom slove,”povedal František lektorom počas slávnostnej exhortácie.

“Budete ohlasovať Božie slovo v liturgickom zhromaždení,” pokračoval František. “Budete vychovávať deti a dospelých vo viere a viesť ich k dôstojnému prijímaniu sviatostí; budete prinášať misionárske ohlasovanie evanjelia spásy ľuďom, ktorí ho ešte nepoznajú.”

Pápež František ustanovuje ženu za lektorku, 21. januára 2024.
Pápež František ustanovuje ženu za lektorku, 21. januára 2024.
Pápež František ustanovuje ženu za katechétku, 21. januára 2024.

Obrad sa konal v nedeľu, ktorá sa v súčasnosti označuje ako Nedeľa Božieho slova, čo je označenie, ktoré pápež dal tejto konkrétnej nedeli v kalendári Novus Ordo v roku 2019.

“Bratia a sestry, nech nám Nedeľa Božieho slova pomôže vrátiť sa s radosťou k prameňom našej viery, ktorá sa rodí z počúvania Ježiša, živého Božieho slova,” uviedol František počas svojej homílie. “Nech nám pomôže, zahltení slovami o Cirkvi, znovu objaviť slovo života, ktoré zaznieva v Cirkvi.”

Inštitúcia žien ako lektoriek a tiež akolytiek je novodobou novinkou vyplývajúcou zo zmien pápeža Františka’2021 v cirkevnom’kánonickom práve, ktoré načrtol vo svojom motu proprio Spiritus Domini. Následné motu proprio ešte v tom istom roku – Antiquum ministerium – stanovilo formálne ustanovenie žien za katechétky, čo viedlo k prvému ustanoveniu žien do rolí v roku 2022.

Čítajte: Pápež František otvára pôvodne mužské liturgické úlohy ženám

Ak je prax žien vykonávajúcich verejné úlohy v liturgii v Novus Ordo rozšírená už mnoho rokov, František’ 2021 motu proprios formalizoval túto prax a oficiálne otvoril ženám úlohy, ktoré boli predtým vyhradené mužom. 

Tento krok zároveň poskytol ďalšie podnety pre špekulácie o budúcej možnosti diakoniek: niečo, čo Katolícka cirkev jasne učí, že nie je možné, ale čo je fakt, ktorý nedokáže zabrániť aktivistom z radov klerikov aj laikov, aby dôsledne požadovali diakonky. 

Pápežov’krok bol privítal a obhajoval Pápežská rada pre podporu novej evanjelizácie, ktorá uviedla, že František nadviazal na “zaužívanú prax v Cirkvi,” ktorá má “potvrdila, že laické služby, založené na sviatosti krstu, môžu byť zverené všetkým vhodným veriacim, či už mužom alebo ženám, podľa toho, čo už implicitne naznačuje kánon 230 Kódexu kánonického práva, ktorý pápež pre túto príležitosť upravil.”

Dve nové lektorky sledujú inštitút katechétov pápeža Františka, 21. januára 2024.

V roku 2021 napísal František vtedajšiemu prefektovi Kongregácie pre náuku viery (CDF) kardinálovi Luisovi Ladarii Ferrerovi vysvetlil, že Spiritus Domini sleduje myšlienkovú líniu Druhého vatikánskeho koncilu spolu s kontroverznou Synodou o Amazónii z roku 2019: “v horizonte obnovy načrtnutej Druhým vatikánskym koncilom sa dnes ešte viac pociťuje naliehavosť znovuobjaviť spoluzodpovednosť všetkých pokrstených v Cirkvi, a najmä poslanie laikov.” 

Priznávajúc nemožnosť ženského svätenia, František uviedol, že prijatie žien “pre nevysvätené služby je možné a dnes sa zdá vhodné prekonať túto výhradu.”

“Táto výhrada, ” povedal, “mala svoj význam v konkrétnom kontexte, ale môže byť prehodnotená v nových súvislostiach, vždy však s tým, že kritériom bude vernosť Kristovmu mandátu a vôľa žiť a ohlasovať evanjelium, ktoré odovzdali apoštoli a ktoré bolo zverené Cirkvi, aby sa nábožne počúvalo, zbožne chránilo a verne ohlasovalo.”

