Pápežov dôverník hovorí, že kritici Amoris Laetitia uviazli v ´smrtonosnej pasci´

9
Zuzana Smatanová
Neutral

Napriek tomu, že pápeža Františka kritizujú za nejednoznačnosť najmä v 8. kapitole Amoris Laetitia (AL), jeho najbližší teologický poradca uviedol, že pontifik hľadal spôsob, ako pohnúť Cirkev vpred v otázkach sv. prijímania pre niektorých znovuzosobášených rozvedených "diskrétnym spôsobom" a chcel, aby kapitoly AL o láske boli ústredným bodom.                                          

Rektor Katolíckej univerzity v Buenos Aires, abp. Víctor Manuel Fernández, povedal: "Práve preto sa pápež konkrétnou aplikáciou novej stratégie zaoberal radšej v poznámkach pod čiarou, ako v samotnom texte, hoci akceptujem, že veľké ´haló´, ktoré táto problematika vyvolala znamená, že snaha udržať to v "diskrétnosti" sa nestretla s úspechom." Tieto slová odzneli na konci článku, ktorý je systematickou obranou spomínaného dokumentu, v mimoriadnom vydaní Medellín-u, teologického žurnálu organizácie CELAM, zastrešujúcej latinsko-amerických biskupov, lojálnych voči p. Františkovi, pod názvom ´Kapitola ôsma AL: čo zostáva po búrke´. Abp. Fernández v ňom tvrdí, že niektorí kritici predložili akési posúdenie, ktoré predstavuje ´smrtonosnú pascu´, robiac z evanjelií a pápežskej náuky predmet akéhosi druhu "intelektuálneho pelagianizmu ... spravovaného oligarchickou skupinou mravoukov, čím však riskujú zradu podstaty evanjelia".

Fernándeza pokladajú za pápežovu pravú ruku; je známe, že pomáhal zostavovať AL a má preto výsadné postavenie jej komentátora po, ako ich on nazýva, mesiacoch "intenzívnej aktivity malej, ale hyperaktívnej" skupiny kritikov. Začína tvrdením, že sám pápež poskytol autoritatívnu interpretáciu kapitoly 8 AL v poznámke pod čiarou o sv. prijímaní, ktorá sa nachádza v liste biskupom Buenos Aires z 9. septembra 2016. V liste p. František ďakoval biskupom za všetky usmernenia, ktoré navrhli a ktoré prispeli k rozlišovaniu, vedúcemu v niektorých prípadoch ku sviatostiam, a povedal, že ´iná interpretácia´ AL, než akú dali oni, nejestvuje. 

Fernández neskôr citoval príklady z pápežskej korešpondencie biskupom v náučných dokumentoch (napr. v poznámkach p. Pia IX, citovaných v dokumente Druhého vatikánskeho koncilu Lumen Gentium). Tieto precedensy, ako poznamenal abp., dokazujú "hermeneutickú (vysvetľujúcu) autoritu" pápežovho listu biskupom Buenos Aires. Pokračoval poznámkou, že to, že sv. Ján Pavol II sprístupnil sv. prijímanie znovuzosobášeným rozvedeným vo svojej exhortácii z roku 1980, Familiaris Consortio, bolo už "dôležitou novotou". (! Familiaris Consortio síce dovoľuje znovuzosobášeným rozvedeným, predtým oddelených od sviatostí, pristupovať k sv. prijímaniu, ale za podmienky, že sa zaviažu žiť v čistote!) 

"Mnohí sa tomuto kroku bránili a aj sa bránia", povedal Fernández, "zo strachu, že to povedie k relativizmu". Potom sa abp. venoval morálnym normám a ich aplikácii v AL, kde kritici obvinili pápeža, že podporuje relativizmus a subjektivizmus.