- Navrhnuté "dievčatko Ježiš" spochybňuje tradičné chápanie Vtelenia a úlohu žien.
- Kňazova provokácia vyvoláva diskusiu o prístupe žien ku kňazstvu, čo je nevhodné.
- Symbolické gesto "roztrhnutia" figúrky je nevhodné a znevažuje utrpenie detí.
- Pápežské magistérium potvrdzuje, že kňazstvo je vyhradené len pre mužov.
Taliansky kňaz tvrdil, že do betlehemov by sa malo zaviesť “dievčatko Ježiš”, pretože Boh sa mohol vteliť aj ako žena.
3. decembra otec Vitaliano Della Sala, farár farnosti sv. Petra a Pavla v talianskom Capocastelle počas rozhovoru pre miestnu televíznu stanicu vyvolal v celoštátnej tlači širokú diskusiu svojím návrhom umiestniť do betlehema postavu “dievčatka Ježiša”, ktorý sám kňaz označil za provokáciu, ktorá má podnietiť úvahy o úlohe žien v Cirkvi a o prístupe žien ku kňazstvu a zároveň spochybniť tradičné teologické chápanie Vtelenia.
“Ak mám vyslať posolstvo v rámci Cirkvi, je tu veľká nespravodlivosť, a to, že ženy nemajú prístup ku kňazstvu. Rozmýšľal som o tom, že by sa narodilo dievčatko Ježiš, aby som povedal, že ak sa Ježiš narodil ako muž, neznamená to, že uprednostnil nás mužov a vylúčil možnosť, aby sa ženy stali diakonkami, kňazkami a - prečo nie? - dokonca biskupmi,” vyhlásil Della Sala.
Čítajte: Vatikán vystaví na Vianoce prvý pro-life betlehem v histórii
V rozhovore kňaz spresnil, že jeho návrh by bol spôsobom, ako “reinterpretovať” kresťanské posolstvo vo svetle toho, čo považuje za nevyriešený problém v cirkevnom živote – a to nemožnosť vstupu žien do vysvätených služieb. Umiestnenie ženskej postavy v jasliach označil za zámerne symbolický akt, ktorý má vyvolať zamyslenie a diskusiu.
Kňaz tiež uvedol, že dostal množstvo kritiky od iných duchovných, ktorí jeho iniciatívu ostro odsúdili: “Sú to kňazi, ktorí mi závidia! Provokácia je pozitívna, nič z toho nemám,’povedal."
Počas rozhovoru kňaz pridal ďalší prvok, ktorý určite vyvolá ďalšie reakcie: vysvetlil, že figúrka “dievčatka Ježiša” by mohla byť “roztrhaná na kúsky” ako symbolické gesto blízkosti k deťom, ktoré sú obeťami násilia a masakrov po celom svete, napríklad v Gaze a na Ukrajine. Aj tento výrok prezentoval farár ako spôsob, – podľa jeho vlastných slov – ako pripomenúť utrpenie maličkých v súčasnom medzinárodnom prostredí a prepojiť ho s vianočným príbehom.
Prvý spor sa netýka o. Della Sala’ betlehemov. V roku 2023 taliansky kňaz predstavil expozíciu, v ktorej boli po boku jasličiek prítomné dve matky, z ktorých jedna mala na sebe závoj dúhovej farby. Della Sala vtedy novinárom povedal, že “chcel touto scénou ukázať, že rodiny už nie sú len tie tradičné … [V] našich farnostiach vidíme čoraz viac detí z nových typov rodín, ktoré existujú a sú súčasťou našej spoločnosti, deti rozvedených a rozídených ľudí, homosexuálnych párov, slobodných ľudí, mladých matiek.”
Ve verejnej diskusii, ktorá vznikla na základe jeho posledného rozhovoru, sa duchovný’rozhodnutie prirovnáva k iným nedávnym európskym iniciatívam, ktoré vyvolali kontroverziu, ako napríklad “betlehem bez tváre”, o ktorom informovali v Bruseli a ktorý má zrejme umožniť “multikultúrnu” interpretáciu obrazu. Della Sala však trval na tom, že svoju voľbu definuje ako osobné gesto, ktorého cieľom je podnietiť diskusiu o vnútorných otázkach Cirkvi.
Prípad sa odohráva v rámci širšej cirkevnej diskusie o úlohe žien a ich možnom prístupe k sväteniu, najmä k diakonátu.
Čítajte: Vatikán odmieta sformulovať ‘definitívny rozsudok’ o ženách diakonkách
Pápež Lev XIV. 4. decembra zverejnil zhrnutie študijnej komisie o úlohe žien v Cirkvi. Dokument potvrdil doterajšie pravidlo: diakonát je vyhradený len pre mužov. Diskusia však pokračuje, pretože v súčasnosti v Cirkvi prevládajú dve interpretácie diakonátu: ako služba v rámci spoločenstva, na ktorej by sa mohli podieľať aj ženy, alebo ako prvý krok k sviatostnému kňazstvu, ktoré podľa Tradície a náuky zostáva vyhradené mužom.
V posledných rokoch sa niektoré spoločenstvá a cirkevné hnutia zasadzujú za väčšie uznanie prínosu žien’do života Cirkvi, zatiaľ čo pápežské magistérium opakovane potvrdzuje nemožnosť kňazského svätenia pre ženy. Naposledy sa neomylne vyjadril pápež Ján Pavol II. apoštolským listom Ordinatio Sacerdotalis z 22. mája 1994.
V tomto kontexte symbolické iniciatívy – niekedy vznikajúce v miestnych cirkevných prostrediach – podnecujú prebiehajúcu diskusiu, často vyvolávajúcu ostro protichodné reakcie. Nedávno, opäť v Taliansku, iný kňaz, Luca Favarin, hoci bol predtým pápežom Františkom laicizovaný a zbavený povinnosti celibátu, znovu rozprúdil diskusiu o inej kontroverznej téme: o zavedení ženatých mužov do kňazstva.