František tiež vyzdvihol témy, ktoré sa nedávno znovu objavili v rámci synody o synodalite, pričom uviedol, že “rozhodnutie udeliť aj ženám tieto úrady, ktoré so sebou prinášajú stabilitu, verejné uznanie a mandát zo strany biskupa, robí v Cirkvi účinnejšou účasť všetkých’na diele evanjelizácie.”

Písaním krátko po vydaní knihy Spiritus Domini v roku 2021 liturgista a teológ dr. Peter Kwasniewski varoval, že pápežova’zmena kanonického práva s cieľom presadiť ženy v liturgických službách “presne zapadá do tohto širšieho modelu odtrhnutia sa od katolíckej tradície.”

V jeho knižnej odpovedi na úlohu žien a tradičné katolícke učenie o vyhradení liturgických služieb len pre mužov Kwasniewski uviedol, že pápežove’zmeny z roku 2021 – najmä pokiaľ ide o ustanovenie žien za lektorov a akolytov – predstavujú “tektonický posun v teológii aj v praxi.”

Ak František vo veľkej miere čerpal z textov pápeža Pavla VI. a Druhého vatikánskeho koncilu, Kwasniewski napísal, že tieto novinky sú v rozpore s Písmom:

Liturgická služba žien v eucharistickej liturgii, ako lektoriek a akolytiek a služobníc pri oltári, bola v teologickom zdôvodnení celej starozákonnej a novozákonnej tradície a dvetisícročnej východnej a západnej tradície Cirkvi úplne vylúčená.

Obvinil túto zmenu, že pôsobí proti jednote Cirkvi, a upozornil, že implicitne zavádza medzi veriacich kategóriu “občanov druhej kategórie”:

Motu proprio Spiritus Domini sa teda dopúšťa dvojitého kategorického omylu, keď spája dôstojnosť pokrstených s dôstojnosťou aktívnej liturgickej služby. Na jednej strane naznačuje, že iba pokrstení, ktorí sa ujmú ustanovených služieb, plnia svoje vlastné laické povolanie v plnej miere, ako by mohli: stávajú sa klerikmi, pokiaľ je to možné, aby boli plne laikmi. 

Na druhej strane to znamená, že laici, ktorí sa rozhodnú jednoducho prijímať dary milosti poskytované v liturgii — byť, inými slovami, tak ako Panna Mária — sú v Cirkvi občanmi druhej kategórie, mužmi a ženami, ktorí neprijali svoje povolanie byť “angažovaní, ” aby “uplatňovali” svoje práva, aby sa “zúčastňovali” na vedúcej úlohe.”

Liturgista naznačil, že Spiritus Domini a s ním spojená zmena kánonického práva “majú[] zmysel len v kontexte liturgie, ktorá stratila svoj raison d’être a snaží sa byť niečím pre niekoho.” 

Ak František tvrdil, že jeho zmeny v kánonickom práve pomôžu univerzálnej úlohe evanjelizácie, Kwasniewski potvrdil, že laici sú povzbudzovaní k tomu, aby prevzali úlohy, ktoré im neprislúchajú:

Vzdor tomu, že pápež František’hovorí o “spoluzodpovednosti” vysvätených a veriacich laikov, môžeme povedať, že skutočná zodpovednosť laikov nespočíva v tom, že sa ujmú úloh vnútri Cirkvi, ale že sa ujmú sveta vonku Cirkvi. A naopak, kňazi by sa za normálnych okolností nemali výrazne angažovať vo svetských záležitostiach, dokonca ani vo veľmi hodnotných.

Horizontalistický sociálno-pracovný model kňazstva — populárny po Druhom vatikánskom koncile — vedie k najhoršiemu druhu klerikalizmu, v ktorom sa klerici musia zapájať do všetkého (vrátane toho, čo viac prislúcha laikom) a v ktorom zasa laici majú pocit, že musia napodobňovať klerikov a preberať kvázi klerické funkcie, aby mali hodnotu alebo boli prínosom pre život farnosti.