original.jpg

Katalóg Ikea je rovnako populárny ako Biblia a Korán

338
Milko Kostovič
AltKAT

Medzi najrozšírenejšie knihy na svete patria náboženské texty, literatúra pre mládež a... katalóg švédskeho nábytku. 

S 203 miliónmi kópií distribuovaných medzi milovníkmi dizajnu na celom svete, sa zaraďuje každoročný Ikea katalóg k Biblii, Koránu a sérii kníh o Harry Poterovi ako jedna z najpopulárnejších kníh na svete.

Hlavným dôvodom, prečo je Ikea schopná rozdistribuovať toľko kópií je jej znalosť svojho zákazníka.

Konkrétne povedané, Ikea realizovala výskum v každom z 72 regiónov, kde je kniha distribuovaná. Ako informuje portál Quartz, spoločnosť zhromažďuje informácie o veľkostiach bývania, kultúrnych postojoch a osobných návykoch, aby zistila, ktoré predmety a dizajny by sa mali najlepšie predávať v daných lokalitách.

Napríklad v katalógu z roku 2017 sa čínske kuchyne zdali oveľa menšie ako kuchyne v USA, čo odráža prebiehajúci boj o dostupné bývanie v Číne.

Niekedy v prípade Ikey vyvolala rozruch personalizácia (prispôsobenie).

V katalógu z roku 2012 sa muži a ženy objavovali v amerických a britských vydaniach približne v rovnakom počte.  Ale v Saudskej Arábii a extrémne ortodoxných oblastiach Izraela Ikea upravila svoje fotografie tak, aby sa na nich objavovali len muži alebo vôbec nik. 

V tomto svetle odráža popularita Ikea katalógov zameranie spoločnosti na medzinárodný predaj, v dobrom i zlom. Kritici retušovania obvinili Ikeu, že zradila svoje základné hodnoty inkluzívnosti zohľadňovaním úpadkových rodových ideálov.

Z hľadiska marketingu však Ikea vie, že maximalizuje svoj vplyv na široké masy. Dobre navrhnutý nábytok, predávaný za rozumnú cenu, bude hitom na celom svete; jedinou otázkou zostáva, či správa, ktorá obklopuje produkty, bude rezonovať. 

Množstvo čitateľov 374-stranovej knihy, vydaná v tlačenej podobe 31. júla a online 7. augusta, je tým najzrejmejším znakom, že sa jej to darí.