Austen_Ivereigh(1).jpg

Pápežov životopisec: ´Katolícki konvertiti, ktorí spochybňujú pápeža, sú mentálne chorí.´

11
Zuzana Smatanová
Neutral

Anglický životopisec pápeža Františka obviňuje mnohých katolíckych autorov z mentálneho postihnutia len preto, lebo vyjadrujú znepokojenie v súvislosti s kontroverzným pápežom. Vo svojom článku v Crux magazine, ktorý založili The Knights of Columbus (Kolumbovi rytieri), anglický literát Austen Ivereigh naznačuje, že títo pápežovi kritici trpia "neurózou z konverzie".

Ivereigh, bývalý hovorca Rímskokatolíckej cirkvi Anglicka a Walesu, menoval Matthewa Schmitza a R.R. Rena (First Things), Rossa Douthata (The New York Times), Carla E. Olsona (Catholic World Report), John-Henry Westena (LifeSiteNews/LSN), Daniela Hitchensa (Catholic Herald) a Edwarda Pentina (National Catholic Register) ako tých, čo touto imaginárnou psychologickou poruchou trpia. A hoci v anglickej katolíckej menšine zastával vedúce postavenie, je v Spojenom kráľovstve známy najmä pre dva súdne procesy proti Daily Mail za urážku a nactiutŕhanie. 

Vo svojej eseji z 9. augusta Ivereigh rozoberá rozhovor s Matthewom Schmitzom, literárnym redaktorom First Things. Poukazuje na to, že podľa slov Douthata pokladá Schmitz p. Františka za "hlavného organizátora" v konšpirácii, súvisiacej so zmenou katolíckej viery. Ivereigh bráni žurnalistu M. S. Wintera aj s jeho povestným komentárom, že už ho unavujú konvertiti, ktorí ´rozprávajú, že pápež František nie je katolík´, tvrdením, že medzi hlásením sa k Rímskokatolíckej cirkvi a "sťažovaním sa po zvolení nového pápeža, že nerobí čo by mal", existuje "nezrovnalosť". Ivereigh cituje aj respondentov twitteru ako dôkaz, že aj iní katolíci považujú spomínaných konvertitov za "otravných" a sú presvedčení, že títo konvertiti tvrdia, že ohľadne katolicizmu majú pravdu oni a nie Sv. Otec. Všade, kde Ivereigh nazýva pisateľov N.Y.Times a First Things "elegantnými", tam Olsona a Westena popisuje ako "hrubých a drsných". Olson pre LSN uviedol, že prísť s výrazom ako je "neuróza z konverzie" na vysvetlenie svojich argumentov, je "typickou ľavičiarskou lenivosťou". Hovorí:

"Obrátil som sa asi pred 20 rokmi - celý dospelý život som už žil ako katolík- a mnohí moji protestantskí priatelia používali rovnakú psychológiu, spochybňovali moje motívy, no odmietali sa zapodievať mojimi argumentmi. Teraz sa nám to isté dostáva od ľudí ako sú Spadaro a Ivereigh; v skutočnosti ide o istý druh fundamentalizmu, o súčasť rozsiahlejšej taktiky izolácie určitej skupiny a jej pošpinenia a znemožnenia. Je to predsa len jednoduchšie, ako zaoberať sa mnohými otázkami a problémami, ktoré sa počas tohto pontifikátu predierajú na povrch. Obvinenie z ´neurózy´ je lacné. Reálny útok sa tu totiž nevedie proti konvertitom, ale proti katolíkom, ktorí sa verne pridŕžajú tradície katolíckej viery."    

Olson sa stal katolíkom po dlhom štúdiu a mnohých modlitbách. Tri roky nerobil okrem svojej práce nič, len študoval katolicizmus. Promoval na University of Dallas ako Master of Theological Studies. "Podľa mňa viem teraz o katolicizme viac, než ktorýkoľvek katolík ´od kolísky´". Olson spomína článok o Austenovi, v ktorom po ňom išiel dosť tvrdo. Bývalý jezuitský novic, Ivereigh,  má zrejme na druhej strane výhrady voči Olsonovým zisteniam. Olson uvažuje: "Žeby bol za tým môj robotnícky pôvod? Som z Montany, z malého mestečka. Môj otec bol medzinárodne uznávaný výrobca zbraní."   

Westenovi sa Ivereighovo hodnotenie ako "hrubého a drsného" páčilo ešte menej. Pre LSN uviedol, že "svoje články o p. Františkovi vôbec nepovažuje za hrubé, práve naopak - denne sa za Sv. Otca modlí; viac, ako sa modlil za všetkých ostatných pápežov".

"Podľa mňa by bolo oveľa ´hrubšie a drsnejšie´, keby nám bol ľahostajný osud pápežovej duše a namiesto upozornenia by sme všetko len chválili. Pre naozajstné pápežovo dobro ho musíme s láskou vyzvať, aby nepočúval rady vlkov, ktorí sa okolo neho zhromažďujú. Musíme sa modliť a prosiť, aby ovečky, ktoré mu zveril Dobrý Pastier, sýtil potravou, ktorú mu pre svoje stádo zanechal Dobrý Pastier", vysvetľuje Westen a dodáva: "Odmietam Ivereighovo tvrdenie, že som ´ex-ateistický konvertita´. Že som ex-ateista sa dá povedať do tej miery, že som opustil vieru v Boha a spochybnil a odmietal samotnú Jeho existenciu. Bol som však vychovávaný v katolíckej viere nábožným otcom a v mladosti som miloval Krista a praktizoval vieru, až kým som od nej neodpadol. Môj návrat, vďaka otcovmu príkladu a Pravému zasväteniu sa Panne Márii, pokladám za zázračný prejav nesmiernej Božej milosti aj voči najzatvrdlivejším z hriešnikov." 

Ed Pentin na twitteri vyjadril ľútosť nad tým, že Crux sa rozhodol uviesť Ivereighovu esej. Douthat bol vo svojej odpovedi Ivereighovi ešte stručnejší: "Naozaj robíme toto?!"