shutterstock_1124751254-810x500.jpg

Trudeauova vláda priznáva, že záchranné balíky pre mainstreamové médiá nestačia na záchranu upadajúceho priemyslu

23
Kultúra smrti

Premiér Justin Trudeau’s ministerstvom kanadského dedičstva priznal, že pomoc daňových poplatníkov bola nedostatočná pri záchrane hlavného mediálneho aparátu krajiny, keďže dôvera verejnosti v spravodajské služby naďalej klesá. 

Dňa 26. septembra zverejnil Blacklock’s Reporter vládnu správu ministerstva kanadského dedičstva, ktorá odhaľuje, že mainstreamové médiá zlyhávajú napriek veľkým vládnym záchranným opatreniam vrátane obrovských finančných prostriedkov vo výške 595 miliónov dolárov, ktoré schválil parlament v roku 2019 - výplata sa má obnoviť 31. marca 2024. 

“Od roku 2010 zanikla najmenej tretina kanadských novinárskych pracovných miest,” uvádza sa v memorande zo 17. mája s názvom “Zákon o online spravodajstve.” “Od roku 2008 do 1. februára 2023 zaniklo v 335 obciach v Kanade celkovo 470 miestnych spravodajských prevádzok.” 

“V rovnakom období vzniklo 210 nových spravodajských prevádzok,” dodáva sa v memorande. “Vláda podporuje žurnalistiku viacerými spôsobmi, ale samotná podpora nemôže napraviť štrukturálny úpadok súčasného obchodného modelu.” 

V roku 2019 parlament zmenil zákon o dani z príjmu tak, aby poskytoval ročné zľavy vo výške 13 750 USD pre každú osobu zamestnanú v určitých médiách schválených kabinetom.  

Odborové združenie vydavateľov novín News Media Canada však tvrdí, že táto zľava je nedostatočná, a žiada, aby sa v budúcom roku zľavy zdvojnásobili na maximálne 29 750 USD ročne. 

“Finančná situácia väčšiny vydavateľov novín je mimoriadne náročná,” napísala News Media Canada v podaní pre finančný výbor Dolnej snemovne. “V krátkodobom až strednodobom horizonte zostane pre mnohých takou aj naďalej.” 

Súčasný dotačný program vyprší na konci tohto rozpočtového roka, keďže bol pôvodne nastavený ako jednorazová dávka.  

“Vnímam to ako prechodný program a dočasnú pomoc,” Bob Cox, vtedajší predseda News Media Canada, vypovedal v roku 2019 na vypočutí finančného výboru Dolnej snemovne. 

“Samotný program sa predpokladá na päť rokov a ja som mal pocit, že je to primerané obdobie na prechod, pretože samozrejme budú existovať spravodajské kanály, noviny, ktoré prechod nezvládnu, a nemôžete im’dať večnosť,” pokračoval vtedy Cox.  

“Budeme sa musieť zachrániť sami,” dodal. 

Napriek drahému záchrannému programu ministerstvo dedičstva priznalo, že upadajúci priemysel nezaznamenal nárast čistej tvorby pracovných miest. 

“Pokles príjmov z reklamy spôsobený pandémiou COVID-19 viedol k obmedzeniu služieb a zatváraniu novín, čo malo za následok stratu viac ako 2 500 pracovných miest,” uvádza sa v informačnom liste z roku 2021 s názvom “Zlepšenie federálnej podpory žurnalistiky.”

Prijali sa síce 342 novinári, ale len preto, že ich mzdy stopercentne dotovala Trudeauova vláda v rámci Iniciatívy pre miestnu žurnalistiku vo výške 50 miliónov dolárov. Médiá odvtedy požiadali, aby sa táto zľava tiež predĺžila. 

Trudeauova vláda pokračuje v rozhadzovaní peňazí pre staršie médiá napriek tomu, že Kanaďania sa čoraz viac obracajú na alternatívne zdroje spravodajstva.  

Podľa nedávno prijatého zákona o online spravodajstve, ktorého cieľom je prinútiť veľké technologické spoločnosti, aby platili za zverejňovanie kanadských správ na svojich platformách sociálnych médií, má vládou financovaná Kanadská vysielacia spoločnosť (Canadian Broadcasting Corporation, CBC) z programu získať viac ako 150 miliónov dolárov. Trudeauova vláda tiež oznámilazačiatkom tohto mesiaca, že chce predĺžiť finančnú pomoc vo výške 595 miliónov dolárov.   

Podľa nedávnej štúdieKanadskej agentúry pre verejné zdravie (PHAC) má väčšina Kanaďanov mimoriadne nízku úroveň dôvery vo federálnu vládu aj v mainstreamové médiá.

Zo správy vyplýva, že menej ako tretina Kanaďanov prejavila “vysokú dôveru” federálnej vláde, pričom “veľké mediálne organizácie”, ako aj celebrity získali ešte nižšie skóre. 

Veľké mainstreamové médiá a “novinári” pre ne pracujúci získali “vysokú dôveru” len 18 percent. Nasledovalo len 12 percent ľudí, ktorí uviedli, že dôverujú “bežným ľuďom”, pričom celebrity získali len osempercentné “hodnotenie dôvery”.