Katolícky kňaz nesúhlasí s trendom “súkromných exorcistov”

703
Jakub Betinský
Kultúra života

V nedávnom článku v the Economist poukázal jeden katolícky kňaz na niekoľko znepokojujúcich správ o vzrastajúcom trende takzvaných „profesionálnych exorcistov“ vo Francúzku a v iných krajinách.

„Takmer by sa zdalo, že hlavný dôraz bol kladený na zábavu“, povedal pre CNN otec Vince Lampert z Medzinárodnej asociácie exorcistov, keď hovoril o jednom z problémov v tejto oblasti.

„Predpokladom pre exorcizmu je mať vieru. Človek by takmer povedal, že ľudia, ktorí sú tam prítomní, rozmýšľajú o zle ako o niečom, s čím si môžete akoby zahrávať.“

Otec Lampert je exorcistom indianapoliskej arcidiecézy od roku 2005. Zatiaľ čo identita mnohých exorcistov je držaná v tajnosti, otec Lampert je častým rečníkom na túto tému.

Článok z the Economist hovorí v detailoch o praktike „súkromných exorcistov“, ktorí nie sú závislí na Cirkvi a otec Lampert tvrdí, že existujú dva dôvody na rast ich popularity: pozorovateľný nedostatok záujmu zo strany Cirkvi a pomoc, o ktorej zákazníci veria, že ju dostali práve prostredníctvom týchto „rituálov“.

Čo sa týka nedostatku záujmu zo strany Cirkvi, otec Lampert odpovedá, že podľa neho tomu nie je tak. Skôr je pravdou, že Cirkev chce byť jednoducho opatrná v prípadoch, v ktorých by mohlo ísť o démonickú aktivitu. Na rozdiel od toho, čo by niektorí chceli, Cirkev sa neženie to rýchlych súdov.

Cirkev chce byť vždy veľmi opatrná vo svojich krokoch, povedal.

Hovoril o momentoch, keď videl ľudí, u ktorých sa zdalo, že túžia po rýchlom riešení na ich problémy alebo po riešení založenom na povere – ako napríklad tie, ktoré poskytuje „sangoman“, t. j. druh šamana v južnej Afrike. Otec Lampert verí, že tento francúzsky fenomén môže byť zapríčinený imigráciou.

Povedal by som, že často stretám ľudí, ktorí nechcú mať s vierou žiadne spojenie, hovorí otec Lampert.

Ku kňazovi-exorcistovi sa chcú správať tak isto ako ku šamanovi. Hovoria: V mojom živote je zlo; urobte, aby odišlo. Nechcem z mojej strany žiadnu zodpovednosť alebo rásť vo viere pre dobro Cirkvi. Nechcú zmeniť žiadnu stránku ich života a od exorcistu iba očakávajú, aby to všetko odstránil.“

Biznis so „súkromných exorcizmom“ môže prudko narásť. Článok z the Economist odkazuje na jedného z týchto „profesionálov“, ktorý tvrdí, že mesačne zarába €12 000 (viac ako $14 000). Ale pravý exorcizmus, ktorý vykonáva Cirkev, nie je nikdy spájaný s peňažnými nákladmi.

Cirkev vníma exorcizmus ako službu lásky a preto pomáha každému, kto ju potrebuje, hovorí otec Lampert.

Domnele pozitívny dôsledok týchto „rituál“ môže byť naviac reálne škodlivý.

Ak je to činnosť zla, toto zlo nejako vytvára ilúziu, že to, čo sa deje je prospešné. Dalo by sa povedať, že ide o spôsob, ktorým sa zlo ďalej hrá s ľuďmi, ktorí nejako veria, že sily zla možno poraziť i bez prítomnosti Boha,“ povedal otec Lampert.

Zdá sa, že títo „profesionáli“ pomýlene tvrdia, že svoju zdanlivú duchovnú autoritu vykonávajú skrz vlastnú moc a schopnosti – poznamenal otec Lampert.

Určite som nezapočul žiadny odkaz na Krista. Takmer sa zdalo, že je to práve ten človek, ktorý vyháňal zlo. Z katolíckej perspektívy je ale isté, že exorcista pracuje v mene, z moci a pre slávu Krista. Neexistuje žiadna moc či autorita, ktorú by som ja sám vlastnil.“

Následne opisuje ako to funguje v pravom exorcizme.

Je to Kristus, ktorý je koniec koncov exorcistom, pretože kňaz vzýva jeho meno, jeho moc a autoritu, ktorá prichádza z Krista. Kňaz-exorcista je potom nástrojom, ktorý Kristus používa.“

Tieto falošné rituály môžu naviac spôsobiť viac škody ako osohu pre osobu, ktorá ich vyžaduje a to vtedy ak problémy tejto osoby nemajú démonický pôvod – dodal otec Lampert.

