Capture-8.jpg

´Meme´ ako nástroj evanjelizácie v súčasnosti? Podľa biskupa Umbersa áno.

377
Zuzana Smatanová
AltKAT

Medzi Harambe (meno gorily) meme (obrázky alebo videá, šírené cez internet, ktoré jeho užívatelia často humorným spôsobom menia; pozn. prekl.) a stručným vysvetlením katolíckej náuky na svojom Twitteri hovorí pomocný biskup arcidiecézy v Sydney Richard Umbers, že online humor je o niečom viac, než len o smiechu.

Povedal, že pomocou online kresťanského humoru môžeme osloviť aj tie časti nášho moderného sveta, ktoré sú v procese sekularizácie. S prižmúrením oka sa dá povedať, že takéto online pripojenie nahráva väčšej potrebe kresťanov zapájať sa do spoločnosti a uvádzať do jej života víziu kresťanského života. 

Umbers na svojom Twitter bio pohotovo vyhlasuje, že je naozaj „mužom dnešnej doby a skutočným biskupom“, prisvojujúc si tak vlastnosti, ktorými ho opísal Tommy Tighe, „katolícky hipster“ (hipster je termín, označujúci príslušníka spoločenskej subkultúry. Ide o osobu vo vekovom rozpätí 20 až 30 rokov, ktorá si zakladá na tom, že je nezávislá v myslení, odievaní i prípadnej tvorbe). Či už v umení, online kultúre alebo politickej diskusii by kresťania mali byť príkladom v evanjelizovaní a v rozhovoroch o problémoch, ktorým čelí súčasná spoločnosť.

„Potrebujeme vedieť, ako prejaviť kresťanskú vieru v súčasnosti“, vyjadril sa Umbers o potrebách Cirkvi v súčasnosti. „Vzor kresťanskej „alternatívy“ životného štýlu poskytujú spisy Benedikta XVI a ´Laudato Si´ pápeža Františka. Tomuto súdržnému alternatívnemu životnému štýlu, ktorým katolicizmus v našej spoločnosti skutočne je, môžete napomáhať aj vy.“

Umbers sa narodil a vyrastal na Novom Zélande a pred dokončením štúdia ekonómie v Sydney nadviazal kontakt s personálnou prelatúrou Opus Dei. Neskôr, keď v sebe rozpoznal povolanie ku kňazstvu, odchádza do Ríma a v štúdiách pokračuje v Španielsku. Za kňaza prelatúry v Španielsku bol vysvätený v roku 2002 a o štrnásť rokov neskôr ho vysvätili za biskupa. V roku 2016 sa tak vo veku 45 rokov stal najmladším biskupom Austrálie.

Pre CNA uviedol, že pred piatimi, či šiestimi rokmi si založil prvé Twitter konto a odvtedy ho pravidelne používa. V posledných rokoch ho používa najmä na preniknutie do problémov, sužujúcich austrálsku spoločnosť, ako aj na žartovanie na rozličné témy: „S meme zažijete zábavu.“ K meme ho nepriťahuje len podobný zmysel pre humor, ale aj vlastné obmedzenia. Žartuje: „Mám umeleckú víziu s nulovým talentom.“

Teraz vážnejšie – meme dokážu naozaj sprostredkovať posolstvo. Podobne ako politické komiksy šíria vplyvné myšlienky a názory už po celé stáročia, meme dokážu tiež sprostredkovať naliehavé informácie.
Vytvorenie meme kultúry v online katolíckom priestore, či používanie iných sociálnych médií pomáha v ich účasti na konverzácii. Umbers podotkol, že viac ako „plamenným bojom“, venujú ľudia pozornosť konštruktívnej konverzácii. Zároveň však upozornil, že môže dôjsť k vzájomnému nesprávnemu pochopeniu alebo k prehnanej irónii. Poctivosť a ohľaduplnosť vnášajú do online evanjelizácie vyváženosť. „Vždy ľuďom hovorím – buďte sami sebou“, hovorí Umbers. Zasadzuje sa o to, aby katolíci vyjadrovali online svoje presvedčenie, či dokonca veci „ostro kritizovali“, no zároveň im radí, aby zvážili čo chcú povedať ešte predtým ako to napíšu. 

Biskup upozorňuje, že katolíci, ktorí vystupujú online, by mali mať pevnú vieru a byť o nej presvedčení – najmä ak sa zapájajú do meme alebo online diskusií: „Vyžaduje si to pevné a úprimné presvedčenie o svojej viere. To pomáha odľahčiť situácie s humorom.“

Umbers dúfa, že veriaci nebudú svoje presvedčenie prenášať iba do online konverzácií, ale aj v celej arcidiecéze Sydney. Austrálska spoločnosť prežíva v súčasnosti „silnú a rýchlu sekularizáciu“ a rozvoj „sektárstva“. Problematika potratov, manželstiev osôb rovnakého pohlavia a eutanázia sú v centre debát austrálskych politikov. Zatiaľ čo stále viac katolíkov sa v súčasnosti identifikuje ako katolíci, na rozdiel od tých z nich, čo sa presúvajú k „profánnym“ kresťanským skupinám, niektoré katolícke inštitúcie mlčia alebo dokonca podporujú stanoviská, ktoré sú úderom pod pás náuke Katolíckej cirkvi. 

„Obhajovanie tradičnej katolíckej náuky vás automaticky odsúva na okraj spoločnosti. Toto odsúvanie však neznamená, že ľudia nepočúvajú a že ich nezaujímajú argumenty Cirkvi. Váš hlas v žiadnom prípade nie je nepodstatný a bezvýznamný“, povedal biskup kresťanom na verejnom fóre. „Kameňom úrazu Cirkvi v Sydney je skôr účinná komunikácia a koordinácia. A práve na tomto poli môžu sociálne médiá zohrať rozhodujúcu úlohu.“

Ako príklad uviedol úspešnú kampaň v sociálnych médiách, ktorú začali tri mladé ženy, protestujúce proti expanzii potratovosti v austrálskom štáte Nový južný Wales, ktorého hlavným mestom je práve Sydney. Na Twitteri vytvorili hashtag (označenie kľúčového slova alebo témy záujmu; uvádza sa znakom #), začali meniť a modifikovať konverzáciu, súvisiacu s potratmi a inšpirovali miestne spoločenstvá aby sa tiež zapojili do riešenia tejto situácie. 

„Vďaka nim sa vo všetkých farnostiach začala veľká kampaň a ľudia podpisovali petíciu. Podpísalo ich viac ako 80.000, čo napokon prispelo k tomu, že zákon v parlamente neschválili. Úspech každej online kampane, podobne ako tej v Novom južnom Walese, pomocou meme alebo iným spôsobom evanjelizácie, spočíva v jej jadre, v pravde“, dodáva Umbers. O online angažovaní sa biskup hovorí: „V skutočnosti ide o vyjadrenie toho, kým sme, a podľa mňa evanjelizácia vychádza práve odtiaľ. Tu nejde o kampaň ako takú, ale o pravdivé a nefalšované podelenie sa s vlastným presvedčením a zmýšľaním.“