P1120543-scaled-e1697211468718-810x500.jpeg

Synoda o synodalite teraz diskutuje o diakonkách, ženatých kňazoch a laickej správe

0
Neutral

Účastníci synody o synodalite v súčasnosti diskutujú o témach ženatých kňazov, diakoniek a rozšírenej laickej služby v rámci tretieho z piatich modulov, ktoré sa počas podujatia konajú.

V piatok ráno otvoril rokovanie generálny relátor kardinál Jean-Claude Hollerich príhovorom, v ktorom zdôraznil hlavné témy, ktoré budú až do stredy predmetom diskusie na synode.

Ústrednou otázkou diskusie je “Spoluzodpovednosť v misii: Ako si môžeme lepšie rozdeliť dary a úlohy v službe evanjeliu? ” 35 malých kruhových skupín sa však bude zaoberať piatimi rôznymi podsekciami modulu, pričom každej skupine bude počas trvania modulu pridelená len jedna z podsekcií.

V pracovných listoch, ktoré dostali účastníci synody, sú otázky zaoberajúce sa

Hollerich počas svojho úvodného prejavu venoval osobitnú pozornosť zdôrazneniu témy žien v Cirkvi.

PREČÍTAJTE SI: Predstaviteľ synody odmietol odpovedať na otázku, či sa členovia musia v diskusiách riadiť cirkevným učením

“Väčšina z nás sú muži. Muži a ženy však dostávajú rovnaký krst a rovnakého Ducha. Krst žien nie je nižší ako krst mužov,” povedal, čo sa zdalo byť narážkou na obhajobu nejakej ženskej služby.

Ako môžeme zabezpečiť, aby sa ženy cítili byť neoddeliteľnou súčasťou tejto misijnej Cirkvi? Vnímame my, muži, rozmanitosť a bohatstvo chariziem, ktoré Duch Svätý dal ženám? Alebo to, ako sa správame, často závisí od nášho predchádzajúceho vzdelania, rodinnej výchovy a skúseností či predsudkov a stereotypov našej kultúry?"

Cítime sa obohatené alebo ohrozené, keď sa delíme o spoločné poslanie a keď sú ženy spoluzodpovedné za poslanie Cirkvi na základe milosti nášho spoločného krstu?

Postavil mužské kňazstvo vedľa “ostatných krstných služieb,” a spýtal sa, či je klérus “pripravený prijať, že všetky časti tela sú dôležité.”

Keďže sme muži, väčšina z nás je aj vysvätenými služobníkmi. V Božom ľude sú aj iné zložky, iné charizmy, iné povolania a iné služby. Aký je vzťah medzi vysvätenou službou a inými krstnými službami? Všetci poznáme obraz tela, ktorý používa svätý Pavol. Sme pripravení prijať, že všetky časti tela sú dôležité? Sme pripravení prijať, že Kristus je hlavou tela a že telo môže fungovať len vtedy, ak každá jeho časť súvisí s hlavou a s ostatnými časťami? Dokáže telo našej Cirkvi konať v harmónii, alebo sa jednotlivé časti krútia na všetky strany?

Synodálne pracovné listy:

Rôzne malé kruhy budú v nasledujúcich dňoch pracovať na poskytnutých pracovných listoch, pričom práve témy a otázky nastolené v týchto textoch sú vodítkom pre smerovanie synody.

V pracovnom liste B2.2 sa uvádza, že synodálny proces rozpoznal “jasnú výzvu prekonať víziu, ktorá vyhradzuje akúkoľvek aktívnu funkciu v Cirkvi len vysväteným služobníkom (biskupom, kňazom, diakonom), čím sa účasť pokrstených redukuje na podriadenú spoluprácu.”

Následne sa skupiny študujúce túto časť budú musieť zaoberať okrem iných otázok aj otázkou: “Ako môžeme obnoviť chápanie služby, ktorá sa neobmedzuje len na vysvätenú službu?"”

ČÍTAŤ: Synoda o synodalite diskutuje o ‘pastoračnom’ prístupe k ‘láske medzi homosexuálnymi pármi’

Sekcia B2.3 zdôrazňuje, že všetky skupiny kontinentálnej synody vydali “výzvu, aby sa riešila otázka účasti žien’na riadení, rozhodovaní, misii a službe na všetkých úrovniach Cirkvi a aby táto účasť dostala podporu príslušných štruktúr, aby nezostala len všeobecnou túžbou.”

Ako taká je potom nastolená otázka týkajúca sa možnosti nových “služieb” pre ženy, ktoré by odpovedali na túto výzvu: “Aké nové služby by sa mohli vytvoriť, aby sa poskytli prostriedky a príležitosti pre účinnú účasť žien”v rozlišovacích a rozhodovacích orgánoch?"”

Takéto nové služby dokonca zahŕňajú výzvu pre diakonky, pričom časť B2.3 sa končí touto priamou prosbou:

Väčšina kontinentálnych zhromaždení a syntézy viacerých biskupských konferencií vyzývajú, aby sa zvážila otázka zaradenia žien’do diakonátu. Je možné o tom uvažovať a akým spôsobom?

Pr. Timothy Radcliffe a Sr. Nathalie Becquartová prichádzajú na synodu, 12. októbra 2023.

Ženatý klérus a laická autorita

Súbežne s úlohou konkrétnych žien je trochu všeobecnejšia téma laikov v riadení Cirkvi. Všeobecný podtón odklonu od klerickej cirkevnej hierarchie smerom k cirkvi, ktorá je čoraz viac riadená laikmi.

Predkladajú sa otázky, ktoré vyzývajú účastníkov, aby preskúmali, či laici môžu “plniť úlohu vedúcich spoločenstiev, najmä na miestach, kde je počet vysvätených duchovných veľmi nízky? Aké dôsledky to má pre chápanie vysvätenej služby?" “

Podčiarknutá je aj úloha stálych diakonov – téma, o ktorú sa vo Vatikáne prejavuje čoraz väčší záujem, keďže sa predstavitelia snažia odpovedať na krízu povolaní, ktorá je endemická v mnohých častiach sveta. “Ako treba chápať službu stáleho diakonátu v rámci misijnej synodálnej Cirkvi?”

ČÍTAŤ: Prečo synoda o synodalite presadzuje ‘prijatie’ tých, ktorí sú v ‘polygamných’ vzťahoch?"

Na dôvažok a jazykom, ktorý pripomína výzvu Synody o Amazonke na viri probati, sa v texte otvára otázka ženatých kňazov:

Ako navrhujú niektoré kontinenty, mohla by sa aspoň v niektorých oblastiach otvoriť úvaha o disciplíne prístupu ženatých mužov ku kňazstvu?"

V úvode piatkového modulu Hollerich varoval účastníkov synody, aby “nedávali unáhlené odpovede, ktoré nezohľadňujú všetky aspekty týchto ťažkých otázok,” keďže ide o “niektoré z kľúčových bodov našej synody.”

Nedávajme unáhlené odpovede, ktoré nezohľadňujú všetky aspekty týchto ťažkých otázok. Máme teológov, s ktorými sa môžeme poradiť, a máme čas na modlitbu a prehĺbenie otázok, ktoré teraz identifikujeme, aby sme na druhom zasadaní v októbri 2024 dospeli k záveru.

Výsledky diskusií pri malom stole v nasledujúcich dňoch budú predložené úradníkom Generálneho sekretariátu Biskupskej synody a použité pri zostavovaní záverečnej správy synody v októbri 2023’