Horúce! Pápež odpovedal na list kardinálom

2,880
Lucia Salomonová
Neutral

Pápež otvorene prehovoril o tom, ako dostal list od štyroch kardinálov v otázke vysvetlenia Amoris Laetitia.

Diskusia o Amoris Laetitia nabrala na obrátkach po tom, čo pápež František poukázal na to, že podľa rekacií, ľudia ktorí daný dokument čítali, ho evidentne nepochopili.

V rozhovore s talianskými novinami Avvenire, čiastočne preložené La Stampou, pápež kritizoval „určitý právny dogmatizmus.“ Povedal, že reakcie na Amoris Laetitia dokazujú toto tvrdenie, a že niektorí ľudia si myslia, že záležitosť bola „biela a čierna, hoci je len v priebehu, dá sa jasne rozoznať.

Pápež dodal: Koncil nám to už povedal, ale historici hovoria, že musí prejsť storočie, kým sa výsledky koncilu včlenia do tela cirkvi... sme v polovici cesty.

Udalosť sa stala po tom, čo sa štyria kardináli opýtali pápeža na objasnenie Amoris Laetitia. V liste pápežovi, kardináli Raymond Burke, Carlo Caffarra, Walter Brandmüller a Joachim Meisner predložili päť „dubie - pochybností“ – bežný spôsob na dožadovanie sa  objasnenia.

Kardináli sa opýtali pápeža, či určité učenie Cirkvi o svätom prijímaní a morálnom práve, čo vlastne Amoris Laetitia nejednoznačne rozoberá, sú stále platné.

Zahŕňuje to doktrína o rozvode, a že znovu ženatí muži a vydaté ženy nemôžu prijímať sväté prijímanie iba v prípade, že žijú ako brat a sestra, a že niektoré činy sú vnútorne zlé.


Predloženie „dubie“ prijíma len áno-nie odpovede. V tomto prípade, tu bola položená otázka, či pápež premýšľal nad doktrínami, špeciálne katolícka doktrína o morálnom práve by mala byť stále považovaná ako za pravdivú.

List bol odoslaný v septembri, ale pápež sa ešte stále nevyjadril. Kardináli sa vyjadrili, že to zobrali ako pozvanie na publikáciu listu a že diskusia bude pokračovať verejne.

V rozhovore s vatikánskym novinárom Edwardom Pentinim, kardinál Burke povedal, že ak sa pápež nevyjadrí, môže to byť nevyhnutný podnet na „oficiálny čin opravenia vážnej chyby.

Pentin povedal EWTN včera: "Rozumiem, vďaka zdrojom zo Santa Marta (rezidencia pápeža), že pápež (z tejto situácie - pozn. editora) nie je vôbec štastný, že celkom... kypí zlosťou." Otec Antonio Spadaro, pomocník pápeža, tieto správy odmietol.

Tento víkend pápež oficiálne vymenuje nových kardinálov na stretnutí známom ako konzistórium. Avšak, zrušil zvyčajné pred-konzistórne zasadanie, kde by kardináli možno chceli nastoliť otázky. Nebol podaný žiaden dôvod, ale je tu špekulácia, že ostatní kardináli by možno chceli diskutovať o „dubia“.

Určený kardinál Joseph Tobin, ktorý bude ustanovený ako kardinál v konzistóriu, povedal magazínu Tablet, že on považuje list štyroch kardinálov za „prinajlepšom naivný.“

Medzitým sú dvaja americkí arcibiskupi v rozpore ohľadom realizácie Amoris Laetitia.

Arcibiskup Charles Chaput vydal smernicu pre jeho vlastnú arcidiecézu vo Philadelphii, v ktorej píše, že s rozvedenými a znova ženatými mužmi a vydatými ženami by sa malo zaobchádzať s milosťou.  Taktiež znovu vyhlásil učenie Cirkvi, podľa ktorého nemôžu prijímať sviatosť pokiaľ sa neusilujú žiť ako brat a sestra. 

V rozhovore s Catholic News Service, kardinál Kevin Farrell kritizoval smernicu, hovoriac: „Nezdieľam rovnaký pohľad na vec ako arcibiskup Chaput“. Kardinál Farrell povedal: Je lepšie povedať dvojici: „pracujme spolu a kráčajme spolu“ - ako by to povedal pápež František - „touto cestou a pozrime sa, ako ďaleko dôjdeme.“

Katolícka Cirkev nemôže reagovať „zatvorením dverí predtým, ako si aspoň vypočujeme  okolnosti týchto ľudí“ povedal kardinál. To nie je spôsob, akým ísť.

Arcibiskup Chaput reagoval pre Catholic News Service: "Som zvedavý, či kardinál Farrell v skutočnosti čítal a pochopil smernice z Philadelphie, ktoré komentoval. Smernice kladú jasný dôraz na milosť a zľutovanie. To dáva zmysel, pretože individuálne okolnosti sú často komplikované. Život je chaotický. Ale milosť a zľutovanie nemôžu byť oddelené od pravdy a zostať legitímnymi cnosťami."

"Cirkev nemôže popierať alebo obchádzať Sväté písmo a jeho vlastné magistérium bez toho aby poprela svoju vlastnú úlohu. Malo by to byť zrejmé. Slová samotného Ježiša sú veľmi priame a radikálne vo veci rozvodu."