Sama Cirkev by spôsobila viac škody ako úžitku ak označí človeka ako posadnutého. Toto označenie potom zamedzuje, aby človek dostal pomoc, ktorú potrebuje či už od lekára alebo experta na mentálne zdravie. Je možné, že títo falošní exorcisti sa iba priživujú na ľudskom nešťastí a mohli by situáciu týchto ľudí robiť vskutku oveľa horšou.“

Otec Lampert opisuje proces, cez ktorý by mal prejsť niekto, kto má podozrenie, že démonické sily vstúpilo do jeho života.

Prvé miesto, na ktorom by mali ľudia vždy začať, je ich miestny kňaz. A teda, ak sú títo ľudia katolíci, mali by hovoriť so svojim miestnym farským kňazom, ktorý ich príbeh vypočuje. Ak takáto osoba iba naslepo zavolá kňazovi a povie mu: Myslím, že som posadnutý‘, asi nedostane priaznivú odpoveď. Ak za ním ale pôjde a povie mu: OK, v mojom živote sa deje niekoľko vecí, ktorým nerozumie – mohli by ste mi pomôcť? , takýto kňaz bude v lepšej pozícii prepojiť túto osobu s diecéznym exorcistom.

Túto situáciu otec Lampert porovnáva s tým, keď ide človek k doktorovi s fyzickým ochorením.

Je to ako by ste potrebovali ísť k doktorovi napríklad ku kardiológovi. Určite iba k nejakému len tak nevojdete. Najprv idete k rodinnému (obvodnému) lekárovi, ktorý vás prepojí ďalej. Ľudia by sa mali vždy spoliehať na ich miestnych kňazov.

Otec Lampert tiež vymenoval ďalšie dva dôvody, pre ktoré sa ľudia obracajú na nekvalifikovaných profesionálov: túžba po „okamžitom uspokojení“ a odpor voči cirkevným postupom vo veci exorcizmu.

Ak niekto kto hľadá pomoc nie je praktizujúci katolík, je potom potrebné, aby boli takí ľudia ochotní držať sa postupov a protokolov, ktoré určila cirkev. Niekedy sa to ľuďom nepáči a vtedy sa obracajú na týchto takzvaných profesionálov, pretože, ak tak môžeme povedať, tí im poskytnú okamžité uspokojenie.“ Cirkev často pomáha nekatolíkom s týmito problémami.

V rámci mnohých diecéz je miestnym biskupom určený exorcista. Z bezpečnostných dôvodov nie sú ale údaje o nich známe, a preto je potrebné obrátiť sa najprv na miestneho kňaza.

V článku, ktorý bol najprv publikovaný v marci v National Catholic Register, otec Lampert tiež poznamenal, že démonická aktivita a potreba služieb exorcistov je v USA na vzostupe.

Problémom nie je to, že by chcel diabol hrať svoju hru s ľuďmi častejšie. Problémom je, že ju chcú hrať častejšie ľudia,” povedal otec Lampert v súvislosti s pornografiou, používaním ilegálnych drog a okultizmom. Tam kde je démonická aktivita, tam sú aj vstupné dvere.”

So zvýšením prijateľnosti hriechu sa tiež zvýšila démonická aktivita, povedal Msgr. John Esseff z Pope Leo XII Institute, ktorý trénuje kňazov “prinášať Kristovo svetlo, aby rozohnali zlo. Msgr. Esseff bol citovaný v článku v Register.

Otec Lampert povedal v marcovom článku, že zatiaľ čo skutočné posadnutia sú ojedinelé, exorcisti tiež pomáhajú v prípadoch démonického zamorenia, sužovania a obsesie.

Podľa článku z Register: (otec Lampert) vysvetlil, že démonické zamorenie sa stáva na miestach, kde sa veci hýbu a je počuť hlasné zvuky. V prípade démonického sužovania je osoba fyzicky napádaná a môže niesť znaky ako modriny, uhryznutia alebo škrabance. Démonická obsesia zahŕňa mentálne útoky ako napríklad pretrvávajúce myšlienky na zlo, ktoré sa preháňajú niekoho mysľou.

V každom prípade ale upozorňuje, aby sa veriaci prílišne nezameriavali na diabla. Stredobodom pozornosti má byť Boh a Ježiš Kristus, hovorí vo vyššie spomínanom článku. Keď si pripomeniem, že Boh má veci v rukách, všetko sa dostane do správnej perspektívy a obavy a strach sa rozplynú.”

Ak budú ľudia posilňovať svoj život viery, diabol bude porazený.”