Vatican_nativity.jpg

V ´sexuálne sugestívnej´ scéne Narodenia vo Vatikáne majú prsty talianski LGBT aktivisti

2,527
Zuzana Smatanová
Kultúra smrti

Vysvitlo, že Vatikánsky ´betlehem´, čiže scéna Narodenia Pána, ktorej umelecké stvárnenie ponúklo opátstvo – inak aj centrum talianskych LGBT aktivistov - pozostáva okrem iného z obnaženého muža a mŕtvoly, pričom sa tam nenachádza ani jedna ovečka, či vôl.

Prieskum LifeSiteNews (LSN) odhalil, že v opátstve Montevergine (Abbey of Montevergine), ktoré je darcom novátorského ´Narodenia milosrdenstva´, sa nachádza aj vyobrazenie Márie, ktorú prijali za svoju patrónku LGBT aktivisti v Taliansku. Svätyňa opátstva je každoročne cieľom akejsi púte nábožensko-svetského charakteru „gay pride predkov“, ktorá podľa jedného LGBT aktivistu nadobúda v posledných rokoch povahu „aktívnej politickej účasti LGBT komunity“.

Funkcionár Vatikánskej gubernie povedal pre LSN, že opátstvo Montevergine prišlo ako prvé s originálnym nápadom scény ´Narodenia milosrdenstva´. Vatikán diskutoval s opátstvom a spolu s ním vytvoril detailnejší návrh, potom záverečné plány postúpili štátnemu sekretárovi a pápežovi Františkovi na schválenie, ktoré bolo aj riadne udelené.

„Prítomnosť tejto scény Narodenia vo Vatikáne je pre nás dôvodom k ešte väčšej radosti a šťastiu tento rok“, povedal v utorok pre LSN Antonello Sannini, predseda homosexuálnej aktivistickej skupiny Arcigay Naples. „Pre homosexuálnu a transsexuálnu komunitu v Neapole je to dôležitý symbol začlenenia sa a integrácie.“

 

„Urputný boj“ nad jasličkami

Minulý týždeň sa na Twitteri rozpútal „urputný boj“ v súvislosti s jasličkami v ´betleheme´, a to vo chvíli, keď sa na sociálnych médiach objavili fotky prakticky nahého muža, ako súčasť výjavu skutku telesného milosrdenstva „odievať nahých“, ktorý vyvolal vlnu ostrej kritiky a diskusie.

                                                              Image

Vatikánska ´scéna Narodenia´: nahý muž ako súčasť výjavu skutku telesného milosrdenstva „odievať nahých“. Diane Montagna/LSN

 

Prizerajúci sa boli nemilo prekvapení „prominentným umiestnením a neuváženou pózou“ tejto postavy, ktorá podľa Breitbarta vyvoláva v mnohých na sociálnych médiách „dojem, že ide o výjav s viac-menej homosexuálnym podtónom.“

K tomuto všetkému sa pridal aj Facebook, ktorý odmietol fotografiu odvolávajúc sa na svoju politiku proti „sexuálne sugestívnym, či provokatívnym“ obrázkom.

V súvislosti s postavou bedára, ktorý potrebuje zaodieť, sa jeden prizerajúci vyjadril: „Ja cvičím s osobným trénerom a môžem prehlásiť, že na to, aby mal tento chlap takéto svaly, musel by posilovať dve hodiny denne šesťkrát do týždňa.“

„Táto odporná ukážka svätokrádeže, tento zákerný a zlomyseľný pokus znevážiť posvätnú nevinnosť pravého betlehemu s jasličkami na námestí sv. Petra, a zneužiť ho ako nástroj lobbovania za práva homosexuálneho hnutia, je najnovším útokom diabla; je však príznačný pre celý tento pontifikát“, povedal pre LSN zdroj, blízky Vatikánu.

Ukázalo sa však, že neapolský umelec, ktorý vytvoril ´Narodenie milosrdenstva´ Antonio Cantone mal práve v úmysle svojím dielom provokovať.

