Untitled-50-810x500.png

Aktivisti sa sťažujú, že na obrazovke nie je dostatok potratov

5
Kultúra smrti
  • Hollywood zobrazuje potraty, ale stigmatizuje pro-life postavy a ich hodnoty.
  • Pokles počtu potratov na obrazovke naznačuje zmenu v spoločenskom vnímaní.
  • Televízia ignoruje chudobu a jej vplyv na prístup k interrupciám.
  • Normalizácia potratov v médiách ohrozuje hodnoty rodiny a života.

Podľa novej správy je veľkým problémom televízie v súčasnosti to, že sa na obrazovke neodohráva dostatok potratov.

Na jednej strane je podľa výročnej správy “Abortion Onscreen” dobrá správa. V roku 2024 sa na obrazovke uskutočnilo niekoľko potratov - 66 potratových zápletiek -, a to aj v seriáloch ako The Pitt, Call the Midwife, Love is Blind, Family Guy a South Park.

“V posledných rokoch však’výrazne klesol počet postáv, ktoré skutočne podstúpili interrupciu,” píše Neda Ulaby v NPR, ktorá to považuje za samozrejmosť. 37 % z nich podstúpilo interrupciu v roku 2025, čo je 14 % pokles od roku 2023.”

Čítajte: Trumpovi poradcovia ‘zúria’nad plánom Josha Hawleyho’na pro-life reklamu pred voľbami do Európskeho parlamentu: Správa

Správu “Abortion Onscreen” každoročne vydáva Advancing New Standards in Reproductive Health, výskumný program o potratoch na Kalifornskej univerzite v San Fransicu. “Myslím, že aj v údajne liberálnom Hollywoode je stále veľa stigmy,” povedala výskumníčka Steph Heroldová pre NPR.

V skutočnosti “údajne liberálny Hollywood” v posledných rokoch tvrdo pracoval na presadení potratov na obrazovke. V roku 2020 režisérka Eliza Hittmanová vydala road trip drámu o dvoch mladých dievčatách, ktoré prekračujú hranice štátu, aby išli na potrat. Rachel Lee Goldenberg’ová snímka Unpregnant, uvedená v tom istom roku na HBO Max, zopakovala mŕtvorodý žáner “potratovej komédie” s príbehom 17-ročného dievčaťa, ktoré sa vydáva na potratový road trip so svojím parťákom z Missouri, kde sa vyžaduje súhlas rodičov, do Nového Mexika, kde sa nevyžaduje.

Po zrušení rozsudku vo veci Roe v. Wade sa hollywoodska propagandistická mašinéria rozbehla naplno. V roku 2022 bol do kín uvedený film Call Jane s Elizabeth Banksovou, dlhoročnou aktivistkou za potraty, ktorá pôsobí ako predsedníčka kreatívnej rady Centra pre reprodukčné práva. Centrum pre reprodukčné práva je organizácia, ktorá sa usiluje o legalizáciu a destigmatizáciu potratov – ich “kreatívnu radu” tvoria rozprávači príbehov, ktorí im v tom pomáhajú.

Call Jane rozpráva príbeh podzemnej siete aktivistov, ktorí v 60. a 70. rokoch 20. storočia pomáhali poskytovať ženám v Chicagu nelegálne potraty. Sú vykreslené ako hrdinky a režisérka vysvetlila, že zámerom filmu bolo normalizovať potraty.

Tieto snahy však zrejme nie sú dosť dobré. Ako píše NPR píše:

V televízii je 80 % postáv, ktoré žiadajú o interrupciu, z vyššej alebo strednej triedy, ale v skutočnom živote  väčšina pacientok na interrupcii bojuje o život. “Tento [nepomer] zastiera úlohu, ktorú chudoba zohráva pri sťažovaní prístupu k interrupcii, a možno vysvetľuje, prečo tak zriedkavo vidíme zápletky, v ktorých postavy zápasia s finančnými prekážkami prístupu k interrupcii,” uvádza sa v štúdii. Tento rok tínedžerka v seriáli  The Pitt hľadala potratové tabletky, aby ukončila svoje tehotenstvo – jeden z iba troch príbehov zobrazujúcich interrupciu liekmi zo 65 zápletiek o interrupcii v tomto roku.

Ješte dôležitejšie je, že Herold si želá, aby Hollywood lepšie stigmatizoval veriacich ľudí, ktorí sú za život, a oslavoval veriacich ľudí, ktorí sú za potraty:

Menej postáv tento rok dostalo emocionálnu podporu v súvislosti s ich potratmi a viac seriálov, povedala, vrátane Chicago Med, 1923, Breathless a Secrets We Keep obsahovalo zápletky, ktoré zdôrazňovali hanbu a stigmu okolo potratov, najmä kvôli náboženstvu. V správe sa uvádza, že tieto dejové línie “jednak zatemňujú rozmanitosť náboženského vyznania medzi ľuďmi, ktorí podstupujú interrupciu, a vykresľujú veriacich pacientov ako výlučne kresťanov, a tiež spájajú náboženstvo len so zákazom interrupcie, namiesto toho, aby bolo zmysluplnou alebo podpornou súčasťou niekoho rozhodovania a skúsenosti s interrupciou.”

Hollywood si v tomto smere tiež počína celkom dobre. Nezadržateľná zobrazuje zástancov života ako strašidelných “Ježišových bláznov” (ktorí sa v jednom momente pokúsia o únos) a film je plný výrokov o plánovanom rodičovstve. Rachel Goldenberg uviedla, že ju film nadchol kvôli jej vlastnému potratu: “Som’hrdá, že pracujem na projekte, ktorý, dúfam, pomôže destigmatizovať a normalizovať potraty.” Je plný scén, ako je táto:

Čítajte: Pro-abortion woman arrested for hitting pro-life protester with car outside Planned Parenthood

Podľa Herolda je jediným “svetlým bodom” pri pohľade na rok’príbehov o potratoch na obrazovke je, že, ako uviedla NPR, “mierna väčšina postáv v zápletkách o potratoch sú ľudia inej farby pleti – a hoci v reálnom živote tvoria zďaleka väčšinu žiadateľov o potrat, znamená to výrazné zlepšenie oproti obdobiu spred desiatich rokov, keď televízne programy častejšie zobrazovali ženy žiadajúce o potrat ako bohaté a biele.”

Ak ste ’aktivisti za potraty, viac nebielych žien podstupujúcich potraty v televíznych seriáloch je dobrá vec. Pretože kto by nechcel na obrazovke sledovať postavy, ktoré zistia, že sú tehotné, a potom sa rozhodnú ísť na potrat ako na večernú zábavu?