 

Do deja vstupuje mariánska ikona

V tomto roku ´betlehem´ zahŕňa aj reprodukciu starodávnej a nádhernej ikony Panny Márie z Montevergine. Pôvodná ikona je vystavená v kaplnke horskej svätyne, meria 3,6 metra na výšku a 1,8 metra na šírku, a zobrazuje Preblahoslavenú Pannu, sediacu na tróne, s Božským dieťaťom Ježišom v lone.

                                                               Image

Reprodukcia ikony Panny Márie z Montevergina, umiestnenej naľavo od Vatikánskej ´scény Narodenia´. Diane Montagna/LSN

 

Tento mariánsky obraz je tmavší a preto ho často priraďujú k „Čiernym Madonám“. Jej tmavšia pleť vzbudila u miestnych Talianov presvedčenie, že patrí medzi služobnice, a preto ju veriaci medzi sebou začali volať „Mamma Schiavano“ alebo „Mama otrokov“.

Každoročne si Pannu Máriu z Montevergina ľudia uctievajú dvoma púťami k jej horskej svätyni – 2. februára na Obetovanie Pána/Hromnice a 12. septembra na sviatok Mena Panny Márie, ktorým predchádza trojdňový festival.

Večer pred slávnosťou sa pútnici ubytujú v Ospedaletto d´Alpinolo, najbližšom meste pri opátstve. Ráno na druhý deň ich totiž čaká „sagliuta“ alebo „juta“ (z talianskeho „salire“, čiže „výstup“) peši do svätyne Panny Márie z Montevergine. Trojdňová slávnosť je zmesou náboženského, aj svetského; tancuje sa a spieva za sprievodu veľkých tamburín.

 

„Juta dei femminielli“

Panna Mária z Montevergine má špecifický význam pre talianskych homosexuálov a transgenderov. Podľa legendy Panna Mária zachránila dvoch homosexuálov pred smrťou v zime roku 1256. Zbili ich a v noci vyvliekli za mesto do hory, kde ich priviazali o strom a nechali ich aby zomreli od zimy alebo aby ich roztrhali vlci. Podľa legendy sa nad nimi Panna Mária zľutovala a ´zázračne´ ich oslobodila. La Repubblica to v roku 2017 nazvala „pokrokovým zázrakom Madonny, priateľsky naklonenej gayom“. 

Všeobecnejšie je však známa ako matka, „ktorá vo všetkom vyhovie a ktorá všetko odpúšťa“.

„Juta dei femminielli“ (výstup femminielli) sa koná každý rok na „sviečkový deň“, pričom si piesňami a tancom pripomínajú spomínanú legendu. Pojmom femminielli sa označuje populácia homosexuálnych mužov, ktorí sa zreteľne a nápadne prejavujú a správajú ako ženy v tradičnej neapolskej kultúre.

                                                                Image

Anjel nad tohtoročnou ´scénou Narodenia´ vo Vatikáne. Diane Montagna/LSN

 

LGBT komunita sa obracia na Pannu Máriu z Montevergine aj preto, lebo sa nachádza na mieste starovekého chrámu, v ktorom sa kedysi uctievala pohanská bohyňa Cybele. V článku z roku 2014 pod názvom „Procesia femminielli“ La Repubblica napísala, že kňazi Cybely, eunuchovia, sa rituálne sami vykastrovali, „aby ponúkli svoje pohlavie ako dar svojej bohyni, aby sa potom mohli znovuzrodiť do novej identity.“

Antonello Sannino, predseda Arcigay Naples, povedal pre LSN, že „juta dei femminielli“ je „zmesou náboženského a svetského“. Pripúšťajúc svoj vlastný odstup od Katolíckej cirkvi Sannino skonštatoval, že

„medzi veriacimi tu existuje silná ľudová zbožnosť, no pre ostatných predstavuje táto púť zverenie sa nekresťanskému božstvu. Každoročná „sviečková púť“ je akýmsi „gay pride predkov“, a je spôsobom, ako do mesta Neapola začleniť postavu femminiello, ktorá vzbudzuje rozruch v dvojakej „mužsko – ženskej“ spoločnosti."

 

Spolitizované Montevergine

V roku 2002 však na spomínanej každoročnej púti vyjadril vtedajší opát Montevergine Tarcisio Nazzaro svoju nespokojnosť a nevôľu nad prítomnosťou neapolských ´femminielli´. Podľa La Repubblica im počas sv. omše Nazzaro povedal:

„Vaše modlitby nie sú modlitbami, ale iba sťažnosťami a obvineniami, ktoré Pannu Máriu netešia a preto ich ani neprijíma. Ste ako predavači, ktorí naplnili chrám, až kým ich Ježiš nevyhnal.“ V sakristii potom údajne povedal: „Nemám síce nič proti nikomu, ani nechcem nikoho uraziť, o to menej týchto svojských veriacich, ale čo je veľa, to je veľa. Potrebujeme predsa zachovať úctu voči posvätnému miestu a musí sa chrániť dôstojnosť svätyne.“


V paragrafoch 2358-2359 Katechizmu Katolíckej cirkvi sa píše, že hoci homosexuálne sklony sú „objektívne nezriadenou náklonnosťou“, treba mužov a ženy, trpiacich týmito ťažkosťami „prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa akejkoľvek nespravodlivej diskriminácii voči nim“. Avšak rovnako, ako všetci kresťania, sú aj oni „povolaní k čistote a kresťanskej dokonalosti.“ 

                                                                Image

Mŕtvola, vkladaná do hrobu; ako súčasť tohtoročnej Vatikánskej ´scény Narodenia´ predstavuje ďalší skutok telesného milosrdenstva, ktorým je ´pochovávať mŕtvych´. Diane Montagna/LSN

 

Sannino opátovi nič nevyčítal, ale aj napriek prítomnosti prvého transsexuálneho člena talianskeho parlamentu Vladimira Luxuriu, sa s diskusiou unáhlili. „V roku 2002 to bolo príliš politické...“, povedal.

„Tento incident oživil LGBT hnutie“, povedal pre LSN predseda Arcigay Salerno Ottavia Voza. V roku 2010 sa vyskytol ešte jeden menší incident, ale „aktívna politická účasť LGBT komunity“ začala už po diskusii v roku 2002.

 

Nový opát a nový prístup

V septembri 2014, už za pôsobenia pápeža Františka, bol zvolený nový opát Montevergine Dom Riccardo Luca Guariglia. O niečo skôr v tom istom roku Luxuria napísal list pápežovi Františkovi v mene LGBT komunity a verejne ho odprezentoval na „sviečkovej“ púti do svätyne v Montevergine. Odpoveď na tento list doteraz nikto nezaznamenal. Jeho anglický preklad si môžete prečítať tu

                                                                Image

Z tohto uhla dominuje celej scéne nahý muž. Diane Montagna/LSN

 

V roku 2017 sa lídri LGBT komunity stretli s opátom Guarigliom. Voza naznačil, že ich vzťahy sú v súčasnosti „vynikajúce“ a tento rok „sa im naskytla príležitosť k dialógu s opátom“. Pre LSN ďalej uviedol, že tam bol aj Vladimir Luxuria a opát sa „pristavil, aby sa s nimi porozprával“. Nešlo o súkromný rozhovor, ale „v podstate nám dal svoje požehnanie“. Voza dodal, že incident z roku 2002 „bol celkom prekonaný. Opát nás privítal a pochopil aká dôležitá je prítomnosť komunity.“

V roku 2017 sa veci aj politicky vyhrotili, keď LGBT aktivisti uviedli počas púte 2. februára  do prevádzky vôbec prvú taliansku „no gender“ (bezrodovú) toaletu v Ospedaletto d´Alpinolo, a civilne „zosobášeným“ homosexuálnym párom úrady tohto mesta udelili čestné občianstvo. Správa mesta spolu s LGBT aktivistami odhalili aj plaketu pri vstupe do mesta, na ktorej je napísané: „Ospedaletto d´Alpinolo je proti homotransfóbii a narúšaniu ´gender´ práv.“

Počas tejto ceremónie sa Vladimir Luxuria vyjadril, že toto malé mestečko Ospedaletto d´Alpinolo môže byť vzorom aj pre zvyšok Talianska.

V interview o „juta dei femminielli“ v roku 2017 sa opát Guariglia vyjadril takto:

„Svätý Benedikt nám hovorí, že hostí máme privítať akoby to bol samotný Kristus. Toto opátstvo je zvláštne práve tým, že víta bez rozdielu každého pútnika, ktorý prichádza do svätyne, či už prejaviť úctu, alebo sa zveriť Matke Božej a potom aj prijať sviatosti.“

 

Pád do novopohanstva

Sannino víta Vatikánsku ´scénu Narodenia´ a je presvedčený, že ide o „dôležitý symbol začlenenia sa a integrácie“; či to však bude znamenať aj väčšiu otvorenosť Cirkvi, závisí od toho, ako bude pri svojich rozhodnutiach brať do úvahy aktivity LGBT. „Dúfame, že Cirkev bude napokon postupovať v zmysle slov pápeža Františka, ktorý povedal ´Kto som ja, aby som súdil?´ Cirkev je vo svojich zmenách extrémne pomalá, verím však, že aj to sa spraví.“

                                                                 Image

Dieťa Ježiš je do Vianoc zahalené a obklopené podľa všetkého cherubínmi. Diane Montagna/LSN

 

Ľudia v Ríme sú zvedaví, ako na to zareaguje pápež. Ako každý rok, aj teraz sa očakáva, že pápež František sa bude 31. decembra po vešperách v tichosti modliť pred jasličkami za spevu vďakyvzdania Te Deum z Baziliky sv. Petra. Medzi ľuďmi cítiť obavu, že keď sa pápež bude v tichosti modliť pred ´scénou Narodenia´ a z jednej strany bude mať ikonu Panny Márie z Montevergine, a z druhej strany výjav s nahým mužom, vyšle tým signál, ktorý LGBT komunitu namotivuje k ešte aktívnejšiemu pretláčaniu svojej agendy.

Vatikán oficiálne nekomentoval ´scénu Narodenia´, takže nie je jasné, nakoľko si tí, ktorí o nej rozhodovali, uvedomujú jej spojitosť s opátstvom Montevergine, a v konečnom dôsledku aj prepojenosť s talianskymi LGBT aktivistami. LSN kontaktovali vatikánskeho hovorcu Grega Burkeho, ale odmietol odpovedať.

Taliansky cirkevný historik Roberto de Mattei z Lepanto Foundation to vníma ako najnovší pokus „uvrhnúť Taliansko a Európu späť do pohanstva“ nepriamymi prostriedkami; nazýva to „umiernené novopohanstvo“.

Patrí sem aj vyhľadávanie miest kresťanskej úcty a zbožnosti, aby ich mohli „vrátiť do ich pohanských počiatkov“, vysvetľuje de Mattei, „chcú poslať kresťanov naspäť do katakomb, kde ich prenasledovali pohania:

LGBT hnutie totiž nie je len politické alebo kultúrne, ale ´náboženské hnutie´, ktoré má pohanské rysy. Nemalo by nás to však prekvapovať, veď sex bol stredobodom väčšiny pohanských kultov. Celkom seriózne tu hrozí prenasledovanie verných katolíkov týmito novopohanmi.

De Mattei poznamenáva, že budúci rok prejde 50 rokov od sexuálnej a kultúrnej revolúcie z roku 1968 a zároveň je presvedčený, že táto revolúcia sa teraz „mení na náboženskú“, kde sex zostáva stále stredobodom, no „mení sa na božstvo, ktoré mieni nahradiť kresťanstvo